Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. II FSK 913/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Płusa, Sędziowie Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia WSA (del.) Renata Kantecka (sprawozdawca), Protokolant Oktawian Nogaj, po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 marca 2024 r. sygn. akt III SA/Wa 272/24 w sprawie ze skargi Banku P. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 grudnia 2023 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.838.2023.2.MN w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Banku P. S.A. z siedzibą w W. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 28 marca 2024 r., sygn. akt III SA/Wa 272/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu skargi Banku P. S.A. z siedzibą w W. (dalej: "Bank", "skarżący") uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "organ") z 4 grudnia 2023 r.,
w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych. Pełna treść uzasadnienia zaskarżonego orzeczenia oraz innych powoływanych orzeczeń dostępna jest
w serwisie internetowym CBOSA (orzeczenia.nsa.gov.pl).
Skargę kasacyjną od ww. wyroku wniósł, reprezentowany przez radcę prawnego, organ. Wyrok zaskarżył w całości i zarzucił na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. § 1 ust. 1 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych
z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (Dz. U. z 2024 r, poz. 102, dalej: " rozporządzenie") poprzez ich błędną wykładnię polegającą na uznaniu, że zaniechaniu poboru podlega umarzana kwota kredytu konsolidacyjnego równa kwocie kredytu mieszkaniowego (w rozumieniu rozporządzenia), który to kredyt został zastąpiony kredytem konsolidacyjnym, podczas gdy prawidłowa wykładnia winna prowadzić do uznania, że umorzoną kwotę kredytu konsolidacyjnego objętą zaniechaniem poboru podatku należy ustalić stosując proporcję między kwotą zaciągniętego kredytu konsolidacyjnego, a kwotą kredytu mieszkaniowego, na którego spłatę został zaciągnięty kredyt konsolidacyjny i tym samym pobór podatku będzie zaniechany od kwoty wyliczonej pomiędzy kwotą kredytu mieszkaniowego,
