Opodatkowanie emerytur holenderskich a miejsce zamieszkania w Polsce - metoda unikania podwójnego opodatkowania - Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.12.2025.2.DS
Emerytury z Holandii mogą być opodatkowane w Polsce, jeżeli podatnik jest polskim rezydentem; stosuje się odpowiednie zwolnienia i metody unikania podwójnego opodatkowania, w zależności od źródła i rodzaju emerytury, zgodnie z Konwencją polsko-holenderską.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 23 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 20 maja 2025 r. (wpływ 22 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Posiada Pani obywatelstwo polskie, jak i holenderskie. Pracowała Pani w Holandii od 1988r., stąd ma Pani emeryturę z funduszu emerytalnego, jak i socjalnego w Holandii. Innych dochodów Pani nie posiada.
W 2006 r. zakupiła Pani w Polsce nieruchomość, na której zamieszkuje Pani wraz z mężem Holendrem od września 2023 r. Swoje funkcje życiowe zamierza Pani na stałe związać z Polską.
W Holandii pracowała Pani w okresie od 1988-1990 r. W firmie A w C, na stanowisku (...) - z tego tytułu otrzymuje Pani emeryturę z B.
W latach 1991-2018 pracowała Pani na (...) - na stanowisku (...) - z tego tytułu otrzymuje Pani emeryturę E.
Od (…) 2025r. otrzymała Pani emeryturę AOW z odpowiednika polskiego ZUS - (...)
Pani emerytura brutto wynosi ponad (…) euro.
W Holandii organy emerytalne potrącają podatek dochodowy. Zasięgała Pani informacji w urzędzie skarbowym, gdzie Panią poinformowano, że powinna Pani być opodatkowana od wszystkich w/w dochodów wyłącznie w Polsce.
Uzupełnienie wniosku
W związku z wezwaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 maja 2025 r. do usunięcia braków wniosku, wskazała Pani, że wniosek dotyczy roku 2025 r. i lat następnych. Na stałe zamierza Pani wraz z mężem związać się z Polską od 2025 r. Od 2025 r. przenosi Pani centrum interesów osobistych do Polski. Emerytura AOW jest wypłacana zgodnie z przepisami prawa o ubezpieczeniach społecznych obowiązujących w Holandii. Emerytura z B stanowi płatność realizowaną zgodnie z przepisami holenderskiego prawa o ubezpieczeniach społecznych. Ani wypłaty, ani uprawnienia z tytułu osiąganych emerytur nie kwalifikują Pani do ulgi podatkowej w Holandii. Emerytura z B stanowi wypłatę z pracowniczego programu emerytalnego działającego w oparciu o przepisy dot. pracowniczych programów emerytalnych. Jest ona wypłacana w związku z wcześniejszym przejściem na emeryturę. Wypłaty te mają na celu zabezpieczenie źródła utrzymania po przejściu na emeryturę. Wszystkie emerytury są wypłacane z tytułu świadczenia usług na rzecz Holandii. Żadna z emerytur nie jest wypłacana i nie pozostaje w związku z działalnością gospodarczą Holandii, jej jednostki terytorialnej czy organu lokalnego.
Pytanie
Czy w Polsce będzie wystarczające ponowne opodatkowanie emerytur, które otrzymuje Pani z Holandii, które są tam opodatkowane - w zeznaniu rocznym, z uwzględnieniem zasad unikania podwójnego opodatkowania?
Pani stanowisko w sprawie
W Polsce ma do Pani zastosowanie art. 27 ust. 9 w zw. z ust. 92 tego artykułu, jak i art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – powinna Pani rozliczyć się z wszystkich otrzymywanych emerytur w zeznaniu rocznym z uwzględnieniem zasad cytowanej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.
W opisie zdarzenia wskazała Pani, że jest Pani obywatelem Polski i Holandii. Wskazała Pani także, że zamieszkuje Pani wraz z mężem Holendrem na terenie Polski od września 2023 r., a od 2025 r. przenosi Pani centrum interesów osobistych do Polski (na stałe zamierza Pani wraz z mężem związać się z Polską od 2025 r.). Należy zatem uznać, że jest Pani rezydentem Polski, czyli posiada Pani w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy.
Otrzymuje Pani następujące emerytury:
–emeryturę AOW z odpowiednika polskiego ZUS (od (…) 2025r.),
–emeryturę z E (...),
–emeryturę z B.
W odniesieniu do Pani świadczeń należy więc zastosować przepisy Konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz.U. z 2003 r., Nr 216, poz. 2120 ze zm.).
Zauważyć należy, że ww. Konwencja polsko-holenderska została zmieniona Protokołem między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 roku, oraz Protokołu, podpisanego w Warszawie dnia 13 lutego 2002 roku z dnia 29 października 2020 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 906).
W myśl art. 18 ust. 1-3 tej Konwencji:
1.Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i renty oraz inne podobne świadczenia, jak również renty kapitałowe, powstałe w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w pierwszym wymienionym Państwie.
2.Wypłacone emerytury i renty oraz inne wypłaty realizowane zgodnie z przepisami prawa o ubezpieczeniach społecznych Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w pierwszym wymienionym Państwie.
3.Emerytura i renta, inne podobne świadczenie lub renta kapitałowa będą uważane za powstające w Umawiającym się Państwie, o ile składki lub wpłaty związane z taką emeryturą, rentą lub innym podobnym świadczeniem lub rentą kapitałową lub uprawnienia wynikające z takiej emerytury, renty lub innego podobnego świadczenia lub renty kapitałowej kwalifikują się do ulgi podatkowej w tym Państwie. Przeniesienie emerytury, renty, innego podobnego świadczenia lub renty kapitałowej z funduszu emerytalnego lub podmiotu prowadzącego działalność ubezpieczeniową w Umawiającym się Państwie do funduszu emerytalnego lub podmiotu prowadzącego działalność ubezpieczeniową w innym państwie nie będzie ograniczało w żaden sposób praw do opodatkowania pierwszego z Państw zgodnie z niniejszym artykułem.
Skoro - jak wskazała Pani w treści wniosku - emerytura AOW i B są wypłacane zgodnie z przepisami prawa o ubezpieczeniach społecznych obowiązujących w Holandii, to zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. Konwencji mogą być one opodatkowane w Holandii. Postanowienie w umowie, że danego rodzaju dochód „może podlegać” opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) wskazuje, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji, czyli Polsce). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.
Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania.
Stosownie do art. 23 ust. 5 ww. Konwencji polsko-holenderskiej:
Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który może być opodatkowany w Niderlandach zgodnie z postanowieniami konwencji (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez Niderlandy wyłącznie z tego powodu, że dany dochód jest także dochodem uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niderlandach), Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu takiej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Niderlandach. Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód, który może być opodatkowany w Niderlandach.
Mając zatem na uwadze wskazane we wniosku okoliczności, uznać należy, że świadczenia wypłacane Pani według systemu ubezpieczeń społecznych Holandii w świetle ww. Konwencji polsko-holenderskiej mogą być opodatkowane zarówno w Holandii jak i w Polsce, z zastosowaniem właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania.
W Polsce do ww. świadczeń zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest m.in. emerytura.
W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:
Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz. U. poz. 658).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są:
wypłaty:
a) transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych,
b) środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika,
c) środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników - do pracowniczego programu emerytalnego, zgodnie z przepisami o pracowniczych programach emerytalnych
–z zastrzeżeniem ust. 33;
Zgodnie z art. 21 ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 710 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
wypłata – dokonaną przez uczestnika lub osobę uprawnioną wypłatę gotówkową lub realizację przelewu środków zgromadzonych w ramach programu na wskazany przez uczestnika lub tę osobę rachunek bankowy – na warunkach określonych w umowie zakładowej, w przypadku spełnienia
warunków określonych w ustawie;
Warunki te określone są w art. 42 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:
1.Wypłata następuje:
1)na wniosek uczestnika po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat;
2)na wniosek uczestnika po przedstawieniu przez niego decyzji o przyznaniu prawa do emerytury i po ukończeniu 55. roku życia;
3)w przypadku ukończenia przez uczestnika 70 lat, jeżeli wcześniej nie wystąpił z wnioskiem o wypłatę środków;
4)na wniosek osoby uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika.
Z powyższego wynika, że zamiarem ustawodawcy było, aby określenie „wypłata” świadczeń, które realizują cel programu emerytalnego obejmowała m.in. zabezpieczenie źródła utrzymania osobie otrzymującej wypłatę po przejściu na emeryturę lub osobie uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika.
Zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Mając zatem na uwadze wskazane we wniosku okoliczności - w szczególności fakt, że emerytura z B stanowi wypłatę z Pracowniczego Programu Emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Holandii należy stwierdzić, że świadczenia te korzystają w Polsce ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) w związku z art. 21 ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, świadczenia w postaci wypłat emerytury z B nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Skoro więc świadczenia te są zwolnione w Polsce z opodatkowania, to nie ma do nich zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania (nie można odliczyć ewentualnie zapłaconego od nich w Holandii podatku).
Z kolei w świetle powyższych przepisów emerytura państwowa (tzw. AOW), wypłacana - zgodnie z treścią wniosku - zgodnie z przepisami prawa o ubezpieczeniach społecznych obowiązujących w Holandii i stanowiąca odpowiednik emerytury wypłacanej z ZUS podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym znajduje do niej zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania, w postaci proporcjonalnego zaliczenia (odliczenia podatku zapłaconego za granicą), o której mowa w art. 23 ust. 5 ww. Konwencji polsko-holenderskiej oraz art. 27 ust. 9 i ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w zakresie emerytury z E, należy wskazać, że otrzymuje ją Pani za pracę (...) - na stanowisku (...).
Jak wynika z art. 19 ww. Konwencji:
1)1.
a)Uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia, z wyjątkiem emerytur, wypłacane przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, mogą być opodatkowane w tym Państwie.
b)Jednakże uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli usługi są świadczone w tym Państwie, a ta osoba jest osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, która:
(i)jest obywatelem tego Państwa lub
(ii)nie stała się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.
2.
a)Jakakolwiek emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, może być opodatkowana w tym Państwie.
b)Jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba fizyczna jest obywatelem tego Państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania.
3. Postanowienia artykułów 15, 16, 17 i 18 stosuje się do uposażeń, płac i podobnych wynagrodzeń oraz emerytur z tytułu świadczonych usług pozostających w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny.
Należy zauważyć, że art. 19 ust. 2 lit. b ww. Konwencji zawiera wyjątek od zasady wyłącznego opodatkowania emerytur i podobnych świadczeń z tytułu pełnienia funkcji publicznych w państwie, z którego wypłaty są dokonywane. Takie świadczenia podlegają opodatkowaniu wyłącznie w drugim umawiającym się państwie, jeżeli osoba je uzyskująca jednocześnie ma miejsce zamieszkania w tym państwie i jest jego obywatelem. Powyższa zasada ma zastosowanie także w sytuacji, gdy osoba uzyskująca emeryturę lub podobne świadczenie jest obywatelem nie tylko państwa rezydencji, a także państwa, z którego dokonywana jest jego wypłata lub z państwa trzeciego (Katarzyna Rzeżnicka w: „Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Komentarz”, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2011, str. 420). Skoro ma Pani miejsce zamieszkania w Polsce (polska rezydencja podatkowa) oraz obywatelstwo polskie, to emerytura z E podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Tym samym, nie występuje w tym przypadku podwójne opodatkowanie i nie znajduje zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania, bowiem przedmiotowe dochody zgodnie z cytowaną umową podlegają opodatkowaniu tylko w jednym państwie, t.j. w Polsce.
Odnosząc się wprost do Pani stanowiska, zgodnie z którym powinna się Pani rozliczyć z otrzymanych emerytur w zeznaniu rocznym, w kontekście pytania interpretacyjnego należy wskazać, że zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
1.Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane:
1)osoby prawne i ich jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy (…)
Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 2 ww. ustawy:
Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.
Zgodnie z art. 44 ust. ust. 1a pkt 2 ww. ustawy:
Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników:
2)z emerytur i rent z zagranicy,
–są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.
Jak wynika z art. 44 ust. 3e ww. ustawy:
Przepisy ust. 1a i 7 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Przepisy art. 27 ust. 9 i 9a stosuje się odpowiednio.
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że nie jest wystarczające opodatkowanie podlegających w Polsce opodatkowaniu zagranicznych emerytur dopiero w zeznaniu rocznym. Od otrzymywanych w trakcie roku emerytur z AOW i E powinny być także odprowadzane zaliczki w trakcie roku. W odniesieniu do emerytury AOW należy dodatkowo wskazać, że istnieje możliwość uwzględnienia zapłaconego w Holandii podatku za granicą już na etapie wpłacania zaliczki.
Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Reasumując, należy wskazać, że:
–emerytura z E podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce bez możliwości odliczenia ewentualnie zapłaconego od niej podatku w Holandii (powinny być od niej odprowadzane w Polsce w trakcie roku zaliczki oraz należy wykazać ją w zeznaniu rocznym),
–emerytura AOW podlega opodatkowaniu w Polsce z zastosowaniem metody unikania podwójnego opodatkowania, w postaci proporcjonalnego zaliczenia (powinny być od niej odprowadzane w Polsce w trakcie roku zaliczki oraz należy wykazać ją w zeznaniu rocznym).
–emerytura z B nie podlega opodatkowaniu w Polsce i nie należy jej wykazywać w zeznaniu rocznym (nie można w Polsce odliczyć ewentualnie zapłaconego od niej podatku w Holandii).
Zatem, Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
• stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
• zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
