Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.365.2025.2.AW
Przychody z usług edukacyjnych online uzyskiwane przez wnioskodawcę, związane z kategorią PKWiU 85.59.19.0 oraz 59.11.21.0, są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%, o ile zasady klasyfikacji PKWiU zostały dochowane, a świadczone usługi nie obejmują przesyłania strumieniowego, które opodatkowano by stawką 15%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 30 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 lipca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i czynnym podatnikiem VAT. W kwietniu 2024 r. zarejestrował działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przeważającą działalnością gospodarczą zgodnie z PKD 2007 są: Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, kod PKD 85.59.B.
Wnioskodawca złożył skuteczne oświadczenie o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania w 2024 r. Ta sama forma opodatkowania kontynuowana jest w 2025 roku. Wnioskodawca w 2024 r. spełniał wymagania określone w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2024.776 t. j. z dnia 2024.05.23) w zakresie objęcia go opodatkowaniem w formie podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Wnioskodawca nie uzyskał w 2024 r. przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Również w 2025 r. nie wystąpiły okoliczności wyłączające go z opodatkowania w formie podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu strategii sprzedaży przez Internet. Oferta szkoleniowa skierowana jest do przedsiębiorców, właścicieli biznesów e-commerce. Klienci mają możliwość uczestniczyć w warsztatach on-line w czasie rzeczywistym (…) lub wykupić dostęp do materiałów szkoleniowych uprzednio nagranych (…).
Zagadnienia omawiane na szkoleniach obejmują następującą tematykę:
(...)
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności, opodatkowanej różnymi stawkami.
Przedmiotem transakcji nie są autorskie prawa majątkowe. Nie dochodzi do przeniesienia tych praw na klienta, ani do udzielenia klientowi licencji do tych praw. Istotą świadczonej usługi nie jest również nadawanie lub przesyłanie strumieni wideo lub audio przez Internet. Jakkolwiek przesyłanie obrazu, dźwięku i danych jest niezbędne do zapoznania się z merytoryczną treścią oferowanych szkoleń, to jednak rolą Wnioskodawcy jest dostarczenie treści edukacyjnych w zakresie strategii sprzedaży przez Internet. Z punktu widzenia klienta nabywa on udział w warsztatach/szkoleniach realizowanych on-line na żywo, bądź też nabywa dostęp do szkoleń uprzednio nagranych.
W ocenie Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność nie ma charakteru działalności wymienionej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w szczególności nie uzyskuje on przychodów z tytułu przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0) ani przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0).
Przychody Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży warsztatów/szkoleń/kursów on-line realizowanych na żywo należy zakwalifikować do PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Natomiast przychody Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży kursów on-line, uprzednio nagranych, do samodzielnego odtworzenia przez nabywcę (nie realizowanych na żywo) należy zakwalifikować do PKWiU 59.11.2 „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne”.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest stawka podatku zryczałtowanego, jaką należy objąć wyżej opisane przychody. Wniosek dotyczy zarówno przychodów uzyskanych w 2024 r., jak również w 2025 r.
Uzupełnienie
W związku z prośbą organu o wskazanie klasyfikacji PKWiU (7 cyfr) dla działalności w zakresie sprzedaży kursów on-line, uprzednio nagranych, do samodzielnego odtworzenia przez nabywcę, adekwatnej (spójnej) z zakresem faktycznie świadczonych usług, Wnioskodawca wskazał, że usługi polegające na sprzedaży kursów on-line, uprzednio nagranych, do samodzielnego odtworzenia przez nabywcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.21.0 „Oryginały filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”.
Wnioskodawca wyjaśnił, że korzysta z płatnej platformy edukacyjnej, na której nabywcom usługi udostępniane są nagrania za pośrednictwem Internetu. Materiały szkoleniowe uprzednio nagrane nie są ściągane ani przechowywane na urządzeniu odbiorcy.
Pytanie
Czy przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, szczegółowo opisanej w niniejszym wniosku, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), dalej „Ustawa”, Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.
Klasyfikacja została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Na mocy art. 6 ust. 1 Ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2024 r., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast, zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa przewiduje w art. 8 ust. 1 wyłączenia ze zryczałtowanej formy opodatkowania, jednak nie mają one zastosowania do Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie winno być sporządzone na piśmie i złożone naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika na dany rok podatkowy w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Wnioskodawca dochował ww. warunków złożenia oświadczenia.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody, w szczególności od tego do jakiego kodu PKWiU dane usługi lub wyroby zostały zakwalifikowane. Stawki podatku zostały określone w art. 12 ust. 1 Ustawy.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85). Natomiast jeśli nie określono specyficznej stawki ryczałtu dla danego rodzaju usług, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, co wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi szkoleniowe udostępniane klientom on-line w czasie rzeczywistym mieszczą się w kategorii usług edukacyjnych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c Ustawy – PKWiU dział 85, tym samym winny być objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Natomiast przychody uzyskiwane z kursów on-line, nagranych wcześniej (w postaci filmów), udostępnianych klientom za pośrednictwem Internetu, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 59.11.2 „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne” podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1, obowiązującym od 25 listopada 2018 r. do 31 grudnia 2024 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ww. ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,
‒8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi Pan warsztaty i szkolenia z zakresu strategii sprzedaży przez Internet. Oferta szkoleniowa skierowana jest do przedsiębiorców, właścicieli biznesów e-commerce. Klienci mają możliwość uczestniczyć w warsztatach on-line w czasie rzeczywistym lub wykupić dostęp do materiałów szkoleniowych uprzednio nagranych. Korzysta Pan z płatnej platformy edukacyjnej, na której nabywcom usługi udostępniane są nagrania za pośrednictwem Internetu. Materiały szkoleniowe uprzednio nagrane nie są ściągane ani przechowywane na urządzeniu odbiorcy. Przedmiotem transakcji nie są autorskie prawa majątkowe. Nie dochodzi do przeniesienia tych praw na klienta, ani do udzielenia klientowi licencji do tych praw. Z punktu widzenia klienta nabywa on udział w warsztatach/szkoleniach realizowanych on-line na żywo, bądź też nabywa dostęp do szkoleń uprzednio nagranych.
Przychody w zakresie sprzedaży warsztatów/szkoleń/kursów on-line realizowanych na żywo klasyfikuje Pan do grupowania PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, natomiast przychody w zakresie sprzedaży kursów on-line, uprzednio nagranych, do samodzielnego odtworzenia przez nabywcę (nie realizowanych na żywo) – do grupowania PKWiU 59.11.21.0 „Oryginały filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu sprzedaży warsztatów/szkoleń/kursów on-line realizowanych na żywo, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0, zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który przewiduje stawkę 8,5% dla przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Natomiast w przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.21.0, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy, a zatem dotyczy wyłącznie wysokości stawki ryczałtu. Tym samym nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
