Opodatkowanie usług zarządzania projektami stawką ryczałtu 8,5% w świetle PKWiU 70.22.20.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.298.2025.2.BS
Usługi zarządzania projektami, zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 70.22.20.0, są opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, o ile nie stanowią one doradztwa zarządczego i inne usługi nie są wymienione w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 marca 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 7 maja 2025 r. (data wpływu 12 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
A. A. (dalej jako "Wnioskodawca" lub "Podatnik") prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od 2 grudnia 2024 r pod firmą (…). Aktualnie korzysta Pan z opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjowaniach. Do wykonywanej przez Pana działalności nie znajdują zastosowania zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej Ustawa ryczałtowa).
W Pana ocenie, prowadzona przez Pana działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej w art. 4 ust 1 pkt. 1 ustawy ryczałtowej.
Dodatkowo, działalność ta nie spełnia cech działalności gastronomicznej, działalności usługowej w zakresie działalności wytwórczej ani sprzedaży
Na chwilę obecną w Pana profilu CEIDG widnieją następujące kody PKD zaktualizowane zgodnie z klasyfikacją 2025 roku: 70.20Z. 62.10.B. Kodem przeważającym jest kod PKD 70.20.Z (Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i doradztwo w zakresie zarządzania). W przypadku, gdyby Pan świadczył inne usługi o innym charakterze, dokona Pan odpowiedniego podziału takich usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku.
Nie świadczył Pan usług na rzecz jego aktualnych beneficjentów w ramach stosunku pracy w przeszłości. Ponadto, nie uzyskiwał Pan z działalności żadnych przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Przychody dotychczas nie przekroczyły kwoty 2 000 000 EUR tak samo jak zakładana wysokość przychodów w 2025 i 2026 roku nie powinna przekroczyć 2 000 000 EUR. Posiada Pan na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej Ustawa o PIT). Obecnie rozlicza się Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i planuje zostać przy takiej formie rozliczenia się.
Świadczy Pan jeden rodzaj usług - zarządzanie projektami (tzw. project management services).
Ad. 1
W ramach usługi zarządzania projektami podejmuje się Pan realizacji następujących czynności:
1.planowanie strategiczne i koordynacja projektów - opracowanie i realizacji strategii projektowej zgodnej z celami organizacji. Koordynacja zbierania wymagań oraz ocena wykonalności zakresu przyszłych projektów. Ustalanie priorytetów i kluczowych celów, uwzględniają: dostępne zasoby i harmonogram;
2.zarządzanie zasobami i zespołami projektowym - optymalizacja przydziału zasobów oraz koordynacja pracy zespołów projektowych. Udział w procesie rekrutacji członków zespołu ich motywacja, rozwój oraz rozwiązywanie konfliktów. Zapewnienie efektywnej współpracy między uczestnikami projektu;
3.monitorowanie i kontrola realizacji projektów - bieżące nadzorowanie postępów w realizacji zadań projektowych oraz przestrzegania harmonogramu. Kontrola budżetu oraz jakości wykonywanych zgodnie z założeniami projektowymi i najlepszymi praktykami;
4.zarządzanie ryzykiem i doskonalenie procesów- identyfikacja zagrożeń na etapie realizacji projektu oraz wdrażanie działań prewencyjnych i korygujących. Poszukiwanie możliwości optymalizacji procesów zarządzania projektami i wdrażanie najlepszych praktyk w tym zakresie;
5.komunikacja i raportowanie - zarządzanie oczekiwaniami interesariuszy, komunikacja z klientami i partnerami biznesowymi. Przygotowywanie raportów na temat postępów, ryzyk oraz wyników projektów. Zapewnienie przejrzystości i spójności informacji przekazywanych interesariuszom;
6.zarządzanie portfelem projektów - nadzór nad realizacją portfela projektów w organizacji, zapewnienie ich zgodności ze strategią firmy oraz optymalizacja wykorzystania zasobów. Analiza wyników i efektywności projektów na poziomie strategicznym;
7.tworzenie i utrzymanie dokumentacji projektowej- sporządzanie, aktualizacja i archiwizacja dokumentacji projektowej zgodnie z przyjętymi standardami. Zapewnienie kompletności i zgodności dokumentacji ze strukturami zarządzania projektami.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Usługa zarządzania projektami (tzw. project management services), którą świadczy i zamierza Pan świadczyć w przyszłości, podlega klasyfikacji PKWiU: 70.22.20.0.
Usługa, którą świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są i nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Jeżeli zaistnieje taka potrzeba, będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której określi przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu.
Pomiędzy Panem a Kontrahentami, na rzecz których jest świadczona wskazana we wniosku usługa, nie istnieją i nie będą istniały żadne powiązania osobiste czy gospodarcze.
Pytanie końcowo sformułowane w uzupełnieniu
Czy usługa zarzadzania projektami (tzw. project management services), w zakresie opisanym we wniosku w Ad 1 ust. 1-7, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, powinna być opodatkowana stawka ryczałtu 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie końcowo wskazane w uzupełnieniu
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej, osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą wybrać opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody te są określone w art. 14 Ustawy o PIT, a stawki ryczałtu zależą od rodzaju działalności, z której Podatnik uzyskuje przychody, co zostało wprost wskazane w art. 12 ust. 1 Ustawy ryczałtowej.
Pana Zdaniem, czynności opisane w Ad I ust. 1-7 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych), ponieważ polegają na: planowaniu strategicznym i koordynacji projektów, zarządzaniu zasobami i zespołami projektowymi, monitorowaniu i kontroli realizacji projektów, zarządzaniu ryzykiem i doskonaleniu procesów, komunikacji i raportowaniu, zarządzaniu portfelem projektów, tworzeniu i utrzymaniu dokumentacji projektowej.
Czynności wykonywane przez Pana w ramach usługi wskazanej w Ad 1 polegają na całościowym prowadzeniu projektów, w tym ich planowaniu i nadzorowaniu, a nie na doradzaniu w zakresie ich realizacji. Nie powinny być zatem traktowane jako czynności związane z doradztwem. Do tego należy przyjąć, że choć dział 70 PKWiU został wprost wymieniony przy stawce 15%,to wzmianka "ex”, umieszczona w treści art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. m ustawy ryczałtowej, wskazuje na fakt, iż tylko czynności wymienione (czyli, działalność firm centralnych i usługi doradztwa związanego z zarządzaniem) są objęte stawką 15%, a pozostałe usługi - stawką 8,5% (podobną linię decyzyjną można zauważyć w pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.: 0113-KDIPT2-1 .4011.944.2023.2.DJD z dnia 5 marca 2024 r., 0113-KDIPT2-1.4011.205.2024.2.HJ z 10 maja 2024 r., 0112-KDSL1-2.4011.346.2024.2.PS z dnia 9 sierpnia 2024 r.). W związku z powyższym, czynności opisane w Ad. 1 ust. 1 -7 stanowią czynności z zakresu zarządzania projektami (project management), które należy uznać za czynności zarządzania i konsekwentnie poddać całą usługę z Ad. 1 stawce ryczałtu 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) tej ustawy normuje, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’, a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Zakres wykonanych przez Pana usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 70.22.20.0. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza Pana zdaniem jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskuje Pan przychody jedynie ze świadczenia jednego rodzaju usług tj. zarządzanie projektami (tzw. project management services).
W ramach usługi zarządzania projektami podejmuje się Pan realizacji następujących czynności:
1.planowanie strategiczne i koordynacja projektów - opracowanie i realizacji strategii projektowej zgodnej z celami organizacji. Koordynacja zbierania wymagań oraz ocena wykonalności zakresu przyszłych projektów. Ustalanie priorytetów i kluczowych celów, uwzględniają: dostępne zasoby i harmonogram;
2.zarządzanie zasobami i zespołami projektowym - optymalizacja przydziału zasobów oraz koordynacja pracy zespołów projektowych. Udział w procesie rekrutacji członków zespołu ich motywacja, rozwój oraz rozwiązywanie konfliktów. Zapewnienie efektywnej współpracy między uczestnikami projektu;
3.monitorowanie i kontrola realizacji projektów - bieżące nadzorowanie postępów w realizacji zadań projektowych oraz przestrzegania harmonogramu. Kontrola budżetu oraz jakości wykonywanych zgodnie z założeniami projektowymi i najlepszymi praktykami;
4.zarządzanie ryzykiem i doskonalenie procesów- identyfikacja zagrożeń na etapie realizacji projektu oraz wdrażanie działań prewencyjnych i korygujących. Poszukiwanie możliwości optymalizacji procesów zarządzania projektami i wdrażanie najlepszych praktyk w tym zakresie;
5.komunikacja i raportowanie - zarządzanie oczekiwaniami interesariuszy, komunikacja z klientami i partnerami biznesowymi. Przygotowywanie raportów na temat postępów, ryzyk oraz wyników projektów. Zapewnienie przejrzystości i spójności informacji przekazywanych interesariuszom;
6.zarządzanie portfelem projektów - nadzór nad realizacją portfela projektów w organizacji, zapewnienie ich zgodności ze strategią firmy oraz optymalizacja wykorzystania zasobów. Analiza wyników i efektywności projektów na poziomie strategicznym;
7.tworzenie i utrzymanie dokumentacji projektowej- sporządzanie, aktualizacja i archiwizacja dokumentacji projektowej zgodnie z przyjętymi standardami. Zapewnienie kompletności i zgodności dokumentacji ze strukturami zarządzania projektami.
Usługa, którą świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są i nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanów faktycznych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń oraz
- zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Powołane przez Pana interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
