Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.666.2025.1.MC
Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturach związanych z zadaniem ochrony środowiska, gdyż działania te nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a Miasto nie występuje jako podatnik VAT w zakresie realizacji zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
… na prawach powiatu (dalej: „Miasto”, „Wnioskodawca”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Miasto - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), realizuje zadania własne gminy. Do zadań własnych gminy, należą w szczególności zadania własne gminy obejmujące sprawy m.in. z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym). Art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym) stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne powiatu obejmują sprawy m.in. z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym).
Wydział … (dalej „…”), jest komórką organizacyjną Urzędu Miasta. … pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta, a pobrane dochody odprowadza na rachunek tegoż budżetu. Przedmiotem działalności … jest m.in. prowadzenie spraw dotyczących realizacji inwestycji na nieruchomościach znajdujących się na administrowanych przez miasto terenach. Miasto za pośrednictwem … ubiega się o dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … na realizację zadania pn. „…” (dalej: „Zadanie”).
Miasto/… złożyło wniosek o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach programu priorytetowego „…”. Głównym celem ww. programu jest zrównoważone gospodarowanie wodami opadowymi poprzez wykorzystanie elementów błękitno-zielonej infrastruktury oraz zwiększenie (przyrost) powierzchni zieleni na obszarze realizowanego zadania, co pozwoli zwiększyć odporność na zmiany klimatu. Beneficjentami programu mogły być - jednostki sektora finansów publicznych, spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe z terenu województwa ..... Celem wykonania zadania jest zniwelowanie niedoborów w zakresie sieci kanalizacji deszczowej, urządzeń technicznych oraz zasadniczych cieków i urządzeń melioracji wodnych, które stanowią system odprowadzania wód deszczowych oraz roztopowych z powierzchni utwardzonych i zielonych oraz zretencjonowanie wód opadowych i maksymalne opóźnienie odpływu w formie zielono-niebieskiej infrastruktury do podtapianego miejsca w celu jego odciążenia. Celem wykonania zadania jest również sprawne odwodnienie podtapianego miejsca pozwalające na zmniejszenie jego objętości z dostosowaniem do dopuszczalnych przepływów poniżej jak i ochrona przed zanieczyszczeniem poprzez obsadzenie ogrodów głęboko korzeniącymi się roślinami, które ułatwiają infiltrację oraz absorbują zanieczyszczenia, a rozwiązania każdorazowo wymagają dostosowania do lokalnych warunków i specyfiki inwestycji.
Planowane Zadanie przewiduje budowę ogrodów deszczowych - niewielkich obniżeń terenu z roślinnością o zróżnicowanym składzie gatunkowym, które zlokalizowane będą na krótszych fragmentach ulic, w otoczeniu budynków mieszkalnych a także przy ciągach pieszo-jezdnych. To rozwiązanie przechwytuje wodę opadową i dzięki temu odciąża tradycyjną sieć kanalizacyjną, a jednocześnie kreuje atrakcyjną przestrzeń i przyczynia się do ochrony środowiska. Ogrody deszczowe, które wykorzystują naturalne procesy zachodzące w glebie i roślinach, są gwarancją retencji wody i jej podczyszczania, w międzyczasie redukując przepływy często przekraczające przepustowość kanalizacji położonej w obrębie zwartej zabudowy. Ogrody deszczowe są połączone rynną za pomocą rury spustowej, a woda pozostaje na powierzchni tylko okresowo. Ogrody deszczowe są stosunkowo łatwą instalacją do realizacji, dlatego niejednokrotnie jest wykonywana przez samych mieszkańców i traktowana jest jako jedną z form integracji lokalnej społeczności.
Teren, na którym jest realizowany wniosek o dofinansowanie na realizację Zadania jest terenem ogólnodostępnym, a korzystanie z niego przez mieszkańców w Mieście oraz osoby spoza Miasta ma charakter nieodpłatny. Teren ten nie jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej Miasta, jak i nie jest wykorzystywany do wykonywania takiej działalności. Podobnie będzie po realizacji Zadania – tzn. teren oraz zrealizowane na nim w ramach Zadania ogrody deszczowe/przyuliczne nie będą także wykorzystywane przez Miasto do wykonywania działalności gospodarczej, a w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto czynności opodatkowanych VAT.
Miasto - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), realizuje zadania własne gminy. Do zadań własnych gminy, należą w szczególności zadania własne gminy obejmujące sprawy m.in. z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym). Art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym) stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne powiatu obejmują sprawy m.in. z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym).
Faktury dotyczące realizacji Zadania będą wystawiane na Miasto.
Pytanie
Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Zadania?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Zadania.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy Miasto nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją opisanego w zdarzeniu przyszłym Zadania dotyczącego budowy ogrodów deszczowych.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. To samo odnosi się do powiatu, który na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Miasto - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465), realizuje zadania własne gminy. Do zadań własnych gminy, należą w szczególności zadania własne gminy obejmujące sprawy m.in. z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym). Art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.
Zadanie jest związane z wykonywaniem przez Miasto zadań własnych z zakresu ochrony środowiska i przyrody na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, oraz art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym.
Miasto wskazuje ponadto, że na terenie którego realizowane będą przedmiotowe czynności to teren ogólnie dostępny, a korzystanie z niego przez mieszkańców Miasta oraz osoby spoza Miasta ma charakter nieodpłatny.
W ocenie Miasta teren ten nie jest związany w żaden sposób z prowadzeniem działalności gospodarczej, jak i nie jest niewykorzystywany do wykonywania takiej działalności. Podobnie będzie po realizacji Zadania – tzn. teren oraz zrealizowane na nim w ramach Zadania ogrody deszczowe/przyuliczne nie będą także wykorzystywane przez Miasto do wykonywania działalności gospodarczej, a w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto czynności opodatkowanych VAT.
W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji Zadania, gdyż nabywając towary i usługi oraz realizując opisane Zadanie, Miasto działać będzie jako organ władzy publicznej, realizujący zadanie nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa, a więc nie będzie występować w charakterze podatnika VAT.
Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest natomiast tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi i nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto związane będą z zadaniami własnymi Miasta tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody (zadania własne gminy i powiatu).
Nabywane towary i usługi, służące realizacji Zadania, będą zatem w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, tzn. wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Miasto wskazuje ponadto, że w jego ocenie zakupy te nie będą służyć ani działalności opodatkowanej ani działalności zwolnionej z VAT, będzie można zatem w całości przypisać je do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie miał on prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania pn. „…”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w ramach ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k – 14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k – 14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), lub
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.