Brak prawa do ulgi mieszkaniowej przy nabyciu nieruchomości przeznaczonej na cele rekreacyjne w Hiszpanii - Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.302.2025.3.AWO
Zakup nieruchomości w celach rekreacyjno-mieszkaniowych w Hiszpanii nie spełnia wymogów zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, gdyż ulga dotyczy wyłącznie wydatków na własne cele mieszkaniowe, nieobejmujące celów rekreacyjnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 31 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z: 5 maja 2025 (wpływ 8 maja 2025 r.). oraz 22 maja 2025 r. (data wpływu 28 maja 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego przedstawiony w uzupełnieniu wniosku złożonym 8 maja 2025 r.
W 2024 r. nabyła (zakupiła) Pani nieruchomość położoną w Polsce.
W roku 2025 zamierza Pani sprzedać powyższą nieruchomość. Sprzedaż wskazanej nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu zarejestrowanej działalności gospodarczej - nie posiada [prowadzi – przypis organu] Pani działalności gospodarczej.
Sprzedaż wyżej wskazanej nieruchomości nastąpiłaby przed upływem pięciu lat od dnia nabycia, co w normalnych warunkach powodowałoby konieczność zapłaty 19% podatku dochodowego od różnicy pomiędzy ceną sprzedaży a ceną zakupu. Jednakże, zamierza Pani przeznaczyć środki uzyskane ze sprzedaży tej nieruchomości na zakup nieruchomości mieszkalnej w Hiszpanii (lokal mieszkalny), która będzie stanowiła Pani własność oraz zostanie przeznaczona na Pani cele mieszkaniowe.
Nabycie prawa własności nieruchomości (zakup) mieszkalnej w Hiszpanii nastąpiłoby w terminie trzech lat liczonych od końca roku podatkowego, w którym nastąpiłaby sprzedaż położonej w Polsce nieruchomości. Po nabyciu (zakupie) wyżej wskazanej nieruchomości w Hiszpanii, zamierza Pani zamieszkiwać częściowo w Polsce częściowo w Hiszpanii, pracę zarobkową wykonywać w Polsce.
W nieruchomości mieszkalnej w Hiszpanii zamierza Pani realizować swoje własne cele mieszkaniowe, mieszkając tam kilkanaście dni w roku, nieruchomość będzie służyła celom mieszkalnym i rekreacyjnym wyłącznie dla Pani i Pani rodziny. Zamierza Pani zakupić nieruchomość przeznaczoną wyłącznie na cele mieszkaniowe, nie zmierza jej Pani wynajmować, ani czerpać z niej żadnych korzyści majątkowych. Jest Pani rezydentem podatkowym Polski. W Polsce ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy.
W uzupełnieniu wniosku złożonym 28 maja 2025 r. – w odpowiedzi na następujące pytania – wskazała Pani, że:
·Jaki jest cel/powód nabycia przez Panią nieruchomości mieszkalnej (lokalu mieszkalnego) w Hiszpanii?
Celem planowanego nabycia przez Panią nieruchomości w Hiszpanii są cele rekreacyjno‑mieszkaniowe.
·Czy zakupiona przez Panią nieruchomość mieszkalna (lokal mieszkalny) w Hiszpanii będzie służyła Pani własnym celom mieszkaniowych, czy celom rekreacyjnym?
Nieruchomość, którą planuje Pani zakupić będzie służyła celom mieszkaniowym, jak i rekreacyjnym, dla Pani i Pani najbliższej rodziny.
·Jeśli ta nieruchomość:
a)będzie służyła Pani własnym celom mieszkaniowych, proszę żeby Pani wyjaśniła w jaki sposób oraz w jakim okresie/jakich okresach?
b)będzie służyła Pani celom rekreacyjnym, proszę żeby Pani wyjaśniła w jaki sposób oraz w jakim okresie/jakich okresach?
a)Zamierza Pani mieszkać w zakupionej nieruchomości w okresie wakacyjnym oraz w wybrane weekendy w roku, a także święta. Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Panią osobiście do celów mieszkaniowych w czasie pobytów w Hiszpanii, które planuje Pani odbywać kilka razy w roku - łącznie około: 4-8 tygodni rocznie, w zależności od potrzeb i możliwości.
b)Zamierzam korzystać w celach rekreacyjnych z zakupionej nieruchomości w okresie wakacyjnym oraz w wybrane weekendy w roku, a także święta.
·Co oznacza dla Pani „częściowe mieszkanie w Hiszpanii” – ile to czasu?
„Częściowe mieszkanie w Hiszpanii” oznaczałoby zamieszkiwanie w zakupionej nieruchomości w okresie wakacyjnym oraz w wybrane weekendy w roku, a także święta, około: 4-8 tygodni rocznie, w zależności od potrzeb i możliwości.
·Dlaczego zamierza Pani realizować swoje własne cele mieszkaniowe mieszkając w zakupionej w Hiszpanii nieruchomości (lokalu mieszkalnym) tylko kilkanaście dni w roku, skoro zamierza Pani zamieszkiwać częściowo w Hiszpanii?
„Częściowe zamieszkiwanie” w Hiszpanii byłoby realizowane tylko pewien okres w roku, ponieważ planuje Pani pracować w Polsce. Zamierza Pani mieszkać w zakupionej nieruchomości w okresie wakacyjnym oraz w wybrane weekendy w roku, a także święta.
Pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku złożonych 8 maja 2025 r. oraz 28 maja 2025 r.
1)Czy w opisanym powyżej stanie mogłaby Pani skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przeznaczając środki ze sprzedaży nieruchomości w Polsce na zakup nieruchomości mieszkalnej w Hiszpanii?
2)Czy prawo [podatkowe – przypis organu] wskazuje jaka konkretna liczba dni w roku/jaki okres czasu musi Pani zamieszkiwać w wyżej wymienionej nieruchomość w Hiszpanii, aby spełnić warunki ulgi mieszkaniowej?
3)Czy z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek udokumentowania faktu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z nabyciem nieruchomości mieszkalnej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w tym w Hiszpanii), celem skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
4)Czy według przepisów prawa [podatkowego – przypis organu] zachodzi konieczność bycia rezydentem podatkowym Hiszpanii w tym przypadku oraz mieć w Hiszpanii nieograniczony obowiązek podatkowy, aby spełnić warunki ulgi mieszkaniowej w opisanym powyżej przypadku?
Pani stanowisko w sprawie
We wniosku oraz w uzupełnieniu złożonym 8 maja 2025 r. wskazała Pani, że w Pani ocenie, w przedstawionej sytuacji, może Pani skorzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ:
·zakup nieruchomości w Hiszpanii stanowi wydatek na własne cele mieszkaniowe,
·zwolnienie to obejmuje również nieruchomości położone w państwach członkowskich Unii Europejskiej,
·zamierza Pani korzystać z zakupionej nieruchomości na cele mieszkalne,
·spełnia Pani warunek przeznaczenia środków w terminie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż nieruchomości w Polsce.
W uzupełnieniu złożonym 28 maja 2025 r. dodała Pani, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności art. 21 ust. 1 pkt 131, nie wskazują minimalnej liczby dni, ani konkretnego okresu, w jakim podatnik powinien zamieszkiwać w nabytej nieruchomości mieszkalnej, aby uznać, że służy ona zaspokojeniu jego własnych potrzeb mieszkaniowych.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest przeznaczenie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (np. domu, mieszkania) na nabycie nieruchomości służącej zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych, a nie spełnienie formalnych kryteriów długości pobytu.
Zatem, w Pai opinii, okoliczność faktycznego zamieszkiwania w nieruchomości, nawet przez część roku, może być wystarczająca.
Podkreśliła tez Pani, że z przepisów prawa podatkowego, w szczególności art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 i 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wynika szczegółowy, zamknięty katalog dokumentów, którymi podatnik musi wykazać, że nabyta nieruchomość służy zaspokojeniu jego potrzeb mieszkaniowych.
Oznacza to, że forma dokumentowania jest uznaniowa i powinna opierać się na dowodach faktycznego korzystania z nieruchomości - np. rachunkach za media, meldunku czasowym (jeśli istnieje), umowach związanych z utrzymaniem nieruchomości.
Uważa też Pani, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od posiadania statusu rezydenta podatkowego w państwie, w którym znajduje się nabyta nieruchomość.
Pani zdaniem, ulga mieszkaniowa przysługuje podatnikowi polskiemu, który przeznaczy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe - niezależnie od tego, czy nowo nabyta nieruchomość znajduje się w Polsce, czy za granicą.
Zatem, w Pani ocenie, brak rezydencji podatkowej w Hiszpanii nie stanowi przeszkody do skorzystania z ulgi, o ile podatnik wykaże, że zakupiona nieruchomość służy jego własnym potrzebom mieszkaniowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
W świetle powyższego,jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
We wniosku wskazała Pani m.in., że:
·w 2024 r. nabyła (zakupiła) Pani nieruchomość położoną w Polsce,
·w roku 2025 zamierza Pani sprzedać tę nieruchomość,
·nie prowadzi Pani działalności gospodarczej,
·sprzedaż wskazanej nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu zarejestrowanej działalności gospodarczej.
Zbycie przez Panią opisanej nieruchomości nastąpi więc, przed upływem okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (co również podkreśla Pani w opisie zdarzenia przyszłego).
Wskazuję zatem, że na podstawie:
·art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
·art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
–dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
–dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
·art. 30e ust. 7ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Podkreślam, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:
dochód zwolniony = D × W/P
gdzie:
D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,
W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.
Zwolnienie to obejmuje więc taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Artykuł 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przesądza, że:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
–położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Na mocy zaś art. 21 ust. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.
Podkreślam, że wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem, oceniając ciążące na nim obowiązki wynikające z zastosowania danej ulgi, czy zwolnienia podatkowego, należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę, czy zwolnienie. W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych - w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131, (szczegółowo określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) - pozwala na zastosowanie tego zwolnienia.
Co jednak istotne, ustawodawca konstruując przedmiotowe zwolnienie postanowił, że:
Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
- przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Cytowana wyżej norma została zawarta w art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 13 września 2017 r. sygn. akt I SA/Sz 566/17, doprecyzował ponadto, że:
Wskazać w tym miejscu należy, że według słowników języka polskiego „rekreacyjny”, to „służący odpoczynkowi, rozrywce po pracy czy nauce”. Stąd też grunty, czy budynki przeznaczone na cele rekreacyjne mają służyć przede wszystkim odpoczynkowi i rozrywce.
Ze złożonego przez Panią wniosku (i jego uzupełnień) wynika m.in., że:
·zamierza Pani przeznaczyć środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości na zakup nieruchomości mieszkalnej w Hiszpanii (lokalu mieszkalnego),
·nabycie prawa własności nieruchomości w Hiszpanii nastąpiłoby w terminie trzech lat liczonych od końca roku podatkowego, w którym nastąpiłaby sprzedaż położonej w Polsce nieruchomości,
·nieruchomość (lokal mieszkalny) w Hiszpanii:
–będzie stanowiła Pani własność,
–zostanie przeznaczona na Pani cele mieszkaniowe.
Jednakże podkreśliła Pani również, że:
·celem planowanego nabycia przez Panią nieruchomości w Hiszpanii są cele rekreacyjno‑mieszkaniowe,
·nieruchomość, którą planuje Pani zakupić, będzie służyła celom mieszkaniowym, jak i rekreacyjnym, dla Pani i Pani najbliższej rodziny.
Wyjaśniła Pani ponadto, że:
·po nabyciu (zakupie) wyżej wskazanej nieruchomości w Hiszpanii, zamierza Pani zamieszkiwać częściowo w Polsce częściowo w Hiszpanii, pracę zarobkową wykonywać będzie Pani w Polsce,
·w nieruchomości mieszkalnej w Hiszpanii zamierza Pani realizować swoje własne cele mieszkaniowe, mieszkając tam kilkanaście dni w roku,
–zamierza Pani mieszkać w zakupionej nieruchomości w okresie wakacyjnym oraz w wybrane weekendy w roku, a także święta,
–„częściowe mieszkanie w Hiszpanii” oznaczałoby zamieszkiwanie w zakupionej nieruchomości w okresie wakacyjnym oraz w wybrane weekendy w roku, a także święta, około: 4-8 tygodni rocznie, w zależności od potrzeb i możliwości,
–„częściowe zamieszkiwanie w Hiszpanii” byłoby realizowane tylko pewien okres w roku, ponieważ planuje Pani pracować w Polsce,
–zamierza Pani korzystać w celach rekreacyjnych z zakupionej nieruchomości w okresie wakacyjnym oraz w wybrane weekendy w roku, a także święta.
Z wyżej wskazanych powodów nie mogę uznać, że nabyta przez Panią nieruchomość (lokal mieszkalny) w Hiszpanii nie została nabyta w celu rekreacyjnym, o którym mowa w art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do cytowanego wyżej poglądu judykatury, charakter rekreacyjny nieruchomości przejawia się w wykorzystywaniu jej (przede wszystkim) na cele obejmujące odpoczynek i rozrywkę. Skoro, w zakupionej w Hiszpanii nieruchomości, będzie Pani przebywała tylko w okresie wakacyjnym oraz w wybrane weekendy w roku i święta (łącznie 4-8 tygodni w roku), ponieważ pracę zarobkową wykonywać będzie Pani w Polsce, i - jak sama Pani podkreśla - opisaną nieruchomość nabyła Pani na „cele rekreacyjno‑mieszkaniowe”, to nie mogę podzielić Pani stanowiska, że:
może Pani skorzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Fakty, że:
·nabyta przez Panią nieruchomość faktycznie znajduje się w państwie członkowskim Unii Europejskiej,
·nabyta przez Panią nieruchomość zostanie przez Panią nabyta w terminie trzech lat kalendarzowych liczonych od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż nieruchomości w Polsce,
·w nabytej przez Panią nieruchomości będzie Pani fizycznie przebywać 4-8 tygodni w roku,
- nie są wystarczające do uznania, że w Pani przypadku możliwe jest zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym. Istotne jest bowiem przede wszystkim to, żeby nieruchomość nie służyła celom rekreacyjnym (a taki właśnie cel wynika z treści złożonego przez Panią wniosku).
Pozostałe Pani wątpliwości sprowadzają się do określenia, czy w celu skorzystania przez Panią ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (spełniania warunków „ulgi mieszkaniowej”) prawo podatkowe obliguje Panią do:
·zamieszkiwania w nieruchomości w Hiszpanii przez - konkretną - liczbę dni w roku/konkretny okres,
·udokumentowania faktu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z nabyciem nieruchomości mieszkalnej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
·bycia rezydentem podatkowym Hiszpanii oraz posiadania w Hiszpanii nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Uważa Pani bowiem, że:
·(…) okoliczność faktycznego zamieszkiwania w nieruchomości, nawet przez część roku, może być wystarczająca,
·(…) forma dokumentowania jest uznaniowa i powinna opierać się na dowodach faktycznego korzystania z nieruchomości - np. rachunkach za media, meldunku czasowym (jeśli istnieje), umowach związanych z utrzymaniem nieruchomości,
·(…) przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od posiadania statusu rezydenta podatkowego w państwie, w którym znajduje się nabyta nieruchomość. (…) ulga mieszkaniowa przysługuje podatnikowi polskiemu, który przeznaczy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe - niezależnie od tego, czy nowo nabyta nieruchomość znajduje się w Polsce, czy za granicą. (…) brak rezydencji podatkowej w Hiszpanii nie stanowi przeszkody do skorzystania z ulgi, o ile podatnik wykaże, że zakupiona nieruchomość służy jego własnym potrzebom mieszkaniowym.
Jak już wyżej ustaliłem, zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do opisanego przez Panią zdarzenia przyszłego. Z tego powodu okoliczności, którym poświęca Pani pytania numer: 2, 3 i 4, nie maja znaczenia dla możliwości skorzystania przez Panią z tej preferencji podatkowej.
Przesłanką nadrzędną dla udzielenia odpowiedzi na te pytania jest ustalenie, czy spełnia Pani warunki określone:
·w sposób ogólny - w treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·w sposób szczegółowy - w art. 21 ust. 25, w art. 21 ust. 25a, i w art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Skoro, nie wypełnia Pani przesłanek omawianego zwolnienia wynikających z wyżej wskazanych regulacji, to z uwagi na korelację tej okoliczności z przedmiotem pozostałych Pani pytań (pytań numer: 2, 3 i 4), odstępuję od oceny prawnej Pani stanowiska dotyczącego ich zakresu. Indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy bowiem tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania/pytań i własnego stanowiska w sprawie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo zaznaczam, że przedmiotem interpretacji indywidualnej może być wyłącznie sam przepis prawa. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzę również postępowania dowodowego. Z powyższych powodów niniejszej odpowiedzi udzielam wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
