Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.498.2025.2.PS
Podatnik, którego zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz do zadań publicznych gminy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani do uzyskania zwrotu różnicy podatkowej. Warunkiem odliczenia jest związek dokonanych nabyć z czynnościami opodatkowanymi.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 6 października 2025 r. (wpływ 7 października 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zadanie pn.: „(…)” dla działania 13.3 Infrastruktura społeczno‑publiczna ((…)) będzie realizowane w ramach programu (…) w ramach porozumienia (…) na rzecz wspólnego przygotowania i realizacji ww. projektu. W ramach zakresu projektu na rzecz Gminy (…) będą wykonane niżej wymienione zamierzenia budowlane:
1.„(…)”
Opis inwestycji:
Lokalizacja inwestycji: (…)
Rodzaj obiektu: Świetlica wiejska.
Technologia budowy: tradycyjna.
Kondygnacje: parter, piętro, poddasze.
Powierzchnia zabudowy: 213 m2.
Zakres: rozbiórki i demontaże budowlane, osuszanie i ozonowanie pomieszczeń, naprawa i wymiana instalacji elektrycznych i sanitarnych, wymiana stolarki drzwiowej zewnętrznej i wewnętrznej, wykonanie posadzek, wykonanie okładzin tynkowych, malowanie ścian, remont elewacji.
2.„(…)”
Opis inwestycji:
Lokalizacja: (…).
Rodzaj obiektu: Świetlica wiejska.
Technologia budowy: tradycyjna.
Kondygnacje: Parter, poddasze użytkowe.
Powierzchnia użytkowa: 111,13 m2.
Podwyższenie: ok. 100 cm ponad poziom terenu.
Wyposażenie w instalacje: Pompa ciepła, ogrzewanie podłogowe, wentylacja mechaniczna, panele fotowoltaiczne.
Zakres: rozbiórka budynku, budowa nowego budynku wraz z niezbędnymi przyłączami i instalacjami, wyposażenie budynku, zagospodarowanie terenu.
3.„(…)”
Opis inwestycji:
Lokalizacja(…).
Zakres: wymiana nawierzchni bitumicznej: - 708 m2, regulacja studzienek dla włazów kanałowych, dla kratek ściekowych i zaworów wodociągowych i gazowych - 15 szt., wykonanie oznakowania - 17,22m2.
4.„(…)”
Opis inwestycji:
Lokalizacja: (…).
Zakres: wymiana nawierzchni bitumicznej - 319,2 m2, regulacja studzienek dla włazów kanałowych, dla kratek ściekowych - 4 szt., wykonanie oznakowania - 17,22m2, naprawa pobocza z kostki kamiennej - 14,35m2.
Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane będą fakturami VAT i nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Powstała infrastruktura będzie w administracji Gminy (…), która zadba o jej prawidłowe użytkowanie. Gmina (…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wskazany zakres zadania jest realizowany w związku z działalnością statutową Gminy (…) i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2) i pkt 15) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907, 1940, 1465, 1572, 1907, 1940).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura przyczyni się do poprawy wizerunku (…). Całość infrastruktury pozostanie w administracji Gminy (…), która będzie dbać o jej prawidłowe użytkowanie i utrzymanie.
Wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu zostaną przyporządkowane odrębnie dla poszczególnych zadań budowlanych, tj.:
a) „(…)”,
b) „(…)”,
c) „(…)”,
d) „(…)”.
W ramach powyższych zadań będą wystawiane odrębne faktury VAT na Gminę (…), która jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Efekty wykonania zamierzenia budowlanego pn.: „(…)” będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Wskazany zakres zadania będzie realizowany w związku z działalnością statusową Gminy (…) i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1153). Powstała infrastruktura będzie w administracji Gminy (…), która zadba o jej prawidłowe użytkowanie. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT.
Efekty wykonania zamierzenia budowlanego pn.: „(...)” będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Wskazany zakres zadania będzie realizowany w związku z działalnością statusową Gminy (...) i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1153). Powstała infrastruktura będzie w administracji Gminy (...), która zadba o jej prawidłowe użytkowanie. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT. W związku z wyposażeniem świetlicy wiejskiej (...) w panele fotowoltaiczne cała wyprodukowana energia będzie wykorzystywana przez świetlicę wyłącznie na własne potrzeby.
Efekty wykonania zamierzenia budowlanego pn.: „(...)” nie będą związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych. Wskazany zakres zadania będzie realizowany w związku z działalnością statusową Gminy (...) i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1153). Powstała infrastruktura będzie w administracji Gminy (...), która zadba o jej prawidłowe użytkowanie. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT.
Efekty wykonania zamierzenia budowlanego pn.: „(...)” udokumentowane będą fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych. Wskazany zakres zadania będzie realizowany w związku z działalnością statusową Gminy (...) i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1153). Powstała infrastruktura będzie w administracji Gminy (...), która zadba o jej prawidłowe użytkowanie. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT.
Pytanie
Czy Gmina (...) ma możliwość odzyskać uiszczony w związku z realizacją operacji podatek od towarów i usług wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki jakie były dokonywane w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać uiszczonego w związku z realizacją operacji pn.: „(...)”, podatku od towarów i usług VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo‑przedmiotowy.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
- mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych
Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo zadanie, które obejmuje następujące zadania budowlane: (...) będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Efekty wykonania zamierzenia budowlanego pn.: „(...)” będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. W związku z wyposażeniem świetlicy wiejskiej we (...) w panele fotowoltaiczne cała wyprodukowana energia będzie wykorzystywana przez świetlicę wyłącznie na własne potrzeby. Efekty wykonania zamierzenia budowlanego pn.: „(...)” nie będą związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Efekty wykonania zamierzenia budowlanego pn.: „(...)” nie będą związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wynika bowiem z wniosku, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT.
W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek dokonywanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zatem nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. „(...)”. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Przedmiotową interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w którym wskazano, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją poszczególnych zamierzeń budowlanych będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi VAT oraz że cała wyprodukowana energia będzie wykorzystywana przez świetlicę wyłącznie na własne potrzeby.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku, tj. zmiany przeznaczenia świetlic (np. najmu) lub będą Państwo prosumentem wprowadzającym energię do sieci udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
