Opodatkowanie koncentratów soków owocowych naturalnie występującymi cukrami - Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-1.4019.8.2025.2.ND
Koncentrat soku, będący zagęszczonym sokiem owocowym zawierającym cukry występujące naturalnie, nie podlega opłacie od środków spożywczych zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, gdyż nie spełnia definicji "napoju" zawartych w art. 12b ust. 1, obejmujących produkty z dodatkiem cukrów.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy wprowadzenie na rynek krajowy „Koncentratu soku (…)”, będącego zagęszczonym sokiem owocowym w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE (zawierającego cukry występujące naturalnie), nie podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie opłaty od środków spożywczych. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 maja 2025 r. (data wpływu 29 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…)
Wnioskodawca w ramach swojej oferty planuje wprowadzić na rynek produkt: „Koncentrat soku (…)” (dalej: „Produkt”). Produkt będący przedmiotem wniosku będzie ujęty w jednej z klas Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymienionych w przepisach ustawy o zdrowiu publicznym tj. 10.32 „Soki z owoców i warzyw”.
Zgodnie ze specyfikacją, Produkt w swoim składzie będzie zawierać: zagęszczony sok (…) oraz zagęszczony sok (…). Nadto Produkt będzie występować w postaci płynnej.
Produkt nie będzie zawierać w swoim składzie dodatku w postaci cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.). Produkt nie będzie zawierać także kofeiny ani tauryny.
Cukry znajdujące się w Produkcie będą pochodziły wyłącznie ze składników użytych do wytworzenia tego Produktu, substancji występujących w nich naturalnie tj. z zagęszczonych soków. Zgodnie z wartością odżywczą podaną na etykiecie, Produkt będzie zawierać (…) g węglowodanów - w tym (…) g cukrów w 100 ml Produktu.
Produkt docelowo będzie rozcieńczany z wodą przez konsumenta w domu zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu tj. „spożywać po rozcieńczeniu (…) ((…) cześć koncentratu soku do (…) części wody)”. Po uzyskaniu przez Spółkę właściwej formuły oraz składu, Produkt będzie rozlewany do szklanych butelek, a następnie sprzedawany i dostarczany klientom Spółki.
Spółka wskazuje nadto, że Produkt:
1. Nie będzie wyrobem medycznym w rozumieniu art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz. Urz. UE L 117 z 05.05.2017, str. 1, z późn. zm.);
2. Nie będzie suplementem diety w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 39 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 2021 oraz z 2022 r. poz. 24 i 138);
3. Nie będzie żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego, preparatem do początkowego żywienia niemowląt, preparatem do dalszego żywienia niemowląt, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylającym dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz. Urz. UE L 181 z 29.06.2013, str. 35, z późn. zm.);
4. Nie będzie wyrobem akcyzowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 i 1137);
5. Nie będzie roztworem węglowodanowo-elektrolitowym, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiającym wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci (Dz. Urz. UE L 136 z 25.05.2012, str. 1, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 432/2012”, w których zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju;
6. Nie będzie wyrobem, w którym na pierwszym miejscu w wykazie składników znajduje się mleko albo jego przetwory, niezależnie od ich sklasyfikowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Produkt, co prawda będzie napojem, w którym udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosić będzie nie mniej niż 20% składu surowcowego. Natomiast zawartość cukrów w Produkcie nie będzie mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju (Produkt będzie zawierać (…) g węglowodanów ----- w tym (…) g cukrów w 100 ml). Tym samym, zdaniem Spółki Produkt nie może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy o zdrowiu publicznym.
Wniosek uzupełnili Państwo o następujące informacje:
1. „Koncentrat soku (…)”, będący przedmiotem wniosku, będzie spełniał wymagania i definicje zagęszczonego soku owocowego w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U.UE.L.2002.10.58 ze zm.).
2. Na etykiecie Produktu znajdować się będą m.in. następujące informacje:
- (…)
3. Cukry występujące w „Koncentracie soku (…)” będą pochodziły wyłącznie ze składników użytych do wytworzenia tego Produktu tj. z zagęszczonych soków (otrzymywanych z owoców), które naturalnie zawierają cukry będące monosacharydami lub disacharydami. Tym samym występujące w „Koncentracie soku (…)” cukry będą stanowiły monosacharydy lub disacharydy.
4. (…) potwierdza, że w ramach swojej oferty planuje wprowadzić na rynek krajowy, tj. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produkt: „Koncentrat soku (…)” (…).
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dokonywanie przez Spółkę w przyszłości czynności stanowiących wprowadzenie na rynek krajowy tj. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy o zdrowiu publicznym Produktu: „Koncentrat soku (…)”, niezawierającego w składzie dodatku, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym tj. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu 1333/2008, oraz kofeiny lub tauryny, a zawierającego cukry występujące naturalnie w sokach wykorzystanych do wytworzenia tego Produktu - nie podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 tej ustawy, gdyż produkty zawierające wyłącznie takie cukry nie stanowią „napoju” w rozumieniu art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, jako że cukry w nich zawarte stanowią „substancje występujące naturalnie” w tych produktach?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek napojów z dodatkiem cukrów będących monosacharydami lub disacharydami, środków spożywczych zawierających takie cukry, substancji słodzących wskazanych w rozporządzeniu nr 1333/2008, a także kofeiny lub tauryny.
Kolejno, zgodnie z art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Uwzględniając zatem Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (dalej jako: „PKWiU”) ustanowioną rozporządzeniem ws. PKWiU opłata cukrowa dotyczy kategorii:
- 10.32 SOKI Z OWOCÓW I WARZYW;
- 10.89 POZOSTAŁE ARTYKUŁY SPOŻYWCZE, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE;
- 11 NAPOJE;
z wyłączeniem substancji występujących w „nich” - tych produktach naturalnie.
Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego zaprezentowanym w wyroku z dnia 1 marca 2023 r., III FSK 1278/22: „napojem w rozumieniu przepisów ustawy są zarówno napoje przeznaczone do bezpośredniego spożycia (do picia), jak również napoje/syropy mające postać płynną, które na moment powstania obowiązku zapłaty opłaty przeznaczone są do sporządzenia napojów przeznaczonych do bezpośredniego spożycia. Tym samym za napój w świetle art. 12b ust. 1 u.z.p. należy uznać również środki spożywcze przeznaczone do przygotowania napoju do bezpośredniego spożycia dopiero po obróbce np. rozcieńczeniu lub połączeniu z innymi składnikami w dystrybutorze”.
Zgodnie z powyższym przedmiotowy Produkt ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 10.32 „Soki z owoców i warzyw”, który będzie środkiem spożywczym przeznaczonym do przygotowania napoju do bezpośredniego spożycia dopiero po obróbce tj. rozcieńczeniu go z wodą, mógłby spełniać definicję napoju (pod warunkiem, że w składzie znajdzie się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie).
Przepisy ustawy o zdrowiu publicznym nie określają, czym są „substancje występujące naturalnie” w napoju (art. 12b ust. 1).
Z uzasadnienia do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (druk sejmowy nr 210) „przez substancje występujące naturalnie rozumie się substancje, które nie zostały dodane do produktu, natomiast znajdują w składzie zgodnie z jego charakterystyką, np. cukry występujące w owocach (w odniesieniu do soków) lub kofeina zawarta w naparze z kawy”.
Podążając za stanowiskiem Dyrektora KIS przedstawionym w piśmie z dnia 10 listopada 2023 r., 0111-KDSB1-1.4019.116.2021.13.MF: „Z opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że jesteście Państwo producentem i dystrybutorem napojów gazowanych, niegazowanych, (...) i napojów owocowych. W ramach prowadzonej działalności produkujecie Państwo soki i napoje owocowe, w tym również z koncentratów i/lub przecierów owocowych. Cukier zawarty w Produktach A pochodzi wyłącznie z użytych do wytworzenia tych Produktów koncentratów owocowych, warzywnych i owocowo-warzywnych, stanowiąc cukier występujący w nich naturalnie. „Produkty A”, będące sokami w rozumieniu przepisów Dyrektywy Rady 2001/112/WE nie zawierają dodatku cukrów, ani substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008, jak również środków spożywczych zawierających cukier i/lub te substancje. Tym samym Produkty A nie spełniają definicji napoju w rozumieniu art. 12b ust. 1 ustawy, gdyż zawarte w nich cukry stanowią substancje występujące naturalnie. Zatem Czynności, których przedmiotem są Produkty A nie podlegają opłacie, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy”.
Powyższe potwierdza również wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 marca 2023 r., III FSK 1278/22 zgodnie z którym: „Przez substancje występujące naturalnie rozumie się substancje, które nie zostały dodane do produktu, natomiast znajdują się w składzie zgodnie z jego charakterystyką, np. cukry występujące w owocach (w odniesieniu do soków) lub kofeina zawarta w naparze z kawy (zob. Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów - IX kadencja, druk sejm. nr 210). Z zawartego w art. 12b ust. 1 u.z.p. wyłączenia przedmiotowego nie wynika, by dotyczyło ono wyłącznie substancji występujących naturalnie w wyrobie w 100%. Dokonując wykładni językowej należy przyjąć, że każda substancja występująca w napoju naturalnie nie podlega opodatkowaniu, przy czym w przypadku występowania w 100% powoduje, że wyrób nie jest napojem w rozumieniu art. 12b ust. 1 u.z.p. i nie jest przedmiotem opodatkowania w ogóle, w przypadku natomiast dodania do niego dodatku wymienionego w art. 12a ust. 1 u.z.p. podlega opodatkowaniu ale tylko w określonym zakresie”.
Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowy Produkt tj. zagęszczony sok niezawierający w składzie dodatków, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym tj. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu 1333/2008, oraz kofeiny lub tauryny, a zawierający cukry pochodzenia w 100% naturalnego (występujące naturalnie w sokach wykorzystanych do wytworzenia tego Produktu) nie spełnia definicji napoju w rozumieniu art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym i tym samym nie jest przedmiotem opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia, czy wprowadzenie na rynek krajowy „Koncentratu soku (…)”, będącego zagęszczonym sokiem owocowym w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE (zawierającego cukry występujące naturalnie), nie podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy
- jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1670 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:
1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",
2)kofeiny lub tauryny
- podlega opłacie.
Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy:
przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.
Natomiast w myśl art. 12b ust. 1 ustawy,
za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy:
Obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planują Państwo wprowadzić na rynek krajowy produkt o nazwie „Koncentrat soku (…)”, który będzie ujęty w jednej z klas Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymienionych w przepisach ustawy o zdrowiu publicznym tj. 10.32 „Soki z owoców i warzyw”.
Wskazali Państwo, że koncentrat będzie występować w postaci płynnej oraz będzie zawierać zagęszczony sok (…) oraz zagęszczony sok (…). Ponadto „Koncentrat soku (…)” będzie spełniał wymagania i definicje zagęszczonego soku owocowego w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U.UE.L.2002.10.58 ze zm.).
Doprecyzowali Państwo również, że cukry występujące w „Koncentracie soku (…)” będą cukrami, które naturalnie występują w tym produkcie (cukry pochodzące z owoców). Z kolei zgodnie z wartością odżywczą podaną na etykiecie, koncentrat będzie zawierać (…) g węglowodanów - w tym (…) g cukrów w 100 ml produktu.
„Koncentrat soku (…)” docelowo będzie rozcieńczany z wodą przez konsumenta w domu, zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu tj. „spożywać po rozcieńczeniu (…) ((…) cześć koncentratu soku do (…) części wody)”.
Państwa wątpliwość budzi kwestia ustalenia czy wprowadzenie na rynek krajowy „Koncentratu soku (…)”, niezawierającego w składzie dodatku, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, a zawierającego cukry występujące naturalnie w sokach wykorzystanych do jego wytworzenia podlega opłacie od środków spożywczych.
Jak wynika z wyżej powołanych przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Ustawa o zdrowiu publicznym nie precyzuje sformułowania „substancje występujące naturalnie”. Natomiast jak wskazano w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (druk sejmowy nr 210), „przez substancje występujące naturalnie rozumie się substancje, które nie zostały dodane do produktu, natomiast znajdują w składzie zgodnie z jego charakterystyką, np. cukry występujące w owocach (w odniesieniu do soków) lub kofeina zawarta w naparze z kawy”.
Aby wyjaśnić kwestię czy produkt, który planujecie Państwo wprowadzić na rynek krajowy podlega, bądź nie podlega opłacie należy odnieść się do definicji „zagęszczonego soku owocowego” oraz „soku owocowego”, które to zostały przedstawione w załączniku I Dyrektywy Rady 2001/112/WE. Zgodnie z tym załącznikiem „zagęszczony sok owocowy to produkt otrzymany z soku owocowego jednego lub większej liczby rodzajów poprzez fizyczne usunięcie określonej ilości zawartej w nim wody. (…)”, z kolei „sok owocowy to produkt zdatny do fermentacji, ale niesfermentowany, otrzymany ze zdrowego i dojrzałego owocu, świeżego lub zabezpieczonego poprzez schłodzenie, z jednego lub większej liczby rodzajów zmieszanych razem, posiadający charakterystyczny kolor, aromat i smak typowy dla soku z danego owocu, z którego produkt pochodzi. Aromat, miąższ i cząstki owocu pochodzące z soku, rozdzielane podczas przetwarzania mogą być ponownie wprowadzone do tego samego soku. (…)”
„Koncentrat soku (…)”, będący przedmiotem zapytania, będzie się składać wyłącznie z zagęszczonych soków (tj. (…).)
Należy zwrócić uwagę, że soki owocowe, jak i zagęszczone soki owocowe nie zostały wymienione wprost w katalogu napojów, których wprowadzenie na rynek krajowy nie rodzi obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych. Jednak już sama konstrukcja przepisów dotyczących opłaty od środków spożywczych wyklucza pobieranie od nich opłaty (nie są bowiem napojem w rozumieniu przepisów ustawy), nie tylko ze względu na przesłanki wynikające z art. 12b ust. 1 ustawy, ale ze względu na fakt, że nie są „napojem z dodatkiem”, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, co wynika z samej definicji zagęszczonego soku owocowego zgodnie z przepisami Dyrektywy 2001/112/WE.
Tym samym produkt, który planują Państwo wprowadzić na rynek krajowy, stanowiący ww. zagęszczony sok owocowy w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE, który zawiera w swoim składzie wyłącznie cukry występujące naturalnie - nie podlega opłacie od środków spożywczych.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wprowadzenie na rynek krajowy „Koncentratu soku (...)”, będącego zagęszczonym sokiem owocowym w rozumieniu Dyrektywy Rady 2001/112/WE (zawierającego cukry występujące naturalnie), nie podlega opłacie od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
