Technostres pod kontrolą – jak łagodzić skutki cyfryzacji w środowisku pracy
Nowoczesne technologie w miejscu pracy przynoszą liczne korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom – niezależnie od zajmowanego stanowiska. Automatyzacja procesów technologicznych pozwala na zwiększenie efektywności i wydajności. Wearable technologies i inteligentne systemy cyfrowe zwiększają bezpieczeństwo pracy, redukując koszty operacyjne. Z kolei nowoczesne platformy komunikacyjne umożliwiają wykonywanie obowiązków zawodowych z dowolnego miejsca na świecie, zapewniając pracownikom większą elastyczność i sprzyjając zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy zatem cyfryzacja to same zalety? Niestety nie.
Choć wdrażanie nowych technologii może znacząco ułatwiać codzienną pracę, wiąże się również z ryzykiem wystąpienia tzw. technostresu, który może negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników. Tymczasem obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, spoczywający na pracodawcy, obejmuje nie tylko ochronę zdrowia fizycznego, ale również troskę o dobrostan psychiczny zatrudnionych.
Stres w pracy – norma czy odstępstwo
Stres jest zjawiskiem . Pojawia się on praktycznie tuż po podjęciu zatrudnienia. Stresujemy się, czy podołamy nowym obowiązkom, czy nawiążemy pozytywne relacje ze współpracownikami, czy umowa o pracę zostanie przedłużona. Stres nie ustępuje mimo pozytywnego przejścia etapu adaptacji. Pojawia się podczas pracy nad nowymi projektami oraz podczas corocznych ocen. Dotyczy nie tylko sytuacji powiązanych indywidualnie z pracownikiem. Może wystąpić także wtedy, gdy zakład pracy ma problemy finansowe, co może wiązać się z redukcją zatrudnienia, lub gdy kierownictwo firmy ewidentnie nie „słucha” pracowników niższego szczebla w sprawach ich dotyczących, przykładowo przy nierównym traktowaniu poszczególnych grup pracowników.
