Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.348.2025.1.AS
Posiadanie przez spółkę oraz jej udziałowca udziałów członkowskich w spółdzielni energetycznej nie stanowi przeszkody do stosowania przez spółkę estońskiego CIT, jako że spółdzielnia nie jest uznawana za podmiot, którego udział wyklucza tę formę opodatkowania.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2025 r. za pośrednictwem operatora pocztowego wpłynął Państwa wniosek z 6 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy okoliczność, że zarówno Spółka, jak i jej udziałowiec będą członkami Spółdzielni energetycznej (będą posiadali prawa i obowiązki związane z członkostwem w takiej spółdzielni i obejmą udziały członkowskie) nie będzie stanowiła jednej z przesłanek negatywnych, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 i pkt 5 ustawy o CIT, a tym samym Spółka nadal będzie uprawniona do korzystania z opodatkowania estońskim CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(X) (dalej jako: „Wnioskodawca" lub „Spółka") jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania.
Spółka prowadzi działalność produkcyjną. Działalność Spółki obejmuje obszar całej Polski. Spółka prowadzi również eksport swoich wyrobów (głównie do państw członkowskich Unii Europejskiej).
Wnioskodawca począwszy od 1 stycznia 2024 r. wybrał opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisów rozdziału 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawych (t. j. Dz. U.2025 r. poz.278 ze zm., dalej jako: „ustawa o CIT"), tj. ryczałtem od dochodów spółek (dalej jako: „Ryczałt” lub „estoński CIT”).
Spółka planuje członkostwo w spółdzielni energetycznej - instytucji, o której mowa w art. 2 pkt 33a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 z późn. zm., dalej jako: „ustawa o OZE”) - dalej jako: „Spółdzielnia energetyczna”.
Na obecnym etapie planowane jest, że obok Spółki członkiem Spółdzielni energetycznej będzie m.in. Pan (…) (będący udziałowcem Spółki) - dalej jako: „Wspólnik”.
Udziałowcami Spółki są tylko osoby fizyczne.
Nie jest wykluczone, że w przyszłości do Spółdzielni będą przystępowały również inne podmioty (osoby prawne lub osoby fizyczne).
Spółdzielnia energetyczna będzie działać na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593 ze zm. - dalej: „Prawo Spółdzielcze”) oraz ustawy o OZE.
Spółdzielnia w pierwszej kolejności zostanie utworzona i zarejestrowana jako „zwykła” spółdzielnia (zgodnie z zasadami wynikającymi z Prawa Spółdzielczego), a następnie planuje się, że spełni warunki uznania jej za spółdzielnię energetyczną w rozumieniu Ustawy o OZE (w tym złoży wniosek o zamieszczenie w wykazie spółdzielni energetycznych do Dyrektora Generalnego KOWR).
Spółdzielnia nabędzie osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego.
Zasady działalności spółdzielni energetycznej regulują dokładniej przepisy art. 38c i następnych Ustawy o OZE. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do Spółdzielni energetycznych znajdą zastosowanie przepisy ustawy Prawo spółdzielcze. Szczegółowe regulacje dotyczące praw i obowiązków członków spółdzielni będą uregulowane w statucie (m.in. w zakresie wysokości wpisowego oraz wysokości i ilość udziałów, które członek obowiązany jest zadeklarować).
Przedmiot działalności Spółdzielni energetycznej będzie dotyczył energii elektrycznej - tj. uregulowanie kwestii wytwarzania, obrotu lub magazynowania energii elektrycznej w ramach działalności prowadzonej wyłącznie na rzecz Spółdzielni energetycznej oraz jej członków.
Wnioskodawca wskazuje, że role poszczególnych podmiotów (w tym rola Spółki jako członka spółdzielni) mogę się zmieniać w trakcie działalności Spółdzielni - w szczególności:
- członkowie spółdzielni energetycznej będą wytwarzać energię elektryczną i sprzedawać ją do spółdzielni,
- członkowie spółdzielni będą wytwarzać i zużywać energię elektryczną, a ewentualną nadwyżkę będą sprzedawać lub niedobór kupować od spółdzielni,
- członkowie będą wyłącznie nabywać energię elektryczną od spółdzielni energetycznej, przy czym jak wskazano, rola poszczególnych członków Spółdzielni energetycznej (w tym Spółki) może się zmieniać w czasie.
Z uwagi na powyższe plany Spółka chciałaby potwierdzić, czy przystąpienie Spółki oraz Wspólnika do Spółdzielni energetycznej (w tym poprzez objęcie udziałów członkowskich) nie naruszy warunku opodatkowania estońskim CIT (spełnienia warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o CIT).
Pytania
1) Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, okoliczność, że Wnioskodawca będzie członkiem Spółdzielni energetycznej (będzie posiadał prawa i obowiązki związane z członkostwem w takiej spółdzielni i obejmie udziały członkowskie) nie będzie stanowiła jednej z przesłanek negatywnych, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, a tym samym Spółka nadal będzie uprawniona do korzystania z opodatkowania estońskim CIT?
2) Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, okoliczność, że udziałowiec Wnioskodawcy będzie członkiem Spółdzielni energetycznej (będzie posiadał prawa i obowiązki związane z członkostwem w takiej spółdzielni i obejmie udziały członkowskie) nie będzie stanowiła jednej z przesłanek negatywnych, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a tym samym Spółka nadal będzie uprawniona do korzystania z opodatkowania estońskim CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, okoliczność, że Wnioskodawca będzie członkiem Spółdzielni energetycznej (będzie posiadał prawa i obowiązki związane z członkostwem w takiej spółdzielni i obejmie udziały członkowskie) nie będzie stanowiła jednej z przesłanek negatywnych, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, a tym samym Spółka nadal będzie uprawniona do korzystania z opodatkowania estońskim CIT.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy okoliczność, że udziałowiec Wnioskodawcy będzie członkiem Spółdzielni energetycznej (będzie posiadał prawa i obowiązki związane z członkostwem w takiej spółdzielni i obejmie udziały członkowskie) nie będzie stanowiła jednej z przesłanek negatywnych, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a tym samym Spółka nadal będzie uprawniona do korzystania z opodatkowania estońskim CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Uwagi wstępne
Ryczałt od dochodów spółek jest alternatywną formą opodatkowania dedykowaną niektórym podatnikom podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako: „CIT”).
Ryczałt mogą stosować tylko Spółki, które spełniają warunki wskazane w art. 28j ustawy o CIT, a jednocześnie nie zostały spełnione wobec nich negatywne przesłanki wskazane w art. 28k ustawy o CIT.
Jednym z warunków opodatkowania Ryczałtem jest wymóg dotyczący struktury udziałowej Spółki (podatnika), tj. opodatkowaniu Ryczałtem mogą podlegać tylko podmioty (wybrane spółki, w tym spółki z o.o.), które:
- nie posiadają udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym (art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy);
- oraz których udziałowcami (akcjonariuszami lub wspólnikami) są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej (art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy).
Ww. warunki (wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 4 oraz pkt 5 ustawy) muszą być spełnione przez cały okres opodatkowania Ryczałtem - złamanie tych warunków skutkuje utratą prawa do opodatkowania Ryczałem (art. 281 ustawy o CIT) [winno być: art. 28j ustawy o CIT].
Uzasadnienie do stanowiska nr 1 - spełnienie warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT
Spółka rozważa obecnie przystąpienie do Spółdzielni energetycznej, niemniej w jej ocenie uczestnictwo w tym podmiocie nie będzie oznaczało, że Spółka naruszy warunek opodatkowania estońskim CIT o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Wskazuje na to literalna wykładnia przepisu oraz charakter prawny spółdzielni.
Charakter udziałów członkowskich w Spółdzielni (energetycznej)
Zgodnie z art. 2 pkt 33a ustawy o OZE określenie spółdzielnia energetyczna oznacza: „spółdzielnię w rozumieniu art. 1 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2024 r. poz. 593) albo spółdzielnię rolników w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników (Dz. U. z 2024 r. poz. 372), których przedmiotem działalności jest wytwarzanie energii elektrycznej lub biogazu, lub biogazu rolniczego, lub biometanu, lub ciepła w instalacjach odnawialnego źródła energii, obrót nimi lub ich magazynowanie, dokonywane w ramach działalności prowadzonej wyłącznie na rzecz tych spółdzielni oraz ich członków".
Wnioskodawca wskazuje, że Spółdzielnia energetyczna (której Spółka będzie członkiem) będzie w pierwszej kolejności zarejestrowana jako spółdzielnia, o której mowa w przepisach Prawa Spółdzielczego.
Spółdzielnia, zgodnie z art. 1 Prawa Spółdzielczego, jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Posiada ona osobowość prawną (od chwili wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego). Spółdzielnie prowadzą swoją działalność w oparciu o przepisy Prawa Spółdzielczego, innych ustaw oraz o zarejestrowany statut. Równocześnie zgodnie z art. 19 par. 1 ww. ustawy członek spółdzielni obowiązany jest do wniesienia wpisowego oraz zadeklarowanych udziałów stosownie do postanowień statutu.
Szczegółowe zasady funkcjonowania oraz warunki do uznania spółdzielni za spółdzielnię energetyczną uregulowane zostały w art. 38c i nast. ustawy o OZE. W szczególności stosownie do art. 38f ust. 2 spółdzielnia energetyczna może podjąć działalność po zamieszczeniu jej danych w wykazie spółdzielni energetycznych. Wykaz ten prowadzony jest przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Spółdzielnia energetyczna stanowi formę współpracy osób prawnych i fizycznych, których celem jest wspólne wytwarzanie, magazynowanie oraz zużywanie energii z odnawialnych źródeł na potrzeby jej członków. Co do zasady, celem tego podmiotu jest efektywne zaspokajanie potrzeb energetycznych własnych członków, a nie komercyjna sprzedaż energii.
Spółdzielnia energetyczna jest więc niejako kwalifikowanym rodzajem spółdzielni.
Warunek negatywny z art. 281 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT a członkostwo w spółdzielni energetycznej
Zdaniem Wnioskodawcy posiadanie udziałów członkowskich w spółdzielni energetycznej nie wpływa na warunek wskazany w 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
Kierując się literalną (językową) wykładnią przepisu należy przyjąć, że celem ustawodawcy nie było objęcie udziałów członkowskich w spółdzielniach (w tym również spółdzielniach energetycznych) zakresem art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Gdyby bowiem to było intencją ustawodawcy, w ocenie Wnioskodawcy wynikałoby to wprost z brzmienia przepisów ustawy o CIT. Należy podkreślić, że ustawa o CIT wielokrotnie posługuje się pojęciami spółdzielni (np. w art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT, art. 7b ust. 1 pkt 1 lit a, czy art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o CIT). Ustawodawca dokonuje więc wyraźnego rozgraniczenia pojęcia jakim jest spółdzielnia od np. spółek, spółek osobowych lub innych szczególnych typów osób prawnych.
Mając na uwadze racjonalność ustawodawcy, przyjąć należy, że skoro wskazany przepis nie zawiera wymienionego pojęcia - „spółdzielnia” (udziały w spółdzielnie, członkostwo w spółdzielni itp.), to celem ustawodawcy nie było ograniczenie możliwości opodatkowania Ryczałtem podatników będących członkami spółdzielni (w tym spółdzielni energetycznych).
Jednocześnie prawa członkowskie (udziały w spółdzielni) nie mogą być zrównane z udziałami (akcjami) w innych spółkach lub innymi tytułami prawnymi wskazanymi w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy, z uwagi na charakter prawny spółdzielni energetycznej (uzasadnienie w tym zakresie wskazano poniżej).
a) Udziały (akcje) w kapitale innej spółki
Wnioskodawca wskazuje, że ustawa o CIT (w art. 4a pkt 21 ustawy o CIT), definiuje spółkę jako: spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE), spółkę kapitałową w organizacji, spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a ustawy o CIT, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (spółka komandytowo-akcyjna oraz spółka komandytowa), a także spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Na gruncie ustawy o CIT, pojęcie „spółki” nie obejmuje zatem spółdzielni. W konsekwencji udziałów (członkostwa) w spółdzielni energetycznej nie można uznać, za udziały (akcje) w kapitale innej spółki-gdyż takie podejście byłoby wykładnią sprzeczną z treścią ustawy (contra legem).
b) Tytuły uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym
Ustawa o CIT nie zawiera definicji tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym ani definicji samego funduszu inwestycyjnego. W tym zakresie należy odwołać się do treści ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1034 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 wskazanej ustawy, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.
Na podstawie powyższego, należy stwierdzić, że spółdzielnia energetyczna jest odrębną formą prawną od funduszy inwestycyjnych i nie może być z nimi utożsamiana (z uwagi na odmienną podstawę prawną działania, inne cele działania, oraz odmienne unormowania praw członków spółdzielni w stosunku do jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego).
c) Tytuły uczestnictwa w instytucji wspólnego inwestowania,
Ustawa o CIT nie definiuje instytucji wspólnego inwestowania, ale instytucje te zostały wskazane w art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT (wskazującym na warunki zwolnienia podatkowego dla tych instytucji). Wskazane w ustawie warunki (dot. zwolnienia podatkowego) wskazują, że instytucje wspólnego inwestowania powinny w szczególności prowadzić działalność w zakresie zbiorowego lokowania środków pieniężnych oraz prowadzić swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę oraz podlegać nadzorowi organów nadzoru nad rynkiem finansowym.
Zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że spółdzielnie (w tym spółdzielnie energetyczne) nie powinny być utożsamiane z instytucjami wspólnego inwestowania (a członkostwo w spółdzielni i udziały w spółdzielni z tytułami uczestnictwa wspólnego inwestowania). Odmienny jest bowiem charakter prawny (podstawy prawne) i cel działania tych instytucji.
d) Ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 14 ustawy o CIT, spółką niebędącą osobą prawną jest spółka inna niż wskazana w pkt 21 (szczegółowe uwagi co do tego, jak rozumiana jest spółka w ustawie o CIT zostały przedstawione powyżej). W tym zakresie wskazać należy, że spółkami tymi są: spółka cywilna, spółka jawna (niespełniająca warunków uznania ja za spółkę w rozumieniu art. 4a pkt 21 ustawy o CIT), spółka partnerska oraz zagraniczne spółki, które nie mogą zostać zakwalifikowane jako spółki w rozumieniu wskazanego przepisu.
W tym zakresie wymaga podkreślenia, że spółdzielnia nie może zostać zakwalifikowana jako spółka niebędącą osobą prawną - przepis definiujący te spółki nie wymienia wprost spółdzielni, a ponadto spółdzielnie zgodnie z prawem spółdzielczym posiadają osobowość prawną.
e) Inne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym
W ocenie Wnioskodawcy, udziały w spółdzielni energetycznej nie mogą być uznane także za inne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Spółdzielnia energetyczna nie może być bowiem utożsamiona z fundacją, trustem lub innym podmiotem albo stosunkiem prawnym o charakterze powierniczym.
W zakresie uznania spółdzielni (w tym spółdzielni energetycznej) za fundację lub trust nie powinno być wątpliwości, że instytucje te działają w oparciu o inne regulacje, cele i założenia funkcjonowania (w szczególności nie można w żaden sposób utożsamiać fundacji ze spółdzielnią, gdyż fundacje działają w ściśle określonych celach na rzecz beneficjentów - nie posiadając członków, udziałów itd., a zasady ich działalności są uregulowane w odrębnych ustawach).
Zdaniem Wnioskodawcy nie można również członkostwa w spółdzielni energetycznej utożsamiać z podmiotem lub stosunkiem prawnym o charakterze powierniczym. Stosunek powiernictwa nie został co prawda zdefiniowany w ustawach podatkowych ani w Kodeksie cywilnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.) - a umowy o charakterze powierniczym są zawierane na zasadach swobody umów. W praktyce przyjmuje się jednak, że co do zasady, umowa powiernictwa polega na zawarciu stosunku między jej stronami, powierzającym i powiernikiem, którego celem jest wykonanie przez powiernika we własnym imieniu określonych usług i sfinansowanych przez powierzającego, na jego rzecz i w celu realizacji wskazanego przez niego interesu (por. interpretację DKIS z 19 listopada 2024 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.439.2024.1.AR). W doktrynie prawa przyjmuje się je jako stosunki prawne, w których jednej osobie (powiernikowi) służy określone prawo, ograniczone jednak wyłącznie w stosunku wewnętrznym do innej osoby (powierzającego). W stosunkach zewnętrznych natomiast (wobec osób trzecich) powiernik jest wyłącznym podmiotem przysługującego mu prawa (por. A. Kędzierska-Cieślak, „Powiernictwo (próba określenia konstrukcji prawnej)”, PiP 1977, z. 8-9, s. 47).
Zdaniem Wnioskodawcy okoliczność objęcia udziałów w spółdzielni energetycznej nie może zostać zrównana, na potrzeby art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, z wstąpieniem w stosunek powierniczy (a spółdzielnia za podmiot o charakterze powierniczym). Spółdzielnia prowadzi bowiem działalność we własnym imieniu i na własny rachunek. Działalność ta jest prowadzona „w interesie członków”, a w przypadku zysków (nadwyżki bilansowej) może być on podzielony między członkami, ale nie oznacza to, że mamy do czynienia z powiernictwem. Członkowie bowiem nie powierzają swojego majątku spółdzielni, a jedynie wnoszą wkłady (przenosząc własność). Także w przypadku spółdzielni energetycznej nie można mówić o powierzeniu aktywów lub praw - a jedynie o wspólnej realizacji celów przez jej członków.
Podsumowanie
Mając na uwadze powyższe argumenty, zdaniem Wnioskodawcy, okoliczność, że Wnioskodawca będzie członkiem Spółdzielni energetycznej (będzie posiadał prawa i obowiązki związane z członkostwem w takiej spółdzielni i obejmie udziały członkowskie) nie będzie stanowiła jednej z przesłanek negatywnych, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, a tym samym Spółka nadal będzie uprawniona do korzystania z opodatkowania estońskim CIT.
Wnioskodawca wskazuje przy tym, że analogiczne stanowisko, było również przyjmowane w szeregu interpretacji podatkowych wydawanych w przypadku uczestnictwa podatników w spółdzielniach (w tym spółdzielniach energetycznych), m.in. w interpretacjach DKIS:
- z 24 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.530.2023.2.ANK,
- z 14 marca 2025 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.102.2025.1.ZK,
- z 31 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.29.2023.1.AK,
- z 25 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.139.2022.1.BS,
- z 25 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.422.2022.1.DD.
Uzasadnienie do stanowiska nr 2 - spełnienie warunku, o którym mowa w art. 28i ust. 1 pkt 4 ustawy
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy, warunkiem stosowania estońskiego CIT jest, aby udziałowcami Spółki (akcjonariuszami lub wspólnikami) były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.
Udziałowcami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne.
Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, treść przepisów art. 28j powinna być interpretowana literalnie. Skoro ustawodawca nie wskazał warunku, że wspólnik podatnika nie może być członkiem spółdzielni, to należy uznać, że wystąpienie takich sytuacji nie wpływa na prawo Spółki do stosowania estońskiego CIT.
Ponadto członkostwo w spółdzielnie energetycznej (i prawa z tego wynikające) nie mogą być utożsamiane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej. W tym zakresie Wnioskodawca odsyła do uzasadnienia do pytania nr 1.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy okoliczność, że udziałowiec Wnioskodawcy będzie członkiem Spółdzielni energetycznej (będzie posiadał prawa i obowiązki związane z członkostwem w takiej spółdzielni i obejmie udziały członkowskie) nie będzie stanowiła jednej z przesłanek negatywnych, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a tym samym Spółka nadal będzie uprawniona do korzystania z opodatkowania estońskim CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Jak wynika z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
1. Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Z powyższego przepisu wynika zatem wprost, że jeżeli spółka posiada udziały (akcje) w kapitale innej spółki, tytuły uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz inne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, to w takim przypadku nie może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. ustawy o CIT.
Z powyższego przepisu wynika również wprost, że jeżeli udziałowcy, akcjonariusze lub wspólnicy m.in. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będący wyłącznie osobami fizycznymi, są posiadaczami praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej, to w takim przypadku Spółka również nie może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. ustawy o CIT.
Na powyższe wskazuje jednoznacznie językowa wykładnia przedmiotowej regulacji.
Zaznaczenia w tym miejscu wymaga, że w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się pierwszeństwo wykładni językowej nad pozostałymi rodzajami wykładni, tj. systemową i celowościową. Tylko w wyjątkowych sytuacjach wolno odstąpić od literalnego brzmienia przepisu, w szczególności, gdy językowe dyrektywy interpretacyjne nie pozwalają z danego tekstu prawnego wyinterpretować jednoznacznej normy postępowania lub gdy wykładnia językowa pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią innych norm. Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 kwietnia 2014 r., II FSK 1077/12, wykładnia językowa konkretnego przepisu prawa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice. Próba dokonania wykładni, która byłaby sprzeczna z językowym znaczeniem przepisu prawa byłaby naruszeniem zasady praworządności. Językowe znaczenie przepisu prawa wyznacza bowiem granice dopuszczalnej wykładni, gdyż „formuła słowna jest (...) granicą wszelkiego dopuszczalnego sensu, jakiego możemy poszukiwać w tekście przepisów prawa” (zob. wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2000 r., III SA 3055/09, „Monitor Podatkowy” 2001, nr 4; również R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 101-102). Nie ma w szczególności konieczności potrzeby sięgania po argumenty celowościowe wtedy, gdy już po zastosowaniu reguł znaczeniowych albo metody językowej i dyrektyw systemowych uda się osiągnąć właściwy wynik wykładni, to jest ustalić pozbawione cech niedorzeczności znaczenie interpretowanej normy (por. uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 1 marca 2007 r., III CZP 94/06, OSNC 2007, nr 7-8, poz. 95 i wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 maja 1998 r., I CKN 664/97, OSNC 1999, nr 1, poz. 7). Jeżeli przepis prawa jest jednoznaczny w swej warstwie językowej, nie zachodzi potrzeba, ani możliwość, stosowania innych metod wykładni. W innych przypadkach ustalenie treści normy prawnej zawartej w gramatycznym sformułowaniu przepisu prawa może wymagać odwołania się do dalszych metod wykładni, np. wykładni systemowej wewnętrznej lub zewnętrznej. Metodami wykładni systemowej czy celowościowej nie można wykroczyć poza ramy możliwych znaczeń interpretowanego przepisu wynikające z jego wykładni gramatycznej. Wykładnia przepisu dokonana z naruszeniem tej zasady stanowi już wykładnię contra legem, a więc prowadzi do naruszenia przepisu podlegającego interpretacji.
Stosownie do art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:
1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
Z wyżej powołanych przepisów wynika, że podatnik wybierając opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Przy czym warunki te podatnik musi spełniać przez cały okres korzystania z tej formy opodatkowania, bowiem w przeciwnym razie może, na podstawie art. 28l ust. 1 ustawy o CIT utracić prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Jak wynika z opisu sprawy, od 1 stycznia 2024 r. wybrali Państwo opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych w formie ryczałtu od dochodów spółek, tzw. estoński CIT. Planują Państwo członkostwo w Spółdzielni energetycznej. Planują Państwo również, że obok Spółki członkiem Spółdzielni energetycznej będzie m.in. Pan (…), będący Państwa udziałowcem.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy okoliczność, że zarówno Spółka, jak i jej udziałowiec będą członkami Spółdzielni energetycznej (będą posiadali prawa i obowiązki związane z członkostwem w takiej spółdzielni i obejmą udziały członkowskie) nie będzie stanowiła jednej z przesłanek negatywnych, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 i pkt 5 ustawy o CIT, a tym samym Spółka nadal będzie uprawniona do korzystania z opodatkowania estońskim CIT.
Zgodnie z art. 2 pkt 33a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
Spółdzielnia energetyczna - spółdzielnię w rozumieniu art. 1 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648 oraz z 2023 r. poz. 1450) albo spółdzielnię rolników w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników (Dz. U. poz. 2073 oraz z 2023 r. poz. 1681 i 1762), których przedmiotem działalności jest wytwarzanie energii elektrycznej lub biogazu, lub biogazu rolniczego, lub biometanu, lub ciepła w instalacjach odnawialnego źródła energii, obrót nimi lub ich magazynowanie, dokonywane w ramach działalności prowadzonej wyłącznie na rzecz tych spółdzielni oraz ich członków.
W myśl art. 38c ust. 1, 1a, 7 ww. ustawy:
1. Spółdzielnia energetyczna działa na obszarze jednego operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego lub sieci dystrybucyjnej gazowej lub ciepłowniczej, zaopatrujących w energię elektryczną, biogaz, biogaz rolniczy, biometan lub ciepło wytwórców i odbiorców będących członkami tej spółdzielni, których instalacje są przyłączone do sieci danego operatora lub do danej sieci ciepłowniczej.
1a.Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o członku spółdzielni energetycznej, należy przez to rozumieć podmiot:
1) którego instalacja jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej lub sieci dystrybucyjnej gazowej, lub sieci ciepłowniczej;
2) do którego biogaz lub biogaz rolniczy, lub biometan, wytwarzane przez spółdzielnię energetyczną lub jej członków ze źródeł odnawialnych, są dostarczane w inny sposób niż za pośrednictwem sieci dystrybucyjnej gazowej.
7. Od ilości energii elektrycznej wytworzonej we wszystkich instalacjach odnawialnych źródeł energii spółdzielni energetycznej, a następnie zużytej przez wszystkich odbiorców energii elektrycznej spółdzielni energetycznej, w tym ilości energii elektrycznej rozliczonej w sposób, o którym mowa w ust. 3, wytwórca i odbiorca energii elektrycznej, będący członkami tej spółdzielni energetycznej:
1) nie uiszczają na rzecz sprzedawcy, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, opłat z tytułu jej rozliczenia;
2) opłaty za świadczenie usług dystrybucji, których wysokość zależy od ilości energii elektrycznej wytworzonej we wszystkich instalacjach odnawialnego źródła energii spółdzielni energetycznej i wprowadzonej do sieci, a następnie pobranej przez wszystkich wytwórców i odbiorców, będących członkami tej spółdzielni energetycznej, w tym ilości energii elektrycznej rozliczonej w sposób, o którym mowa w ust. 3, uiszczają do wysokości wynikającej z wartości energii elektrycznej określonej w ust. 11; należności z tego tytułu na rzecz operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego przekazuje sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a.
Z kolei w myśl art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593):
§ 1. Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą.
§ 2. Spółdzielnia może prowadzić działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska.
Zgodnie z art. 4a pkt 21 ustawy o CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:
a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c) spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości przedstawionych w pytaniu oznaczonym we wniosku Nr 1 stwierdzić należy, że spółdzielnia nie została wymieniona w art. 28j ust. 1 pkt 5 jako podmiot, w którym posiadanie udziałów (akcji) uniemożliwia skorzystanie z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. ustawy o CIT.
W szczególności spółdzielnia (spółdzielnia energetyczna) nie jest spółką, której definicję zawiera art. 4a pkt 21 ustawy o CIT. Udział w spółdzielni (spółdzielni energetycznej) nie może też być uznany za prawo majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Zatem, posiadanie przez Państwa udziałów członkowskich w Spółdzielni energetycznej nie wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 ustawy o CIT możliwości zastosowania przez Państwa opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 uznano za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości przedstawionych w pytaniu oznaczonym we wniosku Nr 2 należy zauważyć należy, że zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wspólnik czy udziałowiec spółki opodatkowanej ryczałtem od przychodów spółek nie mogą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej. Z przepisu tego nie wynika, że wspólnik czy udziałowiec spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek nie może być członkiem spółdzielni energetycznej.
W świetle wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że okoliczność, że Państwa udziałowiec będzie członkiem Spółdzielni energetycznej (będzie posiadał prawa i obowiązki związane z członkostwem w takiej spółdzielni i obejmie udziały członkowskie) nie będzie stanowiła jednej z przesłanek negatywnych, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a tym samym nadal będą Państwo uprawnieni do korzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
