Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.206.2025.1.MAZ
Właściciel wyrobów akcyzowych przechowywanych w cudzym składzie podatkowym nie jest podatnikiem akcyzy ani zobowiązanym do oznaczania wyrobów znakami akcyzy, o ile nie posiada zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam,żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegozdarzeniaprzyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakreswnioskuowydanieinterpretacjiindywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie dotyczącym uznania Wnioskodawcy za podatnika akcyzy w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych Spółki z usługowego składu podatkowego oraz obowiązku oznaczania w tym składzie podatkowym znakami akcyzy tych wyrobów akcyzowych, wpłynął 30 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opiszdarzeniaprzyszłego
A Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność w zakresie (...). W Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych Spółka posiada status podatnika podatku akcyzowego.
W ramach prowadzonej działalności aktualnie Spółka dystrybuuje wyroby (...) (dalej jako: „Wyroby”).
Spółka w ramach prowadzonej działalności posiada zezwolenie na funkcjonowanie jako zarejestrowany odbiorca. Spółka nie posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
W związku ze zmianą modelu biznesowego Spółka planuje nabywać Wyroby ze składu podatkowego zlokalizowanego na terytorium Niemiec oraz dokonywać ich dostaw do klientów końcowych (dalej jako: „Klient”) na terytorium Polski. W związku z nabywanymi towarami Spółka planuje zawrzeć z usługowym składem podatkowym, zlokalizowanym na terytorium Polski, umowę o obsługę i magazynowanie należących do nich Wyrobów. W ramach ww. umowy zawartej ze składem podatkowym, to skład podatkowy będzie dokonywał przemieszczenia Wyrobów ze składu podatkowego w Niemczech do swojego składu podatkowego w Polsce w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Właścicielem Wyrobów zlokalizowanych w składzie podatkowym w Polsce będzie Spółka.
Spółka planuje, aby Wyroby, które podlegałyby wyprowadzeniu ze składu podatkowego były oznaczane znakami akcyzy Spółki.
Klientami w Polsce będą osoby prawne lub osoby fizyczne, zarówno będące jak i niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku akcyzowego. Niemniej jednak przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie sprzedaż do podmiotów osób niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku akcyzowego.
Spółka nie posiada i nie planuje występować o zezwolenie wyprowadzania Wyrobów będących jej własnością ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Pytania
1.Czy Spółka będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia Wyrobów z usługowego składu podatkowego przez operatora tego składu, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy?
2.Czy Spółka jako podmiot nieposiadający zezwolenia na wyprowadzania Wyrobów z usługowego składu podatkowego, nie będzie podmiotem zobowiązanym do oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy Wyrobów akcyzowych, znajdujących się w usługowym składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i będących jej własnością?
Państwastanowiskowsprawie
1.Spółka stoi na stanowisku, że nie będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia Wyrobów z usługowego składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
2.Spółka stoi na stanowisku, że jako podmiot nieposiadający zezwolenia na wyprowadzania Wyrobów z usługowego składu podatkowego, nie będzie podmiotem zobowiązanym do oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy Wyrobów akcyzowych, znajdujących się w usługowym składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i będących jej własnością.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad 1.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).
Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje zasadniczo z dniem zakończenia tej procedury (art. 45 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym). W sytuacji opisanej we wniosku jest to moment wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (art. 42 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).
Należy dalej wskazać, że podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy jest, co do zasady, podmiot prowadzący ten skład, który jest odpowiedzialny za dochowanie warunków tej procedury, niezależnie od tego, czy jest on właścicielem wyprowadzanych wyrobów czy też należą one do innego podmiotu. Na zasadzie wyjątku, podatnikiem z tego tytułu może zostać również podmiot inny niż prowadzący skład podatkowy, który jest właścicielem wyprowadzanych wyrobów – o ile uzyskał zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy akcyzowej (art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).
W przedstawionej sprawie, jak już wskazano, Spółka nie posiada i nie planuje występować o zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym Spółka nie będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia Wyrobów będących jej własnością, z usługowego składu podatkowego, poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy.
Ad 2.
Stosownie do art. 114 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ww. ustawy, w tym wyroby alkoholowe.
Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 ustawy o podatku akcyzowym, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
Stosownie z kolei do art. 125 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot będący:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 ustawy o podatku akcyzowym;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym;
7)podmiotem, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym.
Wnioskodawca w tym miejscu podkreśla, że unormowania w zakresie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy mają na celu zapewnienie, że wyroby podlegające zgodnie z przepisami ustawy takiemu obowiązkowi, zostaną prawidłowo oznaczone tymi znakami, przed przeznaczeniem wyrobów do konsumpcji.
W art. 116 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazany został zasadniczy katalog podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy. Na podstawie art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący skład podatkowy (w tym również usługowy skład podatkowy, w którym podmiot ten magazynuje wyroby należące do innych podmiotów), jest co do zasady zobowiązany do oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Wyłączeniem od tej reguły może być m.in. sytuacja, o której mowa w art. 116 ust. 1 pkt 6 ustawy, tj. wówczas, gdy właściciel wyrobów akcyzowych magazynowanych w usługowym składzie podatkowym uzyska od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Z cytowanego przepisu wynika, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym podmiocie prowadzącym skład podatkowy, za wyjątkiem sytuacji, w których obowiązek ten spoczywa na podmiocie posiadającym zezwolenie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z tego składu podatkowego, który jednocześnie jest właścicielem wyrobów podlegających obowiązkowi oznaczania lub zamierza nabyć te wyroby.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że to skład podatkowy a nie Spółka jest podmiotem zobowiązanym do oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy Wyrobów będących własnością Spółki i znajdujących się w procedurze zawieszenia w składzie podatkowym w sytuacji, gdy Spółka nie posiada zezwolenia na wyprowadzanie Wyrobów z usługowego składu podatkowego.
Po prawidłowym oznaczeniu przez skład podatkowy ww. Wyrobów podatkowymi znakami akcyzy, mogą one zostać na zlecenie Spółki wyprowadzone przez skład podatkowy z tego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w celu ich dalszej dystrybucji na terytorium kraju.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka planuje magazynować w usługowym składzie podatkowym Wyroby akcyzowe, w szczególności napoje alkoholowe, a także korzysta z innych usług tego składu. W ramach tych innych usług Spółka planuje skorzystać również z usług składu podatkowego m.in. w zakresie oznaczenia znakami akcyzy Wyrobów, znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Jak zaznaczył Wnioskodawca, Spółka nie będzie posiadała zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z usługowego składu podatkowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, w zw. z art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, to podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym stosowana jest procedura zawieszenia poboru akcyzy względem Wyrobów akcyzowych będących własnością Spółki, która nie posiada zezwolenia wyprowadzenia na mocy art. 54 ust. 1 ustawy, będzie zobowiązany do oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem tej procedury.
Wnioskodawca zaznacza, że podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy jest, co do zasady, podmiot prowadzący ten skład, który jest odpowiedzialny za dochowanie warunków tej procedury, niezależnie od tego, czy jest on właścicielem wyprowadzanych wyrobów czy też należą one do innego podmiotu.
Na zasadzie wyjątku, podatnikiem z tego tytułu może zostać również podmiot inny niż prowadzący skład podatkowy, który jest właścicielem wyprowadzanych wyrobów – o ile uzyskał zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).
Spółka stoi na stanowisku, że jako podmiot nieposiadający zezwolenia na wyprowadzania Wyrobów z usługowego składu podatkowego nie będzie podmiotem zobowiązanym do oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy Wyrobów akcyzowych znajdujących się w usługowym składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i będących jej własnością.
Ocenastanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.
Uzasadnienieinterpretacjiindywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak wynika z art. 92 ustawy o podatku akcyzowym:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Użyte w ustawie określenie skład podatkowy oznacza - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym:
Określenie podmiot prowadzący skład podatkowy oznacza podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W świetle art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
W myśl art. 13 ust. 3 ustawy:
Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku:
- zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
- wprowadzenia do składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który odebrał te wyroby jako uprawniony odbiorca,
- dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego, w miejscu importu znajdującym się w składzie podatkowym.
Jak wynika z art. 45 ust. 1 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wskazano w art. 54 ust. 1 ustawy:
Zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej „zezwoleniem wyprowadzenia”, dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-6.
Stosownie do art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
W świetle art. 120 ust. 2 ustawy:
Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
Jak wynika z art. 125 ustawy:
1. Podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący:
1) podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
2) importerem;
3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4) przedstawicielem podatkowym;
5) podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7) podmiotem, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7.
1a. W przypadku wyrobów akcyzowych, które po dokonaniu importu i dopuszczeniu do obrotu mają być wysyłane przez zarejestrowanego wysyłającego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego na terytorium kraju, znaki akcyzy może otrzymać importer, podmiot prowadzący skład podatkowy albo właściciel wyrobów, o którym mowa w art. 13 ust. 3, w przypadku gdy będzie wyprowadzał te wyroby ze składu podatkowego.
1b. Podatkowe znaki akcyzy otrzymuje również podmiot dokonujący czynności, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 1-3.
1c. Podatkowe znaki akcyzy otrzymuje również producent wina, o którym mowa w art. 116 ust. 1b.
Stosownie do art. 126 ust. 1 ustawy:
Decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.
Zgodnie z art. 130 ust. 1 ustawy:
Znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru znaków akcyzy nie można zbywać lub na jakichkolwiek innych zasadach odstępować lub przekazywać odpłatnie albo nieodpłatnie innym podmiotom, z zastrzeżeniem ust. 3-5.
Państwa wątpliwości, związane z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, dotyczą tego:
-czy Spółka będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia Wyrobów z usługowego składu podatkowego przez operatora tego składu;
-czy Spółka jako podmiot nieposiadający zezwolenia na wyprowadzenie własnych Wyrobów z usługowego składu podatkowego, nie będzie zobowiązana do oznaczania podatkowymi znakami akcyzy tych Wyrobów znajdujących się w usługowym składzie podatkowym.
Należy wskazać, że podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy jest, co do zasady, podmiot prowadzący ten skład, który jest odpowiedzialny za dochowanie warunków tej procedury, niezależnie od tego, czy jest właścicielem wyprowadzanych wyrobów, czy też należą one do innego podmiotu. Na zasadzie wyjątku, podatnikiem z tego tytułu (wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy) może zostać również podmiot inny niż prowadzący skład podatkowy, gdy jest właścicielem wyprowadzanych wyrobów i o ile uzyskał zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy (stanowi o tym art. 13 ust. 3 ustawy).
W przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego Spółka będzie właścicielem wyrobów akcyzowych (określonych jako Wyroby) znajdujących się w usługowym składzie podatkowym. Ponadto Spółka nie posiada i nie planuje występować o zezwolenie wyprowadzenia tych Wyrobów, ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie posiadał zezwolenia wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji, gdy wyprowadzenia Wyrobów ze składu podatkowego dokona operator tego składu, to wówczas Spółka nie będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia Wyrobów będących jej własnością poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Unormowania w zakresie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy mają na celu zapewnienie, że wyroby podlegające temu obowiązkowi zostaną prawidłowo oznaczone przed przeznaczeniem ich do konsumpcji. W art. 116 ust. 1 ustawy wskazany został zasadniczy katalog podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.
Na podstawie art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy (w tym usługowy skład podatkowy, w którym podmiot ten magazynuje wyroby należące do innych podmiotów) jest – co do zasady – zobowiązany do oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Wyłączeniem od tej reguły jest m.in. sytuacja wskazana w art. 116 ust. 1 pkt 6, gdy właściciel wyrobów akcyzowych, magazynowanych usługowo w składzie podatkowym, uzyska od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1, będąc podatnikiem na mocy art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy zauważyć, że Wnioskodawca nie posiada i nie planuje występować o zezwolenie na wyprowadzenie własnych Wyrobów z usługowego składu podatkowego. W takim przypadku Spółka nie będzie podmiotem zobowiązanym do oznaczania podatkowymi znakami akcyzy własnych Wyrobów znajdujących się w usługowym składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkoweinformacje
Informacjaozakresierozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, jego sytuacji prawnopodatkowej, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenieofunkcjiochronnejinterpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenieoprawiedowniesieniaskarginainterpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawaprawnadlawydaniainterpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
