Fakultatywność zawieszenia postępowania nie oznacza dowolności działania organu podatkowego
W czerwcu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wydał precedensowy wyrok, w którym jednoznacznie wypowiedział się co do przesłanek zawieszenia postępowania podatkowego w związku z wszczęciem procedury wzajemnego porozumiewania się
Mowa o wyroku WSA z 5 czerwca 2025 r., sygn. akt I SA/Ke 111/25. Dotyczył on odmowy zawieszenia postępowania podatkowego w zakresie CIT za 2018 r. przez dyrektora izby administracji skarbowej (dalej: DIAS) w trybie art. 201 par. 1b pkt 2 ordynacji podatkowej, pomimo zainicjowania przez podatnika procedury wzajemnego porozumiewania się (ang. Mutual Agreement Procedure; dalej: MAP) pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii.
Istota sporu
Zgodnie z art. 201 par. 1b pkt 2 ordynacji podatkowej „organ podatkowy może zawiesić postępowanie: jeżeli wszczęta została procedura wzajemnego porozumiewania się (…)”. Powołując się na powyższy przepis, w toku postępowania odwoławczego od decyzji naczelnika urzędu skarbowego (dalej: NUS) w CIT za 2018 r. podatnik złożył wniosek do DIAS o zawieszenie postępowania, uzasadniając go wszczęciem procedury MAP pomiędzy Polską a Belgią.
