Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.603.2025.2.MGR
Podstawą prawną dla opodatkowania przychodów ze sprzedaży miejsc reklamowych, sklasyfikowanych pod PKWiU 59.11.30.0, jest art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, określający stawkę ryczałtu na poziomie 8,5%, zaś zastosowanie niewłaściwej podstawy prawnej dotyczącej wyższej stawki ryczałtu stanowi błąd.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
·w części dotyczącej wysokości stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 59.11.30.0 - jest prawidłowe,
·w części dotyczącej wskazania podstawy prawnej zastosowania ww. stawki ryczałtu - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 lipca 2025 r. (wpływ 31 lipca 2025 r.).
Treść wniosku i jego uzupełnienia jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG. Posiada aktywny kod PKD 59.11.Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. Działalność polega wyłącznie na tworzeniu i publikowaniu filmów wideo na platformie … . Zarabia Pan na tej działalności wyłącznie poprzez program partnerski …, w ramach którego wyświetlane są reklamy przy Pana materiałach wideo. Środki otrzymuje Pan od kontrahenta zagranicznego - …. - na podstawie współpracy wynikającej z regulaminu ….
Samodzielnie tworzy Pan i montuje filmy, prowadzi kanał, zarządza treściami i odpowiada za ich publikację.
Rozlicza się Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i stosuje stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.
W uzupełnieniu wniosku, doprecyzował Pan, że kanał na platformie …. w ramach działalności prowadzi od ….. 2025 r. (czyli od momentu założenia działalności gospodarczej). Pierwszy przychód uzyskał Pan … 2025 r.
Prowadzona działalność stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jest Pan właścicielem kanału na platformie ….. Wszystkie treści są Pana autorstwa i publikowane przez Pana.
…. 2025 r. konto …. zostało w pełni zweryfikowane (w tym weryfikacja tożsamości, adresu i konta bankowego). Przystąpienie do programu polegało na akceptacji regulaminu … w formie elektronicznej. Przystąpienie do ww. programu wiązało się z akceptacją regulaminu stanowiącego umowę pomiędzy Panem a ….. Przedmiotem umowy jest umożliwienie firmie …. wyświetlania reklam na Pana filmach publikowanych w serwisie … oraz naliczanie i wypłacanie Panu wynagrodzenia uzależnionego od liczby wyświetleń, kliknięć oraz innych czynników związanych z aktywnością reklamową użytkowników. Zasady dotyczące wyświetlania reklam, naliczania wynagrodzenia i jego wypłaty są uregulowane w regulaminie … i….. . Wynagrodzenie naliczane jest automatycznie przez system …i zależy m.in. od: liczby wyświetleń filmów, rodzaju reklam, liczby kliknięć. …. samodzielnie określa sposób naliczania przychodu.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług:
·związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60);
·przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);
·kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).
Uzyskuje Pan przychody za samo stworzenie filmu. Przychód generowany jest dopiero wtedy, gdy film zostanie opublikowany na Pana kanale i spełni warunki do monetyzacji.
Wykonywane czynności kwalifikuje Pan według grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pod symbolem 59.11.30.0 - Usługi sprzedaży miejsca na reklamy w filmach i nagraniach wideo. Są to usługi polegające na umieszczaniu reklam w tworzonych i publikowanych przez Pana filmach wideo, zamieszczanych na platformie …. Przychody z tego tytułu uzyskuje Pan w ramach programu… , w związku z wyświetlaniem reklam przed lub w trakcie odtwarzania materiałów.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi te podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z wymogami ww. ustawy. W przypadku uzyskiwania przychodów z różnych źródeł, które podlegają różnym stawkom ryczałtu, jest Pan w stanie jednoznacznie przyporządkować przychód do odpowiedniej kategorii i zastosować właściwą stawkę opodatkowania.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane z tytułu publikowania filmów na platformie …. oraz zarabiania poprzez program…. , otrzymywane od kontrahenta zagranicznego (… ), mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, wykonywane czynności, polegające na tworzeniu oraz publikowaniu autorskich materiałów wideo w serwisie …, monetyzowanych za pośrednictwem programu partnerskiego … (w tym reklam wyświetlanych przy filmach, shortsach), należy sklasyfikować zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) do grupowania PKWiU 59.11.30.0 - Usługi sprzedaży miejsca na reklamy w filmach i nagraniach wideo.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1800), przychody z działalności zaklasyfikowanej pod ww. kodem PKWiU podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku:
·w części dotyczącej wysokości stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 59.11.30.0 - jest prawidłowe,
·w części dotyczącej wskazania podstawy prawnej zastosowania ww. stawki ryczałtu - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że od … 2025 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą wyłącznie na tworzeniu i publikowaniu filmów wideo na platformie … . Zarabia Pan na tej działalności wyłącznie poprzez program partnerski …, w ramach którego wyświetlane są reklamy przy Pana materiałach wideo. Środki otrzymuje Pan od kontrahenta zagranicznego - ….- na podstawie współpracy wynikającej z regulaminu …. Przedmiotem umowy jest umożliwienie firmie … wyświetlania reklam na Pana filmach publikowanych w serwisie …. oraz naliczanie i wypłacanie Panu wynagrodzenia uzależnionego od liczby wyświetleń, kliknięć oraz innych czynników związanych z aktywnością reklamową użytkowników. Zasady dotyczące wyświetlania reklam, naliczania wynagrodzenia i jego wypłaty są uregulowane w regulaminie … i ….. Samodzielnie tworzy Pan i montuje filmy, prowadzi kanał, zarządza treściami i odpowiada za ich publikację. Rozlicza się Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i stosuje stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%. Wykonywane czynności kwalifikuje Pan do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pod symbolem 59.11.30.0.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że stawka ryczałtu od przychodów uzyskiwanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0 - „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych” wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczam jednocześnie, że we własnym stanowisku powołał Pan błędną podstawę prawną regulującą wysokość stawki ryczałtu z tytułu prowadzonej przez Pana działalności - tj. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Artykuł ten bowiem odnosi się do 15% stawki ryczałtu. Natomiast, wysokość 8,5% stawki ryczałtu dla działalności opisanej we wniosku została uregulowana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Zatem, Pana stanowisko:
·w części dotyczącej wysokości stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 59.11.30.0 - uznałem za prawidłowe,
·w części dotyczącej wskazania podstawy prawnej zastosowania ww. stawki ryczałtu - uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc, interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Wskazanie we własnym stanowisku niepełnej nazwy grupowania PKWiU 59.11.30.0 („Usługi sprzedaży miejsca na reklamy w filmach i nagraniach wideo” zamiast „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”) uznałem za oczywistą omyłkę niemającą wpływu na rozstrzygnięcie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
