Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.379.2025.3.MS
Przychody uzyskiwane z zarządzania projektami IT, sklasyfikowane jako "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a nie według stawki 15%. Usługi te nie stanowią doradztwa związanych z zarządzaniem.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Uzupełnił go Pan 28 lipca i 20 sierpnia 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 2 sierpnia 2023 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą: A, NIP: (...), zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzona działalność jest działalnością usługową – pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556); dalej: „rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie PKWiU”. Podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Osiągnięte przychody z działalności gospodarczej opodatkowuje Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”). Oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym złożył Pan Naczelnikowi Pierwszego Urzędu Skarbowego w A. 2 sierpnia 2023 roku. Ewidencję przychodów dla celów rozliczania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych prowadzi w Pana imieniu Biuro Rachunkowe Y w A. W żadnym roku prowadzonej działalności gospodarczej osiągnięty przez Pana przychód nie przekroczył określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym limitu 2 000 000 euro. Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia opodatkowania przychodów ryczałtem, wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:
-nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej;
-nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego;
-nie prowadzi apteki;
-nie sprzedaje ani nie kupuje wartości dewizowych;
-nie osiąga przychodów z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
-nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;
-nie wykonuje działalności na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w warunkach wskazanych w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
-nie występuje również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a więc w roku podatkowym nie prowadzi Pan działalności naprzemiennie ze swoim małżonkiem.
Wskazane w CEIDG kody działalności gospodarczej obejmują:
-70.20.Z Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania;
-85.59.D Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
-74.99.Z Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
-73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
-62.20.B Pozostała działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz zarządzaniem urządzeniami informatycznymi;
-55.90.Z Pozostałe zakwaterowanie;
-55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
-47.91.Z Pośrednictwo w sprzedaży detalicznej niewyspecjalizowanej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje Pan z podmiotem z branży technologicznej o nazwie X sp. z o.o. (NIP: (...)) na podstawie umowy o współpracę z 2 sierpnia 2023 r. Pomiędzy Panem a spółką X nie występują żadne powiązania w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym nie jest Pan powiązany ze spółką X ani osobowo, ani kapitałowo.
Zakres działalności spółki X obejmuje przetwarzanie i analizę danych, z wykorzystaniem stworzonej platformy analitycznej. Narzędzie to pomaga przedsiębiorcom, analitykom i twórcom aplikacji lepiej zrozumieć zachowania użytkowników w Internecie oraz podejmować decyzje oparte na analizie danych. Spółka X dynamicznie rozwija swoje technologie, koncentrując się na tworzeniu zaawansowanych narzędzi do analizy danych. Kluczowe obszary rozwoju obejmują:
(...)
Aby skutecznie rozwijać swoją platformę, X sp. z o.o. współpracuje z dostawcami technologii, strategicznymi partnerami oraz instytucjami finansowymi i regulacyjnymi, co zapewnia stabilność i zgodność z obowiązującymi standardami rynkowymi.
Początkowo zakres świadczonej przez Pana usługi na rzecz spółki X obejmował zarządzanie projektami w obszarze marketingu i rozwoju biznesu. Na podstawie aneksu z 1 stycznia 2025 r. do umowy o świadczenie usług z 2 sierpnia 2023 r., uległ zmianie zakres świadczonej na rzecz X sp. z o.o. usługi. Od dnia 1 stycznia 2025 r. pełni Pan obowiązki polegające na kompleksowym zarządzaniu projektami IT z uwzględnieniem aspektów technologicznych i operacyjnych, oraz zarządzaniu operacyjnym i optymalizacji procesów. Szczegółowy zakres świadczonej usługi obejmuje:
(...)
W ramach świadczonej usługi nie zarządza Pan spółką jako całością, nie podejmuje decyzji finansowych ani personalnych. Co więcej, Pana praca nie ogranicza się wyłącznie do przedstawiania opinii na temat ściśle wskazanego przez X sp. z o.o. zdarzenia (stanu, procedury, planowanych działań), co implikowałoby typowe doradztwo funkcjonujące na rynku IT. W zakresie optymalizacji procesów (systemów, mechanizmów, procedur) celem Pana zaangażowania jest zarówno własna identyfikacja szeroko pojętych problemów i nieefektywności zidentyfikowanych w prowadzonych przez X sp. z o.o. projektach; proponowanie sposobu ich rozwiązania, jak i wdrażanie odpowiednich rozwiązań i monitorowanie ich skuteczności. W ramach współpracy z X sp. z o.o. podlega Pan bezpośrednio Prezesowi Zarządu (Chief Executive Officer) i blisko współpracuje z Dyrektorem ds. Produktu (Chief Product Officer). Zarządza Pan następującymi projektami:
(...)
Rozliczenie wykonywanych usług następuje na podstawie wystawionej faktury VAT.
Uzupełnienie wniosku
Powołał się Pan na pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z (...) 2025 r. nr (...) następującej treści:
„Odpowiadając na wniosek z dnia 6.03.2025 r., Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione kompleksowe usługi zarządzania projektami IT z uwzględnieniem aspektów technologicznych i operacyjnych oraz zarządzanie operacyjne i optymalizacja procesów, mieszczą się w grupowaniach:
(...)
PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”;
(...)
PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
(...)
PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych";
(...)
PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.
Zarządza Pan następującymi projektami:
(...)
Świadczone usługi nie są świadczone na etapie tworzenia oprogramowania, dotyczą zarządzania projektami realizowanymi dla klientów X sp. z o.o. Nie uczestniczy Pan w procesie programowania ani tworzenia kodu. Zarządza zespołami, które wykorzystują już istniejące rozwiązania technologiczne do realizacji zleceń klienckich.
Nie mają też wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania. Pana rola ogranicza się do zarządzania projektami według wymagań dostarczonych przez klientów. Nie wpływa Pan na proces tworzenia oprogramowania, lecz koordynuje wykorzystanie istniejących rozwiązań technicznych do realizacji konkretnych zleceń projektowych.
Nie usprawniają bezpośrednio działania oprogramowania. Zarządzane przez Pana projekty mogą prowadzić do lepszego wykorzystania istniejących systemów, ale nie modyfikuje Pan ani nie usprawnia samego oprogramowania. Koordynuje Pan procesy biznesowe wykorzystujące gotowe rozwiązania techniczne.
Nie mają na celu wyłącznie ochrony systemów komputerowych. Ochrona systemów może być jednym z elementów projektów compliance, ale głównym celem jest zarządzanie realizacją zleceń klienckich zgodnie z otrzymanymi wymaganiami biznesowymi.
W ramach świadczonych usług nie przygotowuje Pan wytycznych dla programistów. W ramach świadczonych usług ani nie przygotowuje, ani nie będzie przygotowywał wytycznych technicznych dla programistów. Pana rola koncentruje się na zarządzaniu projektami, koordynacji zespołów i przekazywaniu wymagań biznesowych pochodzących od klientów. Aspekty techniczne i programistyczne są domeną specjalistycznych zespołów rozwoju.
Obecnie nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej. Na ten moment nie planuje Pan również uzyskiwania dodatkowych źródeł przychodów, w szczególności które mogłyby stanowić podstawę do utraty prawa do stosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Poniżej wskazuje Pan systemy objęte zarządzaniem projektowym z perspektywy różnych działów:
(...)
(...). Koncentruje się Pan na zarządzaniu zespołami tworzącymi oprogramowanie (mimo, iż sam takiego oprogramowania nie tworzę) oraz na opracowywaniu procedur organizacyjnych wspierających realizację projektów.
Wedle najlepszej wiedzy i rozumienia dziedziny prawa podatkowego uważa Pan, że wszelkie czynności, tj.:
(...)
klasyfikowane są w symbolu PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Należy bowiem wskazać, iż wszystkie przedmiotowe czynności:
-związane są z realizowanymi projektami, tj. rozpoczynają się wraz z rozpoczęciem projektu i kończą z jego finalizacją;
-łącznie tworzą świadczoną przez Pana kompleksową usługę zarządzania projektami;
-są niezbędne do świadczenia przez Pana usługi zarządzania projektowego, przy czym Pana zaangażowanie ogranicza się wyłącznie do warstwy organizacyjności-procesowej i częściowo software'owej w zakresie konfiguracji aplikacji projektowych niezbędnych do wykonania lub zarządzania danym projektem; zaś
-rozdzielenie usługi na pojedyncze czynności, tudzież rozdzielenie czynności na pojedyncze zadania i rozpatrywanie każdego elementu odrębnie, byłoby oderwane od realiów świadczonych przez Pana usług (nikt bowiem na rynku nie rozdziela np. usług fotograficznych na odrębną usługę dojazdu do klienta, wybierania scenerii, ustawiania ludzi w odpowiednich pozach, ustawiania parametrów aparatu fotograficznego, naciskania spustu aparatu fotograficznego, czy też drukowania zdjęć oraz dostarczania ich drogą elektroniczną lub pocztową do klienta).
Tym samym, nie sposób uznać, że zastosowanie powinna znaleźć inna klasyfikacja niż do symbolu PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mieszczącego się w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Kwestię wynagrodzenia reguluje pkt 3 umowy o współpracę z 2 sierpnia 2023 r., który stanowi:
(...)
Umowa przewiduje zatem wynagrodzenie godzinowe, płatne miesięcznie na podstawie zestawienia roboczogodzin zaakceptowanego przez Zamawiającego.
Zgodnie z umową o świadczenie usług z 2 sierpnia 2023 r. jest Pan zobowiązany „do wykonywania na rzecz Zamawiającego czynności wymienionych w Załączniku nr 1 [„Zakres usług”]”.
Z początkiem 2025 r. zawarł Pan aneks zmieniający zakres czynności wchodzących w obręb świadczonej usługi kompleksowego zarządzania projektami, zgodnie z którym:
(...)
Umowa wyodrębnia poszczególne kategorie czynności jako różne elementy składowe świadczonej kompleksowej usługi, przy czym wszystkie te czynności są realizowane w ramach jednego stosunku prawnego, za który należne jest ściśle określone wynagrodzenie godzinowe.
Wysokość wynagrodzenia godzinowego jest stała w ramach zawartego kontraktu, tj. nie ulega zmianie w zależności od rodzaju wykonywanej czynności.
Realizując w każdym z opisanych we wniosku oraz uzupełnieniu do wniosku z 28 lipca 2025 r. projektów świadczy Pan jedną kompleksową usługę zarządzania projektami. Na fakturze wystawia Pan jedną pozycję opisaną jako: „Zarządzanie projektami i działalność operacyjna, obejmująca planowanie, koordynację i monitorowanie realizacji projektów, analizę ryzyk, wdrażanie usprawnień oraz wprowadzanie rozwiązań zwiększających efektywność organizacji.
Tym samym, można uznać, jak wskazano we wstępie, iż wszystkie wykonywane czynności w ramach zawartej umowy są elementem składowym kompleksowej usługi zarządzania projektami, której rozdzielenie na odrębne usługi miałoby charakter sztuczny i oderwany od funkcjonujących realiów rynkowych w zakresie usług związanych z projektami informatycznymi.
Uważa Pan, że realizacja każdego projektu opisanego we wniosku w ramach usługi zarządzania projektami mieści się w symbolu PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Zgodnie z zawartą umową o współpracy obowiązuje Pana stawka godzinowa za świadczoną usługę. Tym samym, obecnie, kalkulacja wynagrodzenia opiera się na jednej stawce godzinowej określonej w umowie za usługę kompleksowego zarządzania projektami, niezależnie od rodzaju wykonywanych czynności szczególnych.
Z perspektywy technicznej, wynagrodzenie jest kalkulowane jako iloczyn przepracowanych godzin i stawki godzinowej określonej w umowie, przy czym na potrzeby rozliczeń podatkowych prowadzi Pan ewidencję czasu poświęconego na poszczególne kategorie czynności wykonywanych w ramach usługi zarządzania projektami.
Mając na uwadze, iż:
-nie posiada Pan odpowiedniej wiedzy specjalistycznej w zakresie prawa podatkowego oraz innych dziedzin prawa, które stanowią podwaliny prawa podatkowego, a w szczególności wiedzy pozwalającej na pewną i pozbawioną wątpliwości oraz błędu identyfikację stawki podatku w zryczałtowanym podatku dochodowym, która powinna mieć zastosowanie do opisanej we wniosku usługi ani wiedzy, czy sztuczny podział tej usługi na pojedyncze czynności i ich odrębne rozpatrywanie jest ustawowym warunkiem implikującym możliwość prawidłowego opodatkowania działalności podatnika ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych; a także
-realizuje Pan przysługujące ustawowe prawo wystąpienia do tutejszego organu z wnioskiem o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego w sytuacji, gdy przepisy te są dla Pana niejasne w celu rozwiązania wszelkich wątpliwości;
dotychczas przyjął Pan bezpieczne podejście, iż do momentu uzyskania interpretacji indywidualnej prawa podatkowego w zakresie objętym niniejszym wnioskiem będzie stosował najwyższą możliwą stawkę opodatkowania, z wyłączaniem opodatkowania wolnych zawodów, tj. 15%.
Tym samym, wszelkie uzyskiwane przychody na podstawie umowy o współpracę będącej przedmiotem niniejszego wniosku były dotychczas opodatkowane stawką 15%.
Jednak obecnie stosowane podejście nie jest wyrazem zrozumienia po Pana stronie zawiłości związanych z zastosowaniem przepisów podatkowych w zakresie stawek opodatkowania do sytuacji opisanej we wniosku, a jedynie sposobem na uniknięcie zaległości podatkowych i ewentualnych odsetek od zwłoki w zapłacie zaległości podatkowych. Takie bowiem wystąpiłyby, gdyby w zgodzie z przepisami do całości wynagrodzenia za usługę bądź do części wynagrodzenia za usługę należałoby zastosować stawkę podatku wyższą, a Pan stosowałby stawkę niższą. Ryzyko to nie występuje przy przyjętym przez Pana postępowaniu.
Natomiast, po uzyskaniu niepozostawiającej wątpliwości interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, jeśli zaistnieje taka potrzeba, dokona Pan albo zmiany stawki na niższą, albo rozdzielenia wynagrodzenia na poszczególne czynności wchodzące w skład jednej kompleksowej usługi w podziale niezbędnym do zastosowania więcej niż jednej stawki opodatkowania.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Również w zgodzie z art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (dalej: „Rozporządzenie MF”), wymagane jest prowadzenie ewidencji w oparciu o faktury i dokumenty wewnętrzne, w sposób umożliwiający określenie łącznej wysokości przychodów wynikającej z faktur wraz z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na uwadze, że:
-w ramach zawartej umowy o współpracę rozlicza się Pan na podstawie faktur VAT;
-prowadzi szczegółową ewidencję przepracowanych godzin z opisem wykonywanych czynności;
-co miesiąc przesyła Pan zestawienie roboczogodzin z opisem czynności do zaakceptowania przez X sp. z o.o., a następnie wystawia fakturę na podstawie zaakceptowanego zestawienia;
-Biuro Rachunkowe Y w A. otrzymuje wystawioną fakturę i nalicza odpowiedni podatek ryczałtowy, który następnie Pan opłaca,
uważa Pan, że prowadzona ewidencja przychodów umożliwia określenie przychodów ze świadczonej kompleksowej usługi zarządzania, a co więcej umożliwia również określenie przychodów z poszczególnych czynności wchodzących w skład kompleksowej usługi zarządzania. Przedmiotowy podział jest w stanie wykonać również retrospektywnie, o ile taki obowiązek będzie wynikał z interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, w celu prawidłowego zastosowania się do regulacji ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz prawidłowego ustalenia ryczałtu należnego na gruncie tej ustawy.
Natomiast, mając na uwadze dotychczas stosowane podejście, tj. opodatkowanie stawką 15%, w ewidencji prowadzonej przez Pana biuro rachunkowe występować będą wielkości zaklasyfikowane do kolumny 6, tj. „Przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%” co jest zgodne ze wzorem ewidencji wynikającym z Rozporządzenia MF.
Pytanie
Czy uzyskiwany od 1 stycznia 2025 r. przychód z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usługi opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Jak wynika z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa”; oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie PKWiU, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Przy czym, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex”; przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu, o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Zatem w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, innym zaś usługom, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%. W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie PKWiU, usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania.
Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych). Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania.
Zgodnie z Encyklopedią PWN doradztwo to „udzielanie fachowych porad”. Zaś w Encyklopedii PWN wskazano, że przez zarządzanie rozumie się ,,zbiór działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania, realizowanych w następującej sekwencji: planowanie (wybór celów i sposobów ich osiągania oraz precyzowanie stosownych zadań i terminów ich wykonania); organizowanie (przydzielanie i zapewnianie zasobów, niezbędnych do realizacji zaplanowanych działań, w sposób gwarantujący skuteczność i sprawność zarządzania); przewodzenie (kierowanie, motywowanie do współpracy w trakcie realizacji zadań); kontrolowanie (stała obserwacja postępów i podejmowanie korygujących decyzji)”. Usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosi 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16.).
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dokonując kwalifikacji usługi należy rozstrzygnąć, czy zakres świadczonej usługi stanowi usługę opisaną w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, dodatkowo określoną symbolem PKWiU, czy ogólnie określoną działalność usługową, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W Pana ocenie świadczona przez Pana usługa polegająca na kompleksowym zarządzaniu projektami IT z uwzględnieniem aspektów technologicznych i operacyjnych, oraz zarządzaniu operacyjnym i optymalizacji procesów nie należy do żadnej z kategorii usług, dla opodatkowania których zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 właściwa stawka wynosi 15%, w tym do usług doradztwa wymienionych w dziale 70 PKWiU.
Opisany w stanie faktycznym zakres usługi należy zaliczyć do kategorii usług zarządzania określonych symbolem PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, do grupowania którego należą:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
W Pana ocenie, świadczone usługi są kompleksowe i nierozerwalnie związane z celem jakim jest zapewnienie skutecznej i efektywnej realizacji projektu od jego początku (fazy planowania), przez wykonanie, a także po zakończenie (finalizację) i monitorowanie jego efektów. Dokonywanie odrębnej analizy pojedynczych czynności w celu identyfikacji ich jako usług „doradztwa” w oderwaniu od pozostałych czynności stanowiłoby w Pana ocenie działanie sztuczne.
Naturalnym bowiem jest, że mając odpowiednią wiedzę specjalistyczną wskutek świadczenia usługi może Pan zidentyfikować błędy (niedoskonałości / nieefektywności) w realizowanych projektach. Tym samym, mając na uwadze, iż jest Pan osobą odpowiedzialną merytorycznie i organizacyjnie za skuteczną realizację tychże projektów, koniecznym może być zaproponowanie rozwiązania tych błędów osobom decyzyjnym w strukturze X sp. z o.o. (np. CEO bądź Dyrektorowi ds. Produktu).
Natomiast, celem samym w sobie tychże propozycji nie jest usługa fachowego „doradztwa”, a umożliwienie rozpoczęcia lub kontynuacji projektu bądź wdrożenie metod i działań, które przyczynią się do lepszego, efektywniejszego bądź skuteczniejszego zarządzania, w tym realizacji projektów.
W związku z powyższym, w Pana ocenie, osiągany od 1 stycznia 2025 r. przychód ze świadczenia usługi na rzecz X sp. z o.o. stanowi przychód ze świadczenia usług zarządzania określonych symbolem PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych i tym samym może podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie pragnie Pan nadmienić, że wskazanie symbolu PKWiU, który jest istotny z punktu widzenia przyporządkowania przychodów do odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie stanowi obligatoryjnego elementu stanu faktycznego wymaganego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego. Jeżeli podatnik nie ma wiedzy i pewności, co do prawidłowego przyporządkowania towaru czy usługi do grupowania PKWiU, to odniesienie do symbolu PKWiU może zawrzeć w wyrażonej ocenie prawnej wniosku o interpretację. Organ podatkowy nie jest zaś związany przedstawioną przez podatnika oceną prawną, lecz jest zobowiązany do wyrażenia własnego stanowiska w tym zakresie. Istotą wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest rozwianie wątpliwości podatnika w zakresie odpowiedniego stosowania przepisów prawa podatkowego.
Z logicznego punktu widzenia, gdyby obowiązkiem podatnika było wskazanie w stanie faktycznym symbolu PKWiU, którym organ podatkowy jest związany, wniosek o wydanie interpretacji w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu byłby irracjonalny. Skoro organ podatkowy nie ma uprawnień do ingerowania w zaprezentowany przez podatnika stan faktyczny, zatem przyjęcie, że wskazany w nim symbol PKWiU jest prawidłowy, skutkowałoby tym, że stawka ryczałtu podana przez podatnika również jest prawidłowa. Istotne jest także to, że oparcie wniosku o interpretację na błędnym stanie faktycznym, skutkowałoby utratą przez wnioskodawcę ochrony w związku z zastosowaniem się do interpretacji. Błąd podatnika mógłby spowodować, że udzielona odpowiedź straciłaby na ważności, gdyby w przyszłości w toku czynności kontrolnych organ podatkowy dokonał innych ustaleń w zakresie przyporządkowania świadczonej usługi czy produkowanego produktu pod symbol PKWiU od tego, na jaki powołał się podatnik we wniosku o wydanie interpretacji. Powyższy pogląd zawiera odzwierciedlenie o orzecznictwie sądów administracyjnych obu instancji.
Przykładowo, Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) w wyroku z dnia 18 stycznia 2024 r. sygn. akt II FSK 277/23 wskazał, że: „Zarysowane zagadnienie było przedmiotem analizy Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie 7 sędziów i znalazło wyraz w uzasadnieniu postanowienia z dnia 20 stycznia 2020 r. w sprawie I FPS 3/19. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów stwierdził między innymi, że „nawiązanie do klasyfikacji PKWiU (której nie należy utożsamiać i mylić z samym aktem będącym opinią statystyczną organu statystyki publicznej) w treści przepisów prawa podatkowego jest elementem normy prawnej płynącej z takich przepisów. Nie powinno budzić wątpliwości, że włączenie do ustawy podatkowej czynnika identyfikującego mającego swoje podstawy w przepisach o statystyce publicznej sprawia, iż symbole klasyfikacji PKWiU uzyskują również znaczenie prawnopodatkowe, skoro z woli ustawodawcy ich uwzględnienie jest niezbędne do określenia przedmiotu oraz stawki opodatkowania”. Dalej w rzeczonym postanowieniu (w sprawie I FPS 3/19) zauważono, że „w świetle art. 3 pkt 2 O.p. przepisami prawa podatkowego są przepisy ustaw podatkowych, dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych; w sytuacji zatem, gdy w danej ustawie podatkowej, na przykład o podatku od towarów i usług, czy podatku dochodowego o charakterze ryczałtowym, uzależniono stawki tych podatków od przypisania usługi lub dostawy towarów do określonego symbolu statystycznego (klasyfikacji PKWiU), to ten ostatni, jako w niej zawarty, jest częścią przepisów podatkowych i w konsekwencji stanowi element wywodzonej z nich normy podatkowej”. Jednakże dla oceny kwestii spornej w tej sprawie, najistotniejsze znaczenie ma następujący pogląd wyrażony przez skład powiększony w omawianym orzeczeniu „w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej wnioskodawca według własnego uznania podejmuje swobodną decyzję co do tego, o jaką kwestię podatkową pyta i w otoczeniu jakich okoliczności (zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego) do tej kwestii się odnoszących. W konsekwencji „to samo”; jednym razem jest tylko elementem stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, a innym razem może być już ważną częścią prawną interpretacji indywidualnej, w której wnioskodawca oczekuje oceny swojego stanowiska w ramach merytorycznej wypowiedzi organu podatkowego. W odniesieniu do klasyfikacji PKWiU oznacza to, że podatnik we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej może nie lokować ziszczenia się tej części normy prawnopodatkowej w ramach podania stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, bądź uczynić ją (tę klasyfikację) elementem części faktycznej wniosku i nie objąć wątpliwościami prawnymi. Przewidziane bowiem w art. 14b § 3 in fine O.p. przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego we wniosku stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, nie musi dotyczyć całego zakresu znaczeniowego przepisu prawa podatkowego, lecz może ograniczać się tylko do tego jego fragmentu, który wnioskodawca uważa za problematyczny w odniesieniu do swojej indywidualnej sprawy”.
Z kolei w wyroku z dnia 13 czerwca 2019 r. sygn. akt I FSK 1077/17 NSA nadmienił, że: „Zasadnie Sąd pierwszej instancji podkreślił, że wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i z tego tytułu podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez organ interpretacyjny w kontekście stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku o wydanie interpretacji. Wbrew temu co twierdzi organ z wniosku o wydanie interpretacji wynikał dokładny opis produkowanego przez Spółkę produktu. W sytuacji, gdy na sposób opodatkowania wpływ ma symbol PKWiU nie można przyjąć, że stanowi on jedynie element stanu faktycznego wniosku o interpretację, z pominięciem jego normatywnego charakteru. Uznanie, że wyłączną kompetencję w określaniu prawidłowej klasyfikacji statystycznej dla świadczonych przez siebie usług czy towarów ma podatnik, musiałoby skutkować pozbawieniem organu podatkowego możliwości ingerencji w takie stanowisko. Tymczasem niesporne jest, że w trakcie postępowania wymiarowego organ podatkowy weryfikuje również stanowisko podatnika w tym zakresie (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 938/16 dostępny w internetowej bazie orzeczeń na stronie www.orzeczeniansa.gov.pl). Naczelny Sąd Administracyjny stoi na stanowisku, że włączenie do ustawy podatkowej identyfikacji towarów i usług na podstawie przepisów o statystyce publicznej sprawia, że symbole klasyfikacji statystycznych mają znaczenie prawno-podatkowe skoro z woli ustawodawcy ich uwzględnienie jest niezbędne do określenia przedmiotu i stawki opodatkowania (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16,; z 27 lutego 2019 r. sygn. akt I GSK 10/17 dostępne j.w.).”
Analogiczne stanowisko zajął m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej: „WSA”) w Bydgoszczy w wyroku z dnia 23 maja 2023 r. sygn. akt I SA/Bd 197/23, WSA w Krakowie w wyroku z dnia 16 lutego 2024 r. sygn. akt I SA/Kr 31/24, WSA w Krakowie w wyroku z dnia 18 marca 2024 r. sygn. akt I SA/Kr 73/24, WSA w Lublinie w wyroku z dnia 8 maja 2024 r. sygn. akt I SA/Lu 60/24. Powyższa, jednoznaczna linia orzecznicza wskazuje, iż organ wydający interpretację, ze względu na literalne i funkcjonalne znaczenie przepisów określających wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie powinien uchylać się od wskazania jaka stawka ryczałtu powinna mieć zastosowanie do działalności (czynności) opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego, w przypadku braku przyporządkowania przez wnioskodawcę do poszczególnych PKWiU.
Celem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest ocena prawidłowości przyporządkowania usługi do opodatkowania odpowiednią stawką ryczałtu z odniesieniem do właściwego symbolu PKWiU, która powinna zostać wyrażona w ocenie prawnej organu wydającego interpretację indywidualną. Skoro bowiem ustawa podatkowa wprowadza skutki w zakresie opodatkowania od symbolu PKWiU, to symbol statystyczny stanowi element normy prawa podatkowego. Natomiast stan faktyczny stanowią opisane zdarzenia rzeczywiste, które mogą powodować określone konsekwencje na gruncie prawa podatkowego, a nie ich ocena prawna.
Uzależnienie wydania interpretacji indywidualnej od podania symbolu PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m., art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan kompleksowe usługi zarządzania projektami, obejmujące swoim zakresem:
(...)
dla których – kierując się opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi z (...) 2025 r. nr (...) – wskazał klasyfikację PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że w przypadku uzyskiwania przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
