Czy dokonując korekty należy zwrócić różnicę podatku VAT nabywcy usługi
PROBLEM
W porcie zarządzanym przez jednostkę budżetową Gminy Miejskiej mamy na wynajem pokoje gościnne. Ceny za wynajem określone były w zarządzeniach, w których jest wskazana stawka podatku VAT 23% (taka stawka była też faktycznie stosowana). Razem z pokojem w cenie było jedno miejsce postojowe (parking), czyli usługa polegała na wynajmie pokoju i jednego miejsca parkingowego. Cennik zawierał kwoty brutto. Gmina odprowadziła podatek VAT 23%. Były wystawiane zarówno paragony, jak i faktury. Po weryfikacji prawidłowości zastosowanej stawki VAT stwierdzono, iż wystąpiły dwie usługi o różnych stawkach podatku VAT: usługa noclegu 8% i opłata za parking 23%. Czy dokonując korekty powinniśmy zwrócić różnicę podatku VAT dla nabywcy usługi, skoro kwota ogółem do zapłaty za usługę bez względu na zastosowaną stawką byłaby taka sama? Gmina zaleciła dokonanie korekt, ponieważ uważamy, że w tym przypadku zaniżyliśmy dochody gminy i odprowadziliśmy za wysoki podatek VAT do urzędu skarbowego. Wg nas była podana kwota brutto dla osoby wynajmującej i tyle ona powinna zapłacić. Teraz korekta dotyczy tylko podatku VAT, który my odprowadziliśmy, i to my powinniśmy go odzyskać robiąc korekty deklaracji. Jednostka budżetowa stoi na stanowisku, iż korekta kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej jest możliwa pod warunkiem, że podatnik zidentyfikuje nabywcę usługi, dokona korekty paragonu/faktury i dokona zwrotu części ceny, która została pobrana z powodu niewłaściwej 23% stawki podatku VAT. Natomiast Gmina stoi na stanowisku, że jest to oczywista pomyłka – błędnie zastosowana stawka VAT, przez którą zaniżane są dochody netto Gminy. Czy należy dokonać korekty i różnicę wynikającą z podatku VAT zwrócić nabywcy usługi, czy dokonać tylko korekty z urzędem skarbowym?
