Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.513.2025.3.AKU
Emerytura z prywatnego funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego oraz postanowieniami Konwencji polsko-brytyjskiej i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2025 r. złożyła Pani wniosek z 9 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 1 lipca 2025 r. (data wpływu 4 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wniosek dotyczy pobierania zaliczki na podatek i składki na ubezpieczenie zdrowotne z funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii.
W latach 2004-2012 (około) pracowała Pani w Anglii. Pracując między innymi na X wpłacała Pani określoną ilość pieniędzy na składki w funduszu emerytalnym … (…). Wpłata była dobrowolna i dodatkowo miała zwiększyć Pani emeryturę.
Ta emerytura była wypłacana Pani po ukończeniu 60 roku życia. Jako, że jest to emerytura z funduszu emerytalnego, była wolna od jakichkolwiek zobowiązań. Po skończeniu 66 roku życia zaczęła Pani otrzymywać emeryturę państwową z Wielkiej Brytanii i od tego też czasu zaczęto Pani potrącać kwotę zobowiązań publiczno-prawnych z Pani emerytury prywatnej.
9 grudnia 2024 r. został przekazany dokument z banku … do ZUS w Y potwierdzający, że jest to emerytura z funduszy prywatnych. Pismo to zostało przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Sprawa ta nie została rozważona na tym etapie i została przesunięta do rozstrzygnięcia we wniosku o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego. Do wniosku dołączyła Pani kopię przetłumaczonego pisma.
W uzupełnieniu wniosku, na zadane pytania udzieliła Pani następujących odpowiedzi:
§pytanie: za który rok podatkowy (lata podatkowe) oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej; odpowiedź: rok podatkowy 2024;
§pytanie: jakiego kraju obywatelstwo Pani posiada; odpowiedź: obywatelstwo polskie;
§pytanie: czy w okresie, którego dotyczy wniosek miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencję podatkową) w Polsce; odpowiedź: miejsce zamieszkania jw.;
§pytanie: czy wskazane we wniosku świadczenie z funduszu emerytalnego … (…) z Wielkiej Brytanii, z którego otrzymała/otrzymuje Pani środki pieniężne, jest wypłacane z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii dotyczące pracowniczych programów emerytalnych; odpowiedź: prywatny fundusz emerytalny … (…) Wielka Brytania;
§pytanie: czy ww. świadczenie jest Pani wypłacane w związku z osiągnięciem przez Panią wieku emerytalnego, czy też jest związane z innym zdarzeniem (jakim?); odpowiedź: osiągnięcie wieku emerytalnego obowiązującego w Polsce;
§pytanie: od kiedy (proszę podać datę) otrzymuje Pani ww. świadczenie? odpowiedź: data rozpoczęcia przesyłania z … kwoty pieniężnej na Pani konto jest podana w piśmie przetłumaczonym i dołączonym do wniosku;
§pytanie: czy poza dochodami z Wielkiej Brytanii, które wymieniła Pani we wniosku, uzyskuje Pani również inne dochody? Jeżeli tak, to z jakiego tytułu i z jakiego kraju one pochodzą? odpowiedź: państwowa emerytura angielska i emerytura polska.
Pytanie
Po przeanalizowaniu treści wniosku i jego uzupełnienia uznałem, że Pani intencją jest uzyskać odpowiedź na pytanie:
Czy od otrzymywanej emerytury z prywatnego funduszu emerytalnego (…) powinien być w Polsce pobierany podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki zdrowotne – skoro te są pobierane od angielskiej emerytury państwowej?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest rozstrzygnięcie Pani wniosku w części dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymywanego świadczenia z funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii, natomiast w zakresie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne od ww. świadczenia zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
Stoi Pani na stanowisku, że emerytura z funduszu emerytur prywatnych (fundusz emerytalny) nie może podlegać tym samym zasadom, co emerytura państwowa. Kwota, jaką Pani otrzymuje z emerytury prywatnej, dobrowolnej, powinna być wolna od jakichkolwiek zobowiązań. Oczekuje Pani, że to niesłusznie naliczone Pani obciążenie zostanie po rozpatrzeniu wniosku zwrócone.
Państwo polskie pobiera podatek i składkę na ubezpieczenie zdrowotne z otrzymanej emerytury (podatek powyżej 30 tys. zł). Emerytura w Wielkiej Brytanii jest wolna od TAX. Pani emerytura państwowa z Anglii podlega zobowiązaniom w Polsce.
Pracując na X (pracowała tam Pani jako …), przystąpiła Pani do …, do grupy osób opłacających dobrowolną składkę na emeryturę prywatną. Praca na X była jedną z prac wykonywanych za granicą, które wpłynęły na całość emerytury. Jednakże, zaistniała tu okoliczność, że praca na X została przez urząd skarbowy i NFZ w Polsce opodatkowana dwukrotnie (praca na X składa się na całość emerytury państwowej). NFZ opierając się na zasadzie solidaryzmu społecznego uświadomił Pani, że ma Pani obowiązek opłacania składki zdrowotnej z obu przychodów.
Pani słusznym prawem jest otrzymywanie emerytury z prywatnego funduszu emerytalnego (w tym wypadku …) bez odciągania w Polsce podatku i składki zdrowotnej, bo te są pobierane od angielskiej emerytury państwowej.
W Pani ocenie, jest sprawą oczywistą, że zagraniczny fundusz emerytalny nie podlega żadnym obciążeniom. W związku z tym, prosi Pani o pozytywne rozpatrzenie wniosku i pozytywne zakończenie sprawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.
Z opisu zdarzenia wynika, że posiada Pani polskie obywatelstwo. W okresie, którego dotyczy wniosek, tj. w 2024 r., miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencję podatkową) w Polsce. W latach 2004-2012 pracowała Pani w Anglii. Pracując między innymi na X wpłacała Pani określoną ilość pieniędzy na składki w prywatnym funduszu emerytalnym … (…) w Wielkiej Brytanii. Wpłata była dobrowolna i dodatkowo miała zwiększyć Pani emeryturę. Po osiągnięciu wieku emerytalnego, tj. po ukończeniu 60 roku życia, zaczęła Pani otrzymywać z tego funduszu świadczenie emerytalne. Emerytura z funduszu emerytalnego była wolna od jakichkolwiek zobowiązań. Po skończeniu 66 roku życia zaczęła Pani otrzymywać emeryturę państwową z Wielkiej Brytanii i od tego też czasu zaczęto Pani potrącać kwotę zobowiązań publiczno-prawnych z Pani emerytury prywatnej. Poza dochodami z Wielkiej Brytanii, które wymieniła Pani we wniosku, uzyskuje Pani również dochody z polskiej emerytury.
Ponieważ, otrzymuje Pani wypłaty z prywatnego funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii zatem, w odniesieniu do tego świadczenia, zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840; dalej; „Konwencja polsko-brytyjska”) zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369).
Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej:
W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
W myśl art. 17 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej:
Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji polsko-brytyjskiej:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.
Art. 18 ust. 2 Konwencji polsko-brytyjskiej stanowi zaś, że:
a)Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
b)Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.
Wskazane przepisy jednoznacznie regulują, że co do zasady, emerytura wypłacana z Wielkiej Brytanii osobie, która ma miejsce zamieszkania w Polsce – podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek od tej reguły stanowią jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w danym Państwie, które podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, oraz emerytury z funduszy publicznych, których zasady opodatkowania reguluje art. 18 ust. 2 Konwencji polsko-brytyjskiej.
Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku nie definiuje, co należy rozumieć przez określenie „emerytury i inne podobne wynagrodzenia”.
Zgodnie z Komentarzem do art. 18 Konwencji Modelowej OECD rodzaje wypłat objętych tym artykułem obejmują nie tylko emerytury wypłacane bezpośrednio byłym pracownikom najemnym, lecz również innym beneficjentom (…) oraz inne podobne świadczenia, np. renty starcze z tytułu dawnego zatrudnienia. Różne wypłaty mogą być dokonywane na rzecz pracownika po ustaniu jego zatrudnienia. Kwestię, czy takie wypłaty są objęte art. 18 można ocenić w zależności od ich istoty, z uwzględnieniem faktów i okoliczności, w których są dokonywane.
Co do zasady termin „emerytury i podobne świadczenia” oznacza wynagrodzenie, które jest wypłacane po przejściu na emeryturę i które w pierwszej kolejności, aczkolwiek nie wyłącznie, ma na celu zabezpieczenie źródła utrzymania osobie je otrzymującej (Klaus Vogel on Double Taxation Convention A commentary to the OECD -, UN-, US Model Conventions for the Avoidance of Double Taxation on Income and Capital With Particular Reference to German Treaty Practice, Third Edition, Kluwer Law International, str. 1006, Nb 11 oraz str. 1008, Nb 14).
W świetle powyższego, uregulowania te znajdą zastosowanie również do wypłat z prywatnego funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii.
Oznacza to, że powyższe świadczenie, które Pani otrzymuje z Wielkiej Brytanii z prywatnego funduszu emerytalnego – na podstawie art. 17 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej – podlega opodatkowaniu tylko w Polsce według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści tego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
W świetle art. 12 ust. 7 ww. ustawy,
Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).
Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są wypłaty:
a)transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych,
b)środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika,
c)środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników – do pracowniczego programu emerytalnego, zgodnie z przepisami o pracowniczych programach emerytalnych
– z zastrzeżeniem ust. 33.
Przy czym, jak wynika z ust. 33 ww. przepisu:
Przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Zatem, co do zasady, wypłaty środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz jego uczestnika korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce. Jednakże – co istotne – dotyczy to wyłącznie pracowniczych programów emerytalnych działających w oparciu o stosowne przepisy obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Należy zauważyć również, że dla możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma data wypłaty (postawienie do dyspozycji) świadczeń, a nie data nabycia uprawnienia do tych świadczeń emerytalnych, kiedy to Wielka Brytania należała jeszcze do państw Unii Europejskiej.
Jednocześnie wyjaśniam, że wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej na podstawie Umowy o wystąpieniu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wiązało się z rozpoczęciem obowiązywania od 1 lutego 2020 r. tak zwanego okresu przejściowego. Okres przejściowy miał zapewnić kontynuację dotychczasowych relacji pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. Zgodnie z założeniem, podczas jego obowiązywania Wielka Brytania traktowana była jak państwo członkowskie z wyłączeniem możliwości udziału w unijnym procesie decyzyjnym. Oznacza to, że odniesienia w prawie polskim dotyczące praw i obowiązków związanych z członkostwem w Unii Europejskiej – w tym odniesienia w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych lub w Europejskiej Wspólnocie Energii Atomowej należy w trakcie okresu przejściowego rozumieć tak, że obejmują one także Wielką Brytanię, o ile nie zachodzi żadne z odstępstw wskazanych w Umowie o wystąpieniu.
Warunki obowiązywania okresu przejściowego w polskim porządku prawnym zostały potwierdzone w ustawie z 19 lipca 2019 r. o okresie przejściowym, o którym mowa w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1516).
Zgodnie z art. 1 wskazanej ustawy:
W okresie przejściowym Wielka Brytania będzie w polskim porządku prawnym traktowana nadal jak państwo członkowskie Unii Europejskiej. Nieliczne wyjątki od tej zasady dotyczą wdrożenia odstępstw wymienionych w art. 127 ust. 1, 4, 5 i 7 Umowy o wystąpieniu, do których odsyła art. 2 tej ustawy.
Okres przejściowy rozpoczął się z chwilą wejścia w życie Umowy o wystąpieniu (tj. od 1 lutego 2020 r.) i zakończył się 31 grudnia 2020 r.
Po zakończeniu okresu przejściowego, od 1 stycznia 2021 r., pracowniczy program emerytalny z Wielkiej Brytanii nie jest już programem w rozumieniu art. 21 ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. utworzonym i działającym w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru gospodarczego.
W konsekwencji, uznać należy, że wypłaty z pracowniczego programu emerytalnego z Wielkiej Brytanii, które Pani otrzymywała w 2024 r., podlegały opodatkowaniu wyłącznie w Polsce zgodnie z powołanymi wyżej przepisami Konwencji polsko-brytyjskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Otrzymane przez Panią w 2024 r. wypłaty z pracowniczego programu emerytalnego z Wielkiej Brytanii, stanowią przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przychód w tego tytułu winien zostać przez Panią wykazany w zeznaniu podatkowych PIT-36 składanym za rok podatkowy 2024.
Końcowo wskazać należy, że okoliczność opłacania przez Panią w Polsce podatku od otrzymywanej przez Panią państwowej emerytury z Wielkiej Brytanii nie jest podstawą do nieopodatkowania wypłacanej Pani emerytury z pracowniczego programu emerytalnego z Wielkiej Brytanii.
W związku z powyższym stanowisko Pani jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W związku z załączeniem przez Panią do wniosku dokumentów podkreślam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
