Wyrok SN z dnia 28 stycznia 2025 r., sygn. II CSKP 156/23
Obowiązkiem serwisanta było przywrócenie urządzenia do konfiguracji sprzed naprawy, a zaniechanie tego stanowiło naruszenie zobowiązania umownego, skutkujące odpowiedzialnością odszkodowawczą.
Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej w składzie:
SSN Marcin Krajewski (przewodniczący)
SSN Beata Janiszewska (sprawozdawca)
SSN Piotr Telusiewicz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 28 stycznia 2025 r. w Warszawie skargi kasacyjnej X. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W.
1. oddala skargę kasacyjną,
2. zasądza od X. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W. na rzecz A. spółki akcyjnej w G. 5400 zł zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie za czas po upływie tygodnia od dnia doręczenia orzeczenie zobowiązanemu do dnia zapłaty.
Uzasadnienie
Powódka A. S.A. w G. wniosła o zasądzenie od pozwanej X. sp. z o.o. w W. 1 670 399,00 zł wraz z bliżej opisanymi odsetkami tytułem odszkodowania za nienależyte wykonanie zobowiązania. Na dochodzoną pozwem sumę składały się kwoty 1 020 000 zł i 640 000 zł żądane tytułem kar umownych, które powódka uiściła na rzecz podmiotu trzeciego, a także 1 737,68 zł oraz 8 661,60 zł innych kosztów. Sąd Okręgowy w Gdańsku uwzględnił żądanie co do kwoty 830 868,34 zł z odsetkami, uznając, że powódka przyczyniła się do szkody w 50% oraz, że nie wykazała składnika szkody w kwocie 8 661,00, a w pozostałym zakresie powództwo oddalił.
