Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.544.2025.2.LS
Przychody z usług pośrednictwa komercyjnego, sklasyfikowane jako PKWiU 74.90.12.0, mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%, pod warunkiem poprawnej klasyfikacji usług oraz spełnienia wymogów ustawowych związanych z tą formą opodatkowania.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 18 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 lipca 2025 r. (wpływ 23 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: "Wnioskodawca" lub "Podatnik"). Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2024 i kolejnych.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wnioskodawca rok 2022, 2023, 2024 i lata kolejne planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO. Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:
- prowadzenie sukcesywnej analizy rynku, na którym działa Zamawiający w celu identyfikacji podmiotów, które mogą być zainteresowane usługami Zamawiającego,
- wyszukiwanie potencjalnych klientów dla Zamawiającego i przedstawianie ich Zamawiającemu drogą elektroniczną,
- nawiązywanie kontaktu z podmiotami zainteresowanymi usługami Zamawiającego,
- przygotowywanie ofert składanych następnie wyszukanym klientom,
- organizację i udział w spotkaniach z potencjalnymi kontrahentami,
- negocjowanie treści zawieranych umów,
- doradztwo w zakresie warunków umownych z klientami Zamawiającego doprowadzenia do zawarcia przez Zamawiającego umów z klientami,
- utrzymywanie kontaktu z klientami Zamawiającego w celu realizacji zawartych umów jak również podtrzymywanie współpracy Zamawiającego z takimi klientami bez podpisywania umów we własnym imieniu (z wyłączeniem pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, finansowego i ubezpieczeniowego).
Wnioskodawca nie jest i nie będzie podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta i nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi i nie będzie prowadzić apteki, nie sprzedaje i nie będzie sprzedawać, ani kupować wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawać części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca nie świadczył i nie będzie świadczył Pan także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Nie występuje i nie wystąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), czyli wnioskodawca nie będzie podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem:
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Jest to działalność usługowa, w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Złożone zostało stosowne oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o zmianie formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Czynności określone we wniosku nie są i nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego. Odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi wnioskodawca. Ryzyko gospodarcze ponosi wnioskodawca. Nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 2 pkt 11 ustawy o ryczałcie.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 10.06.2025 r. o znaku (…) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
- prowadzenie sukcesywnej analizy rynku, na którym działa Zamawiający w celu identyfikacji podmiotów, które mogą być zainteresowane usługami Zamawiającego,
- wyszukiwanie potencjalnych klientów dla Zamawiającego i przedstawianie ich Zamawiającemu drogą elektroniczną,
- nawiązywanie kontaktu z podmiotami zainteresowanymi usługami Zamawiającego,
- przygotowywanie ofert składanych następnie wyszukanym klientom,
- organizację i udział w spotkaniach z potencjalnymi kontrahentami,
- negocjowanie treści zawieranych umów,
- doradztwo w zakresie warunków umownych z klientami Zamawiającego doprowadzenia do zawarcia przez Zamawiającego umów z klientami,
- utrzymywanie kontaktu z klientami Zamawiającego w celu realizacji zawartych umów jak również podtrzymywanie współpracy Zamawiającego z takimi klientami bez podpisywania umów we własnym imieniu (z wyłączeniem pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, finansowego i ubezpieczeniowego),
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
1) Wnioskodawca prowadzi działalność będącą przedmiotem wniosku od 1 listopada 2012 r.
2) W dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonywał rozliczeń podatkowych na zasadach:2012-2013 zasady ogólne (skala) 2014-2021 podatek liniowy od 2022 ryczałt.
3) Podczas zmiany formy na ryczałt zgodnie z wnioskiem z dnia 11 lutego 2022 r., zmiana opodatkowania od 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
4) Pierwszy przychód z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą Wnioskodawca zamierza opodatkować zryczałtowaną stawką podatku osiągnął Pan 31 stycznia 2022 r.
5) Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są w jakikolwiek sposób związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
6) Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie dotyczą usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług firm centralnych (head oficce), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).
7) Oprócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie uzyskuje/uzyska innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
8) Jeżeli taka sytuacja zaistnieje to Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
9) Wnioskodawca przedstawia swoje usługi:
1. Prowadzenie sukcesywnej analizy rynku, na którym działa Zamawiający w celu identyfikacji podmiotów, które mogą być zainteresowane usługami Zamawiającego
Charakter czynności:
Systematyczna analiza otoczenia rynkowego oraz trendów branżowych, mająca na celu identyfikację potencjalnych odbiorców usług.
Na czym polegają:
- monitorowanie raportów branżowych, portali tematycznych i baz danych,
- analiza działań konkurencji, kanałów sprzedaży i zachowań klientów,
- tworzenie zestawień i rekomendacji dotyczących grup docelowych.
Czego dotyczą:
- Identyfikacja konkurencji, trendów rynkowych, analiza popytu i podaży.
Efekt:
Zestawienie potencjalnych segmentów rynku oraz wskazanie firm lub instytucji, które mogą być zainteresowane ofertą.
2. Wyszukiwanie potencjalnych klientów dla Zamawiającego i przedstawianie ich Zamawiającemu drogą elektroniczną
Charakter czynności:
Pozyskiwanie konkretnych kontaktów biznesowych, odpowiadających profilowi klienta docelowego.
Na czym polegają:
- wyszukiwanie kontaktów w internecie (…, bazy firm, katalogi branżowe),
- selekcja firm o odpowiednim profilu,
- sporządzanie list potencjalnych klientów wraz z opisem działalności i potencjalnego zapotrzebowania.
Czego dotyczą:
- rozwiązań IT oferowanych przez Zamawiającego.
Efekt:
Baza potencjalnych klientów przekazywana Zamawiającemu w formie elektronicznej.
3. Nawiązywanie kontaktu z podmiotami zainteresowanymi usługami Zamawiającego
Charakter czynności:
Inicjowanie relacji biznesowych z potencjalnymi kontrahentami.
Na czym polegają:
- wysyłanie wiadomości e-mail oraz wiadomości na platformach biznesowych,
- kontakt telefoniczny lub poprzez spotkania online,
- przedstawienie podstawowych informacji o usługach i rozpoznanie zainteresowania.
Czego dotyczą:
- Ustalanie zainteresowania usługami Spółki, przedstawianie oferty wstępnej.
Efekt:
Nawiązanie dialogu z potencjalnym klientem i przygotowanie gruntu pod dalsze rozmowy handlowe.
4. Przygotowywanie ofert składanych następnie wyszukanym klientom
Charakter czynności:
Tworzenie spersonalizowanych ofert handlowych.
Na czym polegają:
- analiza potrzeb klienta na podstawie wstępnych rozmów,
- dobór odpowiednich modułów/usług,
- przygotowanie oferty w formacie PDF lub prezentacji.
Czego dotyczą:
- Określanie warunków finansowych, dostawczych i innych istotnych dla klienta parametrów.
Efekt:
Gotowy dokument ofertowy dopasowany do potrzeb konkretnego klienta.
5. Organizacja i udział w spotkaniach z potencjalnymi kontrahentami
Charakter czynności: Koordynowanie oraz uczestnictwo w spotkaniach sprzedażowych lub konsultacyjnych.
Na czym polegają:
- ustalanie terminów spotkań i przygotowanie materiałów,
- udział w rozmowach (stacjonarnie lub zdalnie),
- prezentacja usług i odpowiadanie na pytania.
Czego dotyczą:
- szczegółów oferty, sposobu wdrożenia, oczekiwań klienta.
Efekt:
Zacieśnienie relacji handlowych oraz przejście do dalszych etapów współpracy.
6. Negocjowanie treści zawieranych umów
Charakter czynności:
Prowadzenie rozmów dotyczących zapisów kontraktowych.
Na czym polegają:
- omawianie warunków handlowych i formalnych z klientem,
- uzgadnianie treści umowy w porozumieniu z Zamawiającym,
- negocjowanie zapisów dotyczących zakresu usług, terminów, odpowiedzialności.
Czego dotyczą:
- treści umów zawieranych pomiędzy Zamawiającym a klientem.
Efekt:
Wypracowanie kompromisowych warunków współpracy i przygotowanie umowy do podpisania.
7. Doradztwo w zakresie warunków umownych z klientami Zamawiającego doprowadzenia do zawarcia przez Zamawiającego umów z klientami
Charakter czynności:
Świadczenie wsparcia w zakresie oceny i modyfikacji treści umów.
Na czym polegają:
- analiza projektów umów pod kątem biznesowym,
- formułowanie propozycji zapisów korzystnych dla Zamawiającego,
- konsultowanie możliwych scenariuszy negocjacyjnych.
Czego dotyczą:
- zapisów wpływających na bezpieczeństwo, efektywność i opłacalność współpracy.
Efekt:
Zawarcie umowy z klientem na warunkach odpowiadających interesowi Zamawiającego.
8. Utrzymywanie kontaktu z klientami Zamawiającego w celu realizacji zawartych umów oraz podtrzymywanie współpracy Zamawiającego z takimi klientami
Charakter czynności:
Działania relacyjne i wspierające realizację współpracy po podpisaniu umowy.
Na czym polegają:
- kontakt z klientami w celu monitorowania realizacji usług,
- reagowanie na potrzeby klientów i ich zgłoszenia,
- budowanie pozytywnej relacji i dążenie do kontynuacji współpracy.
Czego dotyczą:
- realizacji umów, satysfakcji klientów oraz ewentualnych rozszerzeń współpracy.
Efekt:
Utrzymanie trwałych relacji biznesowych, wzrost lojalności klienta i zwiększenie szans na dalsze kontrakty.
Pytanie
Czy przychód z działalności usługowej, związanej z świadczeniem usług opisanych we wniosku sklasyfikowanych jako kod PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że do przychodów osiąganych przez niego z tytułu opisanych usług w zakresie pośrednictwa komercyjnego, które są sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0 może zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy o ryczałcie.
Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, regulują opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosowne do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy;
a)uzyskali przychody z lej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłączne z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określone pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosowne natomiast do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.: dalej „ustawa o PIT”), ilekroć w ustawie jest mowa o działalność gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, jednak działalność wnioskodawcy nie wykazuje żadnego z nich. Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:
ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie:
- prowadzenie sukcesywnej analizy rynku, na którym działa Zamawiający w celu identyfikacji podmiotów, które mogą być zainteresowane usługami Zamawiającego,
- wyszukiwanie potencjalnych klientów dla Zamawiającego i przedstawianie ich Zamawiającemu drogą elektroniczną,
- nawiązywanie kontaktu z podmiotami zainteresowanymi usługami Zamawiającego,
- przygotowywanie ofert składanych następnie wyszukanym klientom,
- organizację i udział w spotkaniach z potencjalnymi kontrahentami,
- negocjowanie treści zawieranych umów,
- doradztwo w zakresie warunków umownych z klientami Zamawiającego doprowadzenia do zawarcia przez Zamawiającego umów z klientami,
- utrzymywanie kontaktu z klientami Zamawiającego w celu realizacji zawartych umów jak również podtrzymywanie współpracy Zamawiającego z takimi klientami bez podpisywania umów we własnym imieniu (z wyłączeniem pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, finansowego i ubezpieczeniowego).
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan i będzie uzyskiwał przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniach 74.90.12.0, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Panu rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
