Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.123.2025.2.MAZ
W procesie ponownego przerobu wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nie ma obowiązku zdejmowania znaków akcyzy z opakowań jednostkowych, jednakże należy dopełnić obowiązków informacyjnych odnośnie zniszczenia tych znaków.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 24 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie dotyczącym obowiązku zdejmowania znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych (napojów fermentowanych) przeznaczonych do ponownego przerobu w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wpłynął 28 kwietnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 czerwca 2025 r. (wpływ 18 czerwca 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
AAAA Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadząca skład podatkowy zajmujący się produkcją wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy planuje wycofać z magazynu wyrobów gotowych część opakowań jednostkowych, zawierających wyroby akcyzowe w postaci napoju fermentowanego, celem przeprowadzenia procesu ponownego przerobu, polegającego na ponownym wykorzystaniu zawartości opakowań jednostkowych (napoju fermentowanego) do produkcji, a następnie ponownie dokonać jego rozlewu w nowe opakowania jednostkowe.
Proces rozlewu wyrobów akcyzowych w postaci napoju fermentowanego, przeprowadzany przez Wnioskodawcę, polega na napełnianiu na linii produkcyjnej opakowań jednostkowych wyrobem akcyzowym w postaci napoju fermentowanego oraz nakładaniem na każde opakowanie jednostkowe banderoli podatkowej za pomocą kleju uniemożliwiającego jej zdjęcie w całości (w nienaruszonym stanie), w następstwie uniemożliwiającym ponowne wykorzystanie już raz nałożonej banderoli podatkowej.
W uzupełnieniu wniosku z 16 czerwca 2025 r. podali Państwo, że:
1. Napoje fermentowane wskazane we wniosku, które mają zostać wycofane z magazynu wyrobów gotowych, są magazynowane w składzie podatkowym Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
2. Proces ponownego przerobu napojów fermentowanych będzie odbywał się w składzie podatkowym Spółki, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy
Pytanie
Czy podczas przeprowadzania procesu ponownego przerobu, przed otwarciem opakowania jednostkowego zawierającego wyrób akcyzowy należy zdjąć banderolę podatkową z opakowania, uprzednio prawidłowo naniesioną na opakowanie w procesie produkcji, czy banderoli podatkowej nie zdejmować pozostawiając ją na pustym uszkodzonym podczas otwierania opakowaniu?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka analizując przepisy ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (dalej zwana: „UoPA”; Dz.U. z 2025 r. poz. 126) stwierdza brak szczegółowych zapisów, dotyczących postępowania podczas procesu ponownego przerobu wyrobu akcyzowego w postaci napoju fermentowanego, wobec czego proces ponownego przerobu kwalifikuje się wprost do definicji „Produkcja”, szczególnie określenia „przetwarzanie napojów fermentowanych”, co potwierdza art. 96 ust. 1 pkt 2 UoPA, tj.: „Produkcją napojów fermentowanych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie napojów fermentowanych, a także ich rozlew”.
Jak wynika z art. 117 ust. 1 UoPA: „Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych”.
W myśl zdarzenia przyszłego wskazanego w niniejszym wniosku, nastąpi wycofanie z magazynu wyrobów gotowych jednostkowych opakowań zawierających wyroby akcyzowe (napój fermentowany), celem poddania ich procesowi ponownego przerobu. Opakowania jednostkowe zawierające wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem do magazynu wyrobów gotowych zostały prawidłowo oznaczone banderolami podatkowymi naniesionymi na opakowania.
Możliwość zdjęcia znaków akcyzy z opakowań jednostkowych zawierających wyroby akcyzowe określa art. 123 ust. 1 UoPA, a określenie szczegółowych przypadków, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, w ślad za art. 123 ust. 4 UoPA, pozostawiono do dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych; i tak zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22.12.2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2025 r. poz. 406) § 5 ust. 1: „Banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, w przypadku gdy:
1) wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
2) wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej”.
Wskazany w rozporządzeniu Ministra Finansów zamknięty katalog przypadków, w jakich należy zdejmować banderole podatkowe z opakowań jednostkowych, nie obejmuje procesu ponownego przerobu wyrobów akcyzowych znajdujących się w opakowaniach jednostkowych. Wobec tego Wnioskodawca uważa, że wycofanie z magazynu wyrobów gotowych opakowań jednostkowych, zawierających wyroby akcyzowe (napój fermentowany) nie wymaga obowiązku zdjęcia banderol podatkowych z tych opakowań przed ich otwarciem i opróżnieniem, jak również z pustych uszkodzonych już opakowań, po opróżnieniu ich z wyrobów akcyzowych poddanych procesowi ponownego przerobu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanego pytania jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi art. 96 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym:
1. Napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:
1) musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2206 00 31 i 2206 00 39 oraz CN 2204 10, 2204 21 06, 2204 21 07, 2204 21 08, 2204 21 09, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:
a) mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo
b) mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości
- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;
2) niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:
a) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo
b) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości
- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.
2. Produkcją napojów fermentowanych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie napojów fermentowanych, a także ich rozlew.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Użyte w ustawie określenie skład podatkowy oznacza - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W świetle art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
Stosownie do art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1) podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2) importerem;
3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4) przedstawicielem podatkowym;
5) podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7) podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
Stosownie do art. 117 ust. 2 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:
1) importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
2) przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
3) przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.
Jak wynika z art. 117 ust. 3 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
W świetle art. 120 ust. 2 ustawy:
Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
Jak wynika z art. 123 ustawy:
1. Znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.
2. Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na sporządzony na piśmie wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.
3. Zdjęte znaki akcyzy są:
1) zwracane do ich wytwórcy albo
2) niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe przypadki, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych;
2) warunki i tryb zdejmowania znaków akcyzy;
3) wzór wniosku o zdjęcie znaków akcyzy.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, uwzględni przypadki zwrotu wyrobów akcyzowych w związku z występującymi w nich wadami fizycznymi oraz przypadki wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium kraju, a także konieczność zapewnienia bezpieczeństwa systemu znaków akcyzy.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 123 ust. 4 ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2024 r. poz. 1973, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie oznaczania znakami akcyzy”).
Zgodnie z § 5 ust. 1-5 rozporządzenia:
1. Banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, w przypadku gdy:
1) wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
2) wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.
2. Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3. Zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej trzech dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej.
4. Pisemne powiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych.
5. Zdjęcie banderol odbywa się w obecności kontrolującego upoważnionego do przeprowadzenia kontroli na podstawie upoważnienia wydanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego.
Stosownie do art. 124 ustawy o podatku akcyzowym:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić obowiązek kasowania nanoszonych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe znaków akcyzy w celu uniemożliwienia ich powtórnego wykorzystania, określając również szczegółowe warunki, sposób i tryb kasowania znaków akcyzy, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia bezpieczeństwa systemu znaków akcyzy.
Jak stanowi art. 138m ust. 1 pkt 2 ustawy:
Sporządza się protokoły utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz wydania lub zwrotu znaków akcyzy.
W świetle art. 138m ust. 2 ustawy:
Protokoły, o których mowa w ust. 1, sporządza się w postaci papierowej.
Zgodnie z art. 138m ust. 4 ustawy:
Protokoły, o których mowa w ust. 1 pkt 2, sporządza się w co najmniej trzech egzemplarzach. Egzemplarz protokołu przesyła się niezwłocznie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w zakresie akcyzy oraz naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy, z wyłączeniem przypadków, w których w czynnościach, które potwierdza protokół, uczestniczył przedstawiciel właściwego organu podatkowego.
Jak wynika z art. 138m ust. 6 pkt 2 ustawy:
Protokoły powinny umożliwiać w szczególności ustalenie odpowiednio daty zniszczenia, utracenia, uszkodzenia, zdjęcia, wydania lub zwrócenia znaków akcyzy oraz ilości i rodzaju zniszczonych, utraconych, uszkodzonych, zdjętych, wydanych lub zwróconych znaków akcyzy.
Jak wskazano w § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1636; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie kontroli celno-skarbowej”):
Kontrola jest wykonywana doraźnie albo jako kontrola stała i polega na kontroli zdjęcia, kasowania oraz niszczenia znaków akcyzy.
Jak stanowi § 19 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej:
1. Zdjęcie, kasowanie lub niszczenie znaków akcyzy odbywa się w obecności kontrolującego.
2. W przypadku zdjęcia znaków akcyzy naniesionych na wyroby, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie, naczelnik urzędu celno-skarbowego, biorąc pod uwagę ryzyko, może odstąpić od wymogu obecności kontrolującego podczas tych czynności. Przepisy § 8 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
W myśl § 33 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej:
1. Podmiot, na którym ciąży obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, a w przypadku wykonywania kontroli stałej - komórce kontroli stałej, co najmniej na dzień przed zamierzonym oznaczaniem tych wyrobów, informację o planowanej ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych, rodzaju opakowań jednostkowych oraz miejscu i terminie oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych:
1) od których został już uiszczony należny podatek akcyzowy, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe w miejscu ich sprzedaży detalicznej;
2) importowanych lub nabywanych wewnątrzwspólnotowo, jeżeli oznaczanie ich znakami akcyzy następuje poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w wolnym obszarze celnym bądź w składzie celnym.
Natomiast jak wynika z § 34 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej:
W przypadku:
1) zdjęcia znaków akcyzy, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 4 ustawy,
2) wprowadzenia obowiązku kasowania znaków akcyzy, na podstawie art. 124 ustawy,
3) niszczenia znaków akcyzy zdjętych z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych oraz uszkodzonych albo zniszczonych przed ich naniesieniem na wyroby akcyzowe lub w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych
- podmiot informuje właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, co najmniej na 3 dni przed zamierzonym zdjęciem, kasowaniem lub zniszczeniem, o planowanym terminie przeprowadzenia tych czynności oraz o rodzaju i ilości zdejmowanych, kasowanych lub niszczonych znaków akcyzy.
Państwa wątpliwość dotyczy obowiązku (lub jego braku) zdejmowania, prawidłowo naniesionych, znaków akcyzy przed otwarciem opakowania jednostkowego zawierającego wyrób akcyzowy w postaci napoju fermentowanego, w związku z przeprowadzaniem procesu ponownego przerobu tego wyrobu akcyzowego.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, przedmiotowe wyroby akcyzowe (napoje fermentowane) znajdować się będą w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Proces ponownego ich przerobu również będzie miał miejsce w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Mając na uwadze art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby te (napoje fermentowane), podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, powinny być prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy, te wyroby nie mogą być bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju. Co do zasady więc, do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie ma obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, gdyż tak długo jak wyroby będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nałożenie znaków nie jest konieczne. W efekcie znaki akcyzy nałożone na wyroby objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, mogą być zdjęte również z innych przyczyn.
Zatem znaki akcyzy nałożone na wyroby akcyzowe (napoje fermentowane) objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być z nich zdjęte w składzie podatkowym, z uwagi na przeprowadzenie opisanego we wniosku procesu ponownego przerobu tych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie rozlanie do nowych opakowań jednostkowych. Oznacza to, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, Spółka nie ma obowiązku zdejmowania znaków akcyzy z wyrobów będących w składzie podatkowym, ale Spółka ma do tego prawo.
Przepis art. 123 ust. 1 ustawy wskazuje, że znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Przy czym zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy (art. 123 ust. 2 ustawy). W efekcie znaki akcyzy, zgodnie z art. 123 ust. 3 ustawy, są:
1) zwracane do ich wytwórcy albo
2) niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.
Wskazać ponadto należy, że rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy reguluje szczegółowe przypadki, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, warunki i tryb zdejmowania znaków akcyzy, a także wzór wniosku o zdjęcie znaków akcyzy. W § 5 ust. 1 rozporządzenia wymienione zostały dwa przypadki, gdy banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego:
1) gdy wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
2) gdy wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Zauważyć należy, że § 5 ust. 1 rozporządzenia nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - wszystkie działania będą wykonywane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Należy jednak pamiętać - co wynika z opisu zdarzenia przyszłego - że w wyniku otwarcia opakowań jednostkowych tych napojów fermentowanych, przeznaczonych do ponownego przerobu w składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nałożone na nie prawidłowo znaki akcyzy ulegną zniszczeniu, co w konsekwencji nakłada na Spółkę odpowiednie obowiązki informacyjne.
W opisanym zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie przepis § 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej. Oznacza to, że niszczenie znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe (napoje fermentowane), mające związek z procesem otwarcia i opróżnienia opakowań jednostkowych, a następnie z ponownym przerobem i rozlewem do nowych opakowań, powinno się odbywać w obecności kontrolującego. Przy czym z § 34 pkt 3 tego rozporządzenia wynika obowiązek poinformowania właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, co najmniej na 3 dni przed zamierzonym zniszczeniem, o planowanym terminie przeprowadzenia tej czynności oraz o rodzaju i ilości niszczonych znaków akcyzy. Z kolei z art. 138m ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wynika obowiązek sporządzania protokołów ze zniszczenia znaków akcyzy. Obowiązek dokonywania powyższych czynności, z zachowaniem zasad odpowiedniego informowania naczelnika urzędu celno-skarbowego, jest wyrazem szczególnego nadzoru nad prawidłowością wykorzystania znaków akcyzy. Wynika to z art. 123 ust. 5 ustawy, w którym wskazano na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa systemu znaków akcyzy. Potwierdzeniem tego nadzoru jest także obowiązek wynikający z § 33 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej, dotyczący informowania o planowanym oznaczaniu wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.
Reasumując - w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego Spółka nie będzie zobowiązana do zdjęcia znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych (napojów fermentowanych), które zamierza poddać procesowi ponownego przerobu w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, przed otwarciem i opróżnieniem tych opakowań. Natomiast w związku ze zniszczeniem nałożonych znaków akcyzy na opakowania jednostkowe napojów fermentowanych, przeznaczonych do ponownego przerobu, Spółka będzie musiała dopełnić obowiązków informacyjnych, wynikających z przywołanych przepisów ustawy oraz rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej.
Tym samym Państwa stanowisko - co do braku obowiązku zdjęcia znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych (napojów fermentowanych), przed opróżnieniem tych opakowań - należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
