Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.370.2025.2.AS
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na odbiór i zagospodarowanie odpadów, jeśli wydatki te są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z odebraniem i zagospodarowaniem przez Państwa odpadów przekazywanych przez Gminy ościenne na mocy Porozumień.
Uzupełnili go Państwo pismem z 5 sierpnia 2025 r. (wpływ 5 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie, jak stanowi art. 2 ww. ustawy, Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W tym zakresie do zadań nałożonych na Gminę na podstawie ww. ustawy, należą w szczególności sprawy wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).
Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jednostki samorządu terytorialnego mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych (w tym m.in. unieszkodliwianie odpadów komunalnych). Jednocześnie jak stanowi ust. 2 ww. przepisu, jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem, przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a strony porozumienia (gminy) mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania.
Gmina zawarła z innymi jednostkami samorządu terytorialnego – gminami ościennymi (dalej: „Gminy ościenne”) porozumienia międzygminne, w ramach, których Gminy ościenne powierzą Gminie swoje zadania w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadami komunalnymi (dalej: „Porozumienia”).
W ramach przedmiotowych Porozumień Gmina jest/będzie zobowiązana do przyjmowania i zagospodarowanie odpadów komunalnych odebranych z nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi z terenu Gmin ościennych. Zadania będą realizowane przez Gminę za pośrednictwem (...) sp. z o.o. (dalej: „Spółka”), któremu to Gmina mocą uchwały nr (...) Rady Miejskiej, zmienioną uchwałą nr (...), powierzyła wykonywanie zadań własnych Gminy w zakresie wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Spółka jest spółką komunalną ze 100% udziałem Gminy. Spółka realizuje zadania w imieniu Gminy polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie utrzymywania składowisk odpadów i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.
Gminy ościenne na podstawie Porozumień zobowiązane będą do dostarczania Gminie odpadów komunalnych odebranych z nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gmin ościennych.
Ponadto Gminny ościenne zobowiązane będą do udziału w kosztach realizacji zadania poprzez przekazywanie na rzecz Gminy dotacji celowych, na podstawie umów dotacyjnych zawieranych na dany rok kalendarzowy. Wysokość dotacji będzie uwzględniała kwotę planowanych kosztów zagospodarowania odpadów komunalnych oraz kwotę planowanych rocznych kosztów obsługi administracyjnej.
Gmina otrzymuje/będzie otrzymywała faktury od Spółki za przyjmowanie i unieszkodliwianie/ zagospodarowanie odpadów, które Gmina przyjmie od Gmin ościennych na mocy Porozumień. Na fakturach od Spółki jako nabywca jest/będzie wskazana Gmina. Gmina zaznacza, że jest/będzie w stanie przyporządkować koszty związane z odebraniem i zagospodarowaniem odpadów od Gmin ościennych bezpośrednio do czynności wykonywanych dla Gmin ościennych – tzn. że objęte niniejszym wnioskiem wydatki ponoszone przez Gminę (udokumentowane fakturami od Spółki) dotyczą/będą dotyczyły wyłącznie odbierania i zagospodarowania przez Gminę odpadów od Gmin ościennych.
Gmina uzyskała interpretację indywidualną z 4 marca 2025 r., nr (...) (dalej: „Interpretacja”, w której tutejszy Organ uznał, że „otrzymywane przez Państwa od Gmin ościennych dotacje w związku z realizacją zadań w zakresie zagospodarowania odpadami komunalnymi stanowić będą wynagrodzenie, a wykonywane przez Państwa w tym zakresie czynności będą spełniać definicję działalności gospodarczej i tym samym podlegały będą opodatkowaniu podatkiem VAT”.
W związku z ww. Interpretacją Gmina deklaruje/będzie deklarowała VAT należny z tytułu odbierania i zagospodarowania odpadów z Gmin ościennych na podstawie Porozumień.
Z uwagi na uzyskaną Interpretację, Gmina chciałaby potwierdzić, czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na odebranie i zagospodarowanie odpadów z terenu Gmin ościennych.
Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
1. Pytanie „Czy wydatki związane z odbieraniem i zagospodarowaniem przez Państwa odpadów komunalnych przekazywanych przez Gminy ościenne na mocy Porozumień są/będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czy też będą je Państwo wykorzystywali do czynności niepodlegających lub zwolnionych od podatku VAT”?
Odpowiedź: Gmina ponownie wskazuje, że uzyskała interpretację indywidualną z 4 marca 2025 r., nr (...), w której tutejszy Organ uznał, że „otrzymywane przez Państwa od Gmin ościennych dotacje w związku z realizacją zadań w zakresie zagospodarowania odpadami komunalnymi stanowić będą wynagrodzenie, a wykonywane przez Państwa w tym zakresie czynności będą spełniać definicję działalności gospodarczej i tym samym podlegały będą opodatkowaniu podatkiem VAT”.
Ponadto Gmina we wniosku o interpretację wskazała, że: „jest/będzie w stanie przyporządkować koszty związane z odebraniem i zagospodarowaniem odpadów od Gmin ościennych bezpośrednio do czynności wykonywanych dla Gmin ościennych – tzn. że objęte niniejszym wnioskiem wydatki ponoszone przez Gminę (udokumentowane fakturami od Spółki) dotyczą/będą dotyczyły wyłącznie odbierania i zagospodarowania przez Gminę odpadów od Gmin ościennych”.
Tym samym, biorąc pod uwagę uzyskaną przez Gminę interpretację indywidualną oraz możliwość przyporządkowania przez Gminę wydatków związanych z odbieraniem i zagospodarowaniem przez Gminę odpadów komunalnych przekazywanych przez gminy ościenne wyłącznie do czynności wykonywanych przez Gminę dla gmin ościennych, w ocenie Gminy, wydatki objęte wnioskiem o interpretację będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
2. Pytanie „Jeżeli ww. wydatki będą Państwo wykorzystywali do różnych czynności (niepodlegających, opodatkowanych i/lub zwolnionych), to czy istnieje możliwość odrębnego przyporządkowania ponoszonych przez Państwa wydatków do czynności niepodlegających, opodatkowanych i zwolnionych od podatku VAT”?
Odpowiedź: W związku z twierdzącą odpowiedzią na pytanie nr 1, odpowiedź na pytanie nr 2 jest bezprzedmiotowa.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Gmina jest/będzie uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z odebraniem i zagospodarowaniem przez Gminę odpadów przekazywanych przez Gminy ościenne na mocy Porozumień?
Państwa stanowisko w sprawie
W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Gmina jest/będzie uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z odebraniem i zagospodarowaniem przez Gminę odpadów przekazywanych przez Gminy ościenne na mocy Porozumień.
Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT „podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy „nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.
Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących w sposób profesjonalny działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana, jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów. Takie skonstruowanie zakresu czynności opodatkowanych prowadzi do zapewnienia zasady powszechności opodatkowania.
W konsekwencji, należy uznać, iż świadczenie przez Gminę dla Gmin ościennych czynności odbioru i zagospodarowania odpadów stanowi po stronie Gminy czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w uzyskanej przez Gminę Interpretacji, w której Organ uznał, że: „będą Państwo dokonywać na rzecz Gmin ościennych odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług. W analizowanym przypadku mamy do czynienia z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. odsprzedażą usługi w zakresie zagospodarowania odpadami komunalnymi zakupionej na podstawie umowy cywilnoprawnej przez Państwa od Spółki komunalnej), a nie z realizacją zadań własnych przez Państwa w charakterze organu władzy publicznej. Nabywają Państwo bowiem usługi od Spółki we własnym imieniu, ale na rzecz Gmin ościennych. W tym zakresie stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, zawierając umowę cywilnoprawną ze Spółką, wchodzą Państwo w rolę świadczącego usługę na rzecz Gmin ościennych. Tym samym dotacje celowe otrzymywane od Gmin ościennych stanowią wynagrodzenie z tytułu odpłatnego świadczenia usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, a Państwo w związku z ww. czynnościami występują w charakterze podatnika podatku VAT”.
Dalej w Interpretacji Organ stwierdził, że: „otrzymywane przez Państwa od Gmin ościennych dotacje w związku z realizacją zadań w zakresie zagospodarowania odpadami komunalnymi stanowić będą wynagrodzenie, a wykonywane przez Państwa w tym zakresie czynności będą spełniać definicję działalności gospodarczej i tym samym podlegały będą opodatkowaniu podatkiem VAT”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W zaistniałej sytuacji, mając także na uwadze uzyskaną przez Gminę Interpretację, niewątpliwie ponoszone przez Gminę wydatki na odbiór i zagospodarowanie odpadów od Gmin ościennych (udokumentowane fakturami od Spółki) są/będą niezbędne do tego, aby Gmina mogła świadczyć usługi odbioru i zagospodarowania odpadów właśnie od Gmin ościennych. Usługi te, jak Gmina wykazała powyżej, będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT i niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku. Jednocześnie, wydatki będące przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji nie są/nie będą wykorzystywane do innych czynności niż odbiór i zagospodarowanie odpadów od Gmin ościennych (za wynagrodzeniem w formie dotacji od Gmin ościennych).
W konsekwencji w opinii Gminy, z uwagi na fakt, iż pomiędzy wydatkami na odbiór i zagospodarowanie odpadów nabytymi przez Gminę od Spółki, istnieje/będzie istniał ścisły związek z wykonywanymi przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych czynnościami opodatkowanymi VAT, tj. usługami odbioru i zagospodarowania odpadów od Gmin ościennych, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki ponoszone w tym zakresie.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie m.in. w:
· interpretacji indywidualnej DKIS z 3 listopada 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.497.2023.1.PS, w której Organ stwierdził, że „wydatki związane będą wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych związanych Infrastrukturą powstałą w ramach Zadań, która będzie służyć Państwu wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług odbioru i oczyszczania ścieków od Odbiorców zewnętrznych, tj. nie będzie służyć do odbioru i oczyszczania ścieków od Odbiorców wewnętrznych”;
· interpretacji indywidualnej DKIS z 27 października 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.375.2023.1.KŁ, w której Organ wskazał, że „w omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT zostały/zostaną spełnione, ponieważ Inwestycje służą/służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych), a Państwo są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług”;
· interpretacji indywidualnej DKIS z 11 stycznia 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.629.2020.1.MK, w której Organ stwierdził, że „zatem przedmiotowa infrastruktura jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne na Infrastrukturę kanalizacyjną”.
Gmina wskazuje ponadto, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.
Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Skoro Gmina jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest/będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług dla Gmin ościennych, powinna ona mieć (symetrycznie – dla zachowania zasady neutralności VAT) prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tych usług – tj. od wydatków nabytych od Spółki przez Gminę.
W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, iż przysługuje jej/będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków (nabytych od Spółki) na odbiór i zagospodarowanie odpadów, które wykorzystywane są/będą wyłącznie w związku ze świadczeniem odpłatnych usług odbioru i zagospodarowania odpadów dla Gmin ościennych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast w myśl przepisu art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto, należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…).
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Przepis art. 6 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zawarli Państwo z Gminami ościennymi Porozumienia, w ramach, których Gminy ościenne powierzą Państwu swoje zadania w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadami komunalnymi. W ramach Porozumień są/będą Państwo zobowiązani do przyjmowania i zagospodarowanie odpadów komunalnych odebranych z nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi z terenu Gmin ościennych. Zadania będą realizowane przez Państwa za pośrednictwem Spółki, której to powierzyli Państwo wykonywanie zadań własnych Gminy w zakresie wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Spółka jest spółką komunalną ze 100% Państwa udziałem. Spółka realizuje zadania w Państwa imieniu polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie utrzymywania składowisk odpadów i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Gminy ościenne na podstawie Porozumień zobowiązane będą do dostarczania Państwu odpadów komunalnych odebranych z nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gmin ościennych. Ponadto Gminny ościenne zobowiązane będą do udziału w kosztach realizacji zadania poprzez przekazywanie na Państwa rzecz dotacji celowych, na podstawie umów dotacyjnych zawieranych na dany rok kalendarzowy. Otrzymują/będą otrzymywali Państwo faktury od Spółki za przyjmowanie i unieszkodliwianie/ zagospodarowanie odpadów, które przyjmą Państwo od Gmin ościennych na mocy Porozumień. Na fakturach od Spółki jako nabywca są/będą wskazani Państwo. Są/będą Państwo w stanie przyporządkować koszty związane z odebraniem i zagospodarowaniem odpadów od Gmin ościennych bezpośrednio do czynności wykonywanych dla Gmin ościennych. Wydatki ponoszone przez Państwa (udokumentowane fakturami od Spółki) dotyczą/będą dotyczyły wyłącznie odbierania i zagospodarowania przez Państwa odpadów od Gmin ościennych. Deklarują/będą Państwo deklarowali VAT należny z tytułu odbierania i zagospodarowania odpadów z Gmin ościennych na podstawie Porozumień. Wydatki objęte wnioskiem o interpretację będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z odebraniem i zagospodarowaniem przez Państwa odpadów przekazywanych przez Gminy ościenne na mocy Porozumień.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione. Jak bowiem wynika z wniosku, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki objęte wnioskiem o interpretację będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Otrzymują/będą otrzymywali Państwo faktury od Spółki za przyjmowanie i unieszkodliwianie/ zagospodarowanie odpadów, które przyjmą Państwo od Gmin ościennych na mocy Porozumień. Na fakturach od Spółki jako nabywca są/będą wskazani Państwo. Są/będą Państwo w stanie przyporządkować koszty związane z odebraniem i zagospodarowaniem odpadów od Gmin ościennych bezpośrednio do czynności wykonywanych dla Gmin ościennych. Wydatki ponoszone przez Państwa (udokumentowane fakturami od Spółki) dotyczą/będą dotyczyły wyłącznie odbierania i zagospodarowania przez Państwa odpadów od Gmin ościennych.
W związku z powyższym – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z odebraniem i zagospodarowaniem odpadów przekazywanych przez Gminy ościenne, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że są/będą Państwo uprawnieni do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z odebraniem i zagospodarowaniem przez Państwa odpadów przekazywanych przez Gminy ościenne na mocy Porozumień.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
