Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.82.2025.4.JK
Podatnik będący współmałżonkiem w ustroju wspólności majątkowej jest uprawniony do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o PIT, pomimo braku wpisu współwłasności w księdze wieczystej, o ile spełnia pozostałe wymogi formalne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 22 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 20 sierpnia 2025 r. (wpływ 25 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wniosek dotyczy ulgi termomodernizacyjnej w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o PIT podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawdo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie 3 kolejnych lat.
W latach 2022-2024 odliczył Pan (we wspólnym zeznaniu podatkowym z małżonką) kwotę łączną w wysokości 15.691,00 zł.
Urząd Skarbowy podważył Pana współwłasność małżeńską do budynku mieszkalnego jednorodzinnego z powodu braku Pańskich danych w odpisie księgi wieczystej.
Brak Pańskich danych wynika z faktu, że Pana żona nabyła działkę niezabudowaną będąc stanu wolnego 23 marca 1981 r. Związek małżeński został zawarty 4 lipca 1981 r. Od tego czasu wspólnie rozpoczęli Państwo budowę budynku mieszkalnego.
Są Państwo małżeństwem i w Państwa małżeństwie istnieje małżeńska wspólność majątkowa.
Dokumentem potwierdzającym ten fakt może być np. umowa o przyłącze elektryczne do posesji zawarta pomiędzy Panem a „E”.
Uzupełniając wniosek w odpowiedzi na wskazane pytania podał Pan następujące informacje:
a)Czy budynek, o którym mowa we wniosku jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.), tj.: stanowi budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku?
Odp. a)
Budynek mieszkalny, o którym mowa we wniosku jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, stanowi budynek wolno stojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.
b)Czy jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem ww. budynku (jeśli tak to na jakiej podstawie prawnej)?
Odp. b)
Jest Pan współmałżonkiem i współwłaścicielem budynku mieszkalnego na podstawie współwłasności małżeńskiej. Brak Pańskich danych w księdze wieczystej wynika z faktu, iż Pana żona (…) nabyła działkę niezabudowaną będąc stanu wolnego 23 marca 1981 r. Związek małżeński został zawarty 4 lipca 1981 r. Od tego czasu wspólnie z żoną rozpoczął Pan budowę budynku mieszkalnego.
c)Czy ww. budynek jest budynkiem ukończonym, czy też jest w trakcie budowy?
Odp. c)
Budynek mieszkalny został oddany do użytkowania w 1983 roku. W Pana małżeństwie do dnia złożenia wniosku istnieje wspólność majątkowa.
d)Czy wydatki, które zostały przez Pana odliczone zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.), tj.: przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
-ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych;
-ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków;
-wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a;
-całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji?
e)Na czym polega związek poniesionych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ww. ustawie (np. czy w wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii: węgiel, prąd, gaz itp. potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego)?
Odp. d) i e).
Wydatki, które zostały przez Pana odliczone zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, którego przedmiotem jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego (zakup paneli fotowoltaicznych, pompy ciepła, wymiana drzwi wejściowych). W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego.
f)Czy poniesione wydatki były/będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna)?
Odp. f)
Poniesione wydatki nie były/będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie ani też nie były uwzględnione jako ulgi podatkowe w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
g)Czy opisane we wniosku wydatki zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie?
Odp. g)
Opisane we wniosku wydatki zostały dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
h)Czy posiada Pan faktury dokumentujące poniesione wydatki – wystawione na Pana imię i nazwisko przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego)?
Odp. h)
Posiada Pan faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione na Pana imię i nazwisko.
i)Czy kwota odliczenia – z której Pan zamierza skorzystać – nie przekroczy 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przez Pana przedsięwzięcia termomodernizacyjne)?
Odp. i)
Kwota odliczenia, z której zamierza Pan skorzystać nie przekracza 53.000,00 zł.
j)Czy przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku zostanie/zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiony został pierwszy wydatek na ten cel?
Odp. j)
Przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat (2022-2024), licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiony został pierwszy wydatek na ten cel.
k)Czy w roku, w którym poniósł Pan wskazane we wniosku wydatki, uzyskał Pan dochód opodatkowany według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku lub przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
Odp. k)
W latach, w których poniósł Pan wskazane we wniosku wydatki uzyskał Pan dochód opodatkowany według jednolitej 19% stawki podatku.
Ponadto, w odpowiedzi na wezwanie poinformował Pan, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej poniósł Pan następujące wydatki w poszczególnych latach i w następujących kwotach:
-zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z buforem w 2022 r. w kwocie 36.200,00 zł;
-zakup i montaż pompy ciepła w 2022 r. zaliczka w kwocie 3.800,00 zł, końcowa płatność w 2023 r. w kwocie 34.200,00 zł;
-zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w 2024 roku w kwocie 6.500,00 zł.
Do zakupu instalacji fotowoltaicznej wraz z buforem z 2022 r. otrzymał Pan dofinansowanie w kwocie 12.000,00 zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 20 października 2023 r.
Do zakupu pompy ciepła otrzymał Pan dofinansowanie w kwocie 13.500,00 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dniu 31 sierpnia 2023 r.
Wydatki związane z termomodernizacją za lata 2022 i 2023 wyniosły łącznie 74.200,00 zł. Wydatki te pomniejszono o dotację w kwocie 25.500,00 zł. Do odliczenia przyjęto kwotę 48.700,00 zł.
Pytanie
Czy jako współmałżonek i współwłaściciel budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma Pan prawo skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, trwająca przez 44 lata małżeńska wspólność majątkowa, uprawnia obydwu małżonków do odliczania poniesionych wspólnych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w limicie wynoszącym 53.000,00 zł na każdego małżonka oddzielnie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273) są to:
1. Materiały budowlane i urządzenia, m.in. (wersja obowiązująca do 31.12.2024 r.):
- pompa ciepła wraz z osprzętem;
- ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
- stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne.
2. Usługi, m.in.:
-wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
-montaż pompy ciepła;
-montaż instalacji fotowoltaicznej.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z przedstawionych przez Pana informacji wynika, że jest Pan współwłaścicielem nieruchomości i poniósł Pan w latach 2022-2024 r. wydatki związane z termomodernizacją nieruchomości. Dokonał Pan zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego.
Budynek, o którym mowa we wniosku jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, stanowi budynek wolno stojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Posiada Pan faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione na Pana imię i nazwisko. Kwota odliczenia nie przekroczyła 53 000 zł. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat. W latach, w których poniósł Pan wskazane we wniosku wydatki uzyskał Pan dochód opodatkowany według jednolitej 19% stawki podatku.
W konsekwencji stwierdzam, że na gruncie opisu sprawy, w związku z poniesieniem wydatków na termomodernizację, w przypadku, gdy – jak Pan wskazał – jest Pan współwłaścicielem opisanego budynku, przy spełnieniu pozostałych warunków, ma Pan prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną)
a zatem wywiera skutki prawne w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pana, jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie chroni Pana małżonki.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Wydając interpretacje indywidualne organ interpretacyjny opiera swoje rozstrzygnięcie wyłącznie o przedstawiony przez wnioskodawcę we wniosku opis sprawy i przyjmuje argumenty podnoszone przez wnioskodawcę bez ich weryfikowania. Nie można jednak wykluczyć, że właściwy organ podatkowy prowadząc w przyszłości ewentualne postępowanie podatkowe, po przeanalizowaniu całokształtu zebranego materiału dowodowego, będzie mógł poczynić ustalenia prowadzące go do odmiennych wniosków niż zawarte w niniejszej interpretacji. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informuję, że niniejsza interpretacja indywidualna jest wydana w oparciu o wskazanie przez Pana, że jest Pan współwłaścicielem opisanej we wniosku nieruchomości, w stosunku do której poniesiono wydatki odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Interpretacja ta nie rozstrzyga o prawidłowości tego stwierdzenia (zasady ustalania współwłasności nieruchomości nie są przepisami prawa podatkowego – nie podlegają interpretacji prawa podatkowego).
Jeżeli zatem właściwy organ ustali, że stan prawny nieruchomości jest odmienny od przedstawionego przez Pana we wniosku, to niniejsza interpretacja indywidualna nie będzie stanowiła dla Pana ochrony, o której mowa w art. 14k ustawy Ordynacja podatkowa.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
