Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.523.2025.2.MBN
Usługi korepetycji świadczone w oparciu o umowy ze szkołami, mimo realizacji przez nauczyciela, nie spełniają przesłanek zwolnienia z VAT z art. 43 ust. 1 pkt 27, gdyż nie są to usługi nauczania 'prywatnego', lecz świadczone dla podmiotu trzeciego – szkoły.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy świadczenia przez Panią osobiście usług korepetycji w oparciu o umowy zawarte ze szkołami − jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 21 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy świadczenia przez Panią osobiście usług korepetycji w oparciu o umowy zawarte ze szkołami.
Uzupełniła go Pani pismem z 6 października 2025 r. (wpływ 7 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą, gdzie działalnością przeważającą wg PKD jest symbol 85.69.Z, tj.: Działalność wspomagająca edukację, gdzie indziej niesklasyfikowana. Dodatkowe symbole to: 85.69.Z Działalność wspomagająca edukację, gdzie indziej niesklasyfikowana, 85.51.Z Pozostałe formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, 85.52.Z Pozostałe formy edukacji artystycznej, 85.59.A Nauka języków obcych, 85.59.D Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Posiada Pani tytuł magistra − ukończyła Pani studia na Uniwersytecie (...) na Wydziale (...) w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej. Ponadto, posiada Pani ukończone w Wyższej Szkole (...) studia podyplomowe w zakresie resocjalizacji i socjoterapii. Posiada Pani również certyfikat ukończenia szkolenia w zakresie terapii ręki i zaburzeń motoryki małej I oraz II stopnia (diagnoza, terapia, masaż). Ukończyła Pani również przeprowadzony przez (...) kurs certyfikacyjny „(...)”.
Działalność gospodarcza polega głównie na szeroko pojmowanym udzielaniu korepetycji i pomocy w edukacji dzieciom oraz młodzieży. Świadczy Pani usługi dla dzieci i młodzieży, które nie posiadają żadnych dysfunkcji i potrzebują jedynie dodatkowego wsparcia w swojej edukacji.
Ponadto, w ramach zawartych umów ze szkołami, świadczy Pani usługi udzielania korepetycji rozszerzone o zajęcia rozwijające funkcje poznawcze i zajęcie wsparcia w zakresie umiejętności społecznych oraz umiejętności komunikacyjnych. Są to szkoły podstawowe (zwyczajne prywatne szkoły, realizujące podstawę programową), które dodatkowo wspierają dzieci realizujące obowiązek szkolny w ramach edukacji domowej.
Większość uczniów w edukacji domowej to dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. W przypadku takich dzieci, szkoła jest zobowiązana do zapewnienia wsparcia w postaci min. 2 godzin zajęć rewalidacyjnych tygodniowo oraz potrzebnego wsparcia edukacyjnego.
Rewalidacja obejmuje różnorodne zajęcia, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia. Są to m.in.:
§ Zajęcia rozwijające funkcje poznawcze: wspierają rozwój spostrzegania, myślenia, pamięci, koncentracji uwagi, funkcji wzrokowo-ruchowych i wzrokowo-słuchowych,
§ Zajęcia wsparcia w zakresie umiejętności społecznych: pomagają w nauce komunikacji, współpracy, empatii, asertywności i rozwiązywania konfliktów, mające na celu poprawę funkcjonowania w grupie rówieśniczej,
§ Zajęcia wsparcia w zakresie umiejętności komunikacyjnych: koncentrują się na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, szczególnie dla uczniów z autyzmem.
Ogólnie mówiąc, są to zajęcia wspierające kompetencje emocjonalno-społeczne. Zajęcia takie mogą być realizowane przy wykorzystaniu różnych form pracy: indywidualnych lub grupowych treningów umiejętności społecznych, socjoterapii, zajęć wspierających naukę uczenia się itp.
W związku z tym, że dzieci korzystające z edukacji domowej najczęściej mają swoje szkoły znacznie oddalone od miejsca zamieszkania i z racji odległości, nie mają możliwości realizowania potrzebnych im zajęć w budynku szkoły, to na rodzicu leży obowiązek znalezienie prowadzącego zajęcia i zgłoszenia do szkoły. Zajęcia opłaca szkoła, a nie rodzic, ponieważ to szkoła otrzymuje i rozlicza subwencję oświatową na realizację potrzebnych uczniowi zajęć.
Aby szkoła wyraziła zgodę na realizację zajęć w wybranym przez rodzica miejscu, osoba wskazana jako prowadząca zajęcia musi posiadać wszystkie wymagane kwalifikacje wskazane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, czyli wykształcenie pedagogiczne + dodatkowe uprawnienia w zależności od specyfiki prowadzonych zajęć. Przed wyrażeniem zgody na realizację zajęć w wybranym przez rodzica miejscu, kwalifikacje prowadzących są weryfikowane przez dyrektora szkoły.
Zajęcia rewalidacyjne, które realizowane są z wykorzystaniem treningu umiejętności społecznych lub socjoterapii, prowadzi Pani, zajęcia edukacyjne z języka polskiego − osoba, z którą ma Pani zawartą umowę zlecenie (mgr filologii polskiej). Pozostali pracownicy, z racji braku formalnego wykształcenia, nie mogą realizować zajęć dla dzieci w edukacji domowej, których zajęcia opłacane są przez szkoły. W związku z tym, świadczą w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej korepetycje standardowe. Posiada Pani zawarte z tymi osobami umowy zlecenie.
Informuje Pani, że usługi świadczone są wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży, nie posiada Pani statusu:
a)jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa,
b)uczelni, jednostki naukowej PAN oraz instytutu badawczego w zakresie kształcenia,
c)świadczy Pani usługi nauczania indywidualnego, prywatnego dla dzieci oraz młodzieży.
Dodatkowo informuje Pani, że nie jest Pani zarejestrowana jako podmiot medyczny.
Uzupełniła Pani opis sprawy odpowiadając na poniższe pytania:
1)Czy jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?
Odp.: Nie jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego, limitowanego kwotą 200 000 zł.
2)Jakie konkretnie usługi/korepetycje wykonywane przez Panią osobiście są przedmiotem wniosku?
Odp.: Usługi, które wykonuje Pani osobiście to:
- Korepetycje dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej;
- Trening umiejętności społecznych dla uczniów szkół podstawowych;
- Trening umiejętności społecznych dla dzieci w wieku przedszkolnym;
- Terapia ręki dla uczniów szkoły podstawowej;
- Socjoterapia dla uczniów szkół podstawowych;
- Zajęcia wspierające koncentrację i uczenie się dla uczniów szkoły podstawowej.
3)Czy świadczone przez Panią usługi w zakresie udzielania korepetycji będące przedmiotem wniosku są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego? Jeśli tak, to dlaczego? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Tak, wszystkie świadczone przez Panią usługi, zarówno te świadczone osobiście − wymienione w odpowiedzi na pytanie 1 − oraz wykonywane przez osoby zatrudnione w oparciu o umowę zlecenie (korepetycje z polskiego i matematyki), są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębieniem oraz ich rozwojem.
1.Trening umiejętności społecznych jest to proces edukacyjny o charakterze powszechnym, nastawiony na wszechstronny rozwój uczestników poprzez pogłębianie i poszerzanie wiedzy oraz kompetencji społecznych. Trening umiejętności społecznych stanowi formę nauczania, której celem jest przekazywanie wiedzy i rozwijanie kompetencji w szerokim i zróżnicowanym zakresie. Obejmuje on m.in.:
- komunikację interpersonalną (mówienie, aktywne słuchanie, rozumienie i wyrażanie emocji),
- współpracę w grupie (dzielenie się obowiązkami, wspólne rozwiązywanie problemów, negocjacje),
- regulację emocji i zachowań (opanowywanie impulsów, radzenie sobie ze stresem, asertywność),
- rozwiązywanie konfliktów (mediacja, konstruktywne sposoby dochodzenia do porozumienia),
- planowanie działań i podejmowanie decyzji (umiejętność analizowania sytuacji, przewidywania konsekwencji, krytycznego myślenia).
Każda z powyższych dziedzin składa się na odrębny, ale komplementarny obszar wiedzy i umiejętności, który w toku treningu jest systematycznie pogłębiany i rozwijany. Uczestnicy stopniowo uczą się rozumienia zasad, nabywają umiejętności praktycznych, a następnie wykorzystują je w zróżnicowanych sytuacjach szkolnych i społecznych.
2.Zajęcia wspierające koncentrację i pamięć uczniów szkół podstawowych stanowią proces edukacyjny obejmujący przekazywanie i rozwijanie kompetencji z wielu dziedzin, takich jak: techniki uczenia się, strategie zapamiętywania, ćwiczenia logicznego i krytycznego myślenia, rozwój uwagi, organizacja pracy oraz regulacja emocji wspierająca proces uczenia się.
Zakres tych umiejętności jest szeroki i zróżnicowany, a ich systematyczne pogłębianie i doskonalenie odpowiada istocie kształcenia powszechnego, którego celem jest wszechstronny rozwój uczniów i przygotowanie ich do funkcjonowania w różnych sytuacjach edukacyjnych i społecznych.
3.Terapia ręki uczniów szkół podstawowych obejmuje przekazywanie i rozwijanie wiedzy oraz kompetencji z zakresu motoryki małej i dużej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, planowania ruchowego, koncentracji, pamięci, percepcji wzrokowej i słuchowej oraz prawidłowej organizacji czynności dnia codziennego, wykształceniem prawidłowego uchwytu narzędzia pisarskiego. Jest to zatem proces edukacyjny obejmujący szeroki i zróżnicowany zespół dziedzin, które są systematycznie pogłębiane i rozwijane. Charakter tak prowadzonych zajęć odpowiada istocie kształcenia powszechnego, nastawionego na wszechstronny rozwój uczniów.
4.Socjoterapia uczniów obejmuje przekazywanie i rozwijanie wiedzy oraz kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej, regulacji emocji, rozwiązywania konfliktów, współpracy w grupie, budowania relacji i wzmacniania poczucia własnej wartości. Zajęcia te odnoszą się do szerokiego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, które są systematycznie pogłębiane i rozwijane, co stanowi cechę charakterystyczną kształcenia powszechnego ukierunkowanego na wszechstronny rozwój uczniów.
5.Korepetycje dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych obejmują przekazywanie i rozwijanie wiedzy oraz kompetencji w zakresie czytania, pisania, liczenia, logicznego myślenia, koncentracji, pamięci i umiejętności społecznych. Zakres ten dotyczy obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, które są systematycznie pogłębiane i doskonalone, co stanowi cechę charakterystyczną kształcenia powszechnego.
6.Korepetycje z języka polskiego i matematyki dla uczniów szkół podstawowych i średnich obejmują przekazywanie oraz rozwijanie wiedzy i kompetencji w zakresie języka, komunikacji, rozumienia i tworzenia tekstów, a także logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, rachunku, geometrii i analizy danych. Zakres ten stanowi obszerny i zróżnicowany zespół dziedzin, które są systematycznie pogłębiane i rozwijane, co odpowiada istocie kształcenia powszechnego.
4)Na jakim poziomie kształcenia (tj. np. na poziomie przed szkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym) są świadczone przez Panią usługi w zakresie udzielania korepetycji będące przedmiotem wniosku? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Usługi świadczone przez Panią osobiście, zarówno dla klientów indywidualnych oraz na podstawie współpracy ze szkołami:
1.Korepetycje klasy 1-3 − poziom szkoły podstawowej;
2.Trening umiejętności społecznych − poziom szkoły podstawowej, poziom przedszkolny;
3.Socjoterapia − poziom szkoły podstawowej;
4.Zajęcia wspierające koncentrację i uczenia − poziom szkoły podstawowej;
5.Terapia ręki − poziom szkoły podstawowej, poziom przedszkolny;
Usługi świadczone przez osoby zatrudnione w oparciu o umowę zlecenie:
1.Korepetycje z języka polskiego − poziom szkoły podstawowej;
2.Korepetycje z matematyki − poziom szkoły podstawowej;
3.Korepetycje dla uczniów klas 1-3 − poziom szkoły podstawowej.
5)Czy zakres świadczonych przez Panią usług w zakresie udzielania korepetycji będących przedmiotem wniosku mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym? Jeżeli odpowiedź na pytanie jest twierdząca, to należy wskazać, na jakim poziomie kształcenia mieści się zakres świadczonych przez Panią ww. usług. Informacji należy udzielić dla każdej usługi oddzielnie.
Odp.: Wszystkie świadczone usługi mają na celu pomoc w opanowaniu materiału przewidzianego w podstawie programowej i umieszczonego w podręcznikach, z których uczniowie korzystają w szkole.
Usługi świadczone przez Panią osobiście, zarówno dla klientów indywidualnych oraz na podstawie współpracy ze szkołami:
1.Korepetycje klasy 1-3 − poziom szkoły podstawowej;
2.Trening umiejętności społecznych − poziom szkoły podstawowej, poziom przedszkolny;
3.Socjoterapia − poziom szkoły podstawowej;
4.Zajęcia wspierające koncentrację i uczenia − poziom szkoły podstawowej;
5.Terapia ręki − poziom szkoły podstawowej, poziom przedszkolny.
Usługi świadczone przez osoby zatrudnione w oparciu o umowę zlecenie:
1.Korepetycje z języka polskiego − poziom szkoły podstawowej;
2.Korepetycje z matematyki − poziom szkoły podstawowej;
3.Korepetycje dla uczniów klas 1-3 − poziom szkoły podstawowej.
6)Czy istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez Panią kwalifikacjami a świadczonymi usługami w zakresie udzielania korepetycji będącymi przedmiotem wniosku? Jeśli tak, to proszę wyjaśnić, jaki jest to związek. Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.:
1.Korepetycje klasy 1-3 − posiada Pani tytuł magistra − ukończyła Pani studia na Uniwersytecie (...) na Wydziale (...) w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej;
2.Trening umiejętności społecznych − ukończyła Pani przeprowadzony przez (...) kurs certyfikacyjny „(...)”;
3.Socjoterapia − posiada Pani ukończone w Wyższej Szkole (...) studia podyplomowe w zakresie resocjalizacji i socjoterapii;
4.Zajęcia wspierające koncentrację i uczenia − posiada Pani tytuł magistra − ukończyła Pani studia na Uniwersytecie (...) na Wydziale (...) w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej, odbyła Pani kursy i brała Pani udział w konferencjach pogłębiających wiedzę z zakresu neurodydaktyki;
5.Terapia ręki − posiada Pani certyfikat ukończenia szkolenia w zakresie terapii ręki i zaburzeń motoryki małej I oraz II stopnia (diagnoza, terapia, masaż).
7)Czy usługi w zakresie udzielania korepetycji będące przedmiotem wniosku są świadczone przez Panią jako nauczyciela? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Tak, wszystkie świadczone przez Panią osobiście usługi wykonywane w ramach prowadzenia działalności gospodarczej świadczy Pani jako nauczyciel.
Posiada Pani tytuł magistra − ukończyła Pani studia na Uniwersytecie (...) na Wydziale (...) w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej, co daje Pani uprawnienia do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym, na tej podstawie prowadzi Pani korepetycje dla dzieci klas 1-3 oraz zajęcia wspierające koncentrację i pamięć. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej posiada przygotowanie pedagogiczne i metodyczne, które obejmuje wiedzę na temat rozwoju psychofizycznego dzieci, w tym funkcjonowania procesów uwagi i koncentracji. Jest również kompetentny w zakresie stosowania metod dydaktycznych i wychowawczych dostosowanych do możliwości i potrzeb rozwojowych uczniów.
Poszerzyła Pani też swoje kompetencje nauczycielskie o posiadający akredytację kuratorium oświaty kurs certyfikacyjny „(...)”, dodatkowo ukończyła Pani studia podyplomowe z zakresu resocjalizacji i socjoterapii, dzięki czemu może Pani prowadzić zajęcia treningu umiejętności społecznych oraz socjoterapię.
Posiada Pani akredytowany przez kuratorium oświaty certyfikat ukończenia szkolenia w zakresie terapii ręki i zaburzeń motoryki małej I oraz II stopnia (diagnoza, terapia, masaż) − co poszerza Pani kompetencję nauczycielskie w zakresie wsparcia uczniów w nauce pisania i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego.
8)Jaki jest (zakładany) cel świadczonych przez Panią usług w zakresie udzielania korepetycji będących przedmiotem wniosku? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Celem świadczonych usług (wykonywanych przez Panią osobiście oraz wykonywanych przez osoby współpracujące na podstawie umowy zlecenie) jest przekazywanie wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianie oraz ich rozwoju. Poprzez świadczone usługi pomaga Pani uczniom w opanowaniu wiedzy w zakresie podstawy programowej przewidzianej na poziomie kształcenia przedszkolnego i podstawowego oraz wspiera Pani w nabyciu kompetencji społecznych adekwatnych do wieku ucznia, aby z sukcesem mógł zakończyć dany etap edukacyjny.
1.Trening umiejętności społecznych − celem jest przyswojenie przez uczniów nowych treści, utrwalenie ich poprzez ćwiczenia praktyczne oraz rozwijanie zdobytych kompetencji w sposób ciągły i wieloaspektowy. Zajęcia mają charakter dydaktyczny i rozwojowy, a ich celem jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do pełnego i prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
2.Zajęcia wspierające koncentrację i pamięć mają na celu rozwój i doskonalenie podstawowych procesów poznawczych, które stanowią fundament skutecznego uczenia się. Realizacja tych celów służy poprawie jakości uczenia się i efektywności przyswajania wiedzy, a tym samym bezpośrednio wpływa na osiągnięcia edukacyjne uczniów. Zajęcia te mają charakter dydaktyczno-wychowawczy, są ukierunkowane na rozwój dziecka.
3.Terapia ręki uczniów szkół podstawowych obejmuje przekazywanie i rozwijanie wiedzy oraz kompetencji z zakresu motoryki małej i dużej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, planowania ruchowego, koncentracji, pamięci, percepcji wzrokowej i słuchowej oraz prawidłowej organizacji czynności dnia codziennego. Jest to zatem proces edukacyjny obejmujący szeroki i zróżnicowany zespół dziedzin, które są systematycznie pogłębiane i rozwijane. Charakter tak prowadzonych zajęć odpowiada istocie kształcenia powszechnego, nastawionego na wszechstronny rozwój uczniów.
4.Socjoterapia jako forma zajęć edukacyjno-wychowawczych, ma na celu wspieranie uczniów w przezwyciężaniu trudności emocjonalnych i społecznych, które utrudniają im pełne uczestnictwo w procesie kształcenia.
5.Korepetycje dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej mają na celu wspieranie dzieci w procesie przyswajania podstawowych umiejętności szkolnych oraz wyrównywanie ewentualnych braków edukacyjnych poprzez możliwość dostosowania tempa pracy do indywidualnych potrzeb ucznia. Korepetycje mają na celu umożliwienie utrwalenia materiału przerabianego na zajęciach szkolnych, doskonalenie umiejętności pisania, czytania, naukę logicznego myślenia. Celem jest nabycie przez uczniów kompetencji umożliwiających przejście do kolejnych etapów edukacyjnych.
6.Korepetycje z języka polskiego i matematyki dla uczniów szkół podstawowych i średnich mają na celu wsparcie edukacyjne, którego celem jest pogłębianie wiedzy uczniów, utrwalanie materiału programowego oraz rozwijanie kluczowych kompetencji niezbędnych do dalszej nauki. Obejmują przekazywanie oraz rozwijanie wiedzy i kompetencji w zakresie języka, komunikacji, rozumienia i tworzenia tekstów, a także logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, rachunku, geometrii i analizy danych. Zakres ten stanowi obszerny i zróżnicowany zespół dziedzin, które są systematycznie pogłębiane i rozwijane.
9)Czy świadczone przez Panią usługi w zakresie udzielania korepetycji będące przedmiotem wniosku mają charakter systematyczny (cykliczny) czy sporadyczny lub jednorazowy? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Wszystkie świadczone usługi, które świadczy Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (wykonywanych przez Panią osobiście oraz wykonywanych przez osoby współpracujące na podstawie umowy zlecenie), mają charakter systematyczny, ponieważ tylko przez systematyczne działania możliwe jest osiągnięcie celów wymienionych w odpowiedzi na pytanie 8. Zatem, korepetycje dla uczniów klas 1-3, terapia ręki, trening umiejętności społecznych, socjoterapia, zajęcia wspierające koncentrację i naukę oraz korepetycje dla uczniów szkół podstawowych i średnich z języka polskiego i matematyki mają charakter ciągły.
10)Od kiedy świadczy Pani usługi objęte zakresem wniosku? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
1.korepetycje dla uczniów klas 1-3 − od 3 września 2024 r.;
2.terapia ręki − od 1 września 2025 r.;
3.trening umiejętności społecznych − od 3 września 2024 r.;
4.socjoterapia − od 3 września 2024 r.;
5.zajęcia wspierające koncentrację i naukę − od 3 września 2024 r.;
6.korepetycje dla uczniów szkół podstawowych i średnich z języka polskiego i matematyki udzielane przez osoby zatrudnione w oparciu o umowę zlecenie − od 9 września 2024 r.
11)Jakie dokładnie czynności wykonuje Pani na podstawie zawartej umowy ze szkołami? Czy z umowy tej wynika zakres usług, okres ich świadczenia, jak również wynagrodzenie za ich wykonanie? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Umowa w każdym przypadku usług wykonywanych przez Panią osobiście zawarta jest między daną szkołą a „(...)” Centrum (...).
Punkt 1 przykładowej umowy brzmi:
Przedmiotem umowy jest świadczenie przez usługobiorcę usług w zakresie prowadzenia zajęć: Treningu umiejętności społecznych na rzecz ucznia (tu z imienia i nazwiska wymieniony jest uczeń).
Jeśli z danej szkoły wspiera Pani kilku uczniów, to dla każdego z nich sporządzona jest odrębna umowa, w której dany uczeń wymieniony jest z nazwiska i jest określone czy są to zajęcia edukacji wczesnoszkolnej, trening umiejętności społecznych, socjoterapia czy terapia ręki. W przypadku niektórych uczniów zajęcia nazwane są rewalidacją (są to zajęcia, w których wykorzystuje się wszystkie wyżej wymienione rodzaje zajęć w zależności od potrzeb ucznia). Umowa zawierana jest na rok szkolny. Jest w niej określona stawka na pojedyncze przeprowadzone z uczniem zajęcia i określona jest ilość godzin, która może maksymalnie odbyć się tygodniowo. Co miesiąc zlicza Pani ilość lekcji i wystawia Pani szkole fakturę, na każdego ucznia osobno z opisanym nazwiskiem ucznia.
Przykładowa rubryka Nazwa towaru/usługi na fakturze zapisana jest następująco:
Trening Umiejętności Społecznych
Dla ucznia: (...)
Prowadząca: (...)
W przypadku zajęć edukacyjnych z języka polskiego umowa zawarta jest tak samo między daną szkołą a (...).
Punkt 1 przykładowej umowy brzmi:
Przedmiotem umowy jest świadczenie przez usługobiorcę usług w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjnych z języka polskiego na rzecz ucznia (tu z imienia i nazwiska wymieniony jest uczeń).
Zajęcia edukacyjne z polskiego w tym przypadku prowadzi mgr filologii polskiej, a jeden z punktów umowy ze szkołą brzmi:
„Usługodawca oświadcza, że do realizacji umowy deleguje następujące osoby:
Przykładowa rubryka Nazwa towaru/usługi na fakturze zapisana jest następująco:
Zajęcia edukacyjne z języka polskiego
Dla ucznia: (...)
Prowadząca: (imię i nazwisko mgr filologii polskiej)”.
Wszystkie zajęcia przeprowadzane na podstawie umów ze szkołami, przeprowadzane są w siedzibie Pani firmy, ponieważ beneficjentami tych umów są dzieci realizujące obowiązek szkolny w ramach edukacji domowej i to rodzic odpowiada za znalezienie osoby, która będzie prowadziła zajęcia z dzieckiem. Po znalezieniu dla dziecka korepetytora, rodzic zgłasza ten fakt szkole i następuje podpisanie umowy.
12)Kto jest bezpośrednim beneficjentem usług świadczonych przez Panią? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: W każdym przypadku głównym beneficjentem usług jest uczeń, który jest bezpośrednim odbiorcą i uczestnikiem prowadzonych zajęć.
Usługi świadczone osobiście na rzecz klientów indywidualnych − beneficjentem jest uczeń, usługi świadczone osobiście wynikające z umów ze szkołami − beneficjentem jest uczeń, usługi języka polskiego świadczone przez osobę zatrudnioną o umowę zlecenie wynikające z umowy ze szkołą − beneficjentem jest uczeń.
Usług wykonywanych przez osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenie dla klientów indywidualnych − beneficjentem jest uczeń.
13)Kto jest stroną umowy w przypadku świadczenia usług korepetycji będących przedmiotem wniosku przez Panią? Czy bezpośrednio uczniowie/opiekunowie uczniów, czy też szkoły, bądź inne podmioty? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: W przypadku umów ze szkołą i usług wykonywanych przez Panią osobiście, umowa zawarta jest między daną szkołą a (...). Jednak w każdej umowie jest dokładnie wskazane na rzecz, którego ucznia będą świadczone usługi.
Punkt 1 przykładowej umowy brzmi:
Przedmiotem umowy jest świadczenie przez usługobiorcę usług w zakresie prowadzenia zajęć: Treningu umiejętności społecznych na rzecz ucznia (tu z imienia i nazwiska wymieniony jest uczeń).
Jeśli z danej szkoły wspiera Pani kilku uczniów, to dla każdego z nich sporządzona jest odrębna umowa. Przykładowa rubryka Nazwa towaru/usługi na fakturze zapisana jest następująco: Trening Umiejętności Społecznych
Dla ucznia: (...)
Prowadząca: (...)
Nabywcą na fakturze jest szkoła
Zajęcia odbywają się w siedzibie Pani firmy.
14)Kto jest stroną umowy w przypadku świadczenia usług korepetycji będących przedmiotem wniosku przez osoby zatrudnione przez Panią? Czy bezpośrednio uczniowie/opiekunowie uczniów, czy też szkoły, bądź inne podmioty? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: W przypadku zajęć edukacyjnych prowadzonych przez osoby zatrudnione przez Panią, umowa zawarta jest tak samo między daną szkołą a (...).
Punkt 1 przykładowej umowy brzmi:
Przedmiotem umowy jest świadczenie przez usługobiorcę usług w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjnych z języka polskiego na rzecz ucznia (tu z imienia i nazwiska wymieniony jest uczeń).
Zajęcia edukacyjne z polskiego w tym przypadku prowadzi mgr filologii polskiej, a jeden z punktów umowy ze szkołą brzmi:
„Usługodawca oświadcza, że do realizacji umowy deleguje następujące osoby:
Przykładowa rubryka Nazwa towaru/usługi na fakturze zapisana jest następująco:
Zajęcia edukacyjne z języka polskiego
Dla ucznia: (...)
Prowadząca: (imię i nazwisko mgr filologii polskiej)”.
Wszystkie zajęcia przeprowadzane na podstawie umów ze szkołami przeprowadzane są w siedzibie Pani firmy.
15)Od kogo otrzymuje Pani wynagrodzenie za usługi w zakresie udzielania korepetycji będące przedmiotem wniosku? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: W przypadku umów ze szkołą fakturę, na której z nazwiska wskazany jest uczeń, na rzecz którego świadczona była usługa, opłaca szkoła.
16)Na podstawie jakich konkretnie umów cywilnoprawnych współpracuje Pani z zatrudnionymi osobami?
Odp.: Z zatrudnionymi osobami współpracuje Pani na podstawie umów zlecenie zawartych na czas nieokreślony.
17)Czy nabywa Pani usługi, których dotyczy wniosek, we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich od zatrudnionych osób? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Usługi nabywa Pani we własnym imieniu, także w sytuacji, gdy korepetycje wynikające z umowy ze szkołą prowadzone są przez osobę zatrudnioną przeze Panią na umowę zlecenie. Szkoła, za zajęcia prowadzone przez mgr filologii polskiej, opłaca na Pani konto, na podstawie wystawionej przez Panią faktury, a wynagrodzenie dla prowadzącej zajęcia wypłaca Pani.
18)Czy zatrudnione przez Panią osoby, od których nabywa Pani przedmiotowe usługi, będą wystawiać na Pani rzecz faktury? Jeśli tak, czy na fakturze będzie wykazany podatek VAT?
Odp.: Nie, zatrudnione przez Panią osoby nie wystawiają na Pani rzecz faktur.
19)Jakie kwalifikacje zawodowe posiadają zatrudnione przez Panią osoby, które świadczą usługi korepetycji będące przedmiotem wniosku? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Zajęcia edukacyjne z języka polskiego świadczone na podstawie umowy ze szkołą, prowadzi nauczycielka języka polskiego z tytułem mgr filologii polskiej uzyskanym w toku studiów na Uniwersytecie (...).
Korepetycje z polskiego na rzecz pozostałych klientów świadczą studenci filologii polskiej i mgr filologii polskiej.
Korepetycje z matematyki na rzecz pozostałych klientów świadczą studenci i absolwenci kierunku matematyka lub pokrewnych np. ekonomia.
20)W czyim imieniu i na czyją rzecz świadczy Pani usługi w zakresie udzielania korepetycji będące przedmiotem wniosku? Czy świadczy Pani ww. usługi we własnym imieniu, czy w imieniu jednostki objętej systemem oświaty i czy na jej rzecz, czy na rzecz osób biorących udział w zajęciach? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Usługi świadczy Pani we własnym imieniu na rzecz ucznia na zlecenie szkoły − dla usług świadczonych osobiście.
Usługi świadczy Pani we własnym imieniu na rzecz ucznia na zlecenie szkoły − dla usług wykonywanych przez pracowników.
21)Kto ponosi odpowiedzialność za świadczone przez Panią usługi w zakresie udzielania korepetycji będące przedmiotem wniosku? Pani czy jednostka objęta systemem oświaty − szkoły? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Odpowiedzialność za świadczone usługi bez względu na to czy świadczy je Pani osobiście, czy są świadczone przez pracowników, ponosi Pani. Jeden z punktów umowy ze szkołą brzmi: „Usługobiorca oświadcza, że nie ponosi odpowiedzialności wraz z Usługodawcą wobec osób trzecich za prawidłowe wykonanie umowy”.
22)Jeżeli osoba korzystająca z zajęć zażąda udokumentowania poniesionej na poczet tych zajęć opłaty, to kto jej wystawi fakturę/rachunek − Pani (we własnym imieniu i na własną rzecz), czy szkoła? Jeżeli przedmiotową fakturę/rachunek wystawi Pani, to jak Pani się rozlicza ze szkołą? Informacji należy udzielić dla każdej usługi będącej przedmiotem wniosku (zapytania) oddzielnie.
Odp.: Wszystkie zajęcia wykonywane na podstawie umowy ze szkołami opłacane są przez szkołę na podstawie wystawionej przez Panią faktury. Jednakże fakturę przekazuje Pani rodzicowi, gdyż przed dostarczeniem do szkoły dokumentu, rodzic sprawdza, czy ilość zajęć, które się rzeczywiście odbyły, zgadza się z ilością na fakturze, a następnie rodzic przesyła fakturę do szkoły. (Na fakturze: Sprzedającym jest Pani, a Nabywcą Szkoła, w rubryce nazwa towaru, usługi wpisana jest: nazwa zajęć, imię i nazwisko ucznia uczestniczącego w zajęciach oraz imię i nazwisko prowadzącego). Rodzic nie ponosi opłat z tytułu zajęć.
23)Kto jest stroną umowy w przypadku świadczenia usług w zakresie zajęć edukacyjnych z języka polskiego przez mgr filologii polskiej, z którym ma Pani podpisaną umowę zlecenia?
Odp.: W przypadku zajęć edukacyjnych z języka polskiego, umowa zawarta jest tak samo między daną szkołą a (...).
Punkt 1 przykładowej umowy brzmi:
Przedmiotem umowy jest świadczenie przez usługobiorcę usług w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjnych z języka polskiego na rzecz ucznia (tu z imienia i nazwiska wymieniony jest uczeń).
Zajęcia edukacyjne z polskiego w tym przypadku prowadzi mgr filologii polskiej, a jeden z punktów umowy ze szkołą brzmi:
Usługodawca oświadcza, że do realizacji umowy deleguje następujące osoby:
Przykładowa rubryka Nazwa towaru/usługi na fakturze zapisana jest następująco:
Zajęcia edukacyjne z języka polskiego
Dla ucznia: (...)
Prowadząca: (imię i nazwisko mgr filologii polskiej)
Sprzedającym jest Pani, a nabywcą Szkoła.
Pytanie
Czy świadczone przez Panią osobiście usługi udzielania korepetycji w oparciu o zawarte umowy ze szkołami podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, usługi, o których mowa w pytaniu, podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Udzielanie korepetycji na gruncie podatku VAT należy rozpatrywać w ramach :
−zwolnienia przedmiotowego (art. 43 − bez limitu kwotowego),
−zwolnienia podmiotowego (limitowanego kwotą 200.000 zł).
O zwolnieniu przedmiotowym w VAT, w zakresie udzielania korepetycji, jest mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27, 28 i 29, gdzie ze zwolnienia przedmiotowego w VAT korzystają:
1.Usługi prywatnego nauczania świadczone przez nauczycieli na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.
2.Usługi nauczania języków obcych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane z pewnymi ustawowymi wyjątkami.
3.Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o ile:
·prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
·świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe − wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub
·finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Warunkiem zastosowania zwolnienia przedmiotowego jest świadczenie usługi przez nauczyciela.
Co do przesłanki przedmiotowej, to z przepisów wynika, że muszą to być usługi prywatnego nauczania, a więc świadczone bezpośrednio przez usługodawcę, a nie przez zatrudnione przez niego osoby. Zwolnienie korepetycji z VAT na podstawie przepisów o zwolnieniu przedmiotowym możliwe jest pod warunkiem spełnienia dwóch przesłanek łącznie:
1.Przesłanka podmiotowa − usługa jest świadczona przez osobę, która posiada odpowiednie kwalifikacje, nie musi być nauczycielem, o którym mówi Karta Nauczyciela.
2.Przesłanka przedmiotowa − usługa jest wykonywana przez usługodawcę, a nie jego pracowników.
Ponadto, zawarte umowy ze szkołami należy analizować kompleksowo. Nadrzędnym celem jest wsparcie w edukacji (czyli udzielanie korepetycji dzieciom i młodzieży). Jednak z uwagi na dysfunkcje dzieci i młodzieży, trzeba dodatkowo/równolegle prowadzić zajęcia rozwijające funkcje poznawcze i zajęcie wsparcia w zakresie umiejętności społecznych oraz zajęcia w zakresie umiejętności komunikacyjnych. Bez dodatkowych, wspomnianych zajęć, główny cel pracy z uczniem, czyli opanowanie materiału szkolnego, nie byłby osiągnięty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy świadczenia przez Panią osobiście usług korepetycji w oparciu o umowy zawarte ze szkołami − jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W świetle art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
− oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;
Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Powyższe przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C‑473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że:
„Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Z kolei w wyroku TSUE z 14 czerwca 2007 r. C-445/05 w sprawie Werner Haderer, Trybunał wskazał, że:
„28. Ponadto, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. j) szóstej dyrektywy, nie wystarcza, aby lekcje obejmowały nauczanie na poziomie szkolnym lub uniwersyteckim; poza tym musi być to «nauczanie prywatne przez nauczycieli».
29. Aczkolwiek z akt postępowania przed sądem krajowym wynika, że W. Haderer udziela lekcji jako nauczyciel, co nie zostało zakwestionowane ani przez państwa członkowskie, ani przez Komisję w uwagach przedstawionych na podstawie art. 23 statutu Trybunału Sprawiedliwości, to jednak pojawia się pytanie, czy lekcje te są udzielane «prywatnie».
30. To ostatnie określenie umożliwia odróżnienie usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy od usług wymienionych w tym samym ust. 1 pod lit. j), które są wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i na ich własną odpowiedzialność.
31. Do tych ostatnich usług można zaliczyć na przykład kursy indywidualne, w którym to przypadku zasadniczo istnieje związek pomiędzy treścią danej lekcji a kwalifikacjami nauczającego. W tym zakresie brzmienie art. 13 część A ust. 1 szóstej dyrektywy w żaden sposób nie sprzeciwia się temu, aby lekcje udzielane na rzecz większej liczby osób jednocześnie były objęte zwolnieniem ustanowionym w tym przepisie”.
Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu).
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C-73/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że: „Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczone przez Panią osobiście usługi udzielania korepetycji w oparciu o zawarte umowy ze szkołami, podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do ww. świadczonych przez Panią usług, należy w pierwszej kolejności wskazać, że jak wynika z powołanych wyżej uregulowań, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Jak wynika z opisu sprawy, nie posiada Pani statusu:
a)jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa,
b)uczelni, jednostki naukowej PAN oraz instytutu badawczego w zakresie kształcenia.
Świadczy Pani usługi nauczania indywidualnego, prywatnego dla dzieci oraz młodzieży. Usługi świadczone przez Panią osobiście, zarówno dla klientów indywidualnych oraz na podstawie współpracy ze szkołami. Wszystkie świadczone przez Panią osobiście usługi wykonywane w ramach prowadzenia działalności gospodarczej świadczy Pani jako nauczyciel.
Zatem, dla świadczonych przez Panią osobiścieusług korepetycji w oparciu o zawarte umowy ze szkołami, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż nie jest Pani żadnym z podmiotów wymienionych w tym przepisie.
Z powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.). Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła zorganizowany przez Polski Związek Szachowy kurs instruktora szachowego, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Zauważyć bowiem należy, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego. Zatem, gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela. Również np. osoba kończąca studia na kierunku farmacji, która nabyła w ich toku szeroką wiedzę z zakresu chemii, może być uznana za nauczyciela tego przedmiotu.
Jak wynika z informacji przedstawionych w opisie sprawy, posiada Pani tytuł magistra − ukończyła Pani studia na Uniwersytecie (...) na Wydziale (...) w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej, co daje Pani uprawnienia do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym, na tej podstawię prowadzi Pani korepetycje dla dzieci klas 1-3 oraz zajęcia wspierające koncentrację i pamięć. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej posiada przygotowanie pedagogiczne i metodyczne, które obejmuje wiedzę na temat rozwoju psychofizycznego dzieci, w tym funkcjonowania procesów uwagi i koncentracji. Jest również kompetentny w zakresie stosowania metod dydaktycznych i wychowawczych dostosowanych do możliwości i potrzeb rozwojowych uczniów. Poszerzyła Pani też swoje kompetencje nauczycielskie o posiadający akredytację kuratorium oświaty kurs certyfikacyjny „(...)”, dodatkowo ukończyła Pani studia podyplomowe z zakresu resocjalizacji i socjoterapii, dzięki czemu może Pani prowadzić zajęcia treningu umiejętności społecznych oraz socjoterapię. Posiada Pani akredytowany przez kuratorium oświaty certyfikat ukończenia szkolenia w zakresie terapii ręki i zaburzeń motoryki małej I oraz II stopnia (diagnoza, terapia, masaż) − co poszerza Pani kompetencje nauczycielskie w zakresie wsparcia uczniów w nauce pisania i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego. Wszystkie świadczone przez Panią osobiście usługi wykonywane w ramach prowadzenia działalności gospodarczej świadczy Pani jako nauczyciel.
Tym samym, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dla świadczonych przez Panią osobiście usług korepetycji w oparciu o zawarte umowy ze szkołami.
Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.
Zatem, dla realizowanych przez Panią osobiście usług korepetycji w oparciu o zawarte umowy ze szkołami, należy przeanalizować, czy stanowią one usługi prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji.
W opisie sprawy wskazała Pani, że usługi korepetycji świadczone przez Panią osobiście są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębieniem oraz ich rozwojem. Wszystkie świadczone usługi mają na celu pomoc w opanowaniu materiału przewidzianego w podstawie programowej i umieszczonego w podręcznikach, z których uczniowie korzystają w szkole. Celem świadczonych usług jest przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianie oraz ich rozwoju. Poprzez świadczone usługi pomaga Pani uczniom w opanowaniu wiedzy w zakresie podstawy programowej przewidzianej na poziomie kształcenia przedszkolnego i podstawowego oraz wspiera Pani w nabyciu kompetencji społecznych adekwatnych do wieku ucznia, aby z sukcesem mógł zakończyć dany etap edukacyjny.
Korepetycje dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych obejmują przekazywanie i rozwijanie wiedzy oraz kompetencji w zakresie czytania, pisania, liczenia, logicznego myślenia, koncentracji, pamięci i umiejętności społecznych. Zakres ten dotyczy obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, które są systematycznie pogłębiane i doskonalone, co stanowi cechę charakterystyczną kształcenia powszechnego.
Korepetycje z języka polskiego i matematyki dla uczniów szkół podstawowych i średnich obejmują przekazywanie oraz rozwijanie wiedzy i kompetencji w zakresie języka, komunikacji, rozumienia i tworzenia tekstów, a także logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, rachunku, geometrii i analizy danych. Zakres ten stanowi obszerny i zróżnicowany zespół dziedzin, które są systematycznie pogłębiane i rozwijane, co odpowiada istocie kształcenia powszechnego.
Usługi świadczone przez Panią osobiście, zarówno dla klientów indywidualnych oraz na podstawie współpracy ze szkołami to m.in. korepetycje klasy 1-3 − to poziom szkoły podstawowej, korepetycje z języka polskiego − to poziom szkoły podstawowej, korepetycje z matematyki − to poziom szkoły podstawowej, korepetycje dla uczniów klas 1-3 − to poziom szkoły podstawowej.
Wszystkie świadczone usługi mają na celu pomoc w opanowaniu materiału przewidzianego w podstawie programowej i umieszczonego w podręcznikach, z których uczniowie korzystają w szkole.
Korepetycje dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej mają na celu wspieranie dzieci w procesie przyswajania podstawowych umiejętności szkolnych oraz wyrównywanie ewentualnych braków edukacyjnych poprzez możliwość dostosowania tempa pracy do indywidualnych potrzeb ucznia. Korepetycje mają na celu umożliwienie utrwalenia materiału przerabianego na zajęciach szkolnych, doskonalenie umiejętności pisania, czytania, naukę logicznego myślenia. Celem jest nabycie przez uczniów kompetencji umożliwiających przejście do kolejnych etapów edukacyjnych.
Korepetycje z języka polskiego i matematyki dla uczniów szkół podstawowych i średnich mają na celu wsparcie edukacyjne, którego celem jest pogłębianie wiedzy uczniów, utrwalanie materiału programowego oraz rozwijanie kluczowych kompetencji niezbędnych do dalszej nauki. Obejmują przekazywanie oraz rozwijanie wiedzy i kompetencji w zakresie języka, komunikacji, rozumienia i tworzenia tekstów, a także logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, rachunku, geometrii i analizy danych. Zakres ten stanowi obszerny i zróżnicowany zespół dziedzin, które są systematycznie pogłębiane i rozwijane.
Mając na uwadze zakres świadczonych przez Panią osobiście usług korepetycji w oparciu o zawarte umowy ze szkołami należy uznać, że − jak Pani wskazuje − stanowią one usługi nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym i ponadpodstawowym.
Jednakże, analiza powołanych przepisów prawa, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawionych przez Panią okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że świadczone przez Panią osobiście usługi korepetycji w oparciu o zawarte umowy ze szkołami, nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Należy mieć bowiem na uwadze, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, dotyczy usług prywatnego nauczania świadczonych przez nauczycieli na własny rachunek. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczą usługi nauczania na podstawie umów zawieranych z innymi podmiotami, np. przedszkolami, szkołami to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z przedszkolem/szkołą.
Jak wynika z opisu sprawy, stroną umów jest Pani jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą oraz szkoły. Świadczy Pani usługi we własnym imieniu (pod własną firmą) na rzecz szkół. Pełną odpowiedzialność z tytułu świadczonych usług ponosi Pani. Wszystkie zajęcia wykonywane na podstawie umowy zawartej ze szkołami opłacane są przez szkołę na podstawie wystawionej przez Panią faktury. Na fakturze: Sprzedającym jest Pani, a Nabywcą Szkoła, w rubryce nazwa towaru, usługi wpisana jest: nazwa zajęć, imię i nazwisko ucznia uczestniczącego w zajęciach oraz imię i nazwisko prowadzącego. Rodzic nie ponosi opłat z tytułu zajęć.
Zatem, w przypadku gdy umowy zawiera Pani bezpośrednio ze szkołą występuje sytuacja, w której nie łączy Panią bezpośrednia relacja umowna z rodzicami dzieci uczestniczących w usługach korepetycji.
Wobec tego, nie można uznać, że usługi korepetycji świadczone przez Panią osobiście na rzecz szkół stanowią usługi prywatnego nauczania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że dla świadczonych przez Panią osobiście usług korepetycji w oparciu o zawarte umowy ze szkołami, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Tym samym, w powyższym zakresie Pani stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Zatem, przedmiotem rozstrzygnięcia była kwestia zwolnienia od podatku świadczonych przez Panią osobiście usług korepetycji w oparciu o zawarte umowy ze szkołami, wyłącznie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Nie rozpatrzyłem innych zwolnień, gdyż nie sformułowała Pani w tym zakresie pytania i dokonałem rozstrzygnięcia wyłącznie w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy świadczenia przez Panią osobiście usług korepetycji w oparciu o umowy zawarte ze szkołami, gdyż taki był zakres zadanego przez Panią pytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
