Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.761.2025.2.AK
Dostawa urządzeń wielofunkcyjnych, wtórnych do sprzętu komputerowego enumeratywnie wymienionego w załączniku nr 8 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ze względu na brak ich wskazania w katalogu uprawniającym do preferencyjnej stawki VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Powiatu w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne
28 lipca 2025 r. wpłynął wniosek Państwa Powiatu z 25 lipca 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy kolorowego laserowego urządzenia wielofunkcyjnego sieciowego oraz urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4)
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 września 2025 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej również Powiat) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107) i jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 z zm.).
Powiat posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Powiat jest czynnym podatkiem podatku od towarów i usług. Powiat wykonuje zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów usług i towarów. Wybrane działania podejmowane są na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca realizuje zadania ustawowe przede wszystkim ze środków własnych, subwencji, dotacji publicznych oraz środków pochodzących z funduszy zewnętrznych.
Powiat jako jednostka posiadająca osobowość prawną jest wnioskodawcą projektu pn. …”, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla …. 2021-2027, Działanie 10.4 Kształcenie zawodowe.
Głównym celem projektu jest poprawa jakości kształcenia w szkołach zawodowych z powiatu poprzez wdrożenie programów rozwojowych i realizację działań zmierzających do nabycia przez uczniów i nauczycieli kompetencji/kwalifikacji oraz do zwiększenia potencjału dydaktycznego szkół poprzez zakup sprzętu i materiałów dydaktycznych do realizacji zajęć.
Powiat jest organem prowadzącym dla publicznych placówek oświatowych, w których będą użytkowane zakupione urządzenia w ramach realizowanych zadań, tj. Zespół Szkół …, Zespół Szkół … oraz Zespół Szkół ….
W ramach realizacji tego projektu zostały zakupione:
-dla Zespołu Szkół … - urządzenie wielofunkcyjne laserowe kolorowe sieciowe,
-dla Zespołu Szkół … - drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4
Wymieniony sprzęt ma służyć bezpośrednio celom dydaktycznym i realizacji zadań określonych w projekcie, w odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby uczniów i nauczycieli w zakresie podnoszenia kompetencji zawodowych oraz dostosowania programu kształcenia do realiów rynku pracy.
Sprzęt został dostarczony do placówek oświatowych prowadzonych przez powiat i będzie tam wykorzystywany w celu realizacja zadań edukacyjnych objętych projektem.
Urządzenia wielofunkcyjne będą służyły wyłącznie na potrzeby placówek edukacyjnych - m.in. do drukowania materiałów dydaktycznych, testów, dokumentów projektowych, a także do skanowania prac uczniów oraz dokumentacji związanej z projektem. Zakupione urządzenia będą służyły wyłącznie celom edukacyjnym, nie będą wykorzystywane w celach komercyjnych, administracyjnych ani prywatnych. Ich funkcje techniczne są dostosowane do wymogów pracy dydaktycznej i nie mają charakteru urządzeń profesjonalnych wykorzystywanych w celach gospodarczych.
Postępowanie na zakup urządzeń zostało przeprowadzone w trybie podstawowym na podstawie art. 275 pkt 1 przez Powiat, natomiast odbiorcą sprzętu są placówki oświatowe.
Wykonawca zrealizował zamówienie na podstawie umowy zawartej w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, stosując stawkę 0% podatku VAT dla dostawy ww. urządzeń.
W opinii Wnioskodawcy zastosowanie preferencyjnej stawki 0% dla dostawy: urządzenie wielofunkcyjne laserowe kolorowe sieciowe, drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4 jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. Ustawodawca przewidział dla drukarki i skanera przy dostawie dla placówek oświatowych zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT 0%.
W ocenie Wnioskodawcy, dostawa urządzenia wielofunkcyjnego na rzecz Zespołu Szkół … oraz Zespołu Szkół … w spełnia warunki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „ustawa o VAT”).
Głównymi i dominującymi funkcjami urządzenia, a także zamierzonym celem są jednak funkcje drukarki i skanera, co wynika zarówno z budowy urządzenia, jak i zamierzonego celu użytkowania. Dodatkowe funkcje (kopiowanie, faksowanie) mają charakter pomocniczy i nie zmieniają zasadniczego przeznaczenia urządzenia jako drukarki i skanera.
Zgodnie z utrwaloną jednolitą linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego, „urządzenie wielofunkcyjne jest drukarką i skanerem. Spełnia zatem warunki pozwalające na zastosowanie do dostawy takiego urządzenia stawki 0%. Okoliczność, że urządzenie to pełni także inne, dodatkowe funkcje, nie pozbawia go uznania za drukarkę i skaner”. (wyrok NSA- I FSK 571/21).
Aktualne orzecznictwo sądowe wyraźnie podkreśla funkcjonalną, a nie wyłącznie słownikową interpretację pojęć zawartych w przepisach podatkowych. To funkcjonalność jest kluczowa i decyduje o kwalifikacji urządzenia.
Obecnie Wnioskodawca planuje kolejny zakup w ramach tego samego projektu dwóch drukarek laserowych wielofunkcyjnych, których dostawa zostanie zrealizowana na rzecz Zespołu Szkół …. . Drukarki wielofunkcyjne, które planuje zakupić Wnioskodawca łączą w jednej obudowie funkcje drukarki, skanera i kopiarki.
Zakupione urządzenia będą użytkowane wyłącznie do celów edukacyjnych i działań projektowych, takich jak drukowanie materiałów dydaktycznych, testów, raportów oraz skanowanie prac uczniów i dokumentacji.
Wnioskodawca posiada dokumentację potwierdzającą przeznaczenie sprzętu do celów edukacyjnych, zgodnie z założeniami projektu zatwierdzonego przez Instytucję Zarządzającą Programem Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027, na wniosek której Wnioskodawca wnosi prośbę o wydanie interpretacji indywidualnej.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, iż w odniesieniu do stanu faktycznego:
1)Dostawca wyłoniony w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy sprzętu komputerowego posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe, o których mowa we wniosku zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.);
2)kopia dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ww. ustawy została przekazana przez dostawcę do właściwego urzędu skarbowego.
Również w odniesieniu do zdarzenia przyszłego informują Państwo, iż Dostawca, który zostanie wyłoniony w ramach postępowania o udzielenie zamówienia będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe, o których mowa we wniosku zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.) oraz, że kopia dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ww., w świetle obowiązujących przepisów zostanie przekazana przez Dostawcę wraz z dokumentem zapłaty do właściwego urzędu skarbowego.
Pytania
1)Czy dostawa sprzętu opisanego w stanie faktycznym (już zakupionego dla placówek oświatowych) jest opodatkowana preferencyjną 0% stawką podatku od towarów i usług zgodnie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 z późn. zm.)?
2)Czy w przypadku zdarzenia przyszłego dostawa urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka ze skanerem) zrealizowana na rzecz publicznej placówki oświatowej w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy spełnieniu wymagań określonych w art. 83 ust. 13-15 tej ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
Aktualne orzecznictwo sądowe wyraźnie podkreśla funkcjonalną, a nie wyłącznie słownikową interpretację pojęć zawartych w przepisach podatkowych.
To funkcjonalność jest kluczowa i decyduje o kwalifikacji urządzenia:
„Nie sposób przyjąć (...), że urządzenie będące drukarką i skanerem traci ten charakter i staje się innym towarem, którego dostawa jest opodatkowana przy zastosowaniu podstawowej stawki podatkowej tylko z tego powodu, że w obudowie tego sprzętu oprócz drukarki i skanera producent zamontował jeszcze faks i kopiarkę. Poprzez połączenie drukarki i skanera z faksem i kopiarką, całe urządzenie nie traci bowiem przymiotu drukarki i skanera.” (wyrok NSA- I FSK 868/20).
„Skoro ustawodawca przewidział dla drukarki i skanera przy dostawie dla placówek oświatowych zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT 0% to zbyt daleko idące byłoby zastosowanie dla urządzenia wielofunkcyjnego stawki podstawowej tylko dlatego, że urządzenie to oprócz funkcji drukowania i skanowania zawiera funkcję faksowania”. (wyrok NSA- I FSK 465/17).
WSA we Wrocławiu wyrok z dnia 17 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Wr 646/24. W przywołanym wyroku WSA rozpatrywał sprawę dostawy urządzenia wielofunkcyjnego do szkoły podstawowej. Organy skarbowe odmówiły wówczas prawa do zastosowania stawki 0%, argumentując, że „urządzenie wielofunkcyjne” nie figuruje wprost w załączniku nr 8.
Sąd jednak uchylił tę interpretację, stwierdzając jednoznacznie, że: „Urządzenie, które zawiera w sobie funkcje drukarki i skanera, należy traktować jako sprzęt wymieniony w poz. 12 załącznika nr 8 do ustawy o VAT, o ile przekazywane jest do placówki oświatowej w celu realizacji zadań edukacyjnych.”
Aktualne orzecznictwo sądowe wyraźnie podkreśla funkcjonalną, a nie wyłącznie słownikową interpretację pojęć zawartych w przepisach podatkowych. To funkcjonalność jest kluczowa i decyduje o kwalifikacji urządzenia.
Mając na uwadze: funkcjonalność urządzenia wielofunkcyjnego, odpowiadającą drukarce i skanerowi, cel jego nabycia, czyli wspomaganie procesu edukacyjnego, orzeczenia sądów administracyjnych, a także zasadę wykładni funkcjonalnej przepisów podatkowych, zastosowanie stawki 0% VAT dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego do placówki oświatowej należy uznać za w pełni uzasadnione i zgodne z aktualną linią orzeczniczą oraz literą prawa.
Wnioskodawca podziela stanowisko, iż zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 z późn.zm.) w odniesieniu do zakupu drukarek ze skanerem jest właściwe.
Wnioskodawca podziela stanowisko, iż zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt.26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r., poz.361 z późn.zm.) w odniesieniu do zakupu drukarek ze skanerem jest właściwe.
Urządzenie, którego dotyczy niniejsze uzasadnienie jest urządzeniem wielofunkcyjnym, a jego funkcjonalność odpowiada elementom wymienionym w ustawie. Jest to sprzęt zakupiony na potrzeby placówek oświatowych, który będzie wykorzystywany do celów edukacyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zauważyć, że zostali Państwo uznani za podmiot zainteresowany wydaniem interpretacji indywidualnej z uwagi na wskazanie we wniosku, że występują Państwo jako zamawiający w rozumieniu przepisów prawa zamówień publicznych.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a) dla placówek oświatowych,
b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15;
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:
1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
2.Drukarki
3.Skanery
4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:
Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Ponadto, stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
Jednocześnie zaznaczyć należy, że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:
Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Z opisu sprawy wynika, że Powiat jako jednostka posiadająca osobowość prawną jest wnioskodawcą projektu pn. „…”, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla …. 2021-2027, Działanie 10.4 Kształcenie zawodowe. Głównym celem projektu jest poprawa jakości kształcenia w szkołach zawodowych z powiatu poprzez wdrożenie programów rozwojowych i realizację działań zmierzających do nabycia przez uczniów i nauczycieli kompetencji/kwalifikacji oraz do zwiększenia potencjału dydaktycznego szkół poprzez zakup sprzętu i materiałów dydaktycznych do realizacji zajęć. Powiat jest organem prowadzącym dla publicznych placówek oświatowych, w których będą użytkowane zakupione urządzenia w ramach realizowanych zadań, tj. Zespół Szkół .., Zespół Szkół …oraz Zespół Szkół ….
W ramach realizacji tego projektu zostały zakupione:
-dla Zespołu Szkół … - urządzenie wielofunkcyjne laserowe kolorowe sieciowe,
-dla Zespołu Szkół … - drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4.
Sprzęt został dostarczony do placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat i będzie tam wykorzystywany w celu realizacja zadań edukacyjnych objętych projektem. Postępowanie na zakup urządzeń zostało przeprowadzone w trybie podstawowym na podstawie art. 275 pkt 1 przez Powiat, natomiast odbiorcą sprzętu są placówki oświatowe.
Wykonawca zrealizował zamówienie na podstawie umowy zawartej w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, stosując stawkę 0% podatku VAT dla dostawy ww. urządzeń. W ocenie Wnioskodawcy, dostawa urządzenia wielofunkcyjnego na rzecz Zespołu Szkól … oraz Zespołu Szkół …. spełnia warunki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Dostawca wyłoniony w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy sprzętu komputerowego posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe, o których mowa we wniosku zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy. kopia dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ww. ustawy została przekazana przez dostawcę do właściwego urzędu skarbowego. Również w odniesieniu do zdarzenia przyszłego dostawca, który zostanie wyłoniony w ramach postępowania o udzielenie zamówienia będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe, o których mowa we wniosku zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy oraz kopia dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ww. ustawy, zostanie przekazana przez Dostawcę wraz z dokumentem zapłaty do właściwego urzędu skarbowego.
Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu sprawy w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie należy wskazać, że nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego są opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.
Zatem, z uwagi na fakt, że kolorowe laserowe urządzenie wielofunkcyjne sieciowe oraz urządzenie wielofunkcyjne (drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4) nie zostały wprost wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, do ich dostawy na rzecz placówek oświatowych nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Podsumowując, stanowisko Państwa Powiatu w zakresie zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy kolorowego laserowego urządzenia wielofunkcyjnego sieciowego oraz urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4) - jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 zez zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Powiatu będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i Państwa Powiat zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
