Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.470.2025.2.RST
Dostawy towarów z Chin do UE dokonane przez polską spółkę nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, gdyż miejscem dostawy jest kraj rozpoczęcia wysyłki. Brak jest obowiązku ewidencjonowania transakcji na kasie rejestrującej ze względu na brak opodatkowania dostaw w Polsce.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia miejsca opodatkowania dostawy towarów oraz braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej i faktury. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich przychodów.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego, polegającą na kompleksowej organizacji sprzedaży towarów konsumpcyjnych przez Internet, przy współpracy z zagranicznym kontrahentem z Chin (...), który odpowiada za przechowywanie i logistykę produktów (dropshipping).
Wnioskodawca prowadzi działania głównie na rynkach państw członkowskich Unii Europejskiej.
Model działania Wnioskodawcy wygląda następująco:
a)wyszukiwanie przez Wnioskodawcę towarów atrakcyjnych dla potencjalnych klientów:
-monitorowanie aktualnych trendów zakupowych i analiza zapotrzebowania na poszczególnych rynkach (w szczególności UE),
-wyszukiwanie potencjalnych produktów o wysokim potencjale sprzedażowym na platformach takich jak (...) i inne,
-weryfikacja dostępności, jakości i atrakcyjności produktów pod kątem docelowego klienta;
b)nawiązanie współpracy z kontrahentem w Chinach:
- kontakt z chińskim Partnerem Logistycznym i przedstawienie specyfikacji wybranego produktu,
- Partner Logistyczny wskazuje cenę zakupu towaru (wraz z obsługą logistyczną i opłatami IOSS),
- po zaakceptowaniu warunków, towar zostaje zakontraktowany w systemie, a Partner Logistyczny odpowiada za jego magazynowanie, pakowanie i wysyłkę bezpośrednio do klienta końcowego w UE;
c)działania marketingowe po stronie Wnioskodawcy:
-projektowanie marki i identyfikacji wizualnej wybranego towaru lub gamy towarów (nazwa, logo, kolory, opakowania),
-stworzenie strony internetowej/sklepu produktowego lub uruchomienie sprzedaży na marketplaceach (...),
-przygotowanie grafik, opisów produktów, materiałów reklamowych i wideo,
-prowadzenie kampanii reklamowych (...) kierujących ruch na stronę sprzedażową;
d)realizacja zamówień:
- Klient z UE nieprowadzący działalności gospodarczej składa zamówienie na stronie lub platformie zarządzanej przez Wnioskodawcę,
- płatność za produkt wpływa bezpośrednio na konto Wnioskodawcy,
- Klient w regulaminie sklepu jest informowany, że wysyłka nastąpi bezpośrednio przez podmiot zagraniczny, co może wiązać się z obowiązkami celno-skarbowymi po stronie Klienta;
- Wnioskodawca kupuje zamówiony przez Klienta towar od Partnera Logistycznego na własny rachunek i przekazuje mu dane zamówienia;
- Partner Logistyczny kompletuje towar oraz nadaje przesyłkę bezpośrednio do Klienta z magazynu w Chinach, wykorzystuje własny numer IOSS do rozliczenia VAT;
- numer śledzenia przesyłki przekazywany jest Klientowi;
e)obsługa Klienta:
- Wnioskodawca zapewnia pełną obsługę Klienta, odpowiada na zapytania, prowadzi korespondencję mailową i obsługuje reklamacje;
- w przypadku zwrotów, Klient kontaktuje się mailowo z Wnioskodawcą i odsyła towar do wskazanego punktu zwrotnego w Polsce i otrzymuje zwrot płatności od Wnioskodawcy;
- Wnioskodawca przekazuje reklamacje Partnerowi Logistycznemu, który dokonuje oceny i rozliczeń z Wnioskodawcą zgodnie z ustalonymi przez strony procedurami.
Od powyższej procedury mogą zdarzyć się odstępstwa:
a)atrakcyjne towary, co do których Wnioskodawca ma większą pewność, że będą cieszyć się zainteresowaniem Klientów, Wnioskodawca kupuje od Partnera Logistycznego w większej ilości, nawet bez uprzedniego zamówienia przez Klientów - towary te są wówczas nadal magazynowane przez Partnera Logistycznego na terenie Chin i stamtąd wysyłane do konkretnego Klienta w UE po złożeniu przez niego zamówienia;
b)część towarów, oferowanych do sprzedaży (najczęściej z płatnością przy odbiorze, ale także przy płatności z góry), Wnioskodawca kupuje na własny rachunek i sprowadza do magazynu w Polsce, skąd następuje wysyłka, opodatkowując transakcję jako polski podatnik VAT, zgodnie z przepisami, mając na względzie status i siedzibę Klienta - niniejszy wniosek nie dotyczy towarów wysyłanych z magazynu w Polsce.
Oferowane przez Wnioskodawcę towary na jego stronie internetowej są i będą towarami o wartości rzeczywistej wyrażonej w złotych nieprzekraczającej równowartości 150 euro.
Transport towaru będzie odbywał się wyłącznie z magazynu Partnera logistycznego w Chinach do Klienta końcowego w UE. Wnioskodawca nie znajduje się w fizycznym posiadaniu towaru ani nie uiszcza opłat celnych z tytułu przemieszczenia towaru na terytorium UE.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
1.czy Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski realizując transakcje o których mowa we wniosku;
Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Realizując transakcje o których mowa we wniosku działa jako przedsiębiorca (dot. obu wariantów sprzedaży).
2.czy Spółka jest zarejestrowana do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych IOSS;
Nie, Spółka nie jest zarejestrowana do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych IOSS.
3.jakie podmioty biorą udział w opisanej we wniosku transakcji, czy są to: Partner Logistyczny z Chin, Wnioskodawca oraz ostateczni klienci, jeśli nie to należało wymienić podmioty biorące udział w transakcji i wskazać jaką rolę pełnią;
transakcji opisanej we wniosku biorą udział: Partner Logistyczny z Chin, Wnioskodawca oraz ostateczni Klienci (dot. obu wariantów sprzedaży). Dodatkowo Spółka współpracuje też z (...), który działa jako dodatkowy partner logistyczny z Chin i pełni te same funkcje co opisany we wniosku Partner Logistyczny.
4.który podmiot występuje w opisanej transakcji jako importer towarów, kto rozlicza podatek z tego tytułu;
Obowiązki z tytułu importu spoczywają zawsze na ostatecznym Kliencie (dot. obu wariantów sprzedaży).
5.jak należy rozumieć, że Partner Logistyczny wykorzystuje własny numer IOSS do rozliczenia VAT? Jak wyglądają te rozliczenia, co obejmują, w związku z jakimi transakcjami i pomiędzy jakimi podmiotami Partner Logistyczny wykorzystuje własny numer IOSS do rozliczeń VAT, należało opisać okoliczności zdarzenia;
Wnioskodawca wie, że Parter Logistyczny dokonując transakcji opisanych we wniosku działa we własnym imieniu, posługując się stosownymi numerami rejestracyjnymi (dot. obu wariantów sprzedaży). Nie jest to podmiot zarejestrowany na terytorium UE.
6.kto będzie rozporządzał jak właściciel atrakcyjnym towarem, który będzie magazynowany przez Partnera Logistycznego na terenie Chin, należało opisać okoliczności zdarzenia;
W przypadku towaru kupowanego bez uprzedniego zamówienia przez Klienta końcowego, magazynowanego na terytorium Chin, własność tego towaru przejdzie na Spółkę po złożeniu zamówienia przez Spółkę, która będzie miała prawo rozporządzać nim jak właściciel.
7.przez jaki okres czasu od momentu zakupu w Chinach do momentu sprzedaży na rzecz ostatecznego klienta atrakcyjny towar będzie/może być magazynowany przez Partnera Logistycznego;
Towary będą przechowywane w magazynie w Chinach wyłącznie tymczasowo, do momentu ich przygotowania do wysyłki. W przypadku wystąpienia zapasów (atrakcyjny towar), towar będzie przebywać w magazynie maksymalnie przez 7 dni.
8.czy w odniesieniu do nabytych towarów przez Spółkę i magazynowanych na terytorium Chin Spółka bezpośrednio lub pośrednio określa warunki na których dokonywana jest dostawa towarów, jeśli tak to w jaki sposób/na czym to polega;
Warunki sprzedaży towaru ustalają bezpośrednio strony: Spółka i Partner Logistyczny. Spółka przekazuje Partnerowi dane do wysyłki towaru do Klienta końcowego i ustala z Partnerem logistycznym najkorzystniejszą dla Klienta opcję przesyłki (dot. obu wariantów sprzedaży).
9.kiedy/ w którym momencie będzie dochodzić do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem między podmiotami biorącymi udział w transakcji;
Spółka nabywa towar od Partnera Logistycznego w momencie zamówienia towaru przez Spółkę u Partnera, a prawo własności przechodzi następnie ze Spółki na Klienta końcowego w chwili wydania towaru przewoźnikowi wysyłającemu paczkę z Chin.
10.w którym państwie odbywa się dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, który kraj jest państwem importu i czy państwo importu jest państwem przeznaczenia tj. państwem, w którym dokonują Państwo dostawy towarów na rzecz klientów;
Aktualnie krajem przeznaczenia i importu jest Polska, ale Spółka nie wyklucza, że w przyszłości będą to również inne kraje UE (dot. obu wariantów sprzedaży).
11.kto dokonuje transportu (wysyłki) towarów do ostatecznych klientów lub na czyją rzecz transport jest organizowany - czy chiński Podmiot Logistyczny dokonuje transportu, czy robi to podmiot trzeci działający na jego rzecz, kto ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towarów do klienta mając również na uwadze zdarzenie w ramach którego zakupiony atrakcyjny towar jest magazynowany w Chinach, należało opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie;
Transport towarów (zarówno kupowanych bezpośrednio na zamówienie Klienta, jak i tzw. towarów atrakcyjnych magazynowanych do 7 dni w Chinach) jest organizowany i realizowany przez Partnera Logistycznego lub podmioty trzecie działające na jego zlecenie. To Partner Logistyczny ponosi pełną odpowiedzialność za doręczenie towaru do Klienta końcowego (dot. obu wariantów sprzedaży).
12.kim są klienci oferowanych przez Spółkę towarów, czy są to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej czy są to podatnicy o których mowa w art. 28a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) tj. podmioty prowadzące działalność gospodarczą;
Klientami końcowymi są przede wszystkim osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (dot. obu wariantów sprzedaży).
13.gdzie, w jakim kraju/krajach ostateczni klienci Spółki posiadają miejsce zamieszkania bądź w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
W Polsce, w przyszłości będą to również inne kraje UE (dot. obu wariantów sprzedaży).
14.kto jest właścicielem magazynu w Chinach, czy właścicielem jest Partner Logistyczny czy właścicielem jest Spółka, natomiast Partner Logistyczny świadczy jedynie usługi logistyczne na towarach, należało wyjaśnić;
Właścicielem magazynu w Chinach jest Partner Logistyczny (dot. obu wariantów sprzedaży). Spółka nie posiada magazynu na terytorium Chin.
15.czy w prowadzonej obecnie działalności gospodarczej Spółka jest zobowiązana do stosowania kasy rejestrującej, jeśli tak to należało wskazać z jakiego tytułu;
Nie, w prowadzonej obecnie działalności gospodarczej Spółka nie jest zobowiązana do stosowania kasy rejestrującej.
16.czy w związku ze sprzedażą towarów za pośrednictwem strony internetowej/sklepu produktowego/marketplace prowadzicie Państwo ewidencję otrzymanych zapłat oraz informacji jakiej dostawy dotyczyła konkretna zapłata i na czyją rzecz została dokonana dostawa.
Spółka dokumentuje każdą transakcję w ewidencji sprzedaży, umożliwiającej identyfikację każdej transakcji i przyporządkowanie jej do odpowiedniej wpłaty (dot. obu wariantów sprzedaży).
Pytania
1.Czy opisane transakcje sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów będą opodatkowane w Polsce lub innym kraju UE podatkiem od towarów i usług?
2.Czy Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania transakcji z Klientami na kasie rejestrującej lub fakturą?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy opisane transakcje sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów nie będą opodatkowane w Polsce, ani w innym kraju UE podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania transakcji z Klientami na kasie rejestrującej lub fakturą.
Ad 1
Z uwagi na to, że Wnioskodawca każdorazowo kupuje od Partnera Logistycznego towar sprzedawany następnie Klientom, a więc na Wnioskodawcę przechodzi własność tego towaru, w opisanej sytuacji zachodzi tzw. dostawa ruchoma w rozumieniu uVAT. Partner Logistyczny sprzedaje towar Wnioskodawcy (B2B), a Wnioskodawca sprzedaje towar Klientowi końcowemu (B2C), przy czyn towar przemieszczany jest tylko jeden raz - między Partnerem Logistycznym z siedzibą w Chinach, a Klientem końcowym z siedzibą w kraju UE.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 uVAT miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
Zatem, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie jest przemieszczany od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport).
W opisanym stanie faktycznym istotne jest, który w kolejności uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Partner Logistyczny zajmuje się organizacją transportu z Chin do miejsca docelowego, tzn. do Klienta końcowego na terytorium Polski lub innego kraju UE. Natomiast odprawa celna importowa towarów będących przedmiotem opisywanej transakcji dokonywana będzie przez Klienta końcowego.
Tym samym Klient końcowy jako trzeci w kolejności podmiot w łańcuchu dostaw i jednocześnie importer towarów, nabywa towary od Wnioskodawcy, z tym że towary trafiają do niego bezpośrednio z kraju trzeciego.
Do opisanej transakcji nie znajdzie więc zastosowania regulacja art. 22 ust. 4 ustawy - Wnioskodawca nie jest bowiem w tym przypadku podatnikiem dokonującym dostawy, który jednocześnie jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów. W takim przypadku dostawę towaru dokonaną przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta końcowego, który jest jednocześnie importerem towaru (na podstawie uVAT), należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 uVAT - za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego - Chin. Oznacza to, że dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów wysyłanych z terytorium Chin do Klienta końcowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium kraju.
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że dostawy towarów dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta końcowego nie będą stanowić transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.
Takie stanowisko zajął tut. Organ m.in.:
-w interpretacji indywidualnej z 16.02.2022 r. znak: 0113-KDIPT1-2.4012.910.2021.1.AJB;
-w interpretacji indywidualnej z 27 sierpnia 2024 r. znak: 0114-KDIP1-2.4012.443.2024.2.RST
Ad 2
Z uwagi na powyższą argumentację, Wnioskodawca nie jest tym samym zobligowany do ewidencjonowania transakcji na kasie rejestrującej, gdyż nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, opodatkowanej na terytorium kraju.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:
przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego, polegającą na kompleksowej organizacji sprzedaży towarów konsumpcyjnych przez Internet (dropshipping) przy współpracy z Partnerem Logistycznym z Chin. Wnioskodawca wyszukuje towary na zagranicznych platformach sprzedażowych, a następnie po przygotowaniu grafiki i opisów produktów umieszcza towary na własnej stronie internetowej/sklepie produktowym lub uruchomia sprzedaż na marketplaceach. Klienci z Polski nieprowadzący działalności gospodarczej składają zamówienie na stronie lub platformie zarządzanej przez Wnioskodawcę, a Partner Logistyczny kompletuje towar oraz nadaje przesyłkę bezpośrednio do Klienta z magazynu w Chinach. Dodatkowo Spółka współpracuje też z (...), który działa jako dodatkowy partner logistyczny z Chin i pełni te same funkcje co Partner Logistyczny. Natomiast w przypadku towarów atrakcyjnych, co do których jest większa pewność, że będzie cieszyć się zainteresowaniem Klientów, Wnioskodawca kupuje towar od Partnera Logistycznego w większej ilości, nawet bez uprzedniego zamówienia przez Klientów - towary te są wówczas nadal magazynowane przez Partnera Logistycznego na terenie Chin i stamtąd wysyłane do konkretnego Klienta po złożeniu przez niego zamówienia. Oferowane przez Wnioskodawcę towary na stronie internetowej są i będą towarami o wartości rzeczywistej wyrażonej w złotych nieprzekraczającej równowartości 150 euro. Transport towaru będzie odbywał się wyłącznie z magazynu Partnera logistycznego w Chinach do Klienta końcowego w Polsce. Wnioskodawca nie znajduje się w fizycznym posiadaniu towaru ani nie uiszcza opłat celnych z tytułu przemieszczenia towaru na terytorium UE.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy opisane transakcje sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług w Polsce lub innym kraju UE (pytanie nr 1) oraz czy Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania transakcji z Klientami na kasie rejestrującej lub fakturą (pytanie nr 2).
Mając na uwadze powyższe Państwa wątpliwości odnoszące się do miejsca opodatkowania sprzedaży towarów opisanej w stanie faktycznym wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:
2. w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2a. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
2b. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2c. w przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
2d. przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:
w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1.pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2.ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:
1.poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2.następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Jednocześnie w myśl art. 22 ust. 3b ustawy:
przepisy ust. 2-2d nie mają zastosowania do dostaw towarów, o których mowa w art. 7a ust. 1 i 2, dokonywanych na rzecz podatnika ułatwiającego dostawy towarów oraz przez tego podatnika.
Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
W myśl art. 22 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego Klienci (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z miejscem zamieszkania na terytorium Polski) zamawiają towar od Wnioskodawcy na prowadzonej przez niego stronie internetowej/sklepie produktowym lub na marketplaceach. Jednak Wnioskodawca w chwili przyjęcia zamówienia nie posiada danego towaru i Wnioskodawca nabywa zakupiony przez Klienta towar od Partnera Logistycznego. Partner Logistyczny kompletuje towar oraz nadaje przesyłkę bezpośrednio do Klienta z magazynu w Chinach. Zatem w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tą zaangażowane są trzy następujące podmioty: Partner Logistyczny z Chin, Wnioskodawca oraz ostateczni Klienci. Towar natomiast jest wysłany bezpośrednio od Partnera Logistycznego w Chinach do ostatecznych Klientów posiadających miejsce zamieszkania na terytorium Polski. W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją w której można mówić o relacji podmiotu chińskiego (Partnera Logistycznego) dokonującego sprzedaży na rzecz Spółki (B2B), a Spółką dokonującą sprzedaży na rzecz ostatecznego Klienta (B2C), a więc jest to relacja B2B2C.
Natomiast w przypadku atrakcyjnych towarów Wnioskodawca kupuje od Partnera Logistycznego towary w większej ilości, nawet bez uprzedniego zamówienia przez Klientów - towary te są wówczas nadal magazynowane przez Partnera Logistycznego na terenie Chin i stamtąd wysyłane do konkretnego Klienta po złożeniu przez niego zamówienia. Towar przebywa w magazynie maksymalnie przez 7 dni. Własność towaru przechodzi na Spółkę po złożeniu przez nią zamówienia, Spółka ma prawo rozporządzać towarem jak właściciel. Natomiasttransport towarów atrakcyjnych jest organizowany i realizowany przez Partnera Logistycznego lub podmioty trzecie działające na jego zlecenie. To Partner Logistyczny ponosi pełną odpowiedzialność za doręczenie towaru do Klienta końcowego. Zatem w przypadku towarów atrakcyjnych mamy do czynienia z transakcją sprzedaży towarów przez Spółkę na rzecz ostatecznego Klienta, a więc jest to relacja B2C.
W przedmiotowej sprawie istotne jest, który w kolejności uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Z opisu sprawy wynika, że w obu wariantach sprzedaży obowiązki z tytułu importu spoczywają zawsze na ostatecznym Kliencie. A zatem w sytuacji, gdy w stanie faktycznym opisanym we wniosku podatnikiem z tytułu importu towarów, jak sam Wnioskodawca wskazał, jest Klient (odbiorca końcowy) kupujący od Spółki towar to miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz tego Klienta zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy jest miejsce rozpoczęcia wysyłki tj. terytorium kraju trzeciego. Oznacza to, że dostawa towarów w obu wariantach sprzedaży dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski lub innego kraju UE.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także ustalenia czy w opisanym stanie faktycznym Spółka powinna ewidencjonować sprzedaż na rzecz Klientów na kasie rejestrującej lub fakturą.
Mając na uwadze powyższe wątpliwości wskazać należy, że w myśl art. 106a pkt 1 i 2 ustawy przepisy niniejszego rozdziału, stosuje się do:
1.sprzedaży, z wyjątkiem:
a.przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,
b.czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;
2.dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a.państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b.państwa trzeciego.
Z kolei w myśl art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1.sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2.wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3.wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4.otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b.czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c.dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a. czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b. czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a. otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a. przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
Zasady dotyczące wystawiania faktur zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy faktura powinna zawierać:
1.datę wystawienia;
2.kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3.imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4.numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5.numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6.datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7.nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8.miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9.cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10.kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11.wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12.stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13.sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14.kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15.kwotę należności ogółem (…).
W niniejszej interpretacji wskazałem, że miejscem opodatkowania dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz Klientów w obu przypadkach sprzedaży jest terytorium Chin, a zatem do tych transakcji zastosowanie znajdą przepisy obowiązujące w miejscu opodatkowania transakcji tj. w kraju trzecim (Chinach).
W odniesieniu do dokumentowania sprzedaży dokonanej na rzecz konsumentów na ich żądanie Wnioskodawca może wystawić fakturę, zgodnie z cyt. powyżej art. 106b ust. 3 ustawy. Przy czym faktura taka wystawiona w świetle ww. przepisu nie będzie zawierać stawki podatku VAT.
Odnośnie zaś obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej należy wskazać, że w myśl art. 111 ust. 1 ustawy:
podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie art. 111 ust. 3a ustawy:
podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
1.wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a.w postaci papierowej lub
b.za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony;
2.dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
3.udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
4.poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
5.(uchylony)
6.przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217);
7.stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b;
8.dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b;
9.prowadzić i przechowywać dokumentację o przebiegu eksploatacji kasy rejestrującej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 7a i ust. 9 pkt 1;
10.(uchylony)
11.poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji;
12.zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3;
13.zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.
Cytowany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W analizowanej sytuacji, mimo że Spółka dokonuje transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to czynności opisane w stanie faktycznym nie podlegają rejestracji za pomocą kas rejestrujących. Powyższe wynika z faktu, że miejscem świadczenia (opodatkowania) dokonywanych dostaw nie jest terytorium Polski tylko kraj trzeci tj. Chiny. Przez sprzedaż, jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W związku z powyższym w przypadku transakcji opisanych we wniosku wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdzie miejscem świadczenia i opodatkowania tej dostawy nie jest terytorium Polski, Spółka nie musi dokumentować sprzedaży fakturami, ani ewidencjonować za pomocą kas rejestrujących.
Tym samym Państwa stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
