Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.514.2025.2.MŻA
Usługi treningowe świadczone przez fundację jako działalność nienastawiona na zysk są zwolnione z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Jednakże usługi podnajmu przestrzeni oraz fizjoterapii i masażu nie korzystają z tego zwolnienia, jako niewystarczająco powiązane ze sportem.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT:
- prowadzenia zajęć treningowych w zakresie treningu motorycznego (trening siły, szybkości, eksplozywności, kontroli motorycznej i innych wymaganych parametrów sprawności fizycznej) - jest prawidłowe;
- usług podnajmu przestrzeni dla prowadzenia szkoleń w zakresie treningu sportowego, wychowania fizycznego, żywienia i higieny stylu życia - jest nieprawidłowe;
- usług fizjoterapii - jest nieprawidłowe;
- masażu manualnego i pneumatycznego - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług. Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 10 lipca 2025 r. (wpływ 10 lipca 2025 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 16 sierpnia 2025 r. (data wpływu 18 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest Fundacją - organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Wnioskodawca jest nie zarejestrowany jako zwolniony podatnik podatku od towarów i usług. Fundacja jest zarejestrowana jako przedsiębiorca w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Fundacja prowadzi działalność ukierunkowaną na krzewienie kultury fizycznej oraz wspieranie osób aktywnie uprawiających sport. Celem Fundacji jest m.in. szeroko rozumiane wspieranie, rozwój, promocja i upowszechnianie sportu i kultury fizycznej, organizacja, rozwijanie działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa czy organizacja współzawodnictwa sportowego. Działania Fundacji mają charakter zorganizowany, systematyczny i ukierunkowany na wsparcie uprawiania konkretnych dyscyplin sportowych - zarówno w zakresie przygotowania motorycznego, jak i działań wspomagających.
W ramach Fundacji działa klub sportowy, którego podstawą działania są przepisy Ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz Regulaminu. Klub sportowy realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowo-ruchowych, głównie w zakresie biegów ulicznych. Wnioskodawca wspiera lokalnych sportowców indywidualnych: (...). Udostępniają Państwo im przestrzeń do treningu, zapewniają Państwo wsparcie w planowaniu i wdrażaniu treningu przygotowania fizycznego pod nadzorem trenerów i fizjoterapeutów. Edukują Państwo w zakresie regeneracji i odnowy biologicznej, dają Państwo możliwość skorzystania z masażu zarówno manualnego, jak i pneumatycznego. Przyczyniają się Państwo do rozwoju kadr sportowych, oferując przestrzeń do prowadzenia specjalistycznych warsztatów i szkoleń. Udostępniają Państwo swoje lokale instruktorom i trenerom umożliwiając im zdobywanie nowej wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Prowadzą Państwo regularne zajęcia sportowe/treningi: dla dzieci, młodzieży, dorosłych w zakresie przygotowania fizycznego wspomagając treningi właściwej dla nich dyscypliny sportu.
Wnioskodawca promuje pozytywne aspekty dla rozwoju fizycznego, prowadzone są zajęcia dla dzieci i młodzieży. Organizowane są, półkolonie i obozy sportowe.
Działalność Państwa podmiotu ma charakter interdyscyplinarny. Nie skupiają się Państwo na pojedynczej dyscyplinie sportowej, lecz specjalizują się w przygotowaniu fizycznym zawodników profesjonalnych i amatorskich. Państwa celem jest rozwijanie kluczowych zdolności motorycznych, takich jak siła, szybkość, wytrzymałość czy koordynacja, co bezpośrednio wspiera performance sportowców w ich macierzystych dyscyplinach sportu oraz redukuje ryzyko urazów, a w przypadku gdy do nich dojdzie pomagają Państwo szybciej wrócić do zdrowia poprzez współpracę z lekarzami i fizjoterapeutami dostarczając kompleksowe programy powrotu do sprawności i do sportu.
W sportach, w jakich uczestniczą Państwa klubowicze są organizowane zawody rangi międzynarodowej: (...).
Wnioskodawca ma odpowiedni park maszynowy do realizacji swoich celów. Są to m.in. obciążenia w postaci hantli, sztang, talerzy obciążeniowych, kettli, taśmy TRX, piłki lekarskie i slam ball, boxy plyometryczne, maty do ćwiczeń, płotki, ławki do ćwiczeń, maty fitness, przyrządy do automasażu (wałki i piłki), urządzenie do masażu pneumatycznego, maty do akupresury, sanie treningowe, wyciągi bloczkowe, drążki do podciągania, specjalistyczne urządzenia pomiarowe (platformy dynamometryczne, dynamometr, akcelerometr).
Fundacja prowadzi działalność ukierunkowaną na rozwój dzieci i młodzieży poprzez sport, kulturę fizyczną oraz edukację prozdrowotną. Wszystkie działania Wnioskodawcy koncentrują się na fizycznym rozwoju uczestników - poprawie sprawności, zapobieganiu chorobom, aktywizacji ruchowej oraz rehabilitacji. Fundacja realizuje swoje cele m.in. także poprzez organizację obozów sportowych oraz wydarzeń promujących aktywny styl życia. Prowadzi również działania edukacyjne i terapeutyczne poprzez sport i ruch. Dbają Państwo o takie elementy rozwoju motorycznego jak gibkość, szybkość reakcji, ale i wytrzymałość czy szybkość.
Część działań ma charakter nieodpłatny, a część prowadzona jest w ramach działalności odpłatnej pożytku publicznego. Fundacja nie działa w celu osiągania zysku.
Zyski przeznaczają Państwo na rozwój usług (zakup sprzętu, zatrudnienie instruktorów), poprawę jakości (szkolenia kadry) oraz na realizację celów statutowych.
Zajęcia odbywają się zgodnie z przypisanym harmonogramem, jest pełna opieka instruktora, który tłumaczy, naucza, rozbudowuje program i śledzi postępy podopiecznych. Zadaniem klubu sportowego jest przygotowanie uczestników do rywalizacji oraz uczestnictwa w wydarzeniach sportowych.
Usługi świadczone w ramach klubu, służą głównie zdobywaniu nowych umiejętności sportowych i technicznych, budowaniu siły, wytrzymałości i ogólnemu rozwojowi zawodnika.
Członkostwo w klubie daje możliwość przygotowania się do zawodów, których rodzaj i charakter opisano wcześniej.
Ćwicząc pod okiem Wnioskodawcy, oprócz pozytywnego wpływu na sylwetkę i kondycję fizyczną ma również działanie terapeutyczne. Pomoże w samoakceptacji i podwyższeniu pewności siebie. Podczas treningów uczestnikom przekazywane są także podstawowe informacje na temat otoczenia sportowego, zasad i przepisów, bezpieczeństwa, higieny czy diety.
Ponadto Wnioskodawca, co warte podkreślenia nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Działania Fundacji nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycje w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych. Ewentualne nadwyżki finansowe są reinwestowane w rozwój działalności statutowej - zakup sprzętu, rozwój kadry, rozszerzenie oferty zajęć.
Wszystkie treningi prowadzone są przez wykwalifikowanego trenera celem jak najlepszego przygotowania członków klubu do realizacji ich celów sportowych. Prowadzone przez Klub działania sprzyjają nie tylko rozwojowi fizycznemu uczestników, ale również mają na celu jego wychowywanie oraz kształtowanie właściwych postaw.
Klub działa na rzecz ostatecznych beneficjentów usług - sportowców/zawodników. Ewentualne poszczególne usługi nabywane są od innych podmiotów w celu zorganizowania i realizacji zajęć bezpośrednio na rzecz ich uczestników.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
1.Jakie konkretnie usługi objęte są zakresem wniosku (pytaniem)?
Prowadzenie zajęć treningowych w zakresie treningu motorycznego (trening siły, szybkości, eksplozywności, kontroli motorycznej i innych wymaganych parametrów sprawności fizycznej).
W odniesieniu do każdej usługi objętej pytaniem we wniosku odrębnie proszę wskazać:
Wskazali Państwo:
1)Usługi fizjoterapii
a)Czy jest to usługa ściśle związana ze sportem? Na czym polega ten związek?
Tak, usługa wiąże się z powrotem do sportu po urazie, zabiegach operacyjnych czy dłuższej przerwie w uczestnictwie w wychowaniu fizycznym, na przykład w przypadku osób starszych, wiąże się również z odnową biologiczną w ramach wsparcia regeneracji w procesie treningowym.
b)Jaki jest zakres danej usługi? Na czym polegają zajęcia?
Usługa polega na dostarczeniu terapii manualnej, masażu manualnego, pneumatycznego, i innych indywidualnie dobranych środków terapeutycznych takich jak m. in. pinoterapia, techniki energizacji mięśniowej, stretchingu, etc. oraz edukacji w ww. zakresie.
c)Do kogo jest skierowana dana usługa, kto jest uczestnikiem/odbiorcą usługi? Czy są to wyłącznie osoby uprawiające sport lub uczestniczące w wychowaniu fizycznym?
Usługa jest adresowana do osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
d)Jaki jest główny cel danej usługi? Jakie umiejętności nabywają uczestnicy zajęć, osiągnięcia jakich efektów/rezultatów oczekują uczestnicy tych zajęć? Czy osoby te uprawiają konkretne dyscypliny sportowe (jakie)?
Główny cel, to poprawa stanu zdrowia, Uczestnicy uprawiają głównie biegi na różnych dystansach, w tym z przeszkodami, jazdę rowerem w różnych formułach (kolarstwo szosowe, enduro etc), sporty walki (m. in. Karate, Taekwondo etc.), sporty zespołowe (siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna, etc.).
e)Czy dana usługa jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?
Tak.
f)Czy dana usługa ma charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. Czy służy wyłącznie rekreacji?
Nie.
g)Czy opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Tak.
2)Usługi podnajmu przestrzeni dla prowadzenia szkoleń w zakresie treningu sportowego, wychowania fizycznego, żywienia i higieny stylu życia
a)Czy jest to usługa ściśle związana ze sportem? Na czym polega ten związek?
Tak, szkolenia na potrzeby których prowadzą Państwo podnajem są adresowane do trenerów i fizjoterapeutów działających na rzecz osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym oraz do samych uczestników zajęć sportowych lub wychowania fizycznego.
b)Jaki jest zakres danej usługi? Na czym polegają zajęcia?
Usługa polega podnajmie przestrzeni wraz ze sprzętem sportowym oraz dzielenie się Państwa know how w ramach konsultacji, czy współprowadzenia szkoleń.
c)Do kogo jest skierowana dana usługa, kto jest uczestnikiem/odbiorcą usługi? Czy są to wyłącznie osoby uprawiające sport lub uczestniczące w wychowaniu fizycznym?
Usługa jest adresowana do osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym -adresatem usługi są osoby uprawiające sport, uczestniczące w wychowaniu fizycznym zarówno jako kadry jak i uczestnicy zajęć o charakterze sportowym.
d)Jaki jest główny cel danej usługi? Jakie umiejętności nabywają uczestnicy zajęć, osiągnięcia jakich efektów/rezultatów oczekują uczestnicy tych zajęć? Czy osoby te uprawiają konkretne dyscypliny sportowe (jakie)?
Odbiorcy usługi (podnajmu) otrzymują dostęp do przestrzeni oraz sprzętu wymaganego do prowadzenia zajęć sportowych, oraz korzystają z Państwa wsparcia merytorycznego czy organizacyjnego.
e)Czy dana usługa jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?
Tak.
f)Czy dana usługa ma charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. Czy służy wyłącznie rekreacji?
Nie.
g)Czy opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Tak.
1.Jakie konkretnie usługi objęte są zakresem wniosku (pytaniem)?
3)Prowadzenie zajęć treningowych w zakresie treningu motorycznego (trening siły, szybkości, eksplozywności, kontroli motorycznej i innych wymaganych parametrów sprawności fizycznej)
a)Czy jest to usługa ściśle związana ze sportem? Na czym polega ten związek?
Tak, usługa wiąże się z poprawą sprawności i wyników w sporcie, redukcję ryzyka urazów, wsparcie w powrocie do aktywności po kontuzji.
b)Jaki jest zakres danej usługi? Na czym polegają zajęcia?
Zajęcia polegają na testach motorycznych w oparciu o ustandaryzowane protokoły stosowane międzynarodowo, między innymi z wykorzystaniem platform dynamometrycznych i analizy video. Następnie na prowadzeniu treningów w oparciu o wyniki testów, indywidualne cele ćwiczącego czy etap przygotowań.
c)Do kogo jest skierowana dana usługa, kto jest uczestnikiem/odbiorcą usługi? Czy są to wyłącznie osoby uprawiające sport lub uczestniczące w wychowaniu fizycznym?
Usługa jest adresowana do osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
d)Jaki jest główny cel danej usługi? Jakie umiejętności nabywają uczestnicy zajęć, osiągnięcia jakich efektów/rezultatów oczekują uczestnicy tych zajęć? Czy osoby te uprawiają konkretne dyscypliny sportowe (jakie)?
Główny cel, to poprawa parametrów sprawności fizycznej. Uczestnicy zajęć poprawiają między innymi siłę mięśniową, szybkość, eksplozywność i koordynację. Uczestnicy uprawiają głównie biegi na różnych dystansach, w tym z przeszkodami, jazdę rowerem w różnych formułach (kolarstwo szosowe, enduro etc), sporty walki (m. in. Karate, Taekwondo etc.), sporty zespołowe (siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna, etc.).
e)Czy dana usługa jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?
Tak.
f)Czy dana usługa ma charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy służy wyłącznie rekreacji?
Nie.
g)Czy opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Tak.
4)Masaż manualny, jak i pneumatyczny:
a)Czy działania te objęte są pytaniem wniosku?
Tak.
b)Czy działania te stanowią usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, jeśli tak w czym się przejawia/na czym polega ten związek?
Związek masażu manualnego i pneumatycznego ze sportem i wychowaniem fizycznym polega na ich kluczowej roli w procesie treningowym i rekonwalescencji sportowców.
Tak, związek wiąże się z:
1)Przygotowaniem do wysiłku fizycznego.
Masaż manualny, często w formie masażu sportowego, jest stosowany przed zawodami lub intensywnym treningiem w celu:
- rozgrzewki mięśni: zwiększa ich elastyczność i ukrwienie, minimalizując ryzyko kontuzji,
- stymulacji układu nerwowego: przygotowuje organizm do maksymalnego wysiłku.
2)Regeneracja powysiłkowa
Po intensywnym wysiłku masaż manualny i pneumatyczny (np. za pomocą specjalnych mankietów uciskowych) przyczynia się do:
- usuwania produktów przemiany materii: pomaga w usunięciu kwasu mlekowego z mięśni,
- zmniejszenia napięcia mięśniowego: przyspiesza proces regeneracji i zmniejsza dolegliwości bólowe.
- redukcji obrzęków i stanów zapalnych: zwiększa krążenie limfy i krwi, co jest kluczowe dla powrotu do formy.
3)Leczenie i profilaktyka kontuzji
Masaże te są integralną częścią fizjoterapii sportowej, pomagając w leczeniu istniejących urazów, przyspieszają gojenie tkanek miękkich. Zapobieganiu przyszłym kontuzjom - utrzymują mięśnie w dobrej kondycji i zwiększają ich elastyczność, co jest fundamentalne dla każdego sportowca. Są to elementy kompleksowego wsparcia sportowców i osób aktywnych fizycznie, mające bezpośredni wpływ na ich wyniki, zdrowie i bezpieczeństwo.
c)Jaki jest główny cel danego działania? Osiągnięcia jakich efektów/rezultatów oczekują uczestnicy tych zajęć?
Uczestnicy oczekują: główny cel to poprawa i utrzymanie sprawności fizycznej. Uczestnicy zajęć oczekują: szybszej regeneracji i powrotu do treningów. Zmniejszenia ryzyka kontuzji poprzez poprawę elastyczności mięśni. Złagodzenia dolegliwości bólowych po wysiłku. Poprawy wyników sportowych dzięki lepszej kondycji mięśni.
d)Czy działania są skierowane wyłącznie do osób uprawiających sport korzystających z innych usług świadczonych przez Państwa? Jeśli tak, jakiego rodzaju, jakiej dyscypliny sportowej?
Tak, Uczestnicy uprawiają głównie biegi na różnych dystansach, w tym z przeszkodami, jazdę rowerem w różnych formułach (kolarstwo szosowe, enduro etc), sporty walki (m. in. Karate, Taekwondo etc.), sporty zespołowe (siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna, etc.)
e)Czy są niezbędne do uprawiania sportu i na czym ta niezbędność polega?
Tak, są niezbędne w kontekście wydajnego treningu i bezpiecznego, długotrwałego uprawiania sportu. Ich niezbędność przejawia się w trzech głównych obszarach:
- profilaktyka kontuzji: masaże pozwalają na utrzymanie odpowiedniej elastyczności i ukrwienia mięśni, co zmniejsza ryzyko urazów. W przypadku sportowców, kontuzja może oznaczać długą przerwę od treningów, a nawet koniec kariery, dlatego zapobieganie im jest priorytetem,
- optymalizacja wydajności: masaż przyspiesza regenerację mięśni po wysiłku, co pozwala na szybszy powrót do pełnej sprawności i kontynuowanie intensywnego treningu. Bez odpowiedniej regeneracji, organizm nie jest w stanie osiągać maksymalnych wyników,
- wsparcie w rekonwalescencji: w przypadku urazu, masaże są często integralną częścią fizjoterapii, przyspieszając proces leczenia i powrót do pełnej sprawności. Stanowią więc niezbędny element w procesie powrotu do uprawiania sportu po kontuzji.
f)Czy opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Tak. Wsparcie powrotu do zdrowia poprzez współpracę z lekarzami i fizjoterapeutami, dostarczanie kompleksowego programu powrotu do sprawności i do sportu.
a)Czy działania te objęte są pytaniem wniosku?
Tak.
b)Czy działania te stanowią usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, jeśli tak w czym się przejawia/na czym polega ten związek?
Tak, są związane z planowaniem procesu powrotu do zdrowia i aktywności sportowej/udziału w wychowaniu fizycznym, i jego organizacją oraz przeprowadzeniem.
c)Jaki jest główny cel danego działania? Osiągnięcia jakich efektów/rezultatów oczekują uczestnicy tych zajęć?
Główny cel to powrót do uczestnictwa w sporcie i/lub wychowaniu fizycznym. Uczestnicy oczekują planu działania, edukacji w zakresie powrotu do aktywności sportowej/uczestnictwa w wychowaniu fizycznym oraz opieki nad nimi w tym procesie.
d)Czy działania są skierowane wyłącznie do osób uprawiających sport korzystających z innych usług świadczonych przez Państwa? Jeśli tak, jakiego rodzaju, jakiej dyscypliny sportowej?
Tak, Uczestnicy uprawiają głównie biegi na różnych dystansach, w tym z przeszkodami, jazdę rowerem w różnych formułach (kolarstwo szosowe, enduro etc), sporty walki (m. in. Karate, Taekwondo etc.), sporty zespołowe (siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna, etc.)
e)Czy są niezbędne do uprawiania sportu i na czym ta niezbędność polega?
Tak, w przypadku wystąpienia urazu to lekarz wydaje decyzję o powrocie do aktywności sportowej/uczestnictwie w wychowaniu fizycznym. Brak spełnienia obiektywnych medycznych kryteriów wyklucza możliwość uprawiania aktywności. Państwa działania pozwalają poprawić stan zdrowia uczestników do takiego, jaki jest wymagany aby uczestniczyć w aktywnościach sportowych/ wychowaniu fizycznym.
f)Czy opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Tak.
4)Proszę wyjaśnić do jakiej „rywalizacji” i jakich „wydarzeń sportowych” przygotowują Państwo uczestników w związku ze świadczonymi zajęciami.
Do każdej w jakiejkolwiek decydują się rywalizować z uwagi na to, że prowadzą Państwo zajęcia o charakterze motorycznym, tj. poprawa parametrów sprawności fizycznej. Uczestnicy zajęć poprawiają między innymi siłę mięśniową, szybkość, eksplozywność i koordynację czy czas reakcji a są to cechy wymagane w każdym rodzaju sportu. Uczestnicy uprawiają głównie biegi na różnych dystansach, w tym z przeszkodami, jazdę rowerem w różnych formułach (kolarstwo szosowe, enduro etc), sporty walki (m. in. Karate, Taekwondo etc.), sporty zespołowe (siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna, etc.). Zawodnicy korzystający z Państwa zajęć startują w biegach ulicznych, zawodach sportów zespołowych czy indywidualnych o randze mistrzostw (...), Polski, Europy czy Świata.
II. wyjaśnili, czy przedmiotem Państwa zapytania są także zajęcia sportowe prowadzone przez Państwa w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych?
Tak, obozów sportowych.
1.Jakie czynności składają się na organizowane przez Państwa półkolonie (jakie świadczenia zapewniają Państwo w ramach półkolonii)?
W takim razie, proszę o dodanie do opisu półkolonii następujących kwestii, które rozszerzą listę o zagadnienia związane z treningiem motorycznym:
Zajęcia sportowo-rekreacyjne:
- trening motoryczny;
- specjalistyczny sprzęt: uczestnicy będą pracować ze sprzętem do treningu motorycznego, z uwzględnieniem treningu siły mięśniowej, szybkości, stabilizacji, szybkości reacji, eksplozywności. Zajęcia sportowe: różnorodne treningi i zabawy, które pozwalają na rozwijanie kondycji fizycznej i umiejętności sportowych.
- masaże: automasaż przyrządowy (z wykorzystaniem piłek i wałków) oraz pneumatyczny, który wspomaga regenerację po wysiłku.
Opieka wychowawcza:
- opieka pedagogiczna: doświadczeni wychowawcy zapewniają bezpieczeństwo i opiekę uczestnikom przez cały czas trwania półkolonii;
- pierwsza pomoc: zapewnienie dostępu do podstawowej opieki medycznej w przypadku drobnych urazów.
Wyżywienie:
- posiłki: zapewniają Państwo pełne wyżywienie, w tym drugie śniadanie i obiad, dostosowane do potrzeb młodych sportowców.
Materiały i sprzęt:
- sprzęt sportowy: uczestnicy mają dostęp do niezbędnego sprzętu sportowego, który jest wykorzystywany podczas zajęć. Materiały i sprzęt do masażu w postaci aparatu do masażu pneumatycznego, wałków i piłek do automasażu.
2.Jakie czynności składają się na organizowane przez Państwa obozy sportowe (jakie świadczenia zapewniają Państwo w ramach obozów sportowych)?
Zajęcia sportowo-rekreacyjne:
- treningi sportowe: uczestnicy biorą udział w intensywnych, specjalistycznych treningach dostosowanych do konkretnej dyscypliny sportowej;
- masaże: masaż manualny i pneumatyczny oraz automasaż (piłkami i wałkami) , który wspomaga regenerację po intensywnym wysiłku;
- trening motoryczny: zajęcia prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę, z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu (np. platformy dynamometryczne, maty stabilizacyjne, gumy oporowe, akcelerometry).
Zakwaterowanie i wyżywienie:
- zakwaterowanie: zapewniają Państwo pełne zakwaterowanie uczestników w ośrodku sportowym lub innej bazie noclegowej dostosowane do ich potrzeb;
- wyżywienie: uczestnicy mają zapewnione pełne wyżywienie (3 posiłki dziennie), dostosowane do wymagań diety osób uprawiających sport.
Opieka i bezpieczeństwo:
- kadra trenerska: treningi prowadzone są przez doświadczonych i wykwalifikowanych trenerów;
- opieka medyczna: gwarantują Państwo dostęp do podstawowej opieki medycznej oraz kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Dodatkowe świadczenia:
- sprzęt sportowy: uczestnicy mają dostęp do specjalistycznego sprzętu niezbędnego do treningów. Materiały i sprzęt do masażu: zapewniają Państwo wszystkie niezbędne materiały i sprzęt do masażu, takie jak piłki, wałki i sprzęt do masażu pneumatycznego.
3.Kto jest uczestnikiem organizowanych przez Państwa półkolonii?
Dzieci i młodzież do 18 roku życia bez przeciwwskazań zdrowotnych do intensywnego wysiłku fizycznego.
4.Kto jest uczestnikiem organizowanych przez Państwa obozów sportowych?
Dorośli, dzieci i młodzież w określonym wieku w zależności od profilu obozu. Osoby o różnym poziomie zaawansowania w danej dyscyplinie sportowej - zarówno początkujący, jak i zaawansowani zawodnicy. Osoby, które chcą poprawić swoje umiejętności sportowe, a także te, które chcą rozpocząć swoją przygodę z daną dyscypliną. Osoby bez przeciwwskazań zdrowotnych do intensywnego wysiłku fizycznego.
Pytanie
Czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych przedstawionych w opisie stanu faktycznego, prowadzonych przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, pobierane wynagrodzenie przez Wnioskodawcę za uczestnictwo w zajęciach sportowych realizowanych przez Klub Sportowy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).
Zgodnie z brzmieniem powołanego artykułu zwolnione od podatku VAT są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością; Wnioskodawca nie pobiera wynagrodzenia związanego z działalnością marketingową oraz reklamowo- promocyjną.
Pobierane wynagrodzenie dotyczy bezpośredniego uczestnictwa osób uprawiających daną dyscyplinę sportową i uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Artykuł 3 ustawy o sporcie przewiduje, że działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego (ust. 1). Klub sportowy działa jako osoba prawna (ust. 2). Zdaniem Wnioskodawcy nie ma przeszkód, aby działalność sportowa prowadzona była przez klub sportowy działający w formie fundacji.
Wnioskodawca spełnia ww. kryterium podmiotowe niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.
Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2014r., poz. 715 ze zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy - działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy - sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Pismem z 22 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.402.2017.2.SR stwierdził, iż „(...) Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, będący klubem sportowym, zamierza rozpocząć działalność, której głównym przedmiotem będzie prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna. Za udział w ww. zajęciach sportowych pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Klubu Sportowego, tj. jednorazowa opłata członkowska w Klubie Sportowym (wpisowe) warunkująca członkostwo w Klubie Sportowym, w tym możliwość udziału w zajęciach sportowych Klubu Sportowego oraz miesięczna opłata za udział uczestnika/członka Klubu Sportowego w zajęciach sportowych Klubu Sportowego w danym miesiącu kalendarzowym.
W związku z powyższym należy uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników zajęć/członków klubu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć piłki nożnej. Zatem w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniami na rzecz uczestników zajęć/ członków klubu, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę (...)”.
Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji indywidualnej z 1 marca 2013 roku nr IPTPP1/443-953/12-5/IG oraz w Interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2013 roku nr IPTPP1/443-948/12-5/AK, w których czytamy m.in.:
„(...) Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń - ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim (...)”.
oraz
„(...) Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, z którego Wnioskodawca wywodzi prawo zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług, należy stwierdzić, iż z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym (...)”.
W interpretacji indywidualnej z 28 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.365.2022.1.WH słusznie zauważa, iż [...] nie jest wymagane aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany [...].
Dodatkowo, w piśmie z 7 lutego 2023r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.824.2022.2.AKA słusznie zauważył, że „(...) w odniesieniu do kwestii uznania, czy świadczone usługi w zakresie prowadzenia w formie klubu sportowego odpłatnych zajęć sportowych z tańca należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że "Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia "sportu", określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C 201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C 550/14, EU:C:2016:354, pkt 27)”.
Warto również wskazać na Interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.313.2023.3.ID z 27 września 2023 r., w której to wskazano iż „[...] Zatem w przedmiotowej sprawie skoro usługi w formie zajęć sportowych tańca (niebędące usługami związanymi z działalnością marketingową, reklamowo-promocyjną oraz związanymi ze wstępem na imprezy sportowe) mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i - jak wskazano - świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a osiągnięte zyski w całości przeznaczone są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, to usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych przez Fundację zajęć sportowych w zakresie nauki tańca ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie [...]”.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych opisanych w stanie faktycznym prowadzonych przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku VAT:
- prowadzenia zajęć treningowych w zakresie treningu motorycznego (trening siły, szybkości, eksplozywności, kontroli motorycznej i innych wymaganych parametrów sprawności fizycznej) - jest prawidłowe;
- usług podnajmu przestrzeni dla prowadzenia szkoleń w zakresie treningu sportowego, wychowania fizycznego, żywienia i higieny stylu życia - jest nieprawidłowe;
- usług fizjoterapii - jest nieprawidłowe;
- masażu manualnego i pneumatycznego - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”:
państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Zatem analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z tego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga - są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że:
w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu.
Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że
art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu.
Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie:
działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
W myśl art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie:
kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Z kolei, stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r., poz. 166):
fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.
Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który implementuje do krajowego porządku prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku VAT określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
Jak wynika z opisu sprawy:
- są Państwo Fundacją, która prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest Państwa wyłączną statutową działalnością;
- Państwa celem jest m.in. szeroko rozumiane wspieranie, rozwój, promocja i upowszechnianie sportu i kultury fizycznej, organizacja, rozwijanie działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa czy organizacja współzawodnictwa sportowego;
- w ramach Fundacji działa klub sportowy, który realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowo-ruchowych głównie w zakresie biegów ulicznych;
- działalność Państwa podmiotu ma charakter interdyscyplinarny. Nie skupiają się Państwo na pojedynczej dyscyplinie sportowej, lecz specjalizują się w przygotowaniu fizycznym zawodników profesjonalnych i amatorskich;
- Państwa celem jest rozwijanie kluczowych zdolności motorycznych, takich jak siła, szybkość, wytrzymałość czy koordynacja, co bezpośrednio wspiera performance sportowców w ich macierzystych dyscyplinach sportu;
- usługi świadczone w ramach klubu, służą głównie zdobywaniu nowych umiejętności sportowych i technicznych, budowaniu siły, wytrzymałości i ogólnemu rozwojowi zawodnika;
- podczas treningów uczestnikom przekazywane są także podstawowe informacje na temat otoczenia sportowego, zasad i przepisów, bezpieczeństwa, higieny czy diety;
- działania Fundacji nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycje w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych. Ewentualne nadwyżki finansowe są reinwestowane w rozwój działalności statutowej - zakup sprzętu, rozwój kadry, rozszerzenie oferty zajęć.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że spełniają Państwo przesłankę podmiotową warunkującą zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Natomiast przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy - są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W analizowanej sprawie podkreślenia wymaga, że zgodnie z brzmieniem ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że:
wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).
W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia „sportu” w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
Jeśli chodzi następnie o systematykę Dyrektywy, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).
Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie „sportu” ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu „sport”, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem.
W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, że:
po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy (10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych (11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport.
Wskazania wymaga również wyrok TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał stwierdził, że:
w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).
Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki.
Ponadto podkreślić należy, że określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej oraz ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W tym miejscu należy przywołać wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 4 marca 2021 r. C-581/19, zgodnie z którym:
41. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że pierwszym kryterium, które należy wziąć pod uwagę w tym względzie, jest brak samodzielnego celu świadczenia z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Zatem świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej [wyrok z dnia 2 lipca 2020 r., Blackrock Investment Management (UK), C-231/19, EU:C:2020:513, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo].
46. Tym samym, (…) z jednej strony usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej i z drugiej strony usługi coachingu żywieniowego, takie jak świadczone przez skarżącą w postępowaniu głównym, nie są nierozerwalnie związane w rozumieniu orzecznictwa przypomnianego w pkt 38 i 39 niniejszego wyroku.
48. Jeśli chodzi o możliwość zastosowania do świadczeń takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym drugiego rodzaju wyjątku, o którym mowa w pkt 40-42 niniejszego wyroku, należy w niniejszej sprawie wskazać, po pierwsze, autonomiczny cel usługi coachingu dietetycznego z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nawet gdyby takie usługi coachingu dietetycznego były świadczone lub mogły być świadczone w tych samych pomieszczeniach sportowych co usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej, to jednak cel tych pierwszych nie ma charakteru sportowego, lecz zdrowotny i estetyczny, niezależnie od faktu, że dyscyplina dietetyczna może mieć wpływ na wyniki sportowe.
(…) Świadczeń coachingu żywieniowego takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym nie można zatem uważać za pomocnicze w stosunku do świadczeń głównych, na które składają się świadczenia związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej.
50. Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, na zadane pytania należy odpowiedzieć, iż dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że (…) usługa coachingu żywieniowego świadczona przez wykwalifikowanego i uprawnionego profesjonalistę w placówkach sportowych - i ewentualnie w ramach programów obejmujących również usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej - stanowi odrębne i niezależne świadczenie usług i nie jest objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 132 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy.
Jak wskazano powyżej, aby mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, muszą Państwo również spełnić przesłankę o charakterze przedmiotowym, która odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy - czyli usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i świadczonych na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
We wniosku podali Państwo informacje, z których wynika, że:
- wszystkie treningi prowadzone są przez wykwalifikowanego trenera celem jak najlepszego przygotowania członków klubu do realizacji ich celów sportowych. Prowadzone przez Klub działania sprzyjają nie tylko rozwojowi fizycznemu uczestników, ale również mają na celu ich wychowywanie oraz kształtowanie właściwych postaw;
- Klub działa na rzecz ostatecznych beneficjentów usług - sportowców/zawodników.
- Państwa działania obejmują m.in.: zajęcia o charakterze motorycznym, tj. poprawa parametrów sprawności fizycznej. Uczestnicy zajęć poprawiają między innymi siłę mięśniową, szybkość, eksplozywność i koordynację czy czas reakcji. Uczestnicy uprawiają głównie biegi na różnych dystansach, w tym z przeszkodami, jazdę rowerem w różnych formułach (kolarstwo szosowe, enduro etc), sporty walki (m. in. Karate, Taekwondo etc.), sporty zespołowe (siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna, etc.). Zawodnicy korzystający z Państwa zajęć startują w biegach ulicznych, zawodach sportów zespołowych czy indywidualnych o randze mistrzostw (...), Polski, Europy czy Świata. Główny cel, to poprawa parametrów sprawności fizycznej.
Z okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Państwa usługi prowadzenia zajęć treningowych w zakresie treningu motorycznego stanowią usługi ściśle związane ze sportem, świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Państwa działania nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycje w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych. Ewentualne nadwyżki finansowe są reinwestowane w rozwój działalności statutowej - zakup sprzętu, rozwój kadry, rozszerzenie oferty zajęć.
Jednocześnie, nie świadczą Państwo usług objętych wyłączeniem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jak wskazali Państwo we wniosku, nie świadczą Państwo usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Zatem z okoliczności sprawy wynika, że przedstawione usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki. Zajęcia o charakterze motorycznym świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Ich głównym celem jest poprawa parametrów sprawności fizycznej.
W konsekwencji, skoro opisane usługi w formie zajęć o charakterze motorycznym mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i - jak wskazano powyżej - świadcząc te usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację Państwa celów statutowych, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zatem, wobec spełnienia przesłanki podmiotowej, jak też przedmiotowej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do opisanych przez Państwa zajęć o charakterze motorycznym, ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług. W związku z tym, zajęcia o charakterze motorycznym, za które pobierają Państwo wynagrodzenie, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, w powyższym zakresie Państwa stanowisko jest prawidłowe.
W odniesieniu do świadczonych usług podnajmu przestrzeni dla prowadzenia szkoleń w zakresie treningu sportowego, wychowania fizycznego, żywienia i higieny stylu życia należy wskazać, że usługi te nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ze względu na niespełnienie warunków pozwalających na uznanie, że jest to świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie sportu lub wychowania fizycznego, korzystającymi ze zwolnienia.
Świadczone przez Państwa usługi polegają na podnajmie przestrzeni wraz ze sprzętem sportowym oraz dzielenie się Państwa know how w ramach konsultacji, czy współprowadzenia szkoleń.
Należy zauważyć, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy nie ma zastosowania do usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Wobec tego, usługi podnajmu przestrzeni dla prowadzenia szkoleń w zakresie treningu sportowego, wychowania fizycznego, żywienia i higieny stylu życia nie mogą być objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Natomiast w odniesieniu do świadczonych przez Państwa usług fizjoterapii oraz masażu manualnego i pneumatycznego należy wskazać, że usługi te nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ze względu na niespełnienie warunków pozwalających na uznanie, że jest to świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie sportu lub wychowania fizycznego, korzystającymi ze zwolnienia.
Wskazali Państwo, że usługa fizjoterapii wiąże się z powrotem do sportu po urazie, zabiegach operacyjnych czy dłuższej przerwie w uczestnictwie w wychowaniu fizycznym, na przykład w przypadku osób starszych, wiąże się również z odnową biologiczną w ramach wsparcia regeneracji w procesie treningowym. Usługa polega na dostarczeniu terapii manualnej, masażu manualnego, pneumatycznego, i innych indywidualnie dobranych środków terapeutycznych takich jak m. in. pinoterapia, techniki energizacji mięśniowej, stretchingu, etc. oraz edukacji w ww. zakresie. Główny cel usług fizjoterapii, to poprawa stanu zdrowia. Masaż manualny, często w formie masażu sportowego, jest stosowany przed zawodami lub intensywnym treningiem w celu: rozgrzewki mięśni - zwiększa ich elastyczność i ukrwienie, minimalizując ryzyko kontuzji, stymulacji układu nerwowego - przygotowuje organizm do maksymalnego wysiłku. Po intensywnym wysiłku masaż manualny i pneumatyczny (np. za pomocą specjalnych mankietów uciskowych) przyczynia się do: usuwania produktów przemiany materii - pomaga w usunięciu kwasu mlekowego z mięśni, zmniejszenia napięcia mięśniowego - przyspiesza proces regeneracji i zmniejsza dolegliwości bólowe, przyczynia się do redukcji obrzęków i stanów zapalnych - zwiększa krążenie limfy i krwi, co jest kluczowe dla powrotu do formy. Masaże te są integralną częścią fizjoterapii sportowej, pomagając w leczeniu istniejących urazów, przyspieszają gojenie tkanek miękkich, zapobieganiu przyszłym kontuzjom - utrzymują mięśnie w dobrej kondycji i zwiększają ich elastyczność. Są to elementy wsparcia sportowców i osób aktywnych fizycznie, mające bezpośredni wpływ na ich wyniki, zdrowie i bezpieczeństwo. Główny cel to poprawa i utrzymanie sprawności fizycznej. Uczestnicy zajęć oczekują szybszej regeneracji i powrotu do treningów, zmniejszenia ryzyka kontuzji poprzez poprawę elastyczności mięśni, złagodzenia dolegliwości bólowych po wysiłku i poprawy wyników sportowych dzięki lepszej kondycji mięśni. Uczestnicy uprawiają głównie biegi na różnych dystansach, w tym z przeszkodami, jazdę rowerem w różnych formułach (kolarstwo szosowe, enduro etc), sporty walki (m. in. Karate, Taekwondo etc.), sporty zespołowe (siatkówka, piłka nożna, piłka ręczna, etc.).
Mając na uwadze przedstawione przez państwa okoliczności sprawy nie można uznać, że świadczone usługi fizjoterapii oraz masażu manualnego i pneumatycznego stanowią usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym. Celem świadczonych usług jest poprawa stanu zdrowia, pomoc w leczeniu istniejących urazów i przyśpieszenie gojenia tkanek miękkich. Uczestnicy oczekują szybszej regeneracji i powrotu do treningów, zmniejszenia ryzyka kontuzji poprzez poprawę elastyczności mięśni oraz złagodzenia dolegliwości bólowych po wysiłku. Jak wskazali Państwo we wniosku, masaże są integralną częścią fizjoterapii sportowej, a świadcząc ww. usługi umożliwiają Państwo wsparcie w powrocie do zdrowia, a więc dostarczają Państwo kompleksowy program powrotu do sprawności i sportu. Głównym celem świadczonych przez Państwa usług w tym zakresie jest zatem powrót do uczestnictwa w sporcie i /lub wychowaniu fizycznym. Co istotne, w przypadku wystąpienia urazu to lekarz wydaje decyzję o powrocie do aktywności sportowej/uczestnictwie w wychowaniu fizycznym. Zatem Państwa działania pozwalają poprawić stan zdrowia uczestników do takiego, jaki jest wymagany aby uczestniczyć w aktywnościach sportowych/ wychowaniu fizycznym.
W odniesieniu do usług fizjoterapeutycznych natomiast należy podkreślić, że usługa ta wiąże się z powrotem do sportu po urazie, zabiegach operacyjnych czy dłuższej przerwie w uczestnictwie w wychowaniu fizycznym, na przykład w przypadku osób starszych, wiąże się również z odnową biologiczną w ramach wsparcia regeneracji w procesie treningowym. Usługa ta polega na dostarczeniu terapii manualnej, masażu manualnego, pneumatycznego, i innych indywidualnie dobranych środków terapeutycznych oraz edukacji w ww. zakresie a jej głównym celem jest poprawa stanu zdrowia osoby korzystającej z tych usług.
Wobec powyższego, wskazać należy, że świadczone przez Państwa usługi fizjoterapii oraz masażu manualnego i pneumatycznego ze względu na cel ich świadczenia nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
Rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do ww. usług jako usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, należy rozważyć czy w analizowanej sprawie został spełniony warunek braku samodzielnego celu świadczenia tych usług z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Jak wynika z orzecznictwa TSUE, świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej.
W analizowanej sprawie usługi fizjoterapii oraz masażu manualnego i pneumatycznego nie są nierozerwalnie związane z usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznymi do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim w sposób uniemożliwiający wykonanie świadczenia głównego.
Jak już wskazano, usługi fizjoterapii oraz masażu manualnego i pneumatycznego są kierowane do osób, które oczekują szybszej regeneracji i powrotu do treningów. Zmniejszenia ryzyka kontuzji poprzez poprawę elastyczności mięśni. Złagodzenia dolegliwości bólowych po wysiłku oraz poprawy stanu zdrowia.
Zatem usługi te nie stanowią usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jak wskazano powyżej, pomiędzy tymi świadczeniami nie zachodzi relacja wskazująca, że usługi masażu manualnego i pneumatycznego są niezbędne do wykonania usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Tym samym, świadczone usługi fizjoterapii oraz masażu manualnego i pneumatycznego nie są niezbędne do świadczenia usług związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.
W konsekwencji dla świadczonych przez Państwa usług fizjoterapii oraz masażu manualnego i pneumatycznego nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 43 ust. 17 ustawy, gdyż nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej.
Zatem w tym zakresie Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie rozstrzygnięcia w zakresie usług prowadzenia zajęć treningowych w zakresie treningu motorycznego (trening siły, szybkości, eksplozywności, kontroli motorycznej i innych wymaganych parametrów sprawności fizycznej), usług podnajmu przestrzeni dla prowadzenia szkoleń w zakresie treningu sportowego, wychowania fizycznego, żywienia i higieny stylu życia oraz masaż manualny, jak i pneumatyczny, natomiast w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla organizacji obozów sportowych oraz półkolonii zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Należy wskazać, że zakres przedmiotowy wniosku wyznacza przedstawione przez Państwa pytanie. Wskazuję tym samym, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania) czyli zwolnienia od podatku usług opisanych we wniosku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydaną interpretację oparto w szczególności na Państwa wskazaniach, że:
Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji.
Działania Fundacji nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycje w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
