Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.531.2025.4.ICZ
Podatnikowi, który jest czynnym podatnikiem VAT i dokonuje zakupu usług bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością opodatkowaną, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te usługi, nawet jeśli są to wynagrodzenia za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu, mające charakter odpłatnego świadczenia usług.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, objęte pytaniem nr 3, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku od towarów i usług.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 sierpnia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca A. sp. z o.o. (dalej; „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polską spółką kapitałową zarejestrowaną 28 grudnia 2023 r., z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej grupy B. (...) (dalej: Grupa).
Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Spółka została zarejestrowana w Polsce w ramach strategii ekspansji Grupy [nazwa Grupy na kolejne rynki konsumenckie.
Celem działalności Spółki jest rozwój sprzedaży produktów marki A. na polskim rynku oraz umocnienie jej pozycji w regionie.
W celu sfinansowania początkowej fazy działalności oraz wsparcia wejścia Spółki na rynek polski, Spółka pozyskała finansowanie w postaci pożyczki od podmiotu powiązanego z Grupy (dalej: Pożyczka). Środki z pożyczki zostały przeznaczone na pokrycie kosztów operacyjnych, inwestycyjnych oraz innych wydatków związanych z rozpoczęciem działalności w Polsce.
W roku 2024 podjęto decyzję o lokalizacji i umiejscowieniu firmowego salonu sprzedaży bezpośredniej w nowoczesnym kompleksie budynków usługowych C. położonym w (…).
Powyższe działanie było motywowane m.in. chęcią zwiększenia rozpoznawalności Wnioskodawcy zlokalizowanie jego sklepu w korzystnej i prestiżowej lokalizacji oraz efektywne wykorzystanie przestrzeni sklepowej - w szczególności:
- Zwiększenie ekspozycji marki – obecność w renomowanym kompleksie handlowo-usługowym, odwiedzanym przez klientów segmentu premium, pozwala na skuteczniejsze dotarcie do grupy docelowej oraz wzmocnienie pozycji marki na rynku.
- Optymalizacja doświadczenia zakupowego klientów – nowoczesna przestrzeń handlowa umożliwia lepszą prezentację oferty, organizację ekskluzywnych wydarzeń promocyjnych oraz zapewnienie wysokiej jakości obsługi klienta, zgodnie ze standardami Grupy.
- Lepsze wykorzystanie ruchu klientów – lokalizacja w jednym z najbardziej prestiżowych centrów handlowych (…) sprzyja zwiększonemu natężeniu ruchu potencjalnych klientów, co przekłada się na wyższy potencjał sprzedażowy.
- Synergia z innymi markami luksusowymi – (…) wspiera postrzeganie marki Wnioskodawcy jako ekskluzywnej oraz zwiększa jej wiarygodność w oczach klientów.
- Elastyczność aranżacyjna i dostosowanie przestrzeni – wynajęta powierzchnia umożliwia efektywne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań ekspozycyjnych, takich jak interaktywne ekrany, dedykowane strefy doświadczeń dla klientów oraz przestrzeń VIP dla kluczowych klientów.
- Długoterminowe korzyści wizerunkowe i biznesowe – lokalizacja w budynku C. wzmacnia postrzeganie marki jako innowacyjnej, aspirującej do segmentu premium i dostosowanej do oczekiwań wymagających klientów, co może przełożyć się na wzrost wartości firmy oraz jej konkurencyjności na rynku.
Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, w dniu ….2024 r. Wnioskodawca zawarł umowę o rozwiązaniu Umowy najmu (dalej: „Umowa o rozwiązaniu”). W treści Umowy o rozwiązaniu strony uzgodniły, że dotychczasowy najemca lokalu otrzyma wynagrodzenie za rozwiązanie umowy najmu, co umożliwi Wnioskodawcy wynajęcie tego lokalu bezpośrednio od właściciela.
Dotychczasowy najemca lokalu oraz właściciel nieruchomości (wynajmujący) to podmioty niepowiązane z Wnioskodawcą ani z Grupą. Warto podkreślić, że bez uiszczenia uzgodnionej opłaty za rozwiązanie umowy najmu lokal nie byłby dostępny do wynajęcia przez Wnioskodawcę.
Wynagrodzenie to (dalej: Odstępne) zostało sfinansowane ze środków pochodzących z Pożyczki udzielonej Wnioskodawcy przez podmiot powiązany z Grupy. Kwota ta została przekazana bezpośrednio z rachunku bankowego podmiotu powiązanego, ponieważ na moment zawarcia Umowy o rozwiązaniu Wnioskodawca nie posiadał jeszcze funkcjonującego konta operacyjnego.
Wnioskodawca powziął wątpliwości co do sposobu ujęcia podatkowego kosztów związanych z wypłacaniem Wynagrodzenia. W szczególności, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w zakresie wypłacanego Wynagrodzenia jest uprawniony do zaliczenia wydatków z tego tytułu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Pismem z 14 sierpnia 2025 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w następujący sposób:
1. Czy usługa najmu lokalu znajdującego się w nowoczesnym kompleksie budynków usługowych C. położonym (…) – była usługą opodatkowaną podatkiem VAT?
Tak, najem lokalu użytkowego stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1. Do usługi stosuje się stawkę podstawową 23%.
2. Czy czynność „wyrażenia zgody przez najemcę” na przedterminowe rozwiązanie umowy najmu ww. lokalu była czynnością opodatkowaną i czy posiadają Państwo fakturę VAT dokumentującą tę usługę?
Tak, otrzymane przez najemcę wynagrodzenie za wyrażenie zgody na wcześniejsze rozwiązanie umowy ma charakter odpłatnego świadczenia usług. Równocześnie Wnioskodawca dysponuje fakturą VAT dokumentującą tę usługę.
3. Czy wynajmowany lokal był wykorzystywany przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
Tak - lokal służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Od dnia (...) 2025 r. Wnioskodawca uruchomił w lokalu sklep detaliczny. Przychody w nim osiągane podlegają opodatkowaniu VAT. Przed otwarciem lokal był przygotowywany z przeznaczeniem do działalności opodatkowanej. Na żadnym etapie lokal nie był wykorzystywany do czynności zwolnionych z VAT.
4. Czy wynajęli Państwo lokal od właściciela na podstawie odrębnej umowy najmu (w konsekwencji rozwiązania umowy najmu z dotychczasowym najemcą)? Jeśli tak, proszę o wskazanie daty jej zawarcia.
Tak - zawarto odrębną umowę najmu z właścicielem lokalu w dniu 5 lipca 2024 r.
5. Kiedy (data) została zawarta przez Państwa umowa pożyczki od podmiotu powiązanego z Grupy?
Umowę pożyczki zawarto 1 lipca 2024 r.
6. W jaki sposób są Państwo w stanie udokumentować, że zapłata Odstępnego nastąpiła ze środków pochodzących z pożyczki udzielonej Państwu przez podmiot powiązany z Grupy? Odpowiedź (ścieżka dowodowa i ujęcie księgowe):
Pożyczkodawca zobowiązał się – w razie potrzeby – do regulowania zobowiązań Wnioskodawcy bezpośrednio na rzecz jej wierzycieli. Płatności te, zgodnie z umową, stanowią pożyczkę udzieloną Wnioskodawcy. Na tej podstawie opłata za rozwiązanie umowy została zapłacona bezpośrednio przez Pożyczkodawcę na rachunek wystawcy faktury (dotychczasowy najemca lokalu), co zostało odnotowane w dokumentacji księgowej Wnioskodawcy jako zwiększenie zobowiązań z tytułu pożyczki.
7. Czy posiadają Państwo fakturę VAT lub inny dokument potwierdzający przekazanie wynagrodzenia (odstępnego)? Jaki tytuł płatności został na niej/na nich wskazany?
Tak, Wnioskodawca posiada fakturę VAT dokumentującą wynagrodzenie za wyrażenie zgody na przedterminowe rozwiązanie umowy najmu tytułem „lease termination fee” (opłata za rozwiązanie najmu).
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług - oznaczone jak we wniosku
3) Czy Wnioskodawca jest uprawniony - w świetle art. 86 ust. 1 ustawy VAT - do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej Odstępne, wystawionej przez dotychczasowego najemcę, o którym mowa w stanie faktycznym wniosku?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
W opinii Wnioskodawcy, jest on uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej Odstępne, wystawionej przez dotychczasowego najemcę.
UZASADNIENIE
Pytanie nr 3
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT (Dz.U.2024.361 t.j. z dnia 2024.03.13): w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT).
Mając na uwadze, że:
a) zapłata Odstępnego wykazuje związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT w Polsce, bowiem bez poniesienia zapłaty Wnioskodawca byłby pozbawiony możliwości wykonywania czynności opodatkowanych VAT,
b) zapłata Odstępnego zmierzała do możliwości wykonywania głównej działalności Wnioskodawcy w Polsce, to stwierdzić należy, że nabycie przedmiotowej usługi było uzasadnione gospodarczo i wykazywało bezpośredni związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.
W konsekwencji Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej Odstępne, wystawionej przez dotychczasowego najemcę.
Stanowisko, zgodnie z którym podatnikowi czynnemu VAT - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wynajmującego z tytułu wypłaty wynagrodzenia za przedterminowe rozwiązanie umowy najmu, znajduje również potwierdzenie w aktualnej praktyce organów podatkowych (interpretacja nr: 0113-KDIPT1-1.4012.508.2022.4.RG; 0112-KDIL3.4012.264.2021.1.AW; 0111-KDIB3-2.4012.409.2021.4.SR; 0114-KDIP1-2.4012.580.2019.1.MC; 0115-KDIT1-1.4012.310.2019.1.MM.Z.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 3 - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wyjaśnić, że podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostały w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy w pierwszej kolejności ocenić kwestię dotyczącą opodatkowania czynności, do której zobowiązał się dotychczasowy najemca na podstawie zawartej z Państwem 10 lipca 2024 r. umowy o rozwiązaniu Umowy najmu.
Jak wynika z opisu sprawy w dniu 10 lipca 2024 r. zawarli Państwo umowę o rozwiązaniu Umowy najmu (dalej: „Umowa o rozwiązaniu”). W treści Umowy o rozwiązaniu strony uzgodniły, że dotychczasowy najemca lokalu otrzyma wynagrodzenie za rozwiązanie umowy najmu, co umożliwi Państwu wynajęcie tego lokalu bezpośrednio od właściciela. Podkreślili Państwo, że bez uiszczenia uzgodnionej opłaty za rozwiązanie umowy najmu lokal nie byłby dostępny do wynajęcia przez Państwa.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
a) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
b) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
c) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.
Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
‒w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
‒świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym należy zwrócić uwagę w szczególności na przepis art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym uznać należy, że pojęcie świadczenia – składającego się na istotę usługi – należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem.
Przy definiowaniu „świadczenia” należy odwołać się do przepisów prawa cywilnego. W myśl art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Tak więc na świadczenie może składać się zachowanie polegające na działaniu (dokonanie czynności na rzecz innego podmiotu) lub na zaniechaniu (zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji).
Co do zasady, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu lub na zaniechaniu stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie należy podkreślić, że czynność podlega opodatkowaniu, gdy dokonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego tej płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE wyrażonym w szeregu orzeczeń (por. C-16/93, C-89/81, C-154/80, C-498/99) za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu uważane mogą być takie sytuacje, w których istnieje bezpośredni związek pomiędzy daną czynnością a otrzymywanym z tytułu tej czynności wynagrodzeniem.
W orzeczeniu C-154/80 Trybunał stwierdził, że podstawą opodatkowania z tytułu wykonania usługi „jest wszystko, co stanowi wynagrodzenie za usługę i że usługa jest tym samym opodatkowana tylko, jeżeli istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i otrzymywanym wynagrodzeniem”. Do uznania danej czynności za usługę konieczne jest istnienie zidentyfikowanego odbiorcy usługi, beneficjenta danej czynności, przy czym, aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności w zamian za wynagrodzenie, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy ta czynność skutkuje uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wypłacającego.
Z opisu sprawy wynika, że w 2024 roku podjęto decyzję o lokalizacji i umiejscowieniu firmowego salonu sprzedaży bezpośredniej w nowoczesnym kompleksie budynków usługowych C położonym w (…). Powyższe działanie było motywowane m.in. chęcią zwiększenia rozpoznawalności Państwa sklepu w korzystnej i prestiżowej lokalizacji oraz efektywne wykorzystanie przestrzeni sklepowej.
W dniu (...) 2024 r. zawarli Państwo umowę o rozwiązaniu Umowy najmu. W treści Umowy o rozwiązaniu, strony uzgodniły, że dotychczasowy najemca lokalu otrzyma wynagrodzenie za rozwiązanie umowy najmu, co umożliwi Państwu wynajęcie tego lokalu bezpośrednio od właściciela. Wskazują Państwo, że bez uiszczenia uzgodnionej opłaty za rozwiązanie umowy najmu lokal nie byłby dostępny do wynajęcia przez Państwa.
W analizowanej sprawie podstawowym zagadnieniem wymagającym interpretacji jest ustalenie czy zapłata kwoty pieniężnej wypłaconej z tytułu przedwczesnego rozwiązania tej umowy związana będzie z zaistnieniem czynności podlegającej opodatkowaniu jako usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT.
Ustalanie statusu wypłacanego wynagrodzenia jako podlegającego bądź niepodlegającego opodatkowaniu VAT, należy oceniać w kontekście związku z konkretnym świadczeniem. Nie istotna jest nazwa świadczenia, lecz jego rzeczywisty charakter.
Odnosząc przepisy prawa do opisu sprawy, należy wskazać, że skoro:
- bez wcześniejszego rozwiązania umowy łączącej strony oraz bez uiszczenia uzgodnionej opłaty za rozwiązanie umowy najmu lokal nie byłby dostępny do wynajęcia przez Państwa od bezpośredniego właściciela;
- wcześniejsze rozwiązanie umowy nastąpiło za zgodą obu stron, ponieważ (...) 2024 r. zawarto umowę, zgodnie z którą Państwo byli zobowiązani wypłacić wynajmującym z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy najmu tzw. „Odstępnego”,
to w rozpatrywanym przypadku mamy do czynienia z transakcją ekwiwalentną – świadczeniem w zamian za wynagrodzenie.
Jak stwierdzono wyżej świadczeniem jest każde zachowanie polegające na działaniu, zaniechaniu działania lub znoszeniu (tolerowaniu) określonej sytuacji lub stanu rzeczy. Tak rozumiane świadczenie wykonywane jest w uzgodnieniu i w interesie drugiej strony. Wynagrodzenie, które wypłacili Państwo na rzecz dotychczasowego najemcy lokalu nie wiąże się z niewykonaniem bądź nienależytym wykonaniem zobowiązania. Umowa o wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu ma niewątpliwie charakter zobowiązaniowy. Bowiem druga strona (dotychczasowy najemca) zgadza się na wcześniejsze zakończenie umowy najmu lokalu, w zamian za otrzymane od Państwa wynagrodzenie. Przedmiotowe wynagrodzenie, które otrzymał od Państwa dotychczasowy najemca, lokalu na podstawie zawartej umowy stanowi formę wynagrodzenia za umowne, uzgodnione działanie. W analizowanym przypadku istnieć więc będzie bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem.
Zatem wynagrodzenie „Odstępne”, które jest należne dotychczasowemu najemcy na podstawie zawartej umowy stanowić będzie wynagrodzenie za konkretne świadczenie usług, które wypełnia definicję usługi wskazaną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym wypłatę kwoty pieniężnej „Odstępnego” zgodnie z treścią zawartej umowy o rozwiązaniu najmu na rzecz dotychczasowego najemcy lokalu, należy traktować jako świadczenie ekwiwalentne, co wypełnia wskazaną przesłankę uznania tego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując zapłata przez Państwa kwoty wynikającej z zawartej umowy - jest zapłatą wynagrodzenia za wykonanie usługi na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy zauważyć, że ani w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych do niej nie przewidziano zwolnień od podatku mogących mieć zastosowanie względem świadczonej przez dotychczasowego najemcę usługi. W konsekwencji przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.
Przechodząc do Państwa wątpliwości w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej wypłatę wynagrodzenia za wcześniejsze rozwiązanie Umowy najmu należy jeszcze raz podkreślić, że z cytowanych powyżej przepisów art. 86 wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
Z opisu sprawy wynika, że w 2024 r. podjęli Państwo decyzję o lokalizacji i umiejscowieniu firmowego salonu sprzedaży bezpośredniej w nowoczesnym kompleksie budynków usługowych C. położonym (…). Najem lokalu użytkowego stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1. Do usługi stosuje się stawkę podstawową 23%.
10 lipca 2024 r. zawarli Państwo umowę o rozwiązaniu Umowy najmu. W treści Umowy o rozwiązaniu strony uzgodniły, że dotychczasowy najemca lokalu otrzyma wynagrodzenie za rozwiązanie umowy najmu, co umożliwi Państwu wynajęcie tego lokalu bezpośrednio od właściciela. Bez uiszczenia uzgodnionej opłaty za rozwiązanie umowy najmu lokal nie byłby dostępny do wynajęcia przez Państwa.
Otrzymane przez najemcę wynagrodzenie za wyrażenie zgody na wcześniejsze rozwiązanie umowy ma charakter odpłatnego świadczenia usług. Równocześnie dysponują Państwo fakturą VAT dokumentującą tę usługę. Posiadają Państwo fakturę VAT dokumentującą wynagrodzenie za wyrażenie zgody na przedterminowe rozwiązanie umowy najmu tytułem „lease termination fee” (opłata za rozwiązanie najmu).
Zawarli Państwo odrębną umowę najmu z właścicielem lokalu w dniu 5 lipca 2024 r.
Przed otwarciem lokal był przygotowywany z przeznaczeniem do działalności opodatkowanej. Na żadnym etapie lokal nie był wykorzystywany do czynności zwolnionych z VAT.
Od dnia (...) 2025 uruchomili Państwo w lokalu sklep detaliczny. Lokal służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Przychody w nim osiągane podlegają opodatkowaniu VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy są Państwo uprawnieni - w świetle art. 86 ust. 1 ustawy VAT - do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej Odstępne, wystawionej przez dotychczasowego najemcę, o którym mowa w stanie faktycznym wniosku.
Dokonując oceny czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wypłatę wynagrodzenia „Odstępnego” za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie będą spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.
Wynika to z faktu, że:
- są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
- otrzymane przez najemcę wynagrodzenie za wcześniejsze rozwiązanie umowy jest należnością z tytułu odpłatnego świadczenia usługi;
- dysponują Państwo fakturą VAT dokumentującą tę usługę, posiadają Państwo fakturę VAT dokumentującą wynagrodzenie za wyrażenie zgody na przedterminowe rozwiązanie umowy najmu tytułem „lease termination fee” (opłata za rozwiązanie najmu);
- bez uiszczenia uzgodnionej opłaty za rozwiązanie umowy najmu lokal nie byłby dostępny do wynajęcia przez Państwa od bezpośredniego właściciela;
- na żadnym etapie lokal nie był wykorzystywany do wykonywania czynności, które byłyby zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT;
- lokal użytkowy, który Państwo wynajęli od właściciela służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym – po jego przygotowaniu od (...) 2025 r. uruchomili Państwo w lokalu sklep detaliczny – przychody w nim osiągane podlegają opodatkowaniu VAT.
Powyższe okoliczności potwierdzają, że są Państwo uprawnieni na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wykonanie usługi przez dotychczasowego najemcę polegającej na wyrażeniu zgody na wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu, gdyż płatność (Odstępne) za ww. usługę jest poniesiona w związku z czynnościami opodatkowanymi tj. w związku z osiąganymi przez Państwa przychodami z tytułu uruchomienia w wynajmowanym lokalu sklepu detalicznego.
Wobec powyższego Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 3, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych objęta pytaniami nr 1 i 2 jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Ponadto informuję, że interpretacja wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko dla Państwa, tj. A. Spółka z o.o., która wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej; wydana interpretacja nie wywołuje więc skutków prawnopodatkowych dla innych podmiotów, tj. dla dotychczasowego najemcy.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
