Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.814.2025.1.AB
Podmiot realizujący projekt służący działalności statutowej niezwiązanej z czynnościami opodatkowanymi nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług w ramach tegoż projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji Projektu polegającego na powstaniu Centrum (…). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) dalej: „Wnioskodawca”, „Związek” jest jednostką organizacyjną (…), który prowadzi działalność w zakresie obrony godności, praw i interesów pracowniczych członków Związku oraz realizacji ich potrzeb materialnych, społecznych i kulturalnych. Zgodnie ze Statutem Związku celem Związku jest (...).
Związek realizuje swoje cele między innymi poprzez:
1.reprezentowanie swoich członków przed sądami, wobec pracodawców, władz i organów administracji państwowej, samorządu terytorialnego oraz organizacji i instytucji społecznych,
2.zawieranie i rozwiązywanie układów zbiorowych pracy oraz innych porozumień z pracodawcami,
3.organizowanie i kierowanie akcjami protestacyjnymi, do strajku włącznie, w przypadku naruszenia interesów pracowniczych,
4.udzielanie pomocy prawnej i podejmowanie interwencji w sprawach dotyczących zakresu działania Związku,
5.sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
podejmowanie przewidzianych prawem działań w przypadku występowania zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników oraz zapewnianie okresowej kontroli stanowisk pracy,
6.tworzenie funduszy celowych, w tym strajkowego, szkoleniowego, eksperckiego, rozwoju Związku, pomocy niepełnosprawnym, pomocy bezrobotnym oraz funduszu związanego z organizowaniem i wspieraniem sportu, turystyki, rekreacji i wypoczynku,
7.opiniowanie i inicjowanie projektów aktów prawnych z zakresu objętego zadaniami związków zawodowych, prowadzenie działalności badawczej w celu przygotowania opinii Związku wiążących się z jego działalnością,
8.szkolenia związkowe i przekwalifikowania zawodowe,
9.tworzenie podmiotów dla prowadzenia działalności gospodarczej w celu uzyskania środków na realizację zadań statutowych,
10.powoływanie agend dla realizacji zadań statutowych,
11.współdziałanie z organami władzy, administracji państwowej i samorządu terytorialnego w zakresie wynikającym z przepisów prawa,
12.udział w działalności organizacji międzynarodowych,
13.inicjowanie i organizowanie samopomocy członków Związku,
14.udzielanie pomocy materialnej członkom Związku,
15.podejmowanie starań mających na celu zapewnienie członkom Związku i ich rodzinom odpowiedniego udziału w świadczeniach z funduszu socjalnego i innych funduszy pracodawcy,
16.współudział w tworzeniu i działaniu funduszy emerytalnych i różnych form ubezpieczeń,
17.informowanie członków o działaniach Związku oraz prowadzenie działalności prasowej, wydawniczej i innej medialnej,
18.współdziałanie ze służbą zdrowia na rzecz ochrony zdrowia pracowników i ich rodzin,
19.z prowadzenie badań nad warunkami życia ogółu pracowników, w szczególności nad poziomem kosztów utrzymania,
20.popieranie inicjatyw w zakresie usprawnienia gospodarki, rozwoju kultury, oświaty, nauki i postępu technicznego,
21.przeciwdziałanie przyczynom i skutkom patologii społecznej,
22.prowadzenie działalności oświatowo - kulturalnej,
23.organizowanie i wspieranie działań na rzecz rekreacji, sportu i turystki,
24.prowadzenie różnych form działalności charytatywnej,
25.prowadzenie ubezpieczania członków Związku.
Zgodnie ze Statutem każda jego jednostka organizacyjna Związku może prowadzić działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, w składanych deklaracjach VAT-7 wykazuje podstawę opodatkowania, na którą składa się obrót z:
-usług najmu lokali użytkowych, refaktur kosztów dotyczących wynajmowanych lokali, opłat startowych w imprezach sportowych tj. (…) w czerwcu, usług reklamowych, promocji produktu w trakcie uroczystości Związkowych lub imprez sportowych, opodatkowanych stawką 23%,
-refaktur kosztów dotyczących wynajmowanych lokali, woda, opodatkowanych stawką 8%.
Wnioskodawca realizując swoje cele statutowe złożył Projekt (…), który uzyskał zgodę Instytucji Zarządzającej na jego dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Środki jakie zostały przyznane mają częściowo sfinansować wykonanie robót budowlanych, polegających na remoncie, rozbudowie i przebudowie istniejącego zabytkowego budynku usługowo-biurowego (budynek główny) i oficyny południowej z przystosowaniem obiektów do pełnienia funkcji Centrum (…). Nieruchomość położona jest w (…) przy ul. (…) na terenie zespołu urbanistycznego (…) miasta (…) wpisanego do Rejestru zabytków woj. (…). Zakres prac obejmuje również wyposażenie budynków (szczegółowa lista wyposażenia znajduje się w załączniku do wniosku o dofinansowanie) w niezbędny sprzęt umożliwiający realizację funkcji społecznych planowanych w budynku i świadczenie porad w ramach Centrum (…). W ramach inwestycji nastąpi całkowita przebudowa i rozbudowa budynku frontowego i oficyny z dostosowaniem obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami wraz z nadaniem nowych funkcji poprzez utworzenie Centrum (…). Wiązać się to będzie z utworzeniem pionu doradczo eksperckiego, (w ramach którego powstaną biura: ...) oraz pionu doradczego (w ramach którego powstanie ...). Utworzone biura doradcze służyć będą pomocą osobom potrzebującym w znalezieniu pracy, doradztwie zawodowym, doradztwie w zakresie zdrowia, ekonomii czy finansów. Środki z opisanego Programu przeznaczone są i będą wykorzystywane jedynie do prac związanych z opisywanym Centrum. Finansowanie z Programu obejmuje ok. 94%, w pozostałej części prace zostaną sfinansowane środkami własnymi (wkład własny Wnioskodawcy). Wnioskodawca nie odliczy podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług tak w części sfinansowanej z Programu jak i przy zakupach sfinansowanych ze środków własnych, bowiem zakupy te nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Remont innych części obiektu, które służą do generowania wyżej opisanej sprzedaży, który będzie równolegle prowadzony z pracami związanymi z powstaniem Centrum zostanie sfinansowany w całości ze środków własnych Zarządu. Wnioskodawca dokona odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług jedynie w tym zakresie, bowiem zakupy te będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Wnioskodawca w toku ubiegania się o środki na Projekt złożył oświadczenie o kwalifikowalności VAT kosztów tego Projektu o braku prawnych możliwości odzyskiwania podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie Projektu, z jednoczesnym zobowiązaniem się do zwrotu zrefundowanych ze środków unijnych części VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku.
Akcentując wniosek o płatność Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 uznała płatność w kwocie netto wstrzymując wypłatę podatku VAT do czasu przedstawienia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT odnoszącej się do Projektu (interpretacji indywidualnej).
Pytanie
Czy Wnioskodawcy przysługuje w całości lub w części prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji Projektu polegającego na powstaniu Centrum (…), służącego w całości realizacji działalności statutowej, niegenerującej sprzedaży opodatkowanej?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca wyraża stanowisko, że nie przysługuje mu ani w całości ani w części prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji Projektu polegającego na powstaniu Centrum (…), służącego w całości realizacji działalności statutowej, niegenerującej sprzedaży opodatkowanej.
Uzasadnienie stanowiska:
Zasada neutralności VAT dla podatnika polega na tym, że przez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tego podatku. Oznacza to, że VAT dla podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ostatecznymi odbiorcami - nie może być obciążeniem, lecz musi być neutralny.
Przepis art. 86 ust. 1 u.p.t.u. wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, z której m.in. wynika, że podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca towaru lub usługi - z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest więc istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną.
Z uwagi na to, że nabyte towary i usługi dotyczące tworzenia Centrum w ramach Projektu zawartego w części Wniosku „Opis stanu faktycznego” nie będą związane z działalnością opodatkowaną bezpośrednio czy pośrednio, w jakiejkolwiek części stanowisko o braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w rozliczeniach deklaratoryjnych Wnioskodawcy jest w pełni uzasadnione.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT oraz realizując swoje cele statutowe złożyli Państwo Projekt (…), który uzyskał zgodę Instytucji Zarządzającej na jego dofinansowanie. Nie odliczą Państwo podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług tak w części sfinansowanej z Programu jak i przy zakupach sfinansowanych ze środków własnych, bowiem zakupy te nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mogą Państwo dokonać odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji Projektu polegającego na powstaniu Centrum (…).
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – efekty powstałe w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji Projektu polegającego na powstaniu Centrum (…), ponieważ – jak wynika z wniosku – efekty powstałe w ramach ww. Projektu nie są przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
