Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.495.2025.2.JŚ
Jednorazowa wypłata środków z brytyjskiego indywidualnego konta emerytalnego na rzecz polskiego rezydenta podatkowego podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii, zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania jednorazowej wypłaty z funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 10 czerwca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan obywatelem i rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej.
W roku 1991, przebywając i pracując za granicą, otworzył Pan indywidualne konto emerytalne w funduszu inwestycyjnym w Wielkiej Brytanii „X” zarządzanym przez „Y”. Przez okres ponad 20 lat regularnie wpłacał Pan składki, które (po potrąceniu kosztów Y) były lokowane na Pana indywidualnym koncie w ww. funduszu inwestycyjnym.
W roku 2009 fundusz „X” został przejęty i aktualnie jest zarządzany przez „Z”. Warunki uczestnictwa w funduszu nie uległy zmianie.
Zgodnie z definicją funduszu inwestycyjnego - „X” jest polisą/umową emerytalną zaakceptowaną przez Zarządzającego Podatkami Dochodowymi zgodnie z Artykułem 131C Prawa Podatkowego Jersey z roku 1961.
Zgodnie z warunkami polisy (....), posiadaczowi polisy zostanie wypłacona kwota zgromadzona na indywidualnym koncie posiadacza polisy zgodnie z jego aktualną wyceną. Jedną z opcji jest jednorazowa wypłata całości zgromadzonej kwoty.
W roku 2025 wystąpi Pan do „Z” o jednorazową wypłatę całej kwoty zgromadzonej na Pana indywidualnym koncie emerytalnym.
Uzupełnienie
Do Polski wrócił Pan w roku 2006 (do indywidualnego funduszu emerytalnego przystąpił Pan w roku 1991).
Wiek emerytalny osiągnął Pan w roku 2016.
Jednorazowa wypłata całej kwoty związana jest z osiągnięciem wieku 75 lat.
Zgodnie z warunkami funduszu właściciel indywidualnego konta emerytalnego ma obowiązek pobrać świadczenie w przed osiągnięciem przez uczestnika funduszu wieku 75 lat.
Jednorazowa wypłata całej kwoty jest zgodna przepisami obowiązującymi w ramach systemu emerytalnego w Wielkiej Brytanii.
Indywidualne konto emerytalne w funduszu emerytalnym „X” jest umową pomiędzy Y (zarządzający funduszem), a właścicielem indywidualnego konta emerytalnego. Umowa jest zaakceptowana przez Kontrolującego podatki dochodowe na (…) i podlega prawu Wielkiej Brytanii.
Przed otwarciem konta emerytalnego przyszły właściciel konta deklaruje kwotę cyklicznych wpłat na konto i okres wpłat i jest to podstawą do zawarcia umowy. Okres wpłat może ulec zmianie na wniosek właściciela konta, za zgodą zarządzającego funduszem.
Wielkość kwoty zgromadzonej na funduszu uzależniona jest od wyników finansowych funduszu. Wypłata następuje na wniosek właściciela konta lub w przypadku śmierci właściciela.
Wniosek o wypłatę musi zostać złożony do zarządzającego kontem przed osiągnięciem przez właściciela konta wieku 75 lat.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy wypłacona jednorazowa cała kwota zgromadzona na indywidualnym koncie emerytalnym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyłącznie w Wielkiej Brytanii czy w Polsce?
2.Jeśli wypłacona jednorazowa cała kwota zgromadzona na indywidualnym koncie emerytalnym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyłącznie w Polsce to czy podlega ona opodatkowaniu zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 10?
Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. W części dotyczącej pytanie nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu)
Pana zdaniem, jednorazowa wypłata funduszy zgromadzonych na zagranicznym indywidualnym funduszu emerytalnym na podstawie art. 17 ust. 2 Konwencji między Rzeczpospolitą Polska a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania jest opodatkowana tylko w Wielkiej Brytanii.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl natomiast art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.
Jest Pan obywatelem i rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej. Do Polski wrócił Pan w roku 2006. Oznacza to, że od tego momentu podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. opodatkowaniu podlegają wszystkie uzyskane przez Pana dochody, czyli także te z zagranicy, przy zastosowaniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Ponieważ otrzyma Pan świadczenie z funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii, w rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840).
W myśl art. 17 ust. 1 ww. Konwencji:
Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Natomiast zgodnie z treścią ust. 2 tego przepisu:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia otrzymywane z Wielkiej Brytanii – z wyjątkiem wskazanym w ust. 2 tego przepisu – wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Natomiast jednorazowa wypłata w ramach systemu emerytalnego utworzonego w Wielkiej Brytanii i wypłacana na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii.
W pierwszej kolejności odnosząc się do opodatkowania świadczenia otrzymanego z brytyjskiego programu emerytalnego, wyjaśnić należy, że oceniając czy świadczenie to podlega opodatkowaniu stosownie do art. 17 ust. 2 ww. Konwencji należy odnieść się do wskazówek zawartych w Komentarzu do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD. Zawierane przez Polskę umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są bowiem wzorowane na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, zatem interpretacja ich postanowień powinna uwzględniać ustalenia przyjęte na szczeblu OECD, znajdujące wyraz w wypracowanym przez państwa członkowskie tej organizacji, w tym również Polskę, Komentarzu do Modelowej Konwencji (MK).
Zgodnie z Komentarzem do art. 18 Konwencji Modelowej OECD, rodzaje wypłat objętych tym artykułem obejmują nie tylko emerytury wypłacane bezpośrednio byłym pracownikom najemnym, lecz również innym beneficjentom (…) oraz inne podobne świadczenia, np. renty starcze z tytułu dawnego zatrudnienia. Różne wypłaty mogą być dokonywane na rzecz pracownika po ustaniu jego zatrudnienia. Kwestię, czy takie wypłaty są objęte art. 18 można ocenić w zależności od ich istoty, z uwzględnieniem faktów i okoliczności, w których są dokonywane.
Umowa nie definiuje co należy rozumieć poprzez sformułowanie „emerytury i podobne świadczenia”, jednakże należy przyjąć, że powyższe sformułowanie powinno się odnosić do wynagrodzenia płatnego w odniesieniu do byłego zatrudnienia w sektorze prywatnym. Termin „emerytury i podobne świadczenia” oznacza wynagrodzenie, które jest wypłacane po przejściu na emeryturę i które w pierwszej kolejności, aczkolwiek nie wyłącznie, ma na celu zabezpieczenie źródła utrzymania osobie je otrzymującej.
O ile określenie „emerytura” w ramach zwykłego znaczenia tego słowa obejmuje tylko okresowe wypłaty, o tyle sformułowanie „inne podobne świadczenia” jest dość szerokie, aby objąć wypłaty nieokresowe. Tym samym, wypłata ryczałtowa w miejsce wypłat okresowych dokonana w momencie ustania zatrudnienia może wchodzić w zakres stosowania tego artykułu.
Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku wiek emerytalny osiągnął Pan w roku 2016. Jednorazowa wypłata całej kwoty związana jest z osiągnięciem wieku 75 lat. Zgodnie z warunkami funduszu właściciel indywidualnego konta emerytalnego ma obowiązek pobrać świadczenie w przed osiągnięciem przez uczestnika funduszu wieku 75 lat. Jednorazowa wypłata całej kwoty jest zgodna przepisami obowiązującymi w ramach systemu emerytalnego w Wielkiej Brytanii. Indywidualne konto emerytalne w funduszu emerytalnym „X” jest umową pomiędzy Y (zarządzający funduszem), a właścicielem indywidualnego konta emerytalnego. Umowa jest zaakceptowana przez Kontrolującego podatki dochodowe na (…) i podlega prawu Wielkiej Brytanii. Pana wątpliwości dotyczą opodatkowania planowanej jednorazowej wypłaty środków z ww. funduszu.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że jednorazowe świadczenie otrzymane przez Pana z funduszu emerytalnego działającego w Wielkiej Brytanii, na podstawie art. 17 ust. 2 Konwencji polsko-brytyjskiej, będzie podlegało opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że niezależnie od wysokości otrzymanego świadczenia nie będzie ono podlegało opodatkowaniu w Polsce.
W konsekwencji powyższego Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. W części dotyczącej pytanie nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
