W jakich przypadkach można anulować wystawioną fakturę
Przy dokumentowaniu transakcji handlowych niejednokrotnie pojawiają się pomyłki skutkujące wystawieniem nieprawidłowej faktury. Generalnie błędy te naprawia się poprzez sporządzenie odpowiedniej faktury korygującej, ewentualnie noty korygującej. W określonych sytuacjach nieprawidłowa faktura może zostać również anulowana. Rozwiązanie to nie jest wprawdzie uregulowane ustawowo, jednak po spełnieniu odpowiednich warunków będzie powszechnie akceptowane.
Regulując kwestię prostowania pomyłek występujących w wystawionych fakturach, przepisy ustawy o VAT wskazują na sporządzanie odpowiednich faktur lub not korygujących.
1. Korekta błędów na fakturze
Korekty, zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, sporządza się w przypadkach, gdy po wystawieniu faktury:
- podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
- dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, otrzymanej przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi,
- stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.
Ustawodawca przewidział również możliwość wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących. Korekty zbiorcze, zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy o VAT, sporządza się w przypadku, gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, dotyczących dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.
Pomyłki niezwiązane z ceną, ilością, wartością realizowanych dostaw towarów lub świadczonych usług czy stawką podatku od towarów i usług mogą być również prostowane za pomocą not korygujących. Zasady wystawiania not korygujących określają przepisy art.106k ustawy o VAT.
Notą korygującą poprawia się przede wszystkim błędy formalne, które wystąpiły w wystawionej fakturze, takie jak przykładowo: nieprawidłowe dane adresowe nabywcy lub sprzedawcy, błąd w numerze NIP, niewłaściwe oznaczenie towaru lub usługi, czy też pomyłki w datach wskazywanych w fakturze.
