Postanowienie NSA z dnia 1 lipca 2025 r., sygn. I OZ 368/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski po rozpoznaniu w dniu 1 lipca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Z.W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 lutego 2025 r. sygn. akt VII SA/Wa 2734/24 o odrzuceniu skargi w sprawie ze skargi Z.W. na czynność Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 7 listopada 2023 r. znak: DEZ 27/2023 w przedmiocie aktualizacji ewidencji gruntów i budynków postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.
Uzasadnienie
Z.W. w dniu 22 maja 2024 r. (data nadania przesyłki w placówce pocztowej operatora wyznaczonego) złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na czynność Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 7 listopada 2023 r. znak: DEZ 27/2023 w przedmiocie aktualizacji ewidencji gruntów i budynków.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 9 lipca 2024 r., sygn. akt: VII SA/Wa 1559/24, odrzucił ww. skargę. Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z 22 października 2024 r., sygn. akt: I OZ 662/24, uchylił ww. postanowienie i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Sądowi I instancji. W uzasadnieniu postanowienia Naczelny Sąd Administracyjny przyjął, że w sprawie stosownie do art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 935 ze zm. – dalej: "p.p.s.a.") konieczne jest ustalenie daty uzyskania informacji przez skarżącego o dokonanej czynności przez organ, a w następstwie tego odniesienie się do kwestii zachowania, bądź nie, terminu do wniesienia skargi, dokonanie oceny, czy ewentualne uchybienie terminu do wniesienia skargi nastąpiło bez winy skarżącego.
