Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.386.2025.4.KM
Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa aportem do spółki celowej, nawet częściowo na kapitał zapasowy, nie powoduje powstania przychodu podatkowego; spółka kontynuuje amortyzację według zasad zbywcy i może stosować 9% CIT, jeżeli spełnia warunki małego podatnika.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 21 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 września 2025 r. (wpływ tego samego dnia) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowany będący stroną postępowania:
X
2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 18 września 2025 r.)
Wnioskodawca – X prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą „(…)” (dalej: „Wnioskodawca”). Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania i podlegającą obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca rozwinął i prowadzi przedsiębiorstwo działające w wielu różnych segmentach działalności biznesowej, które pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym są od siebie niezależne i mogą być prowadzone jako odrębne przedsiębiorstwa. Wspominanymi wyżej odrębnymi obszarami aktywności biznesowej są:
(…)
przy czym każda z wyżej wymienionych (…) stanowi odrębnie zorganizowany zespół składników majątkowych i niemajątkowych przeznaczonych do prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej w każdej lokalizacji niezależnie od innych lokalizacji;
1. Prowadzenie działalności handlowej w postaci sprzedaży (…);
2. Prowadzenie działalności w zakresie komercyjnego wynajmu nieruchomości i lokali użytkowych w budynkach i budowlach wybudowanych w ramach inwestycji pod nazwą (…) zlokalizowanej na nieruchomościach położonych (…).
3. Prowadzenie (…).
W strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy wyodrębnione są komórki organizacyjne (poszczególne branże), które zajmują się prowadzeniem działalności opisanej powyżej, w ramach których, prowadzona jest wewnętrznie odrębna księgowość finansowa i zarządcza (księgowania na wydzielonych kontach), istnieje zespół składników majątkowych i niematerialnych oraz zespół pracowników przypisanych funkcjonalnie do realizacji określonych zadań związanych z prowadzeniem danej działalności. Oznacza to, że każda z powyższych gałęzi biznesu może funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo.
Plan restrukturyzacji
Pierwszym etapem restrukturyzacji, do którego odnosi się niniejszy wniosek, będzie wniesienie aportem wskazanej w pkt 6 powyżej i oznaczonej jako (…) zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) do spółki Y sp. z o.o. z siedzibą na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: „Y” lub „Spółka celowa”). Y jest pomiotem, który został utworzony w (…) i nigdy nie prowadził działalności gospodarczej. Spółka celowa na chwilę składania niniejszego wniosku nie jest zarejestrowanym czynnym podatkiem VAT (jednakże zostanie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny przed dokonaniem analizowanej transakcji) i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka celowa jest podmiotem powiązanym w stosunku do Wnioskodawcy.
Jak już wyżej wspomniano, działalność (…) skoncentrowana jest na komercyjnym wynajmie nieruchomości i lokali użytkowych w budynkach i budowlach wybudowanych w ramach inwestycji pod nazwą (…). Spółka celowa, na skutek wniesionego aportu zostanie wyposażona w niezbędny majątek, narzędzia techniczne i personel oraz wszelkie prawa i obowiązki związane z działalnością (…), w szczególności wynikające z zawartych umów najmu oraz umów z dostawcami. Przed wniesieniem aportu ZCP, majątek (…) zostanie wyceniony przez rzeczoznawcę. Wskutek wniesienia aportu do Spółki celowej zakres dotychczasowej działalność ZCP (…) nie ulegnie zmianie i będzie ona w pełni kontynuowana. Dotyczy to zarówno działalności prowadzonej w ramach ZCP (…), jak też pozostałej działalności przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę.
Cel biznesowy restrukturyzacji
Uzasadnieniem biznesowym planowanej restrukturyzacji jest zbudowanie transparentnej i efektywnej struktury zarządczej, która sprzyjać będzie koncentracji poszczególnych segmentów prowadzonej działalności gospodarczej na ich kluczowych kompetencjach. Z uwagi na bardzo zróżnicowany charakter prowadzonych przez Wnioskodawcę biznesów, bardzo istotną rolę odgrywa również dywersyfikacja ponoszonego przez Wnioskodawcę ryzyka.
Dywersyfikacja ryzyka, ma zapobiegać zmniejszeniu potencjalnych strat, zapewnić stabilność finansową i zwiększyć konkurencyjność na rynku. Uporządkowanie struktury prowadzonej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wpisuje się również w szerszy plan sukcesyjny Wnioskodawcy, który zakłada powołanie fundacji rodzinnej. Na dzień składania niniejszego wniosku, prace nad założeniem fundacji rodzinnej weszły w fazę końcową. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie swojej jednoosobowej działalności gospodarczej ponad (…). W związku z powyższym, niezbędne stało się uporządkowanie struktury prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, poprzez wydzielenie poszczególnych branż biznesowych do odrębnych spółek celowych.
Nie jest planowane, aby Y dokonywał modyfikacji w przedmiocie czy zakresie przejmowanej działalności, chyba że będzie to wymagane przepisami prawa, bądź będzie wynikać z obowiązujących umów. Wnioskodawca oraz Y pragną podkreślić, że będąca przedmiotem wniosku transakcja uwarunkowana będzie przede wszystkim względami gospodarczymi i prawnymi. W szczególności, jej celem nie jest unikanie opodatkowania, ani uchylanie się od opodatkowania.
Wyodrębnienie organizacyjne, funkcjonalne i finansowe
Poszczególne branże gospodarcze prowadzone przez Wnioskodawcę w ramach jego jednoosobowej działalności gospodarczej, są identyfikowalne dla celów wewnętrznego zarządzania biznesem Wnioskodawcy oraz funkcjonują równolegle i niezależnie w ramach wewnętrznej organizacji. Działalność (…) jest faktycznie wyodrębniona w zakresie struktury organizacyjnej całości działalności Wnioskodawcy.
Wyodrębnienie organizacyjne i funkcjonalne w analizowanym przypadku definiowane jest jako wydzielenie w sferze zarządzania i organizacji zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, wraz z przypisaniem do odpowiedzialnych za daną działalność pracowników.
Wyodrębnienie funkcjonalne przekazywanego aportem ZCP (…) przejawia się zatem tym, że obecnie składniki służące prowadzeniu działalności (…) stanowią de facto zespół komórek organizacyjnych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, osób zatrudnionych w tych komórkach, którym przypisane są określone zadania umożliwiające realizację celów gospodarczych związanych z prowadzoną działalnością operacyjną. Powiązanie tych elementów zapewnia możliwość kontynuowania działalności operacyjnej po ich wniesieniu aportem do Spółki celowej, a co za tym idzie realizację celów gospodarczych przypisanych dla tej branży działalności. Zespół składników materialnych i niematerialnych, składający się na działalność operacyjną (…) będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Przekazywane składniki będą umożliwiały już na dzień ich przekazania kontynuowanie działalności operacyjnej wykonywanej przy ich wykorzystaniu.
Y otrzymujący wkład przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład aportu ZCP (…) w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy, natomiast dla celów bilansowych, wartość rynkową ustaloną zgodnie z wyceną dokonaną przez rzeczoznawcę na dzień wniesienia aportu.
W przypadku analizowanej transakcji w skład ZCP (…) wejdą, m.in.:
1. (…)
Niezależnie od wyodrębnienia organizacyjno-funkcjonalnego ZCP (…) jest również wyodrębniony finansowo. Wyodrębnienie finansowe w tym przypadku definiowane jest jako prowadzenie ewidencji księgowej w sposób umożliwiający przyporządkowanie odpowiednich aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów do działalności prowadzonej przez ZCP (…).
W zakresie finansowym wyodrębnienie finansowe ZCP (…) potwierdzone jest poprzez:
- wyodrębnienie w planie kont systemu księgowego kont przypisanych wyłącznie działalności (…), a także pozostałej działalności Wnioskodawcy zapewniających pełne i rzetelne zidentyfikowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością prowadzoną przez ZCP (…);
- wyodrębnienie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych do prowadzenia działalności w zakresie (…);
- funkcjonalne zapewnienie możliwości dokonywania odrębnych analiz przychodów i kosztów związanych z działalnością (…) oraz pozostałą działalnością Wnioskodawcy;
- zapewnienie możliwości sporządzania odrębnych budżetów oraz sprawozdań finansowych pro forma, które mają na celu zobrazowanie sytuacji finansowej działalności prowadzonej w zakresie (…) oraz pozostałej działalności.
W opisanym zdarzeniu przyszłym w ramach ZCP (…) przekazane zostaną księgi dotyczące części działalności wnoszonej aportem, które dają podstawę przyporządkowania przychodów i kosztów dotyczących tej działalności, jak i należności i zobowiązań do działalności prowadzonej przy wykorzystaniu składników materialnych i niematerialnych, które mają być przedmiotem planowanego aportu.
Intencją Wnioskodawcy jest potwierdzenie skutków podatkowych planowanego przedsięwzięcia polegającego na wniesieniu wyodrębnionej części działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako aportu do Spółki celowej i potwierdzenia, że planowana transakcja będzie neutralna podatkowo zarówno dla Wnioskodawcy jaki i Spółki celowej.
W uzupełnieniu wniosku z 18 września 2025 r. wskazali Państwo m.in., że:
1. Jakie konkretnie rodzaje składników zostaną przeniesione w ramach przenoszonych aktywów oraz wartości niematerialnych i prawnych?
Odp.: Przedmiotem aportu będą między innymi następujące środki trwałe, wyposażenie i wartości niematerialne i prawne:
- (…)
2. Czy w ramach planowanego aportu na Nabywcę przeniesione zostaną również:
a. prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile Zbywca korzystał z takiego finansowania i jest stroną takich umów
Odp.: Nie dotyczy – Zbywca nie zawierał umów związanych z finansowaniem dłużnym, przedmiot aportu był finansowany z majątku własnego Zbywcy.
b. umowy o zarządzanie nieruchomością
Odp.: Zbywca zawarł umowę o zarządzanie nieruchomością i umowa ta będzie przedmiotem aportu.
c. umowy zarządzania aktywami
Odp.: Nie dotyczy – zbywca nie zawarł umowy o zarządzanie aktywami.
d. należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem
Odp.: Przedmiotem aportu będą należności związane bezpośrednio z działalnością (…), które na dzień aportu będą zaksięgowane na kontach należności wydzielonych dla działalności (…). Dodatkowo zostaną przeniesione środki pieniężne zgromadzone na dzień transakcji na wydzielonym dla (…) rachunku bankowym prowadzonym przez Wnioskodawcę.
3. Jeśli ww. umowy bądź część z nich nie będzie przedmiotem aportu to proszę wskazać dlaczego?
Odp.: Nie dotyczy – zawarte przez Zbywcę umowy dotyczące działalności (…) zostaną przeniesione w ramach aportu.
4. Jeśli przedmiotem aportu nie będą umowy o zarządzanie nieruchomością i umowy o zarządzanie aktywami to czy Nabywca sam będzie musiał zawrzeć te umowy?
Odp.: Umowa o zarządzanie nieruchomością zawarta przez Zbywcę zostanie przeniesiona w ramach aportu, natomiast umowa o zarządzanie aktywami nie została zawarta przez Zbywcę. Nabywca aportu, również nie przewiduje konieczności zawierania takiej umowy.
5. Czy aport ZCP (…) przez Wnioskodawcę do spółki celowej zostanie przeznaczony na powiększenie kapitału zakładowego lub/i kapitału zapasowego spółki celowej?
Odp.: Na dzień składania niniejszych wyjaśnień Nabywca nie zdecydował ostatecznie o tym w jaki sposób nastąpi dystrybucja wartości otrzymanego aportu. Rozważany jest wariant ujęcia w kapitałach Nabywcy otrzymanego aportu częściowo jako podwyższenie kapitału zakładowego, a częściowo jako podwyższenie kapitału zapasowego Spółki. Decyzja, w jakiej proporcji nastąpi dystrybucja wartości otrzymanego aportu zapadnie po otrzymaniu wyceny rynkowej wartości przedmiotu aportu, która nie jest w chwili obecnej jeszcze ukończona.
6. Czy spółka celowa jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
Odp.: Tak, Spółka celowa spełnia warunki ustawowe aby zaklasyfikować ją jako małego podatnika zgodnie z powyższymi przepisami.
7. Kiedy planowany jest aport ZCP (…)?
Odp.: Z uwagi na fakt, że cała działalność (…) jest organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębniona, Wnioskodawca planuje przeprowadzić aport ZCP (…) niezwłocznie po otrzymaniu potwierdzenia skutków podatkowych niniejszego aportu od Dyrektora KIS, najprawdopodobniej jeszcze w obecnym roku kalendarzowym.
Pytania
1. Czy aport ZCP (…) do Spółki celowej nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki celowej? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)
2. Czy prawidłowe jest stanowisko, że Spółka celowa w związku z otrzymaniem aportu w postaci ZCP powinna ustalić dla celów podatkowych wartość początkową nabytych w ramach aportu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości ustalonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych Wnioskodawcy i kontynuować zasady amortyzacji przyjęte przez Wnioskodawcę? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 18 września 2025 r. – oznaczone Nr 4)
3. Czy Spółka celowa będzie uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku CIT w roku otrzymania aportu? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 18 września 2025 r.)
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie do Spółki celowej wkładu w postaci ZCP, nie spowoduje powstania po stronie tej spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT.
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.
W związku z powyższym, transakcja wniesienia aportem składników materialnych i niematerialnych w postaci ZCP do Spółki celowej, mająca na celu powiększenie jej kapitału zakładowego, nie będzie stanowiła dla Y przychodu. Stanowisko takie potwierdzają organy skarbowe, m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 23 listopada 2023 r. DKIS, Znak: 0111-KDIB1-1.4010.559.2023.1.AW.
Jednocześnie, w myśl art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy CIT, do przychodów nie zalicza się: dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.
Na podstawie powyższego przepisu, przychodów nie stanowią również kwoty i wartości stanowiące nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów, przekazane na kapitał zapasowy. Wobec przedstawionego powyżej stanu prawnego prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymanie w formie aportu ZCP przez Spółkę celową, nie spowoduje powstania przychodu w podatku CIT niezależnie od tego, czy kapitał zakładowy Spółki celowej zostanie podwyższony o całą wartość aportu, czy tylko o część tej wartości, a pozostała jej część podwyższy kapitał zapasowy.
W odniesieniu do powyższego przepisu, w wyroku z 25 lutego 2022 r., sygn. akt I SA/Lu 635/21, WSA w Lublinie, przytaczając treść art. 7 ust. 1, art. 12 ust. 1 pkt 1, ust. 4 pkt 4 i pkt 11 ustawy o CIT wskazał, że każdy przychód niezależnie, czy powstaje w związku z otrzymaniem pojedynczych składników majątku, czy w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, który zostanie przekazany na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego lub kapitału zapasowego spółki – nie będzie stanowił przychodu podatkowego.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT transakcja wniesienia aportem (…) do Spółki celowej, mająca na celu powiększenie jej kapitału zakładowego lub zapasowego, nie będzie stanowiła dla niej przychodu podatkowego.
Ad. 2
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka celowa w związku z otrzymaniem aportu w postaci ZCP powinna ustalić dla celów podatkowych wartość początkową nabytych w ramach aportu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości ustalonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych Wnioskodawcy i kontynuować odpisy amortyzacyjne zgodnie z zasadami przyjętymi w księgach Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 16g ust. 9 w związku z art. 16g ust. 10a ustawy o CIT, w przypadku nabycia ZCP w formie wkładu niepieniężnego, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład ZCP ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Natomiast zgodnie z art. 16h ust. 3 w związku z art. 16h ust. 3a ustawy o CIT, w razie nabycia ZCP w drodze wkładu niepieniężnego, jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu, nabywca ZCP dokonuje odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuuje metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot wnoszący wkład w formie ZCP.
Na podstawie powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka celowa powinna ustalić wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład aportu na podstawie art. 16g ust. 10a w związku z art. 16g ust. 9 ustawy o CIT, tj. w wysokości wartości początkowej określonej w prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także ma prawo kontynuować przyjętą przez Wnioskodawcę metodę amortyzacji i dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów.
Powyższą konkluzję potwierdzają m.in.: interpretacja indywidualna DKIS z 6 kwietnia 2018 r., Znak: IPPB5/423-174/14-3/S/AJ, oraz z 28 lutego 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.570.2019.4.PB, zgodnie z którymi: „na podstawie powyższego przepisu nabywca ZCP będzie zobowiązany do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przejętych środków trwałych zgodnie z zasadą kontynuacji amortyzacji, tj. z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz metody amortyzacji przyjętej przez zbywcę”.
Ad. 3
Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W myśl art. 19 ust. 1d ustawy o CIT podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Według art. 4a pkt 10 ustawy o CIT ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Stosownie do art. 19 ust. 1e ustawy o CIT warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 – nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
W świetle art. 19 ust. 1c ustawy o CIT przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1) spółki dzielonej,
2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników – w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w rokupodatkowym bezpośrednio po nim następującym.
W analizowanym stanie faktycznym Spółka celowa, do której ma zostać wniesiony aport została utworzona (…). Pierwszy rok obrotowy Y zakończył się z dniem (…). Spółka celowa posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przychody Spółki celowej w roku jej założenia, jak i w kolejnych latach podatkowych nie przekroczyły, ani nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł. Spółka spełniać będzie warunek do uznania jej za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.
Z literalnego brzmienia art. 19 ust. 1a ustawy CIT wynika, że odnosi się on do nowo utworzonych podatników, przy czym ustawodawca uznaje za „rozpoczynającego działalność” także podatnika, który powstał w wyniku przekształcenia, połączenia czy podziału, pomimo że nie zawsze taka działalność faktycznie jest rozpoczynana, gdyż podatnik powstały w wyniku przekształcenia, połączenia czy podziału podatników kontynuuje działalność swojego poprzednika.
W katalogu sytuacji powodujących wyłączenie możliwości stosowania obniżonej stawki podatku (pomimo spełnienia pozostałych wymogów, tj. nieprzekroczenia wysokości przychodów w roku podatkowym w kwocie 2.000.000 euro i posiadania statusu małego podatnika) znajdują się m.in. zapisy wykluczające podatnika, który został utworzony:
- przez podmioty, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo (art. 19 ust. 1a pkt 3 ustawy o CIT) albo
- jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo (art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy CIT).
Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że transakcja wniesienia aportem ZCP do Spółki celowej nie wypełni znamion art. 19 ust. 1a pkt 3 i 5 ustawy CIT. Art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT, odnosi się do podatników, którzy zostali utworzeni przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, ZCP albo składniki majątku tegoprzedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski napierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.
Mając zatem na uwadze, że Spółka celowa została założona (…), a aport zostanie wniesiony nie wcześniej niż w roku 2025 r. należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT.
Jednocześnie, nie będzie też miał w niniejszej sytuacji zastosowania art. 19 ust. 1a pkt 3 ustawy o CIT. Przepis ten znajduje zastosowanie w sytuacji, kiedy podmiot został utworzony przez podmioty, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo. Oznacza to, że z 9% stawki podatku CIT nie mogą skorzystać podmioty, do których aport został wniesiony w momencie założenia spółki, a nie w trakcie jej funkcjonowania (por. interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2017 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.87.2017.2.AL).
W analizowanym przypadku, aport został wniesiony na dokapitalizowanie istniejącej już Spółki celowej, w której kapitał zakładowy został pokryty w gotówce wiele lat wcześniej.
W rezultacie, w przypadku Spółki celowej, która po powstaniu w (…) zostanie dokapitalizowana aportem, nie wcześniej niż w 2025 r. nie będzie miał zastosowania również art. 19 ust. 1a pkt 3 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, Y będzie mógł stosować obniżoną stawkę opodatkowania 9%, w roku wniesienia aportu, wobec braku negatywnych przesłanek wyłączających taką możliwość.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z informacji zawartych we wniosku i jego uzupełnienia wynika, że pierwszym etapem restrukturyzacji, do którego odnosi się niniejszy wniosek, będzie wniesienie aportem oznaczonej jako (…) zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) do spółki Y sp. z o.o. z siedzibą na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: „Y” lub „Spółka celowa”). Działalność (…) skoncentrowana jest na komercyjnym wynajmie nieruchomości i lokali użytkowych w budynkach i budowlach wybudowanych w ramach inwestycji pod nazwą (…). Spółka celowa, na skutek wniesionego aportu zostanie wyposażona w niezbędny majątek, narzędzia techniczne i personel oraz wszelkie prawa i obowiązki związane z działalnością (…), w szczególności wynikające z zawartych umów najmu oraz umów z dostawcami. Przed wniesieniem aportu ZCP, majątek (…) zostanie wyceniony przez rzeczoznawcę. Wskutek wniesienia aportu do Spółki celowej zakres dotychczasowej działalność ZCP (…) nie ulegnie zmianie i będzie ona w pełni kontynuowana. Dotyczy to zarówno działalności prowadzonej w ramach ZCP (…), jak też pozostałej działalności przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę.
Uzasadnieniem biznesowym planowanej restrukturyzacji jest zbudowanie transparentnej i efektywnej struktury zarządczej, która sprzyjać będzie koncentracji poszczególnych segmentów prowadzonej działalności gospodarczej na ich kluczowych kompetencjach. Z uwagi na bardzo zróżnicowany charakter prowadzonych przez Wnioskodawcę biznesów, bardzo istotną rolę odgrywa również dywersyfikacja ponoszonego przez Wnioskodawcę ryzyka. Dywersyfikacja ryzyka, ma zapobiegać zmniejszeniu potencjalnych strat, zapewnić stabilność finansową i zwiększyć konkurencyjność na rynku.
Wątpliwości Zainteresowanych w pierwszej kolejności dotyczą kwestii ustalenia, czy aport ZCP (…) do Spółki celowej nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki celowej.
W odniesieniu do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Przepisy art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, nie definiują pojęcia przychodu, jednak zawarty w nich otwarty katalog przykładowych rodzajów przysporzeń stanowiących przychody pozwala na przyjęcie, że za przychody uznaje się przysporzenia o charakterze definitywnym (trwałe i bezzwrotne), które skutkują zwiększeniem aktywów lub zmniejszeniem pasywów podatnika, a nie zostały wyłączone na mocy przepisów art. 12 ust. 4 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy:
Do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.
Jak wynika z uzupełnienia wniosku – na dzień składania wyjaśnień, Nabywca nie zdecydował ostatecznie o tym w jaki sposób nastąpi dystrybucja wartości otrzymanego aportu. Rozważany jest wariant ujęcia w kapitałach Nabywcy otrzymanego aportu częściowo jako podwyższenie kapitału zakładowego, a częściowo jako podwyższenie kapitału zapasowego Spółki. Decyzja, w jakiej proporcji nastąpi dystrybucja wartości otrzymanego aportu zapadnie po otrzymaniu wyceny rynkowej wartości przedmiotu aportu, która nie jest w chwili obecnej jeszcze ukończona.
Tym samym uznać należy, że wniesienie do Spółki celowej wkładu w postaci ZCP nie spowoduje po stronie Spółki celowej powstania przychodu podatkowego. Co więcej, nie będzie przychodem podatkowym każdy aport, nawet taki nie posiadający charakteru ZCP, a mający na celu m.in. powiększenie kapitału zakładowego. W myśl bowiem przytoczonego wyżej przepisu, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.
Należy również zauważyć, że stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o CIT:
Do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach – wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.
Biorąc pod uwagę powyższy przepis, zauważyć należy, iż również w przypadku, gdy w wyniku aportu ZCP, część wartości aportu przeznaczona zostanie na kapitał zapasowy Spółki celowej, to również nie powstanie przychód podatkowy po stronie Spółki celowej.
Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe, należy uznać, że transakcja wniesienia aportem składników materialnych i niematerialnych w postaci ZCP do spółki celowej, mającej na celu powiększenie jej kapitału zakładowego i zapasowego nie spowoduje po stronie Spółki celowej powstania przychodu zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 lub pkt 11 ustawy o CIT. Powyższe wynika z faktu, iż jak wynika z powyższych przepisów, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego lub zapasowego.
Zatem, należy zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanych, że wniesienie do Spółki celowej wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje po stronie Spółki celowej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT.
Tym samym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.
Wątpliwości Zainteresowanych w następnej kolejności dotyczą kwestii ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko, że Spółka celowa w związku z otrzymaniem aportu w postaci ZCP powinna ustalić dla celów podatkowych wartość początkową nabytych w ramach aportu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości ustalonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy i kontynuować zasady amortyzacji przyjęte przez Wnioskodawcę.
Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
W myśl art. 16b ust. 1 ustawy o CIT:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
1) (uchylony)
2) spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
3) (uchylony)
4) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
5) licencje,
6) prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,
7) wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Ustawa o CIT reguluje również sposób amortyzacji przez podmiot otrzymujący aport.
Zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy o CIT:
W razie przekształcenia formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi, w tym również powstałych z przekształcenia spółki.
Stosownie do art. 16g ust. 10a ustawy o CIT:
Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub komercjalizowanej własności intelektualnej wnoszonej przez podmiot komercjalizujący, w drodze wkładu niepieniężnego.
W myśl art. 16h ust. 3 ustawy o CIT:
Podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7.
Natomiast w myśl art. 16h ust. 3a ustawy o CIT:
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego, jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego taki wkład, z zastrzeżeniem ust. 3aa.
Powyższe przepisy prawa wprowadzają obowiązek kontynuacji, co oznacza, że podmiot otrzymujący w drodze aportu przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część jest zobowiązany do ustalenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego aport.
Zauważyć należy, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej w zakresie (…) wydanej dla Państwa (…), Znak: (…) wskazał m.in., że „aport (…) stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa (…)”.
Ponadto, w zakresie (…). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Państwa interpretację indywidualną Znak: (…), w której stwierdził, że: „wskazany zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem planowanego aportu (ZCP (…)), stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (…)”.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro Spółka celowa – otrzyma w formie aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to będzie miała obowiązek ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych w ramach tego ZCP, w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, podmiotu wnoszącego ten wkład (zbywcy), tj. na podstawie art. 16g ust. 9 ustawy o CIT w zw. z art. 16g ust. 10a ustawy o CIT oraz kontynuować zasady amortyzacji tych składników majątku na podstawie art. 16h ust. 3 i 3a ustawy o CIT.
W konsekwencji, stwierdzić należy, że Spółka celowa w związku z otrzymaniem aportu w postaci ZCP powinna ustalić dla celów podatkowych wartość początkową nabytych w ramach aportu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości ustalonej w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych zbywcy i kontynuować odpisy amortyzacyjne zgodnie z zasadami przyjętymi w księgach zbywcy.
Tym samym stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania Nr 2 jest prawidłowe.
Wątpliwości Zainteresowanych w zakresie pytania Nr 3 dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka celowa będzie uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku CIT w roku otrzymania aportu.
W odniesieniu do powyższych wątpliwości, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że wysokość stawki podatku określona została w art. 19 ust. 1 ustawy o CIT.
Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W myśl art. 19 ust. 1d ustawy o CIT:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Według art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Stosownie do art. 19 ust. 1e ustawy o CIT:
Warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT:
Podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
W świetle art. 19 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1) spółki dzielonej,
2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Z opisu sprawy wynika, że Y – Spółka celowa, jest pomiotem, który został utworzony w (…) i nigdy nie prowadził działalności gospodarczej. Spółka celowa na chwilę składania niniejszego wniosku nie jest zarejestrowanym czynnym podatkiem VAT (jednakże zostanie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny przed dokonaniem analizowanej transakcji) i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka celowa jest podmiotem powiązanym w stosunku do Wnioskodawcy. Spółka celowa spełnia warunki ustawowe aby zaklasyfikować ją jako małego podatnika zgodnie z powyższymi przepisami.
Biorąc powyższe pod uwagę, z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że Spółka celowa jest „małym podatnikiem”.
Ponadto zauważyć należy, że w katalogu sytuacji powodujących wyłączenie możliwości stosowania obniżonej stawki podatku (pomimo spełnienia pozostałych wymogów, tj. nieprzekroczenia wysokości przychodów w roku podatkowym w kwocie 2.000.000 euro i posiadania statusu małego podatnika) znajdują się m.in. zapisy wykluczające podatnika, który został utworzony:
- przez podmioty, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo (art. 19 ust. 1a pkt 3 ustawy o CIT) albo
- jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo (art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT).
Odnosząc powyższe uregulowania prawne do przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że transakcja wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki celowej nie wypełni znamion art. 19 ust. 1a pkt 3 i pkt 5 ustawy o CIT.
Mając na uwadze, że Spółka celowa powstała (…), a ponadto, jak wynika z uzupełnienia wniosku – Wnioskodawca planuje przeprowadzić aport ZCP (…) niezwłocznie po otrzymaniu potwierdzenia skutków podatkowych niniejszego aportu od Dyrektora KIS, najprawdopodobniej jeszcze w obecnym roku kalendarzowym, czyli 2025 r., to przepis art. 19 ust. 1a pkt 3 ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ Spółka celowa nie została utworzona przez podmioty, które wniosły na poczet kapitału uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo lub inne składniki majątku, o których mowa w tym przepisie.
Jednocześnie stwierdzić należy, że art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT również nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem przepis ten odnosi się do podatników, którzy zostali utworzeni przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro.
Powyższe wynika z faktu, że Spółka celowa została utworzona w (…), a aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa planowany jest na rok 2025 (po otrzymaniu niniejszej interpretacji indywidualnej).
W konsekwencji, skoro wskazują Państwo, że Spółka celowa spełnia warunki ustawowe aby zaklasyfikować ją jako małego podatnika zgodnie z powyższymi przepisami, to stwierdzić należy, że Spółka celowa ma prawo stosować obniżoną stawkę opodatkowania w wysokości 9% w roku otrzymania aportu, po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Tym samym, stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania Nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroku sądu administracyjnego należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
X (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
