Jak stosować uproszczenia w rachunku kosztów jednostek mikro i małych
Problem: W naszym biurze rachunkowym prowadzimy księgi rachunkowe jednostek mikro i małych. Jednostki te posiadają zapasy materiałów, towarów i produktów. Czy można przyjąć uproszczenie, aby w ciągu roku obrotowego odpisywać zakupy materiałów i towarów bezpośrednio w koszty zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości, a na koniec okresu sprawozdawczego (miesiąca) dokonywać korekty odpisanych kosztów na podstawie inwentaryzacji? Jakie warunki powinien spełnić protokół inwentaryzacyjny w tym zakresie (wycena spisanych materiałów i towarów)? Niektórzy klienci – jednostki mikro i małe – produkują nietypowe produkty. Występuje problem z ich wyceną. Jakie można przyjąć możliwe uproszczenia w wycenie produktów i półproduktów, jeżeli podmiot nie prowadzi odpowiedniej gospodarki magazynowej?
Odpowiedź:
Nie ma przeszkód, aby jednostki mikro i małe odpisywały zakupy materiałów i towarów bezpośrednio w koszty – jeśli dokonają inwentaryzacji i ujęcia stanu końcowego zapasów na koniec okresu. Korekta musi nastąpić zgodnie z wymogami podatkowymi. Dlatego w jednostkach rozliczających zaliczki miesięczne lub kwartalne konieczne jest korygowanie kosztów w każdym okresie zaliczkowym, a nie tylko na koniec roku. Protokół inwentaryzacyjny powinien odzwierciedlać stan faktyczny zapasów, zawierać podstawowe elementy (nazwę jednostki, datę i miejsce spisu, skład zespołu spisowego, szczegółowy wykaz pozycji z określeniem ilości, jednostki miary, ewentualnej ceny jednostkowej i wartości, uwagi oraz podpisy).
