Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.367.2025.3.MN
Nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa zespół składników majątkowych będący w fazie inwestycji bez zdolności do samodzielnego generowania przychodów; wniesienie ich do spółki jako aportu skutkuje opodatkowaniem przychodu jako kapitału pieniężnego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będąca stroną postępowania: A.A;
2)Zainteresowany niebędąca stroną postępowania: X., ul. (...), NIP: (...).
Opis zdarzenia przyszłego
Osobami, które wspólnie składają wniosek o interpretację jest osoba fizyczna, Pan A.A (dalej jako: „Wnioskodawca”) prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Y oraz X. (dalej jako: „Spółka”) z siedzibą w A (dalej łącznie jako: „Zainteresowani”), w której to Spółce Wnioskodawca posiada (...)% udziałów.
Wnioskodawca oraz Spółka są rezydentami podatkowymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym od 1 maja 2009 r. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym od 4 marca 2025 r.
Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzi trzy rodzaje działalności gospodarczej:
1)Dział badań klinicznych,
2)Dział wynajmu nieruchomości,
3)Dział inwestycyjny.
W ramach pierwszego rodzaju działalności prowadzi odpłatne badania kliniczne dla wyspecjalizowanych podmiotów (firm farmaceutycznych oraz organizacji działających w ich imieniu). Tego typu działalność prowadzi od ponad 12 lat. Badania kliniczne są to programy badań nad lekami, prowadzone z udziałem pacjentów, mające na celu określenie czy nowa forma terapii jest bezpieczna i jaka jest jej skuteczność. Badania kliniczne mogą również służyć sprawdzeniu nowych metod zapobiegania chorobom. W efekcie prowadzonych badań określone są nowe sposoby zapobiegania, diagnozowania lub leczenia poszczególnych chorób. Przeprowadzanie badań klinicznych wymaga korzystania ze specjalistycznego sprzętu, a przede wszystkim z wykwalifikowanej kadry medycznej, którą Wnioskodawca zbudował na przestrzeni wielu lat działalności.
W ramach drugiego rodzaju działalności Wnioskodawca wynajmuje lokale, wykorzystując w tym celu nieruchomości nabyte w toku prowadzenia działalności. W ramach tego działu pracuje personel zajmujący się prowadzeniem rozliczeń dla poszczególnych lokali. Osoby te zajmują się wystawianiem faktur oraz rozliczaniem opłat czynszowych, mediów, itp. należności.
W ramach trzeciego rodzaju działalności – której początki sięgają 2020 r. – Wnioskodawca prowadzi działalność inwestycyjną, której celem było w pierwszej kolejności nabycie konkretnych gruntów inwestycyjnych pod budowę (co zostało zrealizowane), a następnie przygotowanie i przeprowadzenie całego procesu inwestycyjno-budowlanego zakładającego stworzenie kompleksowego projektu pod nazwą (...) (zwany dalej: „Kompleksem budynków” lub „Inwestycją”). Kompleks budynków ma powstać przy ul. (...). Docelowo mają zostać wybudowane cztery budynki, w tym jeden budynek o charakterze administracyjno-biurowym oraz trzy specjalistyczne budynki opieki zdrowotnej (w szczególności z salami operacyjnymi i zabiegowymi) z częścią biurową i garażem podziemnym wraz z zagospodarowaniem terenu.
Założeniem Wnioskodawcy jest, aby budowa Kompleksu budynków została wykonana przez Spółkę i w ten sposób prowadzona była odrębnie od dwóch pozostałych działów (w szczególności, aby ryzyka gospodarcze związane z prowadzeniem tak dużego przedsięwzięcia nie zagroziły dwóm pozostałym rodzajom działalności). Dlatego Wnioskodawca planuje transakcję, której przedmiotem będzie wniesienie na poczet kapitału zakładowego Spółki wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci zespołu składników majątkowych składających się na Dział (...), czyli cały projekt „Kompleksu budynków” stanowiących obecnie część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Zainteresowani podkreślają zatem, że planowana transakcja nie ma na celu unikania lub uchylania się od opodatkowania, a redukcję i dywersyfikację ryzyk gospodarczych.
Po wybudowaniu Kompleksu budynków, w zależności od sytuacji rynkowej planowane jest, aby Spółka wydzierżawiała/wynajmowała lokale lub całe budynki znajdujące się w kompleksie i uzyskiwała regularne przychody czynszowe lub alternatywnie sprzedała poszczególne części wybudowanych budynków nie później niż w okresie dwóch lat od ich wybudowania (zależne to będzie od zainteresowania na moment ukończenia poszczególnych budynków). Spółka będzie zatem wykonywała czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzystające ze zwolnienia z VAT.
Wskazać należy również, że Wnioskodawca posiada odpowiednie zasoby finansowe oraz strategię finansowania budowy i prowadzenia Inwestycji na przestrzeni kolejnych lat. W szczególności mowa o podmiotach zainteresowanych korzystaniem z powierzchni oraz zainteresowane udzieleniem finansowania banki; początkowo Zainteresowani planują budowę w oparciu o środki własne oraz pozyskane w ramach grupy spółek, których właścicielem jest Wnioskodawca, a kolejne etapy budowy Inwestycji mogą zostać sfinansowane częściowo ze środków bankowych.
Aktualnie Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej podjął i podejmuje szereg działań zmierzających do realizacji Kompleksu budynków, m.in. takich jak:
–zakup nieruchomości gruntowej,
–uzyskanie pozwolenia na budowę,
–uzyskanie pozwolenia na wycinkę drzew,
–uzyskanie warunków przyłączenia od gestorów sieci (m.in. energetycznych, kanalizacyjnych czy ciepłowniczych) na potrzeby placu budowy oraz budowy zespołu budynków.
Wskazać należy, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej 25 czerwca 2021 r. nabył niezabudowaną nieruchomość gruntową, stanowiącą działkę nr 1/1 o pow. (...) ha położoną w (...) przy ul. (...) (nr KW (...)). W (...) 2021 r. Wnioskodawca uzyskał opinię geotechniczną dotyczącą określenia warunków gruntowo-wodnych na potrzeby koncepcji zabudowy terenu. (...) 2021 r. została opracowana koncepcja projektowa dla zadania pod nazwą „(...)”.
Ponadto (...) 2021 r. dla nieruchomości stanowiącej działkę nr 1/1 położonej przy ul. (...) oraz (...) w (...) została wykonana pełna inwentaryzacja zieleni wraz z waloryzacją drzew, identyfikacją siedlisk i gatunków chronionych, następnie w (...) 2023 r. została wykona aktualizacja zieleni wraz z odtworzeniem numerów na pniach, a w (...) 2024 r. została wykonana ponowna inwentaryzacja oraz waloryzacja zieleni.
(...) 2024 r. Wnioskodawca wystąpił do Prezydenta Miasta (...) o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów rosnących na terenie nieruchomości przy ul. (...) w (...) (dz. nr 1/1), który to wniosek został przekazany zgodnie z właściwością do (...) w (...). Zgodnie z pismem organu z (...) 2025 r. termin załatwienia sprawy został przedłużony do (...) 2025 r.
(...) 2021 r. Wnioskodawca zawarł umowę na wykonanie prac projektowych polegających na wykonaniu wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę oraz pełnieniem nadzoru autorskiego dla inwestycji „(...)”.
(...) 2025 r. Prezydent Miasta (...) wydał decyzję nr (...) pozwalającą na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków, obejmujących budowę zespołu (...) budynków wraz z zagospodarowaniem terenu dla inwestycji „(...)” przy ul. (...) w (...) (dz. nr 1/1). Termin ważności pozwolenia został określony do dnia (...) 2028 r.
(...) 2025 r. Prezydent Miasta (...) wydał decyzję nr (...) zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany oraz udzielił pozwolenia na budowę dla Wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą obejmującego (...) budynki, tj. budynek (...) oraz (...) budynki (...) w granicach działki nr 1/1 przy ul. (...) w rejonie ul. (...) w (...) w ramach inwestycji „(...)”.
Obecnie Wnioskodawca oczekuje na opracowywanie Projektu technicznego/wykonawczego dla Kompleksu budynków stanowiącego ostatni etap prac projektowych.
Z kolei (...) 2025 r. zostały złożone dwa wnioski do (...). o określenie warunków przyłączenia na potrzeby zasilania placu budowy oraz Kompleksu budynków. Aktualnie część umów z gestorami sieci została zawarta, a część jest procedowana.
Dla celów prowadzenia projektu Kompleksu budynków Wnioskodawca zatrudnia obecnie trzech pracowników. Osoby te zajmują się odpowiednio
1)zarządzaniem projektem ((...)),
2)kwestiami prawnymi (radca prawny), oraz
3)kwestiami techniczno-porządkowymi obejmującymi porządkowanie i przygotowanie terenu pod budowę (pracownik techniczny).
Podsumowując powyższe, w skład Działu (...), który prowadzi projekt budowy Kompleksu budynków „(...)” wchodzą następujące składniki majątkowe, prawa, pozwolenia oraz zobowiązania:
·nieruchomość gruntowa niezabudowana, tj. działka nr 1/1 o pow. (...) ha położona w (...) przy ul. (...) i (...), ogrodzona, wraz ze zinwentaryzowaną zielenią;
·dokumentacja wraz z prawami autorskimi utworzona dla Inwestycji pn. (...), tj. mapy dla celów projektowych, Opinia geotechniczna, Koncepcja projektowa pn. „(...)”, Inwentaryzacja oraz waloryzacja zieleni, Projekt zagospodarowania terenu oraz Projekt architektoniczno-budowlany;
·decyzja (...) Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w (...) o nałożeniu opłaty za czynności związane z analizą dokumentacji w sprawie dotyczącej wyrażenia zgody na zlokalizowanie poniżej poziomu terenu urządzonego przy budynku wskazanych pomieszczeń podmiotu wykonującego działalność (...);
·decyzja Prezydenta Miasta (...) pozwalająca na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku nieruchomym;
·decyzja Prezydenta Miasta (...) zatwierdzająca projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany oraz udzielający pozwolenia na budowę (...) budynków, w tym budynku (...) oraz (...) budynków (...);
·dokumentacja obejmująca wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew oraz krzewów, wniosek o określenie warunków przyłączenia na potrzeby zasilania placu budowy oraz zespołu budynków (...);
·zobowiązania wynikające z faktur nabycia towarów, maszyn i urządzeń oraz usług związanych z przedmiotowym projektem;
·pracownicy zatrudnieni na umowie o pracę,
·środki finansowe związane z inwestycją.
Ponadto w skład projektu budowy Zespołu budynków wchodzą dokumenty księgowe (m.in. faktury zakupu), a także dokumenty związane z funkcjonowaniem firmy w omawianym zakresie. Wnioskodawca prowadzi pełną księgowość.
Wskazać należy, że składniki majątkowe, zobowiązania oraz należności wyodrębnione są w księgach rachunkowych Wnioskodawcy w taki sposób, że każdy z trzech działów ma przyporządkowany majątek, a także odrębne rozliczenie kosztów i przychodów. Wnioskodawca wyodrębnia w księgach rachunkowych wszelkie operacje finansowe związane z Działem inwestycji na odrębnych kontach. Po wniesieniu Działu inwestycji do Spółki dla celów podatkowych przyjęte zostaną przez Spółkę w wartości wynikającej z ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy. W szczególności ujęte zostaną koszty prowadzonej Inwestycji, a odpisy amortyzacyjne od urządzeń (maszyn) technicznych związanych z Kompleksem budynków będą dokonywane przez Spółkę na zasadzie kontynuacji metody przyjętej przez Wnioskodawcę.
Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku przychodów i kosztów ogólnych, takich jak np. koszty zarządu, Wnioskodawca jest w stanie przypisać je z uwagi na proporcję dla całości prowadzonej działalności.
Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (oznaczone we wniosku nr 4)
Czy wyodrębniony Dział inwestycyjny, który prowadzi projekt budowy Kompleksu budynków „(...)” mający stanowić przedmiot wkładu niepieniężnego do Spółki, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem transakcja polegająca na wniesieniu przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do Spółki będzie zwolniona z opodatkowania po stronie Wnioskodawcy?
Państwa stanowisko w sprawie pytania oznaczonego we wniosku nr 4
W opinii Wnioskodawcy, wyodrębniony Dział inwestycyjny, który prowadzi projekt budowy Kompleksu budynków „(...)” mający stanowić przedmiot wkładu niepieniężnego do Spółki, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 5a pkt 4 ustawy o PIT, a zatem transakcja polegająca na wniesieniu przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do Spółki będzie zwolniona z opodatkowania po stronie Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
W tym miejscu należy wskazać, że powołany przepis art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest tożsamy treściowo z przepisem art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W związku z powyższym do uzasadnienia stanowiska do pytania nr 4 w pełni znajduje zastosowanie uzasadnienie przedstawione przez Zainteresowanych do pytania nr 1 (w zakresie pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa).
Wyodrębnienie finansowe
W przypadku wyodrębnienia finansowego składników majątkowych mających tworzyć zorganizowaną część przedsiębiorstwa spełnienie tej przesłanki należy rozpatrywać, zasadniczo, na dwóch płaszczyznach, tj. samodzielność finansowa w zakresie realizacji zadań gospodarczych oraz samodzielność w ramach dokumentacji księgowej podatnika (Wnioskodawcy).
W ocenie Zainteresowanych, przesłanka wyodrębnienia finansowego będzie w niniejszym przypadku spełniona, gdyż w każdej z ww. płaszczyzn Dział inwestycyjny jest wyodrębniony w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca prowadzi pełną księgowość. Wskazać należy, że składniki majątkowe, zobowiązania oraz należności wyodrębnione są w księgach rachunkowych Wnioskodawcy w taki sposób, że każdy z trzech działów ma przyporządkowany majątek, a także odrębne rozliczenie kosztów i przychodów. Wnioskodawca wyodrębnia w księgach rachunkowych wszelkie operacje finansowe związane z Działem inwestycyjnym na odrębnych kontach. Oznacza to, że Wnioskodawca jest w stanie przypisać wszystkie przychody i koszty związane bezpośrednio z Działem inwestycyjnym, a w przypadku przychodów i kosztów ogólnych, takich jak np. koszty zarządu, jest w stanie przypisać je z uwagi na proporcję dla całości prowadzonej działalności. W kontekście samodzielności finansowej natomiast, Wnioskodawca posiada odpowiednie zasoby finansowe oraz strategię finansowania budowy i prowadzenia Inwestycji na przestrzeni kolejnych lat.
W szczególności mowa o podmiotach zainteresowanych korzystaniem z powierzchni oraz zainteresowane udzieleniem finansowania banki; początkowo Zainteresowani planują budowę w oparciu o środki własne oraz pozyskane w ramach grupy spółek, których właścicielem jest Wnioskodawca, a kolejne etapy inwestycji mogą zostać sfinansowane częściowo ze środków bankowych.
Powyższe oznacza, że Dział inwestycyjny jest samodzielny również w zakresie finansowania realizacji zadań gospodarczych.
Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych wyrażonym m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 15 listopada 2024 r., znak: 0113-KDIPT1-2.4012.770.2024.1.KW, w której Organ wskazał, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zdaniem Zainteresowanych wskazane okoliczności faktyczne w niniejszej sprawie wypełniają przesłankę wyodrębnienia finansowego, gdyż Wnioskodawca prowadzi odrębną ewidencję księgową oraz gospodarkę finansową dla Działu inwestycyjnego.
Podsumowując, w ocenie Zainteresowanych Dział inwestycyjny jest wyodrębniony finansowo w sposób umożliwiający Wnioskodawcy przypisanie do niego przychodów i kosztów. Ponadto wyodrębnienie to pozwala na określenie wyniku finansowego Działu inwestycyjnego.
Wyodrębnienie organizacyjne
Drugim kryterium analizowanym dla potrzeb uznania składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest wyodrębnienie organizacyjne. W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 19 listopada 2024 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.781.2024.1.MJ Organ wskazał, że wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. (...) Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące "część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa. Jak wskazano w stanie faktycznym, składniki majątku które mają być wydzielone i wniesione w formie aportu do Spółki stanowią od co najmniej 5 lat wyodrębniony dział, tj. Dział (...), którego celem jest kompleksowe prowadzenie projektu Kompleksu budynków „(...)”.
W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 12 listopada 2024 r., znak: 0114-KDIP1-1.4012.725.2024.2.MM organ wskazał, w kontekście wyodrębnienia organizacyjnego, że pod kątem oceny należy mieć m.in. na uwadze czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze.
Jak podkreślono w stanie faktycznym, Dział inwestycyjny stanowi w pełni samodzielną część działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. W ramach Działu inwestycyjnego Wnioskodawca posiada niezbędne aktywa i możliwości do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, a także zespół trzech pracowników, których zadaniem jest rozwijanie projektu Zespołu budynków w różnych jego obszarach – organizacyjnym, prawnym oraz technicznym.
Podsumowując, zdaniem Zainteresowanych wydzielany zespół składników majątkowych będzie spełniał przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego.
Wyodrębnienie funkcjonalne
W kontekście wyodrębnienia funkcjonalnego przyjmuje się, że oznacza ono przeznaczenie i faktyczną możliwość wykorzystywania składników majątkowych do realizacji konkretnych zadań gospodarczych. W analizowanym przypadku jest to prowadzenie kompletnej inwestycji w postaci Kompleksu budynków „(...)”.
W ocenie Zainteresowanych wskazane w opisie sprawy składniki majątkowe są w pełni wystarczające do dalszego prowadzenia działalności w postaci budowy i prowadzenia Kompleksu budynków. Spółka otrzyma prawo własności nieruchomości wraz z kompletną dokumentacją umożliwiającą budowę i prowadzenie projektu. Ponadto Spółka przejmie także umowy związane z prowadzeniem inwestycji – z projektantami/architektami oraz dostawcami mediów.
W ocenie Zainteresowanych, po wydzieleniu i wniesieniu aportu w postaci Działu (...) Spółka będzie dalej płynnie prowadziła rozpoczęty projekt budowy Kompleksu budynków. Oznacza to, że wraz z otrzymaniem aportu w postaci Działu inwestycyjnego Spółka będzie mogła bez żadnych przeszkód kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą.
W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 29 października 2024 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.394.2024.2.JSU Organ wskazał, że wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Jak już podkreślono, opisane w zdarzeniu przyszłym składniki majątkowe wchodzące w skład Działu inwestycyjnego umożliwią Spółce kontynuowanie dotychczasowej działalności w zakresie prowadzenia projektu budowy Kompleksu budynków, w związku z czym, zdaniem Zainteresowanych, spełniona będzie również przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego.
Skonstatować zatem należy, że w ocenie Zainteresowanych Dział inwestycyjny spełnia przesłanki wyodrębnienia finansowego, organizacyjnego, jak i funkcjonalnego, co powoduje, że stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Artykuł 17 ust. 1a pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje:
Przychód określony w ust. 1 pkt 9 powstaje (m.in.) w dniu:
2) wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki albo emisji nowych akcji w prostej spółce akcyjnej, albo
2a) przeniesienia na spółkę własności przedmiotu wkładu – w przypadku gdy spółka lub
podwyższenie kapitału spółki nie podlegają obowiązkowi rejestracji we właściwym rejestrze zgodnie z przepisami państwa, w którym spółka ma siedzibę lub zarząd.
Jednakże przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują przepisy szczególne – dotyczące wkładu niepieniężnego, którego przedmiotem jest m.in. zorganizowana część przedsiębiorstwa. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 – jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Artykuł 21 ust. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż:
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy spółka przejmująca majątek podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka posiada siedzibę w Polsce i jest polskim rezydentem podatkowym. Dlatego warunek z art. 21 ust. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest w analizowanej sprawie spełniony.
Jak to zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, po wniesieniu Działu inwestycyjnego do Spółki dla celów podatkowych przyjęte zostaną przez Spółkę w wartości wynikającej z ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy. W szczególności ujęte zostaną koszty prowadzonej Inwestycji, a odpisy amortyzacyjne od urządzeń (maszyn) technicznych związanych z Kompleksem budynków będą dokonywane przez Spółkę na zasadzie kontynuacji metody przyjętej przez Wnioskodawcę.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że spełnione zostaną w analizowanej sprawie warunki zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:
1)przedmiotem wkładu niepieniężnego będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, oraz
2)Spółka – jako otrzymująca wkład – przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład, tj. Wnioskodawcy.
W konsekwencji Wnioskodawca w związku z transakcją aportu Działu inwestycyjnego do Spółki nie rozpozna przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż na mocy art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy będzie z niego zwolniony.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:
wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Normy wynikające z ww. przepisu różnicują skutki podatkowe wniesienia wkładu do spółki w rozumieniu art. 5a pkt 28 ustawy (tj. m.in. do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) w zależności od charakteru wkładu. I tak, w przypadku objęcia udziałów (akcji) w spółce:
·w zamian za wkład niepieniężny – po stronie wnoszącego wkład powstaje przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy;
·w zamian za wkład pieniężny – po stronie wnoszącego wkład nie powstaje przychód podatkowy (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy a contrario).
Wskazane różnice w podatkowym traktowaniu sytuacji objęcia udziałów w zamian za wkład pieniężny i niepieniężny wynikają z tego, że:
1.w przypadku wkładu pieniężnego podmiot wnoszący wkład dokonuje po prostu odpłatnego „nabycia” (w potocznym znaczeniu tego pojęcia) udziałów (akcji) za środki pieniężne;
2.w przypadku wkładu niepieniężnego podmiot wnoszący wkład dokonuje natomiast:
·odpłatnego „nabycia” (w potocznym znaczeniu tego pojęcia) udziałów (akcji) w zamian za „cenę” w wartości przedmiotu wkładu, oraz jednocześnie
·odpłatnego zbycia przedmiotu wkładu – wnoszący wkład przenosi własność przedmiotu wkładu na spółkę w zamian za określoną „cenę”, tj. wartość objętych udziałów (akcji) w spółce.
Ratio legis omawianego art. 17 ust. 1 pkt 9 wiąże się więc z faktem, że wkład niepieniężny jest formą odpłatnego zbycia przedmiotu wkładu.
Także w odniesieniu do samego objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny (jako czynności generującej przychód podatkowy) ustawodawca przewidział zróżnicowanie jego skutków podatkowych. I tak, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.
Zatem w przypadku, gdy podatnik obejmuje udziały (akcje) w spółce w zamian za wkład niepieniężny po stronie wnoszącego wkład powstaje przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy, przy czym:
·jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część – przychód ten jest wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy;
·jeżeli wkład niepieniężny ma postać inną niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część – ustawa nie przewiduje zwolnienia tego przychodu od podatku i przychód taki podlega opodatkowaniu w trybie art. 30b.
Dla oceny, czy przedmiotem wkładu jest przedsiębiorstwo albo jego zorganizowana część, należy posłużyć się definicjami z art. 5a omawianej ustawy. Stosownie do tego przepisu, ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o:
·przedsiębiorstwie – oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego (art. 5a pkt 3);
·zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 5a pkt 4).
Zgodnie natomiast z art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5)koncesje, licencje i zezwolenia;
6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8)tajemnice przedsiębiorstwa;
9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jak wynika z powołanej definicji przedsiębiorstwo jest zespołem składników majątkowych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Przez „zespół” należy rozumieć zbiór składników, pomiędzy którymi istnieją powiązania pozwalające uznać go za funkcjonalną całość. Przeznaczeniem tego zespołu jest prowadzenie działalności gospodarczej, a zatem powiązania pomiędzy jego elementami wynikają z funkcji pełnionych w działalności. W sytuacji, gdy w ramach przedsiębiorstwa są prowadzone działalności gospodarcze w różnych zakresach, to przy odpowiednim zorganizowaniu tych zakresów działalności możliwym jest wyodrębnienie zorganizowanych części przedsiębiorstwa.
Stosownie do art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);
2)jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie;
3)jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4)mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest więc dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, nie jest sumą poszczególnych składników majątkowych należących do przedsiębiorstwa. Jest to wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół tych składników, zdolny do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.
O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o formalne wyodrębnienie (np. dział, wydział, oddział itp.), ale przede wszystkim o określoną formę zorganizowania funkcjonowania tej części przedsiębiorstwa (przypisana baza majątkowa, określone zasady funkcjonowania, struktura zarządzania).
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.
Wyodrębnienie funkcjonalne to przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (działalności gospodarczej w danym zakresie). Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą tworzyć pewną całość gospodarczą zdolną do urzeczywistniania określonych zadań gospodarczych. Składniki muszą umożliwić ich nabywcy kontynuowanie działalności gospodarczej, prowadzeniu której służy zorganizowana część przedsiębiorstwa u jej zbywcy.
Wskazanie jakie składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa determinują spełnianie przez nią takiej funkcji nie jest możliwe in abstracto. Jest to uzależnione od przedmiotu i warunków prowadzenia działalności gospodarczej podatnika. Stąd konieczność indywidualnego analizowania każdego przypadku.
Należy również podkreślić, że przesłanki zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy odnoszą się wyłącznie do samego przedmiotu wkładu. Dla uznania przedmiotu wkładu podatnika do spółki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie mają zatem znaczenia inne czynności, jakich dokona podatnik albo spółka. Przedmiot aportu ma spełniać warunki możliwości prowadzenia z jego wykorzystaniem określonej działalności gospodarczej (tj. działalności prowadzonej dotychczas przez podatnika wnoszącego aport) bezwarunkowo, a nie pod warunkiem, że zbywca lub nabywca dokonają określonych, dodatkowych czynności. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy nie dotyczy zatem sytuacji wprowadzenia do spółki aportu w postaci składników majątkowych, które potencjalnie mogą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (np. po pewnych zabiegach lub czynnościach), lecz aportu funkcjonującej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Dla uznania za spełnione warunków omawianego zwolnienia nieistotne jest również, jakie składniki majątku posiada spółka, do której jest wnoszony aport. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy wymaga bowiem, aby przedmiotem wkładu była zorganizowana część przedsiębiorstwa, a nie by w wyniku wkładu majątek spółki, do której wkład jest wnoszony (posiadany przed aportem i uzyskany w ramach aportu) stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa. To sam przedmiot aportu ma spełniać warunki możliwości prowadzenia z jego wykorzystaniem określonej działalności gospodarczej (działalności prowadzonej dotychczas przez podatnika wnoszącego aport).
W analizowanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza wnieść w formie wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością część składników swojego przedsiębiorstwa, które określa mianem „Działu inwestycyjnego”. Sytuacja ta mieści się w zakresie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód ze źródła kapitały pieniężne. Przychodem tym będzie wartość wkładu określona w umowie spółki. Jeżeli jednak wartość ta będzie niższa od wartości rynkowej tego wkładu, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego.
Ocena czy przychód ten będzie wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy wymaga analizy przedmiotu aportu w kontekście przesłanek określonych w art. 5a pkt 4 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca, w jego przedsiębiorstwie funkcjonują następujące działy:
•Dział badań klinicznych i Dział wynajmu nieruchomości – pozostające w jego działalności oraz
•Dział inwestycyjny – który ma być przedmiotem aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – którego celem jest przeprowadzenie procesu inwestycyjno-budowalnego zakładającego stworzenie kompleksowego projektu pod nazwą „(...)”.
Należy jednak zwrócić uwagę, że (...) jeszcze nie powstało. Docelowa działalność polegając na wynajmie lub dzierżawie budynków lub pomieszczeń nie jest na ten moment możliwa i nie została przez Wnioskodawcę faktycznie rozpoczęta.
Wnioskodawca nie dysponuje zespołem składników majątkowych niezbędnych do świadczenia (...), nie dysponuje też składnikami majątkowymi, które mogły być wydzierżawione lub wynajęte. Budowana (...) jest w fazie inwestycji, w ramach której własność nieruchomości gruntowej wraz z częścią dokumentacyjną mają zostać wniesione aportem do spółki kapitałowej. Sama faktyczna budowa ma zostać zrealizowana przez spółkę, która ostatecznie zdecyduje czy po wybudowaniu (...) wydzierżawi/wynajmie lokale lub całe budynki znajdujące się w kompleksie i będzie uzyskiwała regularne przychody czynszowe czy alternatywnie sprzeda poszczególne części wybudowanych budynków nie później niż w okresie dwóch lat od ich wybudowania (zależne to będzie od zainteresowania na moment ukończenia poszczególnych budynków).
Z opisu wynika, że część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy nie spełnia warunków do bycia źródłem przychodów i nie generuje przychodów: w skład działu (...) wchodzą prawa, pozwolenia oraz zobowiązania. Samym celem inwestycji jest realizacja budowy kompleksu budynków, które dopiero w przyszłości mają generować przychód.
Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że Dział (...), który ma być przedmiotem aportu „(…) stanowi w pełni samodzielną część działalności gospodarczej (…)”, skoro na bazie tych składników majątku nie jest realizowana działalność zarobkowa (do momentu wniesienia aportu wszystkie należności dotyczące realizacji projektu będą finansowane ze środków własnych Wnioskodawcy oraz środków pozyskanych w ramach grupy spółek, których właścicielem jest Wnioskodawca), a kolejne etapy budowy inwestycji mogą zostać sfinansowane częściowo ze środków bankowych. Trudno wobec tego mówić o możliwości samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym zbioru składników majątku Wnioskodawcy, określanego mianem „Inwestycji”.
Jakkolwiek Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki zbiór wszystkich składników majątkowych, które są funkcjonalnie związane z projektem budowy (...), to jednak nie można uznać, że elementy te są zespołem, który jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych (funkcjonalnie służy prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie wynajmu/dzierżawy budynków lub pomieszczeń). Składniki te – po realizacji szeregu dalszych czynności w ramach spółki – dopiero mogą stać się elementem takiego zespołu.
Wbrew Państwa stanowisku, przedmiotem aportu do spółki nie będzie więc zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na moment wnoszenia aportu jego głównym elementem będzie inwestycja w początkowej fazie realizacji, która jedynie potencjalnie może zostać zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa spółki w przyszłości.
Skoro wkład niepieniężny wnoszony do spółki nie będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, przychód Wnioskodawcy z wniesienia tego wkładu nie będzie podlegał zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten – jako przychód z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy) – będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do tego przepisu:
Od dochodów uzyskanych z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Dochód, o którym mowa w powołanym przepisie, ustala się na zasadach określonych w art. 30b ust. 2. Uwzględnia się przy tym osiągniętą w roku podatkowym różnicę pomiędzy przychodem określonym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1e (art. 30b ust. 2 pkt 5 ustawy).
Stosownie do art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznania, według ustalonego wzoru (PIT-38), o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b. Przed upływem terminu określonego na złożenie ww. zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić wynikający z niego należny podatek dochodowy (art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy).
Podsumowując, w przypadku wniesienia do Spółki opisanego wkładu niepieniężnego obejmującego składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związane z inwestycją w zakresie budowy (...) po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód określony w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niepodlegający zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 109 tej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, dotyczą one indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia wniosku organ miał na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty odnośnie prawidłowej wykładni i stosowania analizowanych przepisów prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Pan A.A (Zainteresowany będący stroną postępowania) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
