Czy po wejściu KSeF biuro rachunkowe nadal będzie musiało wystawiać faktury za klienta, jeżeli robiło to do tej pory
PROBLEM
Moje biuro rachunkowe od kilku lat obsługuje klienta prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą. Początkowo podpisaliśmy umowę na obsługę księgową. Na początku współpracy klient popełniał liczne błędy w wystawianych fakturach, które często musiał poprawiać. Po pewnym czasie zgłosił się do nas z prośbą, wskazując, że zupełnie nie rad zi sobie z fakturowaniem, i zapytał, czy ktoś z biura mógłby przejąć to zadanie za dodatkową opłatą. Pan jest bardzo uczciwym człowiekiem, świetnym fachowcem, lecz słabo zorganizowanym w zakresie aspektów biurowych i niezorientowanym w „papierologi”. Zgodziliśmy się na takie warunki i podpisaliśmy oddzielną umowę o wystawianie faktur w jego imieniu. Umowa została zawarta na czas nieokreślony. Jej najważniejszy zapis brzmi w następujący sposób: „Księgowy zobowiązany jest do wystawiania faktur w imieniu Klienta, a także do wysyłania tych wydrukowanych i podpisanych własnoręcznie faktur bezpośrednio do nabywców klienta w drodze listu poleconego”.
Do tej pory faktury w imieniu klienta wystawiały pracownice mojego biura. Ja sama, z powodów organizacyjnych i osobistych, nie byłabym w stanie się tym zajmować, ponieważ moja dostępność bywa ograniczona. W związku z wejściem w życie KSeF pracownice poinformowały mnie, że nie chcą dalej wystawiać faktur dla tego klienta. Powodem jest to, że bardzo wolno gromadzi on dokumenty, przez co faktury musiałyby być wystawiane w praktyce po terminie określonym w przepisach prawa. Nie chcę nikogo zmuszać do wystawiania faktur w jego imieniu. Pojawił się natomiast pomysł, aby powołać się na niemożliwość wykonania świadczenia. Wynika ona z faktu, że nie będziemy w stanie wysyłać wydrukowanych i podpisanych faktur do jego kontrahentów, ponieważ faktura będzie musiała funkcjonować jako plik w KSeF. Klient świadczy usługi i dokonuje sprzedaży wyłącznie na rzecz polskich przedsiębiorców, a w takiej sytuacji – zgodnie z przepisami – każda faktura powinna być wystawiona w KSeF. Czy mogę po prostu poinformować klienta, że umowa o fakturowanie wygasła, bo nie mogę przesyłać wydrukowanych faktur do nabywcy, gdyż wydruk nie będzie fakturą?
