Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.37.2025.2.MJ
Dofinansowanie uzyskane w ramach projektu współfinansowanego przez UE i budżet państwa nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o PIT, gdyż nie spełnia przesłanek bezpośredniego realizatora programu; stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 22 maja 2025 r., w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani właścicielem firmy X. Zawarła Pani umowę (...) numer (...) z Województwem (...), w imieniu którego działa Wojewódzki Urząd Pracy. Umowa dotyczy (...). Przedmiotowa Umowa uprawnia Panią do (...), realizowanego w ramach programu (...).
Projekt (...) jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu (...), Budżetu Państwa oraz wkładu własnego Uczestników Projektu. (...)
Usługami kwalifikowanymi w ramach Projektu są (...)
Po zawarciu umowy, Usługodawca otrzymuje (...).
(...).
Maksymalny limit (...) przeznaczonych (...).
(...) rozliczane są po kosztach rzeczywistych (...).
Dodatkowo w przypadku, gdy:
1.(...)
(...) realizowane przez Pani firmę mieszczą się w wyznaczonych limitach kwotowych i stawkach godzinowych, w związku z czym nie zachodzi sytuacja, w której Uczestnik dokonuje wpłaty bezpośrednio do Usługodawcy.
Jako Usługodawca wystawia Pani fakturę za udział w (...). Na fakturze za (...) znajdują się m.in.: imię i nazwisko Uczestnika Projektu (...), kwota rozliczona (...) bezpośrednio z (...), dane płatnika.
Uzupełnienie wniosku
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:
1.Od 1 stycznia 2025 r. prowadzoną działalność gospodarczą opodatkowała Pani podatkiem liniowym. Również do dochodu z projektu opisanego we wniosku w części podlegającej opodatkowaniu stosuje Pani ww. formę podatkową.
2.Wskazane we wniosku środki finansowe otrzymuje Pani na podstawie Umowy ramowej numer (...) dotyczącej (...) w ramach Projektu (...) zawartej z Województwem (...), w imieniu którego działa Wojewódzki Urząd Pracy w (...).
Powyższa umowa uprawnia Usługodawcę oferującego (...), do realizacji (...).
Projekt (...) jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu (...), Budżetu Państwa oraz wkładu własnego Uczestników Projektu.
W ramach Projektu mogą być świadczone (...).
(...)
3.Umowę o dofinansowanie wskazanego we wniosku projektu zawarła Pani z Województwem (...), w imieniu którego działał Wojewódzki Urząd Pracy, dnia (...) 2024 r.
4.Z informacji, które otrzymała Pani w Wojewódzkim Urzędzie Pracy:
a)(...)
5.Płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich nie są otrzymywane z Banku Gospodarstwa Krajowego.
6.W projekcie posiada Pani status Usługodawcy.
7.Otrzymane dofinansowanie pochodzące w części z budżetu państwa przeznacza Pani na bieżącą działalność i rozwój Pani firmy. Nie pobiera Pani wynagrodzenia.
8.Nie składała i nie zamierza Pani składać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. oświadczenia o rezygnacji ze stosowania zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. pkt 129 w odniesieniu do wskazanych w nim dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychód osiągnięty od (...) przez Pani firmę jako beneficjenta projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu (...), Budżetu Państwa oraz (...) wkładu własnego Uczestników projektu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163) w wysokości (...) zafakturowanej kwoty uzyskanej za zrealizowaną (...)?
Natomiast wartość (...) zafakturowanej przez Panią kwoty uzyskanej za zrealizowana (...) - tj. wartość stanowiąca wkład własny Uczestnika Projektu wpłacany przez Uczestnika na indywidualny rachunek (...) Projektu, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej?
Pani stanowisko w sprawie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychód osiągnięty przez firmę jako beneficjenta projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu (...) oraz Budżetu Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości (...) zafakturowanej kwoty uzyskanej za (...) w ramach Projektu.
Natomiast wartość (...) zafakturowanej kwoty widniejącej na fakturze wystawionej na (...) Projektu tj. (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle powyższego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie jako źródło przychodów wymieniono m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3).
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Jak stanowi art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z przytoczonego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymania dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
·świadczenia te otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej,
·dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej.
Przy czym jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
Z kolei w myśl art. 21 ust. 36 omawianej ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.
Ustawą z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. z 2023 r. poz. 1723 ze zm.) na podstawie art. 2 pkt 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 dodano ust. 42a w brzmieniu:
Podatnik może nie stosować zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, w odniesieniu do określonych dotacji, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, określonego w art. 45 ust. 1, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o rezygnacji ze stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do wskazanych w nim dotacji. Do wydatków i kosztów, w tym do odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, sfinansowanych z dotacji, których dotyczy to oświadczenie, przepisów art. 23 ust. 1 pkt 45 i 56 nie stosuje się.
Przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. i ma zastosowanie do środków otrzymanych po dniu 31 grudnia 2023 r.
Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Jednakże art. 21 ust. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 136, nie ma zastosowania do przychodów określonych w art. 12 ust. 1.
Natomiast w art. 21 ust. 1 pkt 137 wskazano:
Wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Z przytoczonych przepisów wynika zatem, że kluczowe znaczenie ma charakter otrzymanych środków, źródło finansowania, pochodzenie otrzymanych środków (budżet państwa, środki europejskie) ale także:
·w przypadku zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 129, z uwagi na zastrzeżenie wynikające z art. 21 ust. 36, także cel przeznaczenia otrzymanej dotacji;
·w przypadku zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 136, z uwagi na zastrzeżenie „z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców”, także status (rola i funkcja określona zgodnie z odrębnymi przepisami, umową o dofinansowanie i w analizowanej sprawie zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027) osoby otrzymującej dofinansowanie (beneficjent, personel projektu);
·w przypadku zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137, z uwagi na zastrzeżenie „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”, zawężenie podmiotów uprawnionych do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania do uczestników projektu;
Ustawa o finansach publicznych
Rozważając charakter otrzymanych przez Panią środków pieniężnych odniosę się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.
Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy jedną z grup wydatków budżetu państwa są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.
Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy:
Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
W myśl art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych:
Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.
Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że:
Obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Ustawa o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027
Rozważając charakter otrzymanych przez Panią środków pieniężnych odniosę się również do ww. ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 pkt 7 i 38 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
·fundusze strukturalne - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus, o których mowa w art. 1 rozporządzenia ogólnego (pkt 7);
·wytyczne - instrument prawny określający ujednolicone warunki i procedury wdrażania funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji skierowane do instytucji uczestniczących w realizacji programów oraz stosowane przez te instytucje na podstawie właściwego porozumienia, kontraktu programowego, o którym mowa w art. 5 pkt 4d ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, albo umowy oraz przez beneficjentów na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu (pkt 38).
Stosownie do treści art. 5 ust. 1, ust. 2, ust. 5 i ust. 6 ww. ustawy:
·Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego, w celu zapewnienia zgodności sposobu realizacji programów z prawem Unii Europejskiej w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz spełniania wymagań określanych przez Komisję Europejską w tym zakresie, a także w celu zapewnienia jednolitości sposobu realizacji programów i prawidłowości realizacji zadań i obowiązków określonych ustawą, może wydać wytyczne dotyczące:
-ewaluacji programów;
-kwalifikowalności wydatków w ramach programów;
-trybu i zakresu sprawozdawczości oraz monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów;
-kontroli realizacji programów;
-wyboru projektów;
-szczegółowego opisu priorytetów programu;
-warunków księgowania wydatków oraz przygotowania prognoz wniosków o płatność do Komisji Europejskiej w ramach programów;
-korekt finansowych w ramach programów;
-warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej;
-systemu informacji i promocji w zakresie programów;
-wykorzystania środków pomocy technicznej;
-innych kwestii związanych z realizacją i zamknięciem programów (ust. 1).
·Wytyczne mogą dotyczyć wszystkich programów lub wybranych programów (ust. 2).
·Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego:
-podaje do publicznej wiadomości na portalu wytyczne oraz ich zmiany;
-ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski'' komunikat o adresie portalu, na którym zostały zamieszczone wytyczne oraz ich zmiany (ust. 5).
·Wytyczne oraz ich zmiany są stosowane od dnia ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w ust. 5 pkt 2. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego po ogłoszeniu komunikatu, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, podaje do publicznej wiadomości na portalu informacje o terminie, od którego wytyczne lub ich zmiany są stosowane (ust. 6).
W myśl natomiast art. 30 ust. 1 - ust. 5 omawianej ustawy:
·W zakresie, w jakim w ramach programów jest udzielana pomoc publiczna w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub pomoc de minimis , zastosowanie mają szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy (ust. 1).
·Podmiotami udzielającymi pomocy, o której mowa w ust. 1, są instytucje zarządzające, instytucje pośredniczące, instytucje wdrażające lub beneficjenci, a także inne podmioty, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 743 oraz z 2022 r. poz. 807) (ust. 2).
·Podmiotami udzielającymi pomocy mogą być również inne podmioty określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ust. 4 (ust. 3).
·Właściwy minister, a w zakresie regionalnych programów oraz w zakresie programu Interreg, w przypadku którego instytucja zarządzająca została ustanowiona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, a także podmioty udzielające tej pomocy, uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności tej pomocy z rynkiem wewnętrznym, efektywnego i skutecznego jej wykorzystania oraz przejrzystości jej udzielania, w przypadku gdy przepisy odrębne nie określają szczegółowego przeznaczenia, warunków lub trybu udzielania tej pomocy (ust. 4).
·Szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, nieobjętej przepisami, o których mowa w ust. 4, lub innymi przepisami określa umowa o dofinansowanie projektu, decyzja o dofinansowaniu projektu lub akt będący podstawą jej udzielenia (ust. 5).
Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 2, 12 i 28 ww. ustawy:
·beneficjent – podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia ogólnego;
·rozporządzenie ogólne – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.);
·instytucja zarządzająca – instytucję zarządzającą, o której mowa w art. 71 rozporządzenia ogólnego lub w art. 46 rozporządzenia Interreg.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (Ue) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej:
„beneficjent" oznacza:
a) podmiot publiczny lub prywatny, podmiot mający osobowość prawną lub niemający osobowości prawnej lub osobę fizyczną, odpowiedzialne za inicjowanie operacji lub inicjowanie i wdrażanie operacji;
b) w kontekście partnerstw publiczno-prywatnych ("PPP") - podmiot publiczny inicjujący operację PPP lub partnera prywatnego wybranego do jej wdrażania;
c) w kontekście programów pomocy państwa - przedsiębiorstwo, które otrzymuje pomoc;
d) w kontekście pomocy de minimis udzielanej zgodnie z rozporządzeniami Komisji (UE) nr 1407/2013 39 lub (UE) nr 717/2014 40 państwo członkowskie może zdecydować, że beneficjentem do celów niniejszego rozporządzenia jest podmiot udzielający pomocy, w przypadku gdy jest on odpowiedzialny za inicjowanie operacji lub za inicjowanie i wdrażanie operacji;
e) w kontekście instrumentów finansowych - podmiot, który wdraża fundusz powierniczy, lub, jeżeli nie istnieje struktura z funduszem powierniczym, podmiot wdrażający fundusz szczegółowy, lub, jeżeli instytucja zarządzająca zarządza instrumentem finansowym - instytucję zarządzającą;
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 40 ww. rozporządzenia:
"uczestnik" oznacza osobę fizyczną, która odnosi bezpośrednio korzyści z danej operacji, przy czym nie jest odpowiedzialna ani za inicjowanie operacji, ani jednocześnie za jej inicjowanie, i wdrażanie i która, w kontekście EFMRA, nie otrzymuje wsparcia finansowego;
Z kolei w art. 71 ust. 1 ww. rozporządzenia wskazano:
Do celów art. 63 ust. 3 rozporządzenia finansowego państwo członkowskie wyznacza dla każdego programu instytucję zarządzającą oraz instytucję audytową. W przypadku gdy państwo członkowskie powierza zadania w zakresie księgowania wydatków podmiotowi innemu niż instytucja zarządzająca zgodnie z art. 72 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, dany podmiot jest również identyfikowany jako instytucja programu. Te same instytucje mogą być odpowiedzialne za więcej niż jeden program.
Natomiast art. 71 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że:
Instytucja zarządzająca może wyznaczyć co najmniej jedną instytucję pośredniczącą do wykonywania niektórych zadań na jej odpowiedzialność. Uzgodnienia pomiędzy instytucją zarządzającą a instytucjami pośredniczącymi są ujęte na piśmie.
Z treści rozpatrywanego wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że zawarła Pani umowę (...) numer (...) z Województwem (...), w imieniu którego działa Wojewódzki Urząd Pracy. Umowa dotyczy (...).
Projekt (...) jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu (...), Budżetu Państwa oraz wkładu własnego Uczestników Projektu.
(...)
Z uzasadnienia uchwały wynika, że (...) 2023 r. Województwo (...) złożyło wniosek o (...).
Zgodnie zaś z (...).
Z okoliczności opisanych przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz z powyższych uregulowań wynika zatem, że środki otrzymane przez Panią na podstawie umowy (...) zawartej z Województwem (...), w imieniu którego działa Wojewódzki Urząd Pracy pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu (...), jak i budżetu państwa nie stanowią dla Pani dotacji. Jak wynika z uzupełnienia wniosku, w przedmiotowym projekcie pełni Pani rolę Usługodawcy. Środki otrzymywane na podstawie faktury wystawianej na (...) są dla Pani wynagrodzeniem z tytułu zrealizowania (...) zgodnie z umową dofinansowania zawartą pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy a Uczestnikiem Projektu.
Instytucją zarządzającą, która złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „(...)” jest Województwo (...), zaś beneficjentem oraz jednostką realizującą projekt jest Wojewódzki Urząd Pracy w (...). Uczestnikami projektu otrzymującymi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich są natomiast osoby, które (...).
Zatem projekt opisany we wniosku jest realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy, Pani rolą w projekcie jest rola Usługodawcy, podmiotu, który nie jest realizatorem projektu ani jego uczestnikiem. Otrzymane przez Panią wynagrodzenie nie spełnia wymogów definicji dotacji celowej, gdyż, jak sama Pani wskazała w uzupełnieniu wniosku, wynagrodzenie wskazywane na fakturze jest Pani należne za (...). Dochód, o którym mowa we wniosku nie spełnia zatem przesłanek określonych w art. 21 ust. 1 pkt 129, 136 i pkt 137 ww. ustawy.
We własnym stanowisku wskazała Pani, że do przychodu osiągniętego ze środków Europejskiego Funduszu (...) oraz Budżetu Państwa w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z tym przepisem:
Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem;
Na podstawie art. 21 ust. 24 ustawy :
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej.
Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia wymaga zatem łącznego spełnienia dwóch przesłanek, tj. przesłanki określonej w lit. a oraz lit. b wyżej przytoczonego przepisu.
Przesłanka z lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą m.in. od organizacji międzynarodowej i przyznano je na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z tą organizacją przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla zastosowania omawianego zwolnienia.
Przesłanka z lit. b dotyczy natomiast bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i jest spełniona wyłącznie wtedy, gdy osoba fizyczna (podatnik) bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Tym samym nie jest spełniona w odniesieniu do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem (podwykonawcy).
Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądowo-administracyjnego podnosi się argument, że treść użytego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy, wyrazu „bezpośrednio” należy odczytywać w związku z dalszą częścią tego przepisu, z której wynika, iż bezpośrednio nie realizują programu pomocowego podwykonawcy, oraz z treścią lit. a tego unormowania, która wskazuje podmioty uprawnione do przekazywania środków. Podkreśla się również, iż „nie do przyjęcia jest taka wykładnia omawianego przepisu, iż do zakresu podmiotów objętych zwolnieniem podatkowym zaliczają się również osoby będące pracownikami czy wykonawcami dzieła dla bezpośredniego wykonawcy zadań, dla realizacji których objęte zwolnieniem środki zostały przyznane, o ile zatrudnione są przy wykonywaniu prac związanych z realizacją tych zadań” (prawomocny wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 22 czerwca 2009 r. sygn. akt I SA/Bd 230/09). Ten sposób rozumienia warunku „bezpośredniości” widoczny jest m.in. w orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, przykładowo w wyrokach: z dnia 15 kwietnia 2009 r. sygn. akt II FSK 58/08, z dnia 17 listopada 2010 r. sygn. akt II FSK 1265/09, z dnia 13 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 48/10, z dnia 20 stycznia 2012 r. sygn. akt II FSK 1425/10, z dnia 19 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 2487/10, z dnia 13 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 2460/10, z dnia 22 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 2564/10, a także z dnia 24 czerwca 2014 r. sygn. akt II FSK 1918/12.
W tej sytuacji, za ugruntowany należy uznać pogląd prezentowany przez sądy, zgodnie z którym jeżeli podatnik będący beneficjentem środków pochodzących ze źródeł wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy zleca osobie fizycznej (bez względu na rodzaj umowy) wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem, dochody tej osoby otrzymane w związku z wykonaniem zlecenia nie korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, gdyż nie została spełniona przesłanka określona w lit. b tej regulacji. Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy nie jest bowiem osoba fizyczna, której zlecono wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym programem, lecz podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu, i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie (jest stroną umowy przyznającej środki z bezzwrotnej pomocy).
Jako Usługodawca w projekcie wystawia Pani fakturę za (...). Faktura opiewa na całkowitą kwotę należną Pani za przeprowadzony projekt i wystawia ją Pani na (...). W fakturze wyszczególnia Pani m.in. (...).
Przyjmując ugruntowane już orzecznictwo sądowo-administracyjne dotyczące art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy, uznać wobec tego należy, iż nie został spełniony warunek z lit. b. Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, nie jest Pani podatnikiem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy. Faktu tego nie zmienia świadczenie przez Panią określonych usług na rzecz realizacji celu danego programu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotowe usługi wykonywane były bowiem w ramach umowy zawartej z podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu oraz przy wykorzystaniu środków przez niego otrzymanych, a nie przekazanych bezpośrednio Pani. Innymi słowy, wprawdzie jest Pani zaangażowana w realizację celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jednak to nie Pani realizowała program bezpośrednio. Za bezpośrednią realizację celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy odpowiada bowiem podmiot, który jest stroną umowy o dofinansowanie, i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie postanowień zawartej umowy (beneficjent pomocy).
W konsekwencji, wskazane we wniosku środki, nie będą korzystały ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, gdyż nie zostaną spełnione wszystkie wynikające z przepisu warunki tego zwolnienia.
Zatem, środki otrzymane przez Panią od (...), zarówno opisane przez Panią jako pochodzące z Europejskiego Funduszu (...) i budżetu państwa, jak i z wkładu własnego Uczestnika Projektu wpłacanego przez Uczestnika na indywidualny rachunek (...), stanowią dla Pani przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niekorzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46, pkt 129, pkt 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na względzie powyższe, stwierdzam, że cała kwota ujęta na fakturze wystawianej przez Panią na (...), podlega opodatkowaniu jako przychód z prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym, Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
