Jak rozliczyć VAT po dokonaniu dostawy specjalistycznych urządzeń, gdy faktura zaliczkowa nie została opłacona
PROBLEM
Sprzedajemy duże specjalistyczne urządzenia w kraju, w UE i na eksport. Problem wynika z relacji gospodarczych z dużymi firmami, które wymuszają działanie 1 płatność = 1 faktura. W przypadku dużego kontraktu na urządzenie płatności są w ratach, np. po odbiorze wstępnym i dostawie, a druga po zamontowaniu. Próbujemy rozwiązać ten problem w poniższy sposób: Wystawiono fakturę zaliczkową z terminem płatności 30 dni na 50% wartości zamówienia. W trakcie tego okresu nastąpiła sprzedaż i wystawiono fakturę rozliczeniową z terminem płatności 60 dni na pozostałą część pomniejszając o wartość zaliczki pomimo, że klient jeszcze nie opłacił faktury zaliczkowej. W jaki sposób rozliczyć VAT dla sprzedaży krajowej i analogiczny przykład dla faktury dla eksportu? Czy takie postępowanie jest prawidłowe? W jaki sposób możemy rozwiązać ten problem? W większości przypadków klienci nie akceptują faktur proforma, a ze względu na coraz częstsze płatności automatyczne z systemu wymuszają na nas sposób fakturowania 1 płatność = 1 faktura (do zaksięgowania). Rozważaliśmy faktury częściowe ale przy produkcji jednego urządzenia na zamówienie klienta nie widzimy możliwości rozdzielenia na faktury cząstkowe. Szczególnie przy eksporcie aby wystawić fakturę dla urzędu celnego do odprawy musielibyśmy wystawiać tzw. fakturę handlową zbiorczą.
