Interpretacja indywidualna z dnia 26 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.378.2025.2.MH
Świadczenie usług pośrednictwa transakcyjnego sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, o ile podatnik spełnia ogólne warunki i nie wystąpią przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtowe zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismem z 30 lipca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A.B. jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A (dalej jako „Wnioskodawca") w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej i na podstawie art. 3 ust. 1 z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. dz.u. z 2021 r. poz. 1128) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiada status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.).
Wnioskodawca od 1 stycznia 2025 r. dokonał zmiany formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (dalej jako „ryczałt"), o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.) (dalej jako „ustawa o ryczałcie") i w tym celu złożył stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie w terminie przewidywanym przez ustawę o ryczałcie.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, natomiast przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej (dalej jak „PKD") obowiązującej od 1 stycznia 2025 r. pod kodem 70.20.Z. Przedmiotem pozostałej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, sklasyfikowana pod kodem PKD 74.99.Z.
Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, że:
1)posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie zamierza zmieniać kraju zamieszkania ani świadczyć usług poza granicami kraju;
2)nie przekroczył i nie przekroczy przychodów w wysokości 2.000.000 euro, a zatem spełnia warunek określony w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o ryczałcie, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
3)nie mają w stosunku do niego zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o ryczałcie;
4)nie świadczy i nie będzie świadczył usług na rzecz byłego pracodawcy;
5)nie prowadzi działalności gospodarczej w formie spółki osobowej, tj. spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej;
6)prowadzi działalność także w formie spółki cywilnej, jednakże dochody uzyskane z tego tytułu są i będą opodatkowane podatkiem liniowym;
7)poza dochodami (przychodami) z opisanej w niniejszym wniosku działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytuły udziału w zyskach w spółkach kapitałowych oraz z tytułu zasiadania w organach spółek kapitałowych (zarząd) - powołanie na mocy uchwały zgromadzenia wspólników w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.) oraz dochody (przychody) z tytułu najmu prywatnego, tj. nieprowadzonego w ramach działalności gospodarczej, opodatkowane ryczałtem na podstawie art. 2 ust. 1a ustawy o ryczałcie;
8)będzie prowadził ewidencję przychodów, na podstawie której będzie w stanie określić wysokość przychodu z każdego rodzaju usług w przypadku zakwalifikowania przychodów z usług do przychodów opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu;
9)nie będzie świadczył usług na rzecz podmiotu, w którym występuje w roli wspólnika/ udziałowca/akcjonariusza ani członka zarządu/członka organu nadzoru;
10)prowadzona przez niego działalność gospodarcza nie jest wykonywana w ramach żadnego z wolnych zawodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie;
11)w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie świadczył usług:
a)związanych z zakresem przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie, tj. usług firm centralnych (head office);
b)doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.);
c)doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestnictwa w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradztwa w zakresie uprawnień w zarządzaniu firmą, uczestnictwa w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu;
d)doradztwa związanego z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12.0);
e)doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13.0);
f)doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0);
g)doradztwa związanych z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15.0);
h)doradztwa związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałych usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0);
i)zarządzania procesami gospodarczymi (PKWiU 70.22.17.0);
12)nie wyklucza, że będzie świadczyć w przyszłości usługi o innym charakterze i klasyfikacji, jednak niniejsze zapytanie dotyczy wyłącznie zakresu przedstawionego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę z innymi podmiotami gospodarczymi (dalej jako „Zleceniodawcy"), polegającą na świadczeniu usług pośrednictwa transakcyjnego, na które będą się składać następujące czynności:
1)wykonywanie wszelkich czynności związanych z poszukiwaniem i pozyskiwaniem dla Zleceniodawcy nowych klientów lub inwestorów;
2)podejmowanie aktywnych działań w celu pozyskania zagranicznych lub krajowych podmiotów zainteresowanych przeprowadzeniem transakcji;
3)aranżowanie spotkań zleceniodawcy lub przedstawicieli zleceniodawcy z potencjalnymi klientami lub inwestorami;
4)udział w negocjacjach z potencjalnymi klientami lub inwestorami zainteresowanymi transakcją, aż do zawarcia odpowiedniej umowy regulującej zasady przeprowadzenia transakcji;
5)zbieranie ofert potencjalnych kontrahentów oraz profili ich działalności gospodarczej;
6)negocjacje handlowe, bieżące konsultacje i spotkania;
7)nawiązywanie relacji z klientami lub inwestorami;
8)utrzymywanie stałego kontaktu z klientami lub inwestorami;
9)wsparcie Zleceniodawcy w negocjowaniu warunków umów zawieranych z kontrahentami lub inwestorami lub samodzielne ustalanie i negocjowanie cen;
10)informowanie klientów o produktach oferowanych przez Zleceniodawcę.
Wskazany wyżej zakres usług, które będą świadczone na rzecz Zleceniodawców ma charakter ramowy i w zależności od potrzeb danego Zleceniodawcy, faktycznie wykonywane czynności mogą obejmować tylko niektóre z czynności wskazanych powyżej.
Świadczone na rzecz Zleceniodawców usługi pośrednictwa transakcyjnego są zdaniem Wnioskodawcy sklasyfikowane w ramach PKWiU jako 74.90.12.0 usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, przy czym Wnioskodawca wskazuje, że nie posiada w tym zakresie klasyfikacji wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur właściwego urzędu statystycznego.
Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że wśród Zleceniodawców mogą znaleźć się zarówno osoby fizyczne jak i prawne, w tym w szczególności spółki prawa handlowego, fundusze inwestycyjne oraz podmioty zagraniczne o podobnym charakterze posiadające siedzibę na terytorium Unii Europejskiej.
Wnioskodawca nie będzie świadczył opisanych we wniosku usług na rzecz podmiotów, w których jest wspólnikiem / udziałowcem, członkiem zarządu lub organu nadzoru. Wnioskodawca na moment składania wniosku nie ma informacji na temat jego przyszłych Zleceniodawców i zamierza w ramach prowadzonej działalności rozszerzać bazę klientów.
Wnioskodawca podkreśla również, że w ramach świadczenia opisanych wyżej usług pośrednictwa transakcyjnego nie będzie zawierał umów we własnym imieniu, nie będzie świadczył usług zarządczych, a opisywane w niniejszym wniosku usługi nie będą świadczone na podstawie kontraktu managerskiego i nie będą dotyczyły zarządzania przedsiębiorstwem ani podejmowania decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów, a ich zakres nie będzie zawierał obowiązków podobnych do wykonywania zarządu.
Pytanie
Czy usługi pośrednictwa transakcyjnego wskazane w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym i sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 świadczone na rzecz Zleceniodawców będą opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% na podstawie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi pośrednictwa transakcyjnego wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0. będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Na podstawie art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, zakresem ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako „ustawa o ryczałcie") objęte są przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, przedmiotem opodatkowania ryczałtem są przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128).
Dodatkowo należy wskazać, że wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj. m.in.: jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Podatnik nie może również opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.
W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki opisane w art. 8 ustawy o ryczałcie. Z kolei z analizy wskazanych w opisie stanu faktycznego przedmiotów działalności gospodarczej Wnioskodawcy wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie zostały objęte opisanym wyżej wyłączeniem.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wskazać, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy zatem wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Konieczne jest zatem każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi na rzecz Zleceniodawców są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Z uwagi na fakt, że żadna ze stawek nie została przyporządkowana do ww. kodu PKWiU właściwych dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę oraz brak możliwości zastosowania innej stawki ryczałtu, to w przypadku świadczenia usług opisanych we wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie stawka odpowiednia dla działalności usługowej tj. 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie).
Analogiczne stanowisko, iż w przypadku braku przyporządkowania danego kodu PKWiU do stawki ryczałtu wskazanej w art. 12 ustawy o ryczałcie, zastosowanie ma stawka ryczałtu z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy o ryczałcie, tj. 8,5% zostało zawarte we wskazanych niżej interpretacjach indywidualnych:
·z dnia 16 listopada 2022 r., 0113-KDIPT2-1.4011.786.2022.3.RK,
·z dnia 17 listopada 2022 r., 0115-KDIT1.4011.531.2022.2.MK,
·z dnia 2 marca 2023 r., 0114-KDIP3-2.4011.1210.2022.2.MT,
·z dnia 25 października 2024 r., 0115-KDST2-2.4011.369.2024.2.MS.
Z kolei stanowisko w zakresie, że do świadczonych przez Wnioskodawcę usług zaklasyfikowanych w ramach PKWiU w ugrupowaniu 74.90.12.0 ma zastosowanie stawka 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:
·z dnia 4 kwietnia 2023 r., 0115-KDST2-2.4011.161.2023.3.RS;
·z dnia 24 lutego 2025 r., 0115-KDST2-2.4011.529.2024.2.BM;
·z dnia 17 lutego 2025 r., 0112-KDIL2-2.4011.869.2024.2.WS;
·z dnia 16 stycznia 2025 r., 0113-KDIPT2-1.4011.788.2024.3.RK.
Warto jednak podkreślić, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5 % będzie miała zastosowanie pod warunkiem, że Wnioskodawca nie osiągnie przychodu, dla którego byłaby właściwa inna stawka. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik uzyskuje przychody, które są opodatkowane rożnymi stawkami ryczałtu, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku nieprowadzenia ewidencji w opisany sposób, ryczałt wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, dla których zastosowanie ma stawka wyższa niż 8,5% - ryczałt oblicza się z wykorzystaniem wyższej stawki.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi pośrednictwa transakcyjnego świadczone na rzecz Zleceniodawców wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, sklasyfikowane pod kodem 74.90.12.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem w stawce 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej zamierza świadczyć usługi pośrednictwa transakcyjnego na rzecz innych podmiotów gospodarczych, na które będą się składać czynności związane z poszukiwaniem i pozyskiwaniem dla Zleceniodawcy nowych klientów lub inwestorów; podejmowaniem aktywnych działań w celu pozyskania zagranicznych lub krajowych podmiotów zainteresowanych przeprowadzeniem transakcji; aranżowaniem spotkań Zleceniodawcy lub przedstawicieli Zleceniodawcy z potencjalnymi klientami lub inwestorami; udziałem w negocjacjach z potencjalnymi klientami lub inwestorami zainteresowanymi transakcją, aż do zawarcia odpowiedniej umowy regulującej zasady przeprowadzenia transakcji; zbieraniem ofert potencjalnych kontrahentów oraz profili ich działalności gospodarczej; negocjacjami handlowymi, bieżącymi konsultacjami i spotkaniami; nawiązywaniem relacji z klientami lub inwestorami; utrzymywaniem stałego kontaktu z klientami lub inwestorami; wsparciem Zleceniodawcy w negocjowaniu warunków umów zawieranych z kontrahentami lub inwestorami lub samodzielne ustalanie i negocjowanie cen; informowaniem klientów o produktach oferowanych przez Zleceniodawcę, dla których wskazał klasyfikację PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie będzie Pan uzyskiwał przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
