Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.207.2025.2.RH
Otrzymanie zapłaty w kryptowalutach, które następnie wymieniane są na walutę fiducjarną przez bramkę płatności, stanowi przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych, zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT. Koszty uzyskania tego przychodu obejmują wartość transakcji brutto wskazaną na fakturze, odzwierciedlającą wartość nabytego towaru.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 27 maja 2025 r. (wpływ tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
B. sp. z o. o. (dalej określana jako „Wnioskodawca”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce.
Wnioskodawca, w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, będzie działał w charakterze przedsiębiorcy w rozumieniu art. 431 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm. - przypis organu). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm. - przypis organu). Ilekroć w opisie zdarzenia przyszłego jest mowa o kryptowalutach, to należy przez to rozumieć waluty wirtualne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W przyszłości Wnioskodawca zamierza zawierać umowy sprzedaży towarów z osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną (dalej określanymi jako „Kupujący”). Na podstawie takich umów Wnioskodawca będzie zobowiązany do przeniesienia własności towarów na Kupującego, a Kupujący będzie zobowiązany do zapłaty ceny na rzecz Wnioskodawcy. Towary będą sprzedawane w sklepie stacjonarnym lub w sklepie internetowym Wnioskodawcy. W przypadku sprzedaży w sklepie internetowym, po opłacaniu zakupu, towary będą wysyłane przez Wnioskodawcę do Kupującego.
Przekazanie zapłaty przez Kupującego
Zapłata ceny będzie dokonywana przez Kupującego w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki płatności kryptowalutowych (dalej określanej jako „bramka”). Bramka służy do świadczenia usług obsługi płatności w kryptowalutach. Bramka działa przy wykorzystaniu serwisu internetowego prowadzonego przez operatora, a jej podstawową funkcjonalnością jest dokonywanie płatności przy wykorzystaniu kryptowalut. Umowa o świadczenie usługi obsług płatności będzie zawierana pomiędzy operatorem bramki a Kupującym. Umowa będzie zawierana drogą elektroniczną poprzez akceptację regulaminu świadczenia usługi obsługi płatności. Schemat przekazywania ceny pomiędzy Kupującym a Wnioskodawcą za pośrednictwem bramki będzie wyglądał następująco:
a) Kupujący jest właścicielem kryptowalut, które znajdują się w portfelu kryptowalut niezależnym od Bramki oraz Sprzedającego;
b) Kupujący dokonując zakupu towarów w sklepie internetowym Wnioskodawcy wybiera jako formę zapłaty płatność w kryptowalucie przy użyciu bramki;
c) Kupujący jest przekierowywany na stronę internetową bramki, akceptuje regulamin świadczenia usług przez operatora bramki i zawiera umowę o świadczenie usługi obsługi płatności;
d) Kupujący przesyła kryptowaluty z portfela kryptowalut do operatora bramki, który zapisuje równowartość kryptowalut w walucie fiducjarnej na prowadzonym przez siebie saldzie Wnioskodawcy;
e) operator bramki rezerwuje wymianę kryptowaluty na walutę fiducjarną po określonym kursie, a następnie dokonuje wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną;
f) w momencie zapisania (zaksięgowania) na saldzie Wnioskodawcy równowartości kryptowalut w walucie fiducjarnej ceny zostaje uznana za zapłaconą przez Kupującego.
Otrzymanie zapłaty przez Wnioskodawcę
Jednocześnie odrębna umowa jest zawierana pomiędzy operatorem bramki a Wnioskodawcą. Przedmiotem tej umowy jest określenie zasad współpracy w zakresie umożliwienia klientom Wnioskodawcy dokonywania zapłaty ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki oraz zasad przekazywania tej zapłaty od klientów do Wnioskodawcy. Operator bramki udostępnia Wnioskodawcy specjalną funkcjonalność prowadzonego przez siebie serwisu internetowego, która polega na zapisaniu (zaksięgowaniu) równowartości w walucie fiducjarnej kryptowalut otrzymanych przez Wnioskodawcę tytułem zapłaty ceny za sprzedawane towary (dalej określaną jako „saldo”). Kryptowaluty przekazane przez Kupującego będą w sposób zautomatyzowany wymieniane na walutę fiducjarną. Waluta fiducjarna będzie przekazywana przez operatora bramki na rachunek bankowy Sprzedawcy każdego dnia roboczego. Schemat przekazywania waluty fiducjarnej na rachunek bankowy Wnioskodawcy będzie wyglądał następująco:
a) operator bramki otrzymuje kryptowaluty z portfela kryptowalut Kupującego, a następnie zapisuje równowartość kryptowaluty w walucie fiducjarnej na prowadzonym przez siebie saldzie Wnioskodawcy;
b) operator bramki rezerwuje wymianę kryptowaluty na walutę fiducjarną po określonym kursie, a następnie dokonuje wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną;
c) operator bramki gwarantuje Wnioskodawcy, że otrzyma on taką kwotę w walucie fiducjarnej jaka odpowiada cenie sprzedawanego towaru wyrażonej w walucie fiducjarnej (po pomniejszeniu o opłaty pobierane przez operatora bramki);
d) operator bramki przekazuje walutę fiducjarną z salda Wnioskodawcy na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Odstąpienie
W przyszłości możliwe będą również sytuacje, w których Kupujący odstąpi od umowy sprzedaży zawartej z Wnioskodawcą. Odstąpienie zostanie dokonane na podstawie art. 27 ust. 1 albo art. 43e ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1796 ze zm. - przypis organu).
W związku z odstąpieniem od umowy sprzedaży Kupujący będzie zobowiązany do zwrotu towarów do Wnioskodawcy, a Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu ceny na rzecz Kupującego. Zwrot ceny będzie następował w tej samej kryptowalucie, w której miała miejsce zapłata ceny. Zwrot ceny będzie następował za pośrednictwem bramki. Wnioskodawca będzie składał dyspozycję zwrotu do operatora bramki na podstawie ceny produktu wyrażonej w walucie fiducjarnej. Następnie operator bramki będzie dokonywał zakupu określonej ilości kryptowaluty. W dalszym kroku operator bramki, w imieniu Wnioskodawcy, będzie przekazywał te kryptowaluty do należącego do Kupującego portfela kryptowalut niezależnego od Bramki oraz Sprzedającego.
Rozliczenie w walucie fiducjarnej pomiędzy operatorem bramki, a Sprzedającym, może być natychmiastowe lub miesięczne, w zależności od ustaleń pomiędzy nimi.
W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 27 maja 2025 r. na zadane w wezwaniu pytania udzielono odpowiedzi w następujący sposób:
1) Jaki rodzaj działalności prowadzicie Państwo obecnie i czy zamierzacie Państwo rozszerzyć tą działalność o działalność handlową, tj. poprzez sprzedaż towarów w sklepie stacjonarnym lub w sklepie internetowym? Jakie towary zamierzacie Państwo sprzedawać?
Obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność jak (…), a główny przedmiot działalności Wnioskodawcy obejmuje (…). W przyszłości Wnioskodawca zamierza rozszerzyć tę działalność o działalność handlową w zakresie sprzedaży (…) w sklepie stacjonarnym oraz w sklepie internetowym.
2) Czy faktura za sprzedaż towarów będzie wyrażona w PLN, czy w innej walucie (jakiej?)
Faktura za sprzedaż towarów będzie wyrażona w PLN.
3) Czy w przypadku odstąpienia od umowy zwrócicie Państwo Kupującemu środki pieniężne, a więc przekażecie do operatora bramki środki pieniężne w walucie fiducjarnej a operator bramki wymieni je na kryptowaluty i przekaże je do Kupującego?
W przypadku odstąpienia od umowy Wnioskodawca zwróci kupującemu środki pieniężne, a więc Wnioskodawca przekaże do operatora bramki środki pieniężne w walucie fiducjarnej a operator bramki wymieni je na kryptowaluty i przekaże je do kupującego.
4) Czy operator bramki z tego tytułu pobierze od Państw prowizję (wynagrodzenie)?
Operator bramki pobierze z tego tytułu od Wnioskodawcy prowizję (wynagrodzenie).
Wnioskodawca chciałby uzupełnić opis zdarzenia przyszłego poprzez jednoznaczne wskazanie, że operator bramki będzie dokonywał wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną działając w imieniu i na rzecz sprzedawcy, czyli działając w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.
Pytania
1. Czy w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie otrzymywania zapłaty za pośrednictwem bramki po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych?
2. W razie uznania za nieprawidłowe stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego, to w jaki sposób Wnioskodawca powinien ustalić koszty uzyskania przychodów związane z przychodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych?
3. Czy w razie odstąpienia od umowy sprzedaży i dokonania zwrotu ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określają przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. - przypis organu, dalej w skrócie u.p.d.o.p.).
Zgodnie z art. 4a pkt 22a u.p.d.o.p., waluta wirtualna oznacza „walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu”.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f u.p.d.o.p., „Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną”.
Natomiast zgodnie z art. 7b ust. 3 u.p.d.o.p., „W przypadku podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przychody wymienione w ust. 1 pkt 6 lit. f zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych”.
Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 27 u.p.d.o.p., „Do przychodów nie zalicza się wartości waluty wirtualnej otrzymanej w zamian za inną walutę wirtualną”.
Na podstawie art. 22d ust. 1 u.p.d.o.p., „Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu”.
Natomiast na podstawie art. 22d ust. 2 u.p.d.o.p., „Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 15 ust. 11-13”.
Na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f u.p.d.o.p. przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej powstaje w związku z wymianą tej waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub inne prawo majątkowe.
Dla powstania przychodu istotne jest zatem, że podatnik posiada walutę wirtualną, a następnie wymienia ją na środek płatniczy, towar, usługę lub inne prawo majątkowe.
Wnioskodawca uważa, że w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie otrzymywania zapłaty za pośrednictwem bramki po jego stronie nie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca nie otrzyma od Kupującego zapłaty w formie kryptowalut, ale zapłatę w formie waluty fiducjarnej, ponieważ ostatecznie operator bramki będzie przekazywał na rachunek bankowy Wnioskodawcy właśnie walutę fiducjarną. Co prawda Kupujący, za pośrednictwem bramki, będzie przekazywał kryptowaluty ze swojego portfela kryptowalut. Jednak w momencie w którym będą się one znajdowały na saldzie Wnioskodawcy będzie następowała zautomatyzowana wymiana tych kryptowalut na walutę fiducjarną. Tym samym w ostatecznym rozrachunku Wnioskodawca otrzyma zapłatę za towar w formie waluty fiducjarnej.
Reasumując, w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie otrzymywania zapłaty za pośrednictwem bramki po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Ad. 2.
Wnioskodawca prosi o udzielnie odpowiedzi na pytanie drugie w razie uznania za nieprawidłowe jego stanowiska w zakresie pytania pierwszego.
Zgodnie z art. 15 ust. 11 u.p.d.o.p. „Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu”.
W sytuacji w której Wnioskodawca będzie sprzedawał towary, a w zamian za te towary otrzyma od Kupującego wynagrodzenie w formie kryptowalut będziemy mieli do czynienia z transakcją barterową. Transakcje barterowe to transakcje, w których zapłata za towar lub usługę następuje nie w formie pieniężnej, lecz w formie innego towaru lub usługi. Transakcje barterowe stanowią rodzaj bezpośredniej wymiany towarów i usług (towarów na towary, usług na usługi, usług na towary lub towarów na usługi). Transakcja barterowa jest umową wzajemną, a świadczenia stron są względem siebie równoważne (ekwiwalentne).
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji kosztem uzyskania przychodów związanym z przychodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych będzie wartość towaru sprzedanego przez Wnioskodawcę na rzecz Kupującego, od którego otrzymał zapłatę w formie kryptowalut. Wartość ta będzie odpowiednikiem „ceny” jaką Wnioskodawca zapłaci za nabycie kryptowalut. Będzie to wartość towaru wynikająca z faktury lub innego dokumentu (w zależności od sposobu dokumentowania sprzedaży towarów). Wartość towaru będzie zatem spełniała warunki określone w art. 15 ust. 11 u.p.d.o.p., ponieważ będzie ona stanowiła udokumentowany wydatek bezpośrednio poniesiony na nabycie waluty wirtualnej. Ponadto należy wskazać, że zdaniem Wnioskodawcy jeśli sprzedaż towarów będzie opodatkowana podatkiem VAT, to kosztem uzyskania przychodów będzie cena netto (bez podatku VAT), co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.p. Potwierdza to np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2023 r. (Znak: 0111-KDIB1-1.4010.97.2023.2.SH), w której stwierdzono: „Zatem w przypadku Wnioskodawcy kosztem, o którym mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o CIT, tj. kosztem bezpośrednio poniesionym na nabycie waluty wirtualnej, będzie kwota wskazana na fakturze - równowartość waluty wirtualnej przy pomocy której, doszło do nabycia usług informatycznych, co jest logiczną konsekwencją przyjęcia, iż Spółka na gruncie umowy o świadczenie usług informatycznych osiąga przychód z art. 12 ustawy o CIT, tj. przychód na zasadach ogólnych. Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że Spółka będzie upoważniona do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych całą wartość transakcji, tj. kwotę wskazaną na fakturze za usługi informatyczne”.
Reasumując, Wnioskodawca powinien ustalić koszty uzyskania przychodów związane z przychodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych w wysokości wartości netto towaru sprzedanego do Kupującego.
Ad. 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, w razie odstąpienia od umowy sprzedaży i dokonania zwrotu ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po jego stronie nie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Po pierwsze, należy wskazać że w takim przypadku trudno mówić o jakimkolwiek przychodzie podatkowym po stronie Wnioskodawcy. Przyjmuje się, że przychodem podatkowym są przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, które po stronie podatnika wiążą się ze zwiększeniem aktywów albo ze zmniejszeniem zobowiązań. W omawianej sytuacji po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi jakiekolwiek przysporzenie majątkowe.
Po drugie, odstąpienie od umowy sprzedaży oraz dokonanie zwrotu ceny i zwrotu towaru powinny być traktowane jako zdarzenia neutralne w zakresie podatku dochodowego. Wynika to z faktu, że mamy tutaj do czynienia jedynie z przywróceniem stanu faktycznego, jaki istniał przed zawarciem umowy sprzedaży towarów.
Po trzecie, zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f u.p.d.o.p. przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej powstaje w związku z wymianą tej waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub inne prawo majątkowe. W omawianej sytuacji Wnioskodawca będzie dokonywał zwrotu kryptowalut za pośrednictwem bramki. Natomiast Wnioskodawca nie będzie wymieniał kryptowalut na środek płatniczy, towar, usług lub inne prawo majątkowe.
Reasumując, w razie odstąpienia od umowy sprzedaży i dokonania zwrotu ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Z dniem 1 stycznia 2019 r. do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) został wprowadzony przepis art. 4a pkt 22a, który definiuje pojęcie waluty wirtualnej.
Zgodnie z tym przepisem, wprowadzonym przez art. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193, dalej: „ustawa nowelizująca”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy orazfinansowaniu terroryzmu.
W myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 644 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e) wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o CIT, przychody podatników tego podatku zostały rozdzielone na źródła:
- z zysków kapitałowych, oraz
- z pozostałych źródeł, tzw. „działalności operacyjnej”.
Wydzielając źródło przychodów z zysków kapitałowych na gruncie ustawy o CIT, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów alokowanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT:
Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody:
a) z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych oraz praw wytworzonych przez podatnika,
b) z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych,
c) z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania,
d) z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnych charakterze dotyczącej praw, o których mowa w lit. a-c,
e) ze zbycia praw, o których mowa w lit. a-c,
f) z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.
Jak wynika natomiast z art. 7b ust. 3 ustawy o CIT:
W przypadku podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przychody wymienione w ust. 1 pkt 6 lit. f zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Jak wskazuje art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy, przychodem jest - co do zasady - każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ww. ustawy. Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika (względnie na jego rachunek) wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.
Regulacja art. 12 ust. 1 ustawy o CIT nie zawiera legalnej definicji przychodu, a jedynie precyzuje - przez przykładowe wyliczenie - rodzaje przychodów. Należy zauważyć, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Poza tym musi mieć charakter definitywny (dokonany) i mierzalny. Ponadto użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności” oznacza, że wykaz przychodów stanowi katalog otwarty, natomiast zawarte w tym przepisie okoliczności określające przychody mają charakter przykładowy. Należy również dodać, że w przepisie art. 12 ust. 4 ustawy o CIT wyliczone zostały enumeratywnie te rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatnika, które nie stanowią podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu. Innymi słowy art. 12 ust. 4 ustawy o CIT tworzy zamknięty katalog przychodów neutralnych podatkowo, co oznacza, że nie można go rozszerzać ponad te ich rodzaje, które wymienia ustawodawca.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wnioskodawca zamierza sprzedawać (…) Kupującym w sklepie stacjonarnym oraz w sklepie internetowym. Zapłata za towar zakupiony w sklepie internetowym będzie dokonywana przez Kupującego w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki płatności kryptowalutowych. Kupujący dokonuje zakupu, przesyła kryptowalutę do operatora bramki, który zapisuje równowartość kryptowalut w walucie fiducjarnej na prowadzonym przez siebie saldzie Wnioskodawcy. Następnie operator bramki dokonuje wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną i w tej walucie otrzymuje Sprzedawca (Wnioskodawca) zapłatę za towar. Faktura za sprzedaż towarów będzie wyrażona w PLN.
Dodatkowo Kupujący ma możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży zawartej z Wnioskodawcą. W przypadku odstąpienia od umowy Wnioskodawca zwróci kupującemu środki pieniężne, a więc Wnioskodawca przekaże do operatora bramki środki pieniężne w walucie fiducjarnej a operator bramki wymieni je na kryptowaluty i przekaże je do kupującego.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo, że operator bramki będzie dokonywał wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną działając w imieniu i na rzecz sprzedawcy, czyli działając w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie otrzymywania zapłaty za pośrednictwem bramki po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 1 wskazać należy treść art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Na podstawie art. 12 ust. 3a ww. ustawy:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1) wystawienia faktury albo
2) uregulowania należności.
Jak wynika natomiast z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:
Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Ewentualny przychód powstanie dopiero w przypadku zbycia waluty wirtualnej, z tym że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 27 ustawy o CIT:
Do przychodów nie zalicza się wartości waluty wirtualnej otrzymanej w zamian za inną walutę wirtualną.
Stosownie do powyższego, warunkiem koniecznym do przyjęcia, że dane zdarzenie prawne lub faktyczne rodzi dla podatnika przychód w systemie podatków dochodowych jest uzyskanie przez podatnika przysporzenia majątkowego. Przysporzenie to może dokonać się na skutek zwiększenia stanu aktywów podatnika bądź zmniejszenia jego pasywów.
Zauważyć należy, że zgodnie z opisem sprawy sprzedajecie Państwo towary. W przypadku sprzedaży w sklepie internetowym Kupujący dokonują zapłaty za nabyty towar kryptowalutą za pośrednictwem operatora bramki. Dochodzi wówczas do wymiany kryptowaluty na środki pieniężne (PLN), tj. operator bramki zamienia kryptowaluty na środki pieniężne. Zauważyć bowiem należy, że jak sami Państwo wskazali w uzupełnieniu wniosku operator bramki będzie dokonywał wymiany kryptowaluty na walutę fiducjarną działając w imieniu i na rzecz sprzedawcy, czyli działając w imieniu i na Państwa rzecz. Powyższe oznacza, że w istocie to Państwo otrzymali kryptowaluty za sprzedany towar a następnie za pośrednictwem operatora bramki dokonali Państwo wymiany kryptowaluty na walutę tradycyjną (fiducjarną). Tym samym doszło do nabycia i jednocześnie do zbycia przez Państwa waluty wirtualnej.
Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że otrzymanie zapłaty za pośrednictwem bramki spowoduje po Państwa stronie powstania przychodu z odpłatnego zbycia walut wirtualnych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT. Wynika to z faktu, iż za pośrednictwem operatora bramki nabywają Państwo kryptowaluty i dokonują Państwo we własnym imieniu i na własną rzecz wymiany tej kryptowaluty na środek płatniczy lub towar.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie otrzymywania zapłaty za pośrednictwem bramki po Państwa stronie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 zauważyć należy, iż pytanie to miało charakter warunkowy i uzależnione było od uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 1 za nieprawidłowe.
Z uwagi na potwierdzenie, że w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego schemacie otrzymywania zapłaty za pośrednictwem bramki po Państwa stronie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych następną Państwa wątpliwością było ustalenie, w jaki sposób Wnioskodawca powinien ustalić koszty uzyskania przychodów związane z przychodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
1. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)
2. Zgodnie z art. 15 ust. 11 ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Wskazać przy tym należy, że z uzasadnienia do zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, druk Sejmowy Nr 2860 z 25 września 2018 r. w zakresie określenia kosztów uzyskania przychodów związanych z walutą wirtualną wskazano, „że kosztami podatkowymi będą udokumentowane wydatki na nabycie walut wirtualnych, poniesione w danym roku podatkowym, ale wyłącznie bezpośrednio związane z nabyciem i sprzedażą walut wirtualnych. Kosztami uzyskania przychodów nie będą więc w szczególności koszty finansowania zakupu walut wirtualnych (koszty pożyczek, kredytów itp.)”.
Z powyższego wynika zatem, że ustawodawca wprowadzając do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy dotyczące wirtualnych walut, w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ww. ustawy, jako źródło przychodów z zysków kapitałowych, wskazał przychody z wymiany wirtualnych walut i odpowiednio w art. 15 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określił jakie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów związane z wirtualną walutą. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że kosztami uzyskania przychodów związanych z walutą wirtualną są udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, które pośredniczą w wymianie lub sprzedaży tych walut.
Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio poniesionych na nabycie waluty wirtualnej, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o CIT, stwierdzić należy, że będą to oprócz ceny zakupu, również prowizje pobierane przez podmioty pośredniczące w wymianie. Kosztami uzyskania przychodów nie będą więc koszty inne niż bezpośrednio związane z nabyciem waluty wirtualnej, w szczególności koszty finansowania zakupu walut wirtualnych (koszty pożyczek, kredytów itp.).
Jak stanowi art. 22d ust. 1-6 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
1. Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
2. Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 15 ust. 11-13.
3. Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca siedziby podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
4. Dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie łączy się z innymi dochodami (przychodami) podatnika.
5. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 27 ust. 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia walut wirtualnych i obliczyć należny podatek dochodowy.
6. W zeznaniu, o którym mowa w ust. 5, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 11-13, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie osiągnął przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
W praktyce obrotu gospodarczego zdarza się, że umowy zawierane między stronami transakcji przewidują, że zapłata za towar czy usługę następuje nie w formie pieniężnej, lecz w formie innego towaru i usługi (ewentualnie innych towarów i usług). Umowy takie, nazywane umowami barterowymi, stanowią rodzaj bezpośredniej wymiany towarów i usług (towarów na towary, usług na usługi, usług na towary lub towarów na usługi). Umowa barterowa jest umową wzajemną, a do istoty wzajemności należy to, że między świadczeniami stron zachodzi stosunek ekwiwalentności, tj. równowartości. Innymi słowy, strony umowy barterowej uzgadniają wartość towarów, lub usług i dążą do tego, żeby bilans był zerowy.
W polskim prawie barter uważany jest za jeden z rodzajów umowy zamiany, choć tak naprawdę nie może być tak traktowany, ponieważ jest to równoważąca się wartościowo wymiana towaru na towar, usługi na usługę, towaru na usługę czy też usługi na towar. Barter jest więc pojęciem szerszym niż zamiana. Jest transakcją o charakterze bezgotówkowym, a w jej wyniku dochodzi do wymiany dóbr o tej samej wartości. Celem takiej transakcji jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego, w tym rozliczeń podatkowych.
Charakterystyczną cechą umowy barterowej jest istnienie wyłącznie dwóch stron transakcji.
Obie strony występują zarówno w roli sprzedającego, jak i kupującego, obie strony są też względem siebie jednocześnie dłużnikiem i wierzycielem. Każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej wartości, oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.
Umowa barterowa jest umową nienazwaną, która swoim charakterem jest zbliżona do umowy zamiany, a zatem w przypadku zawarcia umowy barterowej w praktyce stosuje się do niej przepisy dotyczące umowy zamiany, tj. przede wszystkim art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zgodnie z którym:
przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.
Oznacza to, że przedmiotem umowy zamiany mogą być nie tylko rzeczy, lecz także wszelkie zbywalne dobra materialne, jak również niematerialne.
Zamiana jest czynnością prawną konsensualną, odpłatną i wzajemną, rodzi skutki zobowiązujące, a w warunkach określonych w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego - skutki rozporządzające.
Tym samym, w swej istocie umowa zamiany jest niewątpliwie podobna do umowy sprzedaży. Świadczy o tym również fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stwierdza, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Zamiana jest zatem formą odpłatnego zbycia.
Z przytoczonego powyżej przepisu jednoznacznie wynika, że zamiana to w efekcie forma zbycia jednej rzeczy (w tym prawa majątkowego), a w zamian - nabycie własności drugiej rzeczy. Istotą umowy zamiany jest zatem wymiana dóbr.
Skoro strony umowy barterowej przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, w przedmiotowej sprawie - otrzymanie wynagrodzenia za sprzedaż towarów w zamian za kryptowaluty - występując jednocześnie w charakterze dostawcy, jak i nabywcy, to pojawia się - co do zasady - konieczność rozpoznania, przez strony takiej umowy, odpowiednio przychodu jak i związanego z nim kosztu. Należy przyjąć, że rozliczenie na zasadzie barterowej, jako sposób wykonania zobowiązania skutkujące zaspokojeniem wierzyciela, są akceptowalne jako jedna z form poniesienia kosztu.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy, co zostało wskazane powyżej otrzymanie zapłaty w kryptowalutach za sprzedaż swoich towarów, a następnie wymiana waluty wirtualnej na walutę fiducjarną za pośrednictwem bramki spowoduje po Państwa stronie powstanie przychodu na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ww. ustawy.
Odnosząc się do ww. wątpliwości stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy strony umowy barterowej są względem siebie zobowiązane oraz posiadają wzajemne wierzytelności, to skutkuje to możliwością zaliczenia w koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o CIT, tj. koszty uzyskania przychodów stanowiące wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej. W Państwa przypadku będzie to kwota wskazana na fakturze - równowartość waluty wirtualnej przy pomocy której, doszło do nabycia towarów, co jest logiczną konsekwencja przyjęcia, iż Spółka z tytułu otrzymanej płatności w walucie wirtualnej za towar osiąga przychód z art. 12 ustawy o CIT, tj. przychód na zasadach ogólnych. Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że będziecie Państwo upoważnieni do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych całą wartość transakcji, tj. kwotę wskazaną na fakturze za produkty, a więc w wartości brutto.
Wysokość kosztu nabycia walut wirtualnych z art. 15 ust. 11 ustawy o CIT, w ramach ww. transakcji barterowej należy bowiem ustalić w wysokości kwoty brutto podanej na fakturze/dokumencie księgowym, kwota ta stanowi bowiem wydatek na nabycie walut wirtualnych, odpowiadając równocześnie wartości wierzytelności z tytułu sprzedaży towarów uregulowanej za pomocą waluty wirtualnej.
Reasumując, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Wnioskodawca powinien ustalić koszty uzyskania przychodów związane z przychodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych w wysokości wartości netto towaru sprzedanego do Kupującego.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 jest nieprawidłowe.
Kolejną Państwa wątpliwością było ustalenie, czy w razie odstąpienia od umowy sprzedaży i dokonania zwrotu ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Jak wynika z opisu sprawy Kupujący ma możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży towarów, wówczas Kupujący będzie zobowiązany do zwrotu towarów do Wnioskodawcy, a Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu ceny na rzecz Kupującego. Zwrot ceny będzie następował za pośrednictwem bramki w tej samej kryptowalucie, w której miała miejsce zapłata ceny.
W przypadku odstąpienia od umowy Wnioskodawca zwróci kupującemu środki pieniężne, a więc Wnioskodawca przekaże do operatora bramki środki pieniężne w walucie fiducjarnej a operator bramki wymieni je na kryptowaluty i przekaże je do Kupującego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że przychodem jest - co do zasady - każda wartość otrzymana i wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny (dokonany) i mierzalny charakter. Zatem momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika (względnie na jego rachunek) wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy podkreślić należy, że po odstąpieniu od umowy zwracają Państwo Kupującemu tą samą ilość kryptowaluty, którą otrzymacie Państwo przy sprzedaży towarów. Zatem, w takiej sytuacji nie dochodzi do zbycia towaru i uregulowania zobowiązania w formie kryptowaluty, lecz następuje zwrot towaru i zwrot kryptowalut. Z punktu widzenia podatku dochodowego taka sytuacja jest neutralna i nie dochodzi wówczas do zbycia waluty wirtualnej w rozumieniu przepisów podatkowych.
Reasumując, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że w razie odstąpienia od umowy sprzedaży i dokonania zwrotu ceny w formie kryptowalut za pośrednictwem bramki po Państwa stronie nie powstanie przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
