Kto ponosi odpowiedzialność za stratę kursową wynikającą z błędnie podanych rachunków do przelewu zaliczki na delegację zagraniczną
PROBLEM
Zapłaciliśmy przelewem jako jednostka budżetowa zaliczkę na poczet delegacji zagranicznej trzem pracownikom z naszego rachunku w PLN formie przelewu zagranicznego w walucie SEK na wskazany przez nich ich rachunek. Środki te nie wpłynęły jednak na konta odbiorców (takie było oświadczenie pracowników) z powodu błędnie przez nich podanych numerów rachunków, wskazali rachunki w PLN, a nie walutowe, w związku z czym środki po bardzo długiej drodze (3 tygodnie) zostały zwrócone na rachunek jednostki. Problem polega teraz na różnicy kursowej, kurs w momencie naszego przelewu (kurs sprzedaży) zastosowany przez bank był zdecydowanie wyższy niż ten po którym środki zostały zwrócone do banku i na nasz rachunek (kurs kupna), ponieważ były wcześniej przewalutowane, bo do jednostki musiały być zwrócone w PLN - jednostka nie posiada konta walutowego. W związku z powyższym ponieśliśmy stratę w wysokości ok. 50 zł na każdego pracownika. Czy jako jednostka sektora finansów publicznych możemy ponieść taki nieuzasadniony wydatek z winy błędnie podanego rachunku przez pracownika? Czy w takim przy przypadku konsekwencje tej operacji ponosi pracownik i jak się ma do tego art. 114-122 Kodeksu pracy?
