Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.554.2025.2.DJD
Przychody z działalności gospodarczej, obejmującej usługi sklasyfikowane jako PKWiU 74.90.20.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, jeżeli działalność nie obejmuje usług objętych innymi stawkami przewidzianymi w ustawie o ryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu ze świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 lipca 2025 r. (wpływ 30 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (przedstawiony ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) od 2 października 2024 r. na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej rozlicza uzyskiwane przychody według zasad ogólnych, tj. skali podatkowej.
Wnioskodawca zamierza złożyć stosowne oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 lutego 2026 r.
Ma On prawo do wyboru formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany.
Prowadzi działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843; dalej: „Ustawa o ryczałcie”). Działalność ta nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ryczałcie. Do wykonywanej działalności nie mają również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. W odniesieniu do działalności gospodarczej Podatnika zachowane są wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz kontrahenta usługi w charakterze analityka finansowego.
Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług (umowa B2B), której zakres obejmuje w szczególności wykonywanie następujących czynności dla klientów zleceniodawcy:
·raportowanie i analizę danych finansowych (w tym zapisów księgowych) dla klientów zleceniodawcy;
·przygotowywanie indywidualnych zestawień i raportów dopasowanych do potrzeb klientów;
·przygotowywanie i rozliczanie budżetów;
·przygotowywanie biznesplanów, memorandów inwestycyjnych, modeli finansowych;
·tworzenie autorskich wskaźników i metryk finansowych;
·projektowanie i wdrażanie systemów raportowania finansowego;
·opracowywanie rozwiązań Business Intelligence;
·integrację systemów finansowo-księgowych z narzędziami analitycznymi;
·audyt procesów i procedur finansowych;
·tworzenie algorytmów do automatycznej analizy danych finansowych.
Świadczona usługa polega na kompleksowym raportowaniu i analizie danych finansowych na zlecenie klientów kontrahenta. Usługa obejmuje przygotowywanie indywidualnych zestawień oraz raportów finansowych i operacyjnych, co polega na identyfikacji odpowiednich danych, modelowaniu danych, tworzeniu relacyjnego modelu, a następnie tworzeniu zestawień i wizualizacji w celu prezentacji danych. Środowiskiem pracy Wnioskodawcy są zaawansowane narzędzia .... oraz dedykowane systemy analityczne.
Powyższe działania obejmują również przygotowywanie i rozliczanie budżetów, opracowywanie biznesplanów, memorandów inwestycyjnych oraz modeli finansowych, w zależności od potrzeb konkretnego klienta zleceniodawcy. W ramach świadczonych usług Wnioskodawca opracowuje także autorskie wskaźniki i metryki finansowe dostosowane do specyfiki branży i potrzeb analitycznych klienta. Istotnym elementem działalności jest projektowanie i wdrażanie systemów raportowania finansowego oraz opracowywanie zaawansowanych rozwiązań Business Intelligence. Wnioskodawca zajmuje się integracją systemów finansowo-księgowych z narzędziami analitycznymi, co umożliwia automatyzację procesów i zwiększenie efektywności analiz. W zakresie świadczonych usług, kluczową rolę odgrywa automatyzacja procesów ekstrakcji i agregacji danych poprzez tworzenie algorytmów do automatycznej analizy danych finansowych, co stanowi najistotniejszą część realizowanych usług, gdyż zajmuje około 70% czasu poświęcanego na realizację usług. W tym zakresie do obowiązków Wnioskodawcy należy także analiza otrzymanych danych, weryfikacja ich poprawności i przedstawienie spostrzeżeń.
Działalność obejmuje również audyt procesów i procedur finansowych w celu optymalizacji przepływu informacji i poprawy jakości danych. W ramach współpracy przewidziany jest kontakt z klientami kontrahenta w celu omówienia dodatkowych zestawień i raportów, doprecyzowania potrzeb informacyjnych oraz przedstawienia możliwych kierunków wykorzystania narzędzi analitycznych w kontekście celów biznesowych. Świadczenie powyższych usług wymaga wykorzystywania profesjonalnej wiedzy w dziedzinie analityki finansowej i biznesowej, obejmującej znajomość zasad rachunkowości, struktury sprawozdań finansowych, wskaźników efektywności operacyjnej, technologii informatycznych oraz umiejętności interpretacji danych liczbowych w kontekście celów operacyjnych i strategicznych klienta.
Świadczenie usług, o których mowa we wniosku, nie następuje na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ramach świadczenia opisanych we wniosku usług, Wnioskodawcy nie przysługuje kierownicza (decyzyjna) rola co do wyboru kontrahenta, podpisania z nim umowy, jej wykonywania i rozwiązania. Umowa, na podstawie której Wnioskodawca świadczy opisane usługi, nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego, czy też umowy o podobnym charakterze.
Poza omówioną wyżej umową, Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie przewiduje, aby świadczył inne usługi, natomiast, w ocenie Wnioskodawcy, ww. usługi mają charakter usług mieszanych i nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki ryczałtu wynikającej z Ustawy o ryczałcie.
Usługi powinny być zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.20.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, przy czym podając to grupowanie, Wnioskodawca podkreśla, że podziela tezę płynącą z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 stycznia 2024 r. sygn. akt II FSK 487/23 tj. „nie można uznać, aby wymóg kwalifikacji poszczególnych usług do właściwego grupowania PKWiU, był elementem stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązana jest osoba ubiegającą się o wydanie interpretacji indywidualnej”. Organ interpretacyjny nie może zatem uzależniać wydania interpretacji od wskazania przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r. sygn. akt I SA/Go 182/18, czy wyrok NSA z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16.
Aktualnie jedynym źródłem przychodu Wnioskodawcy jest prowadzona działalność gospodarcza. Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł przychodów.
W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że świadczy opisane szczegółowo usługi tylko dla jednego kontrahenta. Pełen zakres prowadzonej działalności gospodarczej to zatem świadczenie usług analizy finansowej, na który składają się czynności szczegółowo opisane w opisie zdarzenia przyszłego. Obecnie Wnioskodawca dla celów działalności gospodarczej prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Po zmianie formy opodatkowania na ryczałt, Wnioskodawca będzie prowadził uproszczoną ewidencję przychodów. W przypadku osiągania przychodów z działalności opodatkowanymi różnymi stawkami, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami, zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca osiąga przychody z działalności gospodarczej wyłącznie ze świadczenia wskazanych we wniosku usług w charakterze analityka finansowego.
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi, obejmujące:
·raportowanie i analizę danych finansowych (w tym zapisów księgowych) dla klientów zleceniodawcy;
·przygotowywanie indywidualnych zestawień i raportów dopasowanych do potrzeb klientów;
·przygotowywanie i rozliczanie budżetów;
·przygotowywanie biznesplanów, memorandów inwestycyjnych, modeli finansowych;
·tworzenie autorskich wskaźników i metryk finansowych;
·projektowanie i wdrażanie systemów raportowania finansowego;
·opracowywanie rozwiązań Business Intelligence;
·integrację systemów finansowo-księgowych z narzędziami analitycznymi;
·audyt procesów i procedur finansowych;
·tworzenie algorytmów do automatycznej analizy danych finansowych,
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że dokonał samodzielnego sklasyfikowania wyżej wymienionych zakresów działalności poprzez ich przypisanie do odpowiedniego kodu PKWiU. Wnioskodawca jest świadomy, że właściwa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona od klasyfikacji świadczonych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usługi (PKWiU), jednakże podkreśla, że podziela tezę płynącą z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 stycznia 2024 r. sygn. akt II FSK 487/23, tj. „nie można uznać, aby wymóg kwalifikacji poszczególnych usług do właściwego grupowania PKWiU, był elementem stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązana jest osoba ubiegającą się o wydanie interpretacji indywidualnej". Organ interpretacyjny nie może zatem uzależniać wydania interpretacji od wskazania przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo: wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r. sygn. akt I SA/Go 182/18; wyrok NSA z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16.
Orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza jednoznacznie, że do kompetencji organów podatkowych należy wskazanie i weryfikacja PKWiU czynności wykonywanych przez podatnika (zob. wyroki: NSA z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16, czy WSA w Gorzowie Wielkopolskim).
Wnioskodawca oznacza usługi na wystawianych fakturach opisem „Świadczenie usług zgodnie z umową”. Usługi te, Wnioskodawca sklasyfikował jako podlegające grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje usługi polegające na analizie danych finansowych, przygotowywaniu raportów, modeli finansowych, rozliczeń budżetowych i biznesplanów. Dane źródłowe wykorzystywane są w celu stworzenia syntetycznych informacji i interpretacji niezbędnych dla klientów do podejmowania decyzji biznesowych. Choć w ramach tych usług dochodzi do operacji na danych (tj. ich selekcji, agregacji, modelowania), działania te nie mają charakteru samoistnej usługi przetwarzania danych, o której mowa w klasyfikacji PKWiU ex 63.11.1, lecz stanowią element pomocniczy w świadczeniu usługi o charakterze analitycznym. Zasadniczym celem działalności Wnioskodawcy nie jest przetwarzanie danych w sensie technicznym (np. hosting, prowadzenie baz danych), ale dostarczenie klientowi wiedzy biznesowej i finansowej w postaci analiz/raportów, które powstają na bazie przetwarzanych danych, przy wykorzystaniu wiedzy specjalistycznej z zakresu rachunkowości, finansów i analizy ekonomicznej.
Reasumując, usługi opisane we wniosku nie są związane z przetwarzaniem danych w rozumieniu klasyfikacji statystycznej. Jednocześnie, Wnioskodawca oczekuje od Organu pomocy i informacji, czy powyższe usługi są związane z przetwarzaniem danych, czy też nie.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head Office). W ocenie Wnioskodawcy, nie są to również usługi doradcze związane z zarządzaniem. Świadczone usługi mają przede wszystkim charakter analityczny/techniczny, polegające na wykonywaniu technicznych czynności, które sprowadzają się do konkretnych czynności, a nie stricte do doradztwa. W ramach zakresu wskazanego we wniosku, Wnioskodawca nie udziela porad kontrahentowi, nie wskazuje sposobów postępowania i nie udziela wyjaśnień. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Zatem Wnioskodawca nie świadczy w tym zakresie usług doradczych.
Kontrahent, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy opisane usług, nie jest podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą. W szczególności, Wnioskodawca nie pełni żadnej funkcji w organach spółki, ani nie posiada udziałów w kapitale zakładowym.
Pytanie (postawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·raportowanie i analizę danych finansowych (w tym zapisów księgowych) dla klientów zleceniodawcy;
·przygotowywanie indywidualnych zestawień i raportów dopasowanych do potrzeb klientów;
·przygotowywanie i rozliczanie budżetów;
·przygotowywanie biznesplanów, memorandów inwestycyjnych, modeli finansowych;
·tworzenie autorskich wskaźników i metryk finansowych;
·projektowanie i wdrażanie systemów raportowania finansowego;
·opracowywanie rozwiązań Business Intelligence;
·integrację systemów finansowo-księgowych z narzędziami analitycznymi;
·audyt procesów i procedur finansowych;
·tworzenie algorytmów do automatycznej analizy danych finansowych,
wskazanych opisie zdarzenia przyszłego, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·raportowanie i analizę danych finansowych (w tym zapisów księgowych) dla klientów zleceniodawcy;
·przygotowywanie indywidualnych zestawień i raportów dopasowanych do potrzeb klientów;
·przygotowywanie i rozliczanie budżetów;
·przygotowywanie biznesplanów, memorandów inwestycyjnych, modeli finansowych;
·tworzenie autorskich wskaźników i metryk finansowych;
·projektowanie i wdrażanie systemów raportowania finansowego;
·opracowywanie rozwiązań Business Intelligence;
·integrację systemów finansowo-księgowych z narzędziami analitycznymi;
·audyt procesów i procedur finansowych;
·tworzenie algorytmów do automatycznej analizy danych finansowych,
które, w ocenie Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub w art. 14 ustawy o podatku dochodowym,z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Podatnicy mogą dokonać wyboru tej formy opodatkowania, o ile zgodnie z art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej równowartości 2 000 000 euro lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć także należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylona,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)e) uchylona,
e)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust 2 Ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Oznacza to, że o ile dana działalność usługowa nie jest wskazana jako opodatkowana innymi stawkami (wg art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 2b, 3, 4, 6, 7, 8 ww. ustawy), to podlega ona opodatkowaniu stawką 8,5%.
Na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Powyższe przepisy nie wskazują jednak na zastosowanie konkretnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
·raportowanie i analizę danych finansowych (w tym zapisów księgowych) dla klientów zleceniodawcy;
·przygotowywanie indywidualnych zestawień i raportów dopasowanych do potrzeb klientów;
·przygotowywanie i rozliczanie budżetów;
·przygotowywanie biznesplanów, memorandów inwestycyjnych, modeli finansowych;
·tworzenie autorskich wskaźników i metryk finansowych;
·projektowanie i wdrażanie systemów raportowania finansowego;
·opracowywanie rozwiązań Business Intelligence;
·integrację systemów finansowo-księgowych z narzędziami analitycznymi;
·audyt procesów i procedur finansowych;
·tworzenie algorytmów do automatycznej analizy danych finansowych.
Konkludując, Wnioskodawca spełnia wszystkie pozytywne przesłanki do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w szczególności wynikające z art. 1 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, nie mają do Niego zastosowania ograniczenia określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy oraz nie mają zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem określone w art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy. Wnioskodawca nie wykonuje wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11ww. ustawy. Przychody osiągane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług stanowią działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychody te nie należą do kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy o ryczałcie.
Mając na uwadze, że ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę, szczegółowo opisanych we wniosku, przychody te zostały zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wobec tego, należy uznać, że do tych przychodów właściwa będzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, przewidziana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, jako stawka dla działalności usługowej.
Możliwość zastosowania stawki ryczałtu 8,5% do usług klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 znajduje również potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych, m.in. w interpretacjach indywidualnych:
·z 18 marca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.28.2024.2.AP;
·z 7 marca 2025 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.553.2024.3.BM;
·z 11 kwietnia 2025 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.148.2025.2.WS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON) podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody i zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podkreślić raz jeszcze należy, że w celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz właściwej stawki podatku niezbędne jest wskazanie symbolu PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r.) wykonywanych usług. W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru działalności gospodarczej.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od października 2024 r., a uzyskiwane przychody opodatkowuje według zasad ogólnych, tj. skali podatkowej. Zamierza Pan złożyć stosowne oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 lutego 2026 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz kontrahenta usługi w charakterze analityka finansowego. Zawarł Pan umowę o świadczenie usług (umowa B2B), której zakres obejmuje w szczególności wykonywanie następujących czynności dla klientów zleceniodawcy:
·raportowanie i analizę danych finansowych (w tym zapisów księgowych) dla klientów zleceniodawcy;
·przygotowywanie indywidualnych zestawień i raportów dopasowanych do potrzeb klientów;
·przygotowywanie i rozliczanie budżetów;
·przygotowywanie biznesplanów, memorandów inwestycyjnych, modeli finansowych;
·tworzenie autorskich wskaźników i metryk finansowych;
·projektowanie i wdrażanie systemów raportowania finansowego;
·opracowywanie rozwiązań Business Intelligence;
·integrację systemów finansowo-księgowych z narzędziami analitycznymi;
·audyt procesów i procedur finansowych;
·tworzenie algorytmów do automatycznej analizy danych finansowych.
Wskazane usługi świadczy Pan tylko dla jednego kontrahenta, z którym nie jest powiązany. Świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi klasyfikuje Pan jako PKWiU 74.90.20.0. W ramach świadczonych usług dochodzi do operacji na danych, jednak działania te nie mają charakteru samoistnej usługi przetwarzania danych, o której mowa w klasyfikacji PKWiU ex 63.11.1, lecz stanowią element pomocniczy w świadczeniu usługi o charakterze analitycznym. Świadczone usługi nie są związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head Office). Nie są to również usługi doradcze związane z zarządzaniem.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0, to właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyskuje i nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu określona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto, zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, o ile spełnione zostaną ustawowe przesłanki opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego i w ustawowym terminie złoży Pan oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego przychodów z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.20.0.
Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Nie jestem bowiem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbol PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do wskazanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Sformułowanie zawarte w opisie sprawy i Pana stanowisku: „PKWiU 74.90.20.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” uznano za oczywistą omyłkę pisarską pozostającą bez wpływu na rozstrzygnięcie, gdyż prawidłowa nazwa powyższego symbolu, zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU jest następująca: „74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Dodatkowo informuję, że usługi przetwarzania danych mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 63.11.11.0 - Usługi przetwarzania danych.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),
Wobec powyższego stwierdzam, że skoro świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikował Pan pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, to nie ma konieczności analizy i oceny, czy usługi te, sklasyfikowane przez Pana pod ww. symbolem PKWiU, są związane z przetwarzaniem danych, czy też nie.
Kwestie klasyfikacyjne pozostają bowiem poza zakresem przepisów prawa podatkowego. Przepisy podatkowe i przepisy o statystyce publicznej to odrębne dziedziny prawa publicznego. W postępowaniu interpretacyjnym dokonuję wykładni przepisów prawa podatkowego w oparciu wyłącznie o informacje przedstawiane przez wnioskodawcę.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
