Interpretacja indywidualna z dnia 6 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.330.2025.1.MR1
Wniesienie nieruchomości przez fundatora do fundacji na poczet funduszu założycielskiego, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy CIT, nie powoduje powstania przychodu podatkowego ani dla fundacji, ani dla fundatora.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:
- wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego nie będzie skutkowało dla Fundacji powstaniem przychodu – jest prawidłowe;
- wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego nie będzie skutkowało przychodem po stronie Fundatora – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 11 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia skutków podatkowych wniesienia Nieruchomości do Fundacji jako część jej funduszu założycielskiego.
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowany będący stroną postępowania
Fundacja A. (...)
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania
Stowarzyszenie B. (...) - Fundator
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. została ustanowiona aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza A.A., w kancelarii notarialnej przy ul. (…), w dniu (…) r. („Akt notarialny”).
Fundatorem jest B. z siedzibą w (…), wpisane do rejestru (…) („Fundator”). Fundacja działa zgodnie z przepisami ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (tj. z dnia 11 stycznia 2023 r.; Dz.U. z 2023 r. poz. 166).
Celami Fundacji są:
1.(…)
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
a.(…)
Dla realizacji celów statutowych Fundacja prowadzi działalność nieodpłatną jak i odpłatną pożytku publicznego. Na realizację celów Fundacji Fundator wniósł wkład pieniężny w wysokości 2.000 zł. Fundator zobowiązał się również wnieść do Fundacji, jako część jej funduszu założycielskiego, własność zabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…), położoną przy ulicy (…), o powierzchni (…) m2 , dla której Sąd Rejonowy dla (…) w (…), (…) prowadzi księgę wieczystą o numerze (…) wraz z wszelkimi prawami z nią związanymi o wartości (…) zł („Nieruchomość”) pod następującymi warunkami:
i.zarejestrowania Fundacji;
ii.uzyskaniu przez Fundację indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja Podatkowa, zgodnej ze złożonym przez Fundację wnioskiem, w zakresie skutków podatkowych wniesienia Nieruchomości
Wniesienie Nieruchomości do Fundacji nastąpi w terminie 3 miesięcy od spełnienia się w/w warunków, w drodze umowy zawartej pomiędzy Fundatorem a Fundacją. Nieruchomość – tj. budynek znajdujący się na Nieruchomości wraz ze znajdującym się w nim zapleczem kuchennym i gospodarczym (pomieszczenia i aneksy kuchenne, szatnie, pomieszczenia gospodarcze, magazyny) wraz z ogrodem i garażem) będzie wykorzystywana bezpośrednio i wyłącznie dla celów statutowych Fundacji. W szczególności, prowadzona będzie działalność polegająca na:
1)(…)
Pytania
1.Czy wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego będzie skutkowało dla Fundacji powstaniem przychodu?
2.W przypadku uznania, że wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego będzie skutkowało dla Fundacji powstaniem przychodu, czy przychód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT?
3.Czy wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego będzie skutkowało przychodem po stronie Fundatora?
Państwa stanowisko w sprawie
Pytanie 1
Zdaniem Zainteresowanego będącego stroną postępowania, wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego nie będzie skutkowało dla Fundacji powstaniem przychodu, co wynika z art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy CIT.
Pytanie 2
Zdaniem Zainteresowanego będącego stroną postępowania, w przypadku uznania, że wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego będzie skutkowało dla Fundacji powstaniem przychodu, przychód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.
Pytanie 3
Zdaniem Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego nie będzie skutkowało przychodem po stronie Fundatora.
Uzasadnienie
Pytanie 1
Ustawa CIT nie zawiera definicji przychodu. Ustawa CIT zawiera jedynie przykładowe wyliczenie, jakie kategorie przysporzeń zalicza się do przychodów (katalog otwarty) oraz wskazuje, jakiego rodzaju przysporzenia nie stanowią przychodu (art. 12 ust. 4).
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy CIT, do przychodów nie zalicza się: przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.
Powyższe oznacza, iż wartość wkładów zarówno pieniężnych jak i niepieniężnych wnoszonych na utworzenia lub powiększenie funduszu założycielskiego fundacji nie jest zaliczana do przychodów podatkowych fundacji. W tym przypadku, zgodnie z postanowieniem Aktu notarialnego, Nieruchomość zostanie wniesiona na poczet funduszu założycielskiego Fundacji. A zatem, otrzymanie Nieruchomości, nie będzie skutkować powstaniem po stronie Fundacji przychodu podatkowego.
Mając na uwadze powyższe, wnoszę o uznanie stanowiska Zainteresowanego za prawidłowe.
Pytanie 2
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Zastrzeżenie, o którym mowa w art. 17 ust. 1c Ustawy CIT nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ dotyczy:
1)przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni i spółek;
2)przedsiębiorstw komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3)samorządowych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
A zatem, przychody korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, jeżeli podatnikiem jest podmiot, którego cel statutowy mieści się w katalogu celów statutowych wskazanych w tym przepisie oraz przychód zostanie przeznaczony na te cele statutowe. Biorąc pod uwagę, że celem statutowym Fundacji jest działalność oświatowa, kulturalna, dobroczynności, pomocy społecznej, kultu religijnego oraz Nieruchomość będzie wykorzystywana w tej działalności, to warunki zastosowania zwolnienia są spełnione. W szczególności, to Fundacja będzie samodzielnie i we własnym zakresie wykorzystywać Nieruchomość w swojej działalności statutowej na cele zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o uznanie stanowiska Zainteresowanego za prawidłowe.
Pytanie 3
Ustawa CIT nie definiuje pojęcia przychodu. W art. 12 ust. 1 Ustawy CIT wskazany został jedynie przykładowy katalog przychodów; w art. 12 ust. 4 Ustawy CIT z kolei, wskazany został katalog przysporzeń, niestanowiących przychodu podatkowego.
Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika natomiast, że za przychód może zostać uznana jedynie taka wartość wchodząca do majątku podatnika, która powiększa jego aktywa, ma definitywny charakter i którą może rozporządzać jak własną (np. wyrok NSA z 17.07.2020 r., sygn. II FSK 1219/18, wyrok NSA z 16.3.2022 r., sygn. II FSK 1726/19). Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w doktrynie prawa podatkowego, na przykład w komentarzu do Ustawy CIT, którego autorzy stwierdzają, iż: „przychód dla celów podatkowych powinien mieć charakter definitywny oraz jednoznacznie określony. (...) Reasumując, przychód jest to taka zmiana stanu majątkowego, u której podstaw leży zamiar uzyskania przysporzenia i zmiana ta powinna cechować się definitywnością, być określona co do kwoty (bądź w inny wiarygodny sposób wyceniona), a uzyskujący przychód powinien w rezultacie mieć możliwość rozporządzania nim jak właściciel" (G. Dźwigała, Z. Huszcz, P. Karwat, R. Krasnodębski, M. Ślifirczyk, F. Świtała, Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2007, s. 177).
Przykładowo, również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 listopada 2003 r., sygn. III SA 3382/02 jednoznacznie podkreślił, iż „zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 3 do przychodów zaliczyć można tylko takie wartości, które określają definitywny przyrost majątku podatnika".
W innym wyroku z dnia 14 maja 1998 r., sygn. SA/Sz 1305/97 NSA zaznaczył, iż: „z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko taka wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Otrzymanymi pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi są zatem w rozumienia art. 12 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy tylko takie wartości, które powiększają aktywa majątkowe podatnika, a więc takie, którymi może on rozporządzać jak własnymi”.
Podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 30 października 2007 r., sygn. I SA/Wr 861/07. W tym przypadku, Fundator wnosząc tytułem funduszu założycielskiego Nieruchomość do Fundacji, nie uzyskuje żadnego świadczenia wzajemnego. Zarówno Fundator, jak i Fundacja są to organizacje non-profit, prowadzące działalność pożytku publicznego, w zakresie wskazanym w statucie. Dlatego, przekazanie przez Fundatora Nieruchomości do Fundacji jest uzasadnione chęcią realizacji działań pożytku publicznego; świadczenie Fundatora ma charakter zbliżony do umowy darowizny, tzn. Fundator wyzbywa się swojego majątku nie otrzymując niczego w zamian.
W szczególności, nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT, zgodnie z którym przychodem jest wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego. Przepis ten odnosi się do transakcji wniesienia aportu do spółki lub spółdzielni w zamian za udziały / akcje w spółce lub udziały w spółdzielni, które mają określoną wartość i które co do zasady mogą stanowić przedmiot obrotu. W tym przypadku, Fundator wnosząc Nieruchomość do Fundacji nie otrzyma żadnego świadczenia / prawa do uzyskania świadczeń w przyszłości, a zatem nie dojdzie do żadnego przysporzenia majątkowego po stronie Fundatora.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o uznanie stanowiska Zainteresowanego za prawidłowe
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad. 1 i 3
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”),
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 updop,
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Łączna wykładnia ww. przepisów prowadzi do wniosku, że opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych wystąpi w stosunku do tych kategorii, które zgodnie z cytowaną updop stanowią odpowiednio dochód albo przychód. Zatem, jeśli określonej kategorii nie można, zgodnie z ustawą podatkową, uznać ani za przychód, ani też za dochód podatkowy, to kategoria ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zauważyć należy, że ww. ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT przysporzeń majątkowych „w szczególności” zaliczanych do tej kategorii.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 7 updop:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie;
7)wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio;
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do przychodów podatkowych należą wszelkie przysporzenia podatnika, mające charakter definitywny, powiększające jego aktywa, którymi może on rozporządzać jak własnymi, o ile nie zostały ujęte w art. 12 ust. 4 tej ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 tej updop,
Do przychodów nie zalicza się: przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela;
Z przepisu art. 12 ust. 4 pkt 4 updop wynika, że wyłączeniu z przychodów podlegają m.in. środki otrzymane na powiększenie funduszu założycielskiego.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego na realizację celów Fundacji Fundator wniósł wkład pieniężny w wysokości 2.000 zł. Fundator zobowiązał się również wnieść do Fundacji, jako część jej funduszu założycielskiego, własność zabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…), położoną przy ulicy (…), o powierzchni (…) m2 , dla której Sąd Rejonowy dla (…) prowadzi księgę wieczystą o numerze (…) wraz z wszelkimi prawami z nią związanymi o wartości (…) zł („Nieruchomość”) pod następującymi warunkami:
i.zarejestrowania Fundacji;
ii.uzyskaniu przez Fundację indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja Podatkowa, zgodnej ze złożonym przez Fundację wnioskiem, w zakresie skutków podatkowych wniesienia Nieruchomości
Wniesienie Nieruchomości do Fundacji nastąpi w terminie 3 miesięcy od spełnienia się w/w warunków, w drodze umowy zawartej pomiędzy Fundatorem a Fundacją. Nieruchomość – tj. budynek znajdujący się na Nieruchomości wraz ze znajdującym się w nim zapleczem kuchennym i gospodarczym (pomieszczenia i aneksy kuchenne, szatnie, pomieszczenia gospodarcze, magazyny) wraz z ogrodem i garażem) będzie wykorzystywana bezpośrednio i wyłącznie dla celów statutowych Fundacji.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 oraz do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego wskazać należy więc, że analiza treści art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie pozostawia wątpliwości, że celem ustawodawcy było wyłączenie z podstawy opodatkowania przychodów zwiększających fundusze pełniące rolę funduszy podstawowych (odzwierciedlających wartość majątku podatników).
Zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach – Dz. U. z 2023 r., poz. 166, z późn. zm.)
2. W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
3. Składnikami majątkowymi, o których mowa w ust. 2, mogą być pieniądze, papiery wartościowe, a także oddane fundacji na własność rzeczy ruchome i nieruchomości.
W myśl art. 4 ustawy o fundacjach:
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
Z powyższego wynika, że na fundusz założycielski fundacji (odzwierciedlający wartość jej majątku) mogą składać się pieniądze, papiery wartościowe, rzeczy ruchome i nieruchome oddane na własność fundacji. Tak określony fundusz założycielski podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, w świetle którego wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego nie będzie skutkowało dla Fundacji powstaniem przychodu, co wynika z art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy CIT należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 3 oraz do obowiązujących w tym zakresie przytoczonych wyżej przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że przychodem jest takie świadczenie, które powoduje przysporzenie po stronie podatnika, rozumiane jako powiększenie jego aktywów, bądź też pomniejszenie jego pasywów. Ponadto przysporzenie to powinno mieć charakter definitywny, tj. trwały, bezwarunkowy, ostateczny i pewny.
Mając na uwadze powyższe, wniesienie nieruchomości do fundacji jako wkładu na fundusz założycielski jest co do zasady czynnością neutralną podatkowo dla Fundatora albowiem nie zostało wskazane jako żadne ze zdarzeń powodujących przychód.
W analizowanej sytuacji wniesienie nieruchomości do Fundacji na pokrycie funduszu założycielskiego nie powoduje po stronie Fundatora jakiegokolwiek przysporzenia z tego tytułu, w szczególności nie prowadzi po stronie Fundatora do zwiększenia jego aktywów lub zmniejszenia pasywów. Otrzymującym nieruchomość jest A., a nie Fundator.
Jak wskazano w opisie sprawy Fundator wnosząc Nieruchomość do Fundacji nie otrzyma żadnego świadczenia/ prawa do uzyskania świadczeń w przyszłości, a zatem nie dojdzie do żadnego przysporzenia majątkowego po stronie Fundatora. Nie dochodzi więc do odpłatnego zbycia ani innej formy ekwiwalentu.
Ponadto jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego wniesienie Nieruchomości do Fundacji nastąpi w terminie 3 miesięcy od spełnienia się wskazanych we wniosku warunków, w drodze umowy zawartej pomiędzy Fundatorem a Fundacją. Nieruchomość będzie wykorzystywana bezpośrednio i wyłącznie dla celów statutowych Fundacji.
Zatemwskazać należy, że wniesienie nieruchomości do fundacji jako wkładu na fundusz założycielski nie generuje przychodu dla Fundatora, ponieważ nie występuje świadczenie wzajemne.
Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego nie będzie skutkowało przychodem po stronie Fundatora, jest prawidłowe.
Ad. 2
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 dotyczą ustalenia czy w przypadku uznania, że wniesienie Nieruchomości do Fundacji przez Fundatora na poczet funduszu założycielskiego będzie skutkowało dla Fundacji powstaniem przychodu, czy przychód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.
Mając na uwadze to, że odpowiedź na pytanie nr 2, warunkuje Fundacja udzieleniem negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, które oceniono jako prawidłowe, ocena Państwa stanowiska w tym zakresie jest niezasadna.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczyzdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych i wyroków sądów, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane/zapadły w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
A. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
