Brak możliwości zastosowania proporcjonalnego odliczenia VAT w przypadku połączenia działalności opodatkowanej i zwolnionej - Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.428.2025.2.MWJ
W myśl art. 90 ustawy o VAT proporcja do odliczenia podatku musi opierać się na kalkulacji obrotu wynikającego z transakcji opodatkowanych i zwolnionych, nie zaś na metodzie udziału powierzchniowego gruntów, jako że nie stanowi to bezpośredniej alokacji podatku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej transakcję przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności działki nr 1 i nr 2. Uzupełnili go Państwo pismem z 13 czerwca 2025 r. (wpływ 16 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka cywilna A prowadzi działalność wynajmu lokali mieszkalnych i garaży, pomieszczeń gospodarczych. W związku z faktem, że jest to działalność zwolniona i opodatkowana w roku 2025 ustalona proporcja VAT wynosi 12%.
W marcu 2025 roku Spółka dokonała zapłaty opłaty jednorazowej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności działek 1 o powierzchni 2,0592 ha, 2 o powierzchni w ha 0,0010 łącznie na 2,0602 ha otrzymując fakturę VAT od Powiatu. Faktura wystawiona z podatkiem VAT netto ... 23% VAT ... brutto...
Spółka ma wątpliwości co do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ część gruntu zostanie wydzielona na działki budowlane i już w roku 2025 część z nich zostanie sprzedana.
Całość wykupionego gruntu w przeliczeniu na ha wynosi 2,0602 z czego działka 1o powierzchni 2,0592 ha zostanie podzielona na 14 działek. 12 z tych działek o powierzchni 0,9004 zostaną wydzielone na działki budowlane oraz 1 działka o nr 3 będzie jako droga dojazdowa do ww. 12 działek.
Spółka Posiada Postanowienie Burmistrza i ważną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania. Na podstawie tego Postanowienia Spółka wydzieli działki.
13 z tych działek zostanie sprzedane ze stawką 23%.
Pozostała 14 działka 4 oraz 2 to działki w jednym położeniu, gdzie znajdują się budynki mieszkalne, garaże i pomieszczenia gospodarcze o łącznej powierzchni 1,0277 i ten metraż służy do działalności mieszanej i one nadal pozostaną własnością Spółki.
Spółka zgodnie z pozytywnie zaopiniowanym wstępnym projektem podziału nieruchomości chciałaby by zastosować indywidualną proporcję odliczenia podatku VAT.
Wartość gruntu z otrzymanej faktury podzielić jako:
(...)
Łącznie od odliczenia podatku naliczonego byłaby kwota 19 966,47 zł
W załączeniu Spółka przedkłada Postanowienie Burmistrza z planem podziału i wydruk z KW z ogólną wartością powierzchni gruntu.
Uzupełnieniezdarzenia przyszłego
Spółka cywilna A jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność polegającą na wynajmie lokali mieszkalnych, garaży oraz pomieszczeń gospodarczych.
Z uwagi na fakt, że działalność Spółki obejmuje zarówno czynności zwolnione z VAT (wynajem lokali mieszkalnych), jak i czynności opodatkowane (wynajem garaży i pomieszczeń gospodarczych), na rok 2025 ustalono proporcję VAT na poziomie 12%.
W marcu 2025 roku Spółka uiściła jednorazową opłatę za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności dla działek nr 1 o powierzchni 2,0592 ha oraz nr 2 o powierzchni 0,0010 ha — łącznie 2,0602 ha. W związku z tym Spółka otrzymała fakturę VAT od Powiatu wystawioną na kwotę netto , VAT 23% w wysokości ... zł, wartość brutto ... zł.
Spółka ma wątpliwości dotyczące możliwości odliczenia podatku naliczonego, ponieważ część gruntu zostanie przeznaczona na działki budowlane i już w 2025 roku część z nich zostanie sprzedana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Całość wykupionego gruntu (działki nr 1 i 2) była dotychczas wykorzystywana zarówno do działalności zwolnionej (wynajem lokali mieszkalnych), jak i do działalności opodatkowanej VAT (wynajem garaży i pomieszczeń gospodarczych).
Po dokonanym podziale:
•działka nr 2 oraz działka nr 4 o łącznej powierzchni 1,0277 ha nadal będą wykorzystywane do działalności mieszanej (zwolnionej i opodatkowanej),
•natomiast pozostałe 13 wydzielonych działek o łącznej powierzchni 1,0325 ha będą przeznaczone wyłącznie na sprzedaż, tj. czynności opodatkowane VAT według stawki 23%.
Wszystkie działki, zarówno obecnie, jak i po podziale, są i będą wykorzystywane wyłącznie w ramach działalności gospodarczej.
Spółka ma realną i obiektywną możliwość przyporządkowania kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury w podziale na:
•część gruntu wykorzystywaną wyłącznie do działalności opodatkowanej (wydzielone działki budowlane o powierzchni 1,0325 ha), w odniesieniu do której przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT, oraz
•część gruntu wykorzystywaną do działalności mieszanej (działki 2 i 4 o powierzchni 1,0277 ha), w odniesieniu do której podatek naliczony będzie odliczany zgodnie z ustaloną na rok 2025 proporcją 12%.
Obiektywne przyporządkowanie podatku naliczonego jest możliwe na podstawie udziału powierzchni poszczególnych części gruntu w całkowitej powierzchni działek objętych przekształceniem.
Ustalona proporcja metrażowa odpowiada rzeczywistemu przeznaczeniu nieruchomości do poszczególnych rodzajów działalności i odzwierciedla ekonomiczne wykorzystanie poniesionych wydatków.
Pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy w opisanym stanie faktycznym możliwe jest zastosowanie proporcji metrażowej jako podstawy do określenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu, tj. z zastosowaniem:
•pełnego odliczenia VAT w części dotyczącej gruntów przeznaczonych wyłącznie do czynności opodatkowanych,
•oraz proporcji 12% w części dotyczącej działalności mieszanej (opodatkowanej i zwolnionej)?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Państwa zdaniem zaproponowany przez Spółkę sposób odliczenia podatku VAT w sytuacji, gdy grunt wykorzystywany jest częściowo do działalności opodatkowanej VAT, a częściowo do celów zwolnionych, jest prawidłowy. Istnieje bowiem możliwość częściowego odliczenia podatku VAT proporcjonalnie do powierzchni użytkowanej wyłącznie na potrzeby działalności opodatkowanej. W przypadku poniesienia wydatków związanych z zakupem gruntu, którego tylko część jest wykorzystywana do działalności opodatkowanej, proporcja metrażowa (udział powierzchni przeznaczonej do działalności opodatkowanej w całkowitej powierzchni gruntu) jest w Państwa ocenie najbardziej obiektywnym i racjonalnym kryterium alokacji kosztów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wyrażoną w cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy. Art. 90 ustawy znajduje zastosowanie w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem.
Zgodnie z art. 90 ust. 1-10 ustawy:
1.W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
2.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
3.Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
4.Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
5.Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
6.Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:
1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
7.(uchylony)
8.Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
9.Przepis ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.
9a. Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
10.W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.
W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.
Kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu art. 90 ustawy nie jest ostateczna. Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku m.in. do bieżącego wstępnego rozliczania podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy.
Z opisu sprawy wynika, że:
•są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;
•przedmiotem Państwa działalności jest wynajem lokali mieszkalnych, garaży i pomieszczeń gospodarczych,
•w związku z prowadzeniem działalności wykonują Państwo czynności zwolnione i opodatkowane - w roku 2025 ustalona proporcja VAT wynosi 12%;
•w marcu 2025 roku dokonali Państwo zapłaty opłaty jednorazowej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności działek 1 o powierzchni 2,0592 ha, 2 o powierzchni w ha 0,0010 - łącznie na 2,0602 ha;
•otrzymali Państwo fakturę VAT z podatkiem VAT netto ... 23% VAT ... brutto ...;
•zamierzają Państwo podzielić grunt na działki budowlane i sprzedać w 2025 r.;
•działka 1 o powierzchni 2,0592 ha zostanie podzielona na 14 działek:
ü12 z tych działek o powierzchni 0,9004 zostaną wydzielone na działki budowlane,
üoraz 1 działka o nr 3 będzie jako droga dojazdowa do ww. 12 działek,
ü13 z tych działek, o łącznej powierzchni 1,0325 ha ,będą przeznaczone wyłącznie na sprzedaż, tj. czynności opodatkowane VAT według stawki 23%;
üpozostała 14 działka nr 4 oraz działka nr 1 to działki, gdzie znajdują się budynki mieszkalne, garaże i pomieszczenia gospodarcze, nadal pozostaną Państwa własnością i służą do działalności mieszanej.
•wszystkie działki, zarówno obecnie, jak i po podziale, są i będą wykorzystywane wyłącznie w ramach działalności gospodarczej;
•mają Państwo realną i obiektywną możliwość przyporządkowania kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury w podziale na:
üczęść gruntu wykorzystywaną wyłącznie do działalności opodatkowanej (wydzielone działki budowlane o powierzchni 1,0325 ha), w odniesieniu do której przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT, oraz
üczęść gruntu wykorzystywaną do działalności mieszanej (działki 2 i 4 o powierzchni 1,0277 ha), w odniesieniu do której podatek naliczony będzie odliczany zgodnie z ustaloną na rok 2025 proporcją 12%;
•obiektywne przyporządkowanie podatku naliczonego jest możliwe na podstawie udziału powierzchni poszczególnych części gruntu w całkowitej powierzchni działek objętych przekształceniem;
•ustalona proporcja metrażowa odpowiada rzeczywistemu przeznaczeniu nieruchomości do poszczególnych rodzajów działalności i odzwierciedla ekonomiczne wykorzystanie poniesionych wydatków.
Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
W sytuacji, gdy przyporządkowanie dokonanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a zakupy służą zarówno do celów wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej czynności zwolnionych jak i opodatkowanych, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy.
Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że:
•chcą Państwo dokonać przyporządkowania kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury w podziale na:
üczęść gruntu wykorzystywaną wyłącznie do działalności opodatkowanej (wydzielone działki budowlane o powierzchni 1,0325 ha), oraz
üczęść gruntu wykorzystywaną do działalności mieszanej (działki 2 i 4 o powierzchni 1,0277 ha);
•przyporządkowanie podatku naliczonego jest możliwe na podstawie udziału powierzchni poszczególnych części gruntu w całkowitej powierzchni działek objętych przekształceniem.
Odnosząc się do tego wskazania wyjaśniam, że przyjęta przez Państwa metoda przyporządkowania według „klucza powierzchniowego” na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 90 ust. 1 i następne) nie stanowi bezpośredniej alokacji, lecz jest metodą szacunkową. Skoro więc wskazują Państwo na możliwość przyporządkowania według powierzchni (udziału powierzchni poszczególnych części gruntu w całkowitej powierzchni działek objętych przekształceniem), to oznacza to, że nie mają Państwo możliwości w sposób bezpośredni przyporządkować, jaka część podatku naliczonego jest bezpośrednio związana ze sprzedażą opodatkowaną.
W sytuacjach, w których nie da się wyodrębnić kwot podatku związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz związanych z czynnościami zwolnionymi, podatnik w oparciu o regulacje art. 90 ustawy, ma prawo skorzystać z odliczenia proporcjonalnego, w przypadku którego część podatku podlegającego odliczeniu ustala się za pomocą proporcji opartej na strukturze sprzedaży. W art. 90 ust. 3 ustawy ustawodawca jednoznacznie określił, w jaki sposób należy ustalić proporcję, według której następnie należy dokonywać odliczeń. Z regulacji tej jednoznacznie wynika, że ustawodawca przewidział tylko metodę obrotową. Proporcja ta opiera się wyłącznie na kwotach obrotów osiągniętych bądź szacowanych.
Stwierdzam, że skoro – jak wynika z opisu sprawy –
•wydzielone działki budowlane o powierzchni 1,0325 ha, tj. 12 działek budowlanych o powierzchni 0,9004 oraz 1 działka nr 3, jako droga dojazdowa do ww. 12 działek, wydzielone z działki nr 1 i
•działki 2 i 4 o łącznej powierzchni 1,0277 ha,
są i będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych VAT i czynności korzystających ze zwolnienia od podatku oraz nie będą Państwo mieć możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to będą Państwo zobowiązani do proporcjonalnego rozliczenia podatku z faktury dokumentującej transakcję przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności ww. działek, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.
Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
W tym miejscu zauważyć należy, że rolą Organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń i podanych kwot, zatem w niniejszej interpretacji Organ nie dokonywał oceny poprawności Państwa wyliczenia proporcji.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
