Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.672.2025.1.AB
Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na usługi doradztwa podatkowego stosownie do rodzaju działalności związanej z odliczanym wydatkiem, poprzez pełne odliczenie, zastosowanie współczynnika lub prewspółczynnika VAT, zgodnie z ustawą o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych przez Doradcę.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (dalej: „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie”), zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, jak i zadania zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego, są w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę (dalej: „Urząd Gminy”). Urząd Gminy wraz z samorządowymi jednostkami budżetowymi Gminy traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina.
W ramach zadań wykonywanych przez Gminę, w tym również przez jednostki organizacyjne Gminy, można wyróżnić następujące czynności:
-opodatkowane VAT (np. sprzedaż działek budowlanych, wynajem lokali na cele użytkowe),
-zwolnione z opodatkowania VAT (np. wynajem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe),
-niepodlegające opodatkowaniu VAT (np. budowa ogólnodostępnej drogowej infrastruktury gminnej takiej jak drogi publiczne, chodniki czy oświetlenie).
W ramach prowadzonej działalności Gmina ponosi/będzie ponosić różne wydatki związane z działalnością sklasyfikowaną w wymienionych wyżej grupach, które to wydatki są/będą dokumentowane fakturami VAT. Część z tych wydatków można bezpośrednio powiązać z danym rodzajem działalności (np. wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT), natomiast pozostała część tych wydatków dotyczy jednocześnie kilku rodzajów działalności (przypisanie ich do jednego rodzaju działalności nie jest obiektywnie możliwe). Szczegółowo rzecz ujmując, wydatki ponoszone (obecnie lub w przyszłości) przez Gminę można podzielić w następujący sposób:
-Grupa I – wydatki bezpośrednio związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT (np. zakup usług geodezyjnych związanych wyłącznie z przygotowaniem działki budowlanej przeznaczonej do sprzedaży),
-Grupa II – wydatki bezpośrednio związane wyłącznie z działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT (np. zakup energii elektrycznej dla potrzeb wyłącznie wynajmu mieszkań na cele mieszkaniowe),
-Grupa III – wydatki bezpośrednio związane wyłącznie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT (np. zakup usługi budowlanej dotyczącej naprawy drogi publicznej),
-Grupa IV – wydatki związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT oraz działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT (np. zakup ogłoszenia zawierającego wykaz działek budowlanych przeznaczonych do sprzedaży oraz wykaz lokali mieszkalnych przeznaczonych do wynajmu),
-Grupa V – wydatki związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT (np. zakup komputera dla pracownika zajmującego się poborem opłat za użytkowanie wieczyste opodatkowane VAT oraz poborem podatków i opłat lokalnych),
-Grupa VI – wydatki związane jednocześnie z działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT (np. zakup usług remontowych należącego do Gminy budynku, w którym część powierzchni stanowią mieszkania wynajmowane przez Gminę na cele mieszkaniowe, a pozostała część powierzchni jest udostępniana nieodpłatnie na potrzeby lokalnych stowarzyszeń),
-Grupa VII – wydatki związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT, działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT oraz z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT (np. zakup energii elektrycznej służącej oświetleniu budynku Urzędu Gminy).
Od wymienionych wyżej wydatków Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących ich poniesienie w następującej wysokości:
-Grupa I – pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego,
-Grupa II – brak prawa do odliczenia podatku naliczonego,
-Grupa III – brak prawa do odliczenia podatku naliczonego,
-Grupa IV – prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu tzw. Współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT,
-Grupa V – prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu tzw. Prewspółczynnika VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT,
-Grupa VI – brak prawa do odliczenia podatku naliczonego,
-Grupa VII – prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wraz z zastosowaniem tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że w odniesieniu do odliczenia podatku naliczonego od wydatków przy zastosowaniu prewspółczynnika (tj. w przypadku wydatków zaliczonych do Grupy V i VII), prewspółczynnik ten, w zależności od rodzaju wydatku, może być kalkulowany w różny sposób, np. zgodnie z metodą określoną w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników bądź w inny sposób, w szczególności na podstawie art. 86 ust. 2c lub art. 86 ust. 2h ustawy o VAT.
Usługi doradztwa podatkowego i/lub zastępstwa procesowego
Gmina zawiera/może w przyszłości zawierać umowy z podmiotami świadczącym usługi doradztwa podatkowego lub usługi zastępstwa procesowego (dalej: „Doradca”) na świadczenie odpowiednio usług doradztwa podatkowego lub usług zastępstwa procesowego (dalej: „Usługi”). W ramach świadczonych Usług, Doradca może być odpowiedzialny m.in. za:
·sporządzenie analizy w zakresie oceny prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przez Gminę w przeszłości lub w przyszłości, w tym dotyczących inwestycji już zrealizowanych, będących w trakcie realizacji lub inwestycji planowanych, przy zastrzeżeniu, że co najmniej jeden z wydatków będących przedmiotem analizy związany jest z działalnością Gminy opodatkowaną VAT,
·przygotowanie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz reprezentowanie Gminy w postępowaniach dotyczących wymienionych wyżej wniosków,
·przygotowanie skarg do sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz reprezentowanie Gminy w postępowaniach dotyczących wymienionych wyżej skarg,
·pomoc w przygotowaniu dokumentów do odpowiedniego urzędu skarbowego, dotyczących wystąpienia Gminy o zwrot podatku naliczonego od poniesionych przez Gminę wydatków,
·bieżącą asystę podczas czynności sprawdzających w związku ze złożonymi przez Gminę korektami deklaracji w powyższym zakresie,
·przygotowanie procedur umożliwiających Gminie realizację nałożonych na nią obowiązków wynikających z ustaw podatkowych, w szczególności z ustawy o VAT,
·powiadamianie organów podatkowych lub innych w zakresie obowiązków wynikających z przepisów dotyczących DAC6,
·bieżące doradztwo na rzecz Gminy realizowane za pośrednictwem porad mailowych lub telefonicznych.
Z tytułu świadczonych na rzecz Gminy Usług, Gmina otrzymuje/może otrzymywać w przyszłości od Doradcy faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT według obowiązującej stawki.
Wynagrodzenie Doradcy można podzielić, co do zasady, na:
1)Wynagrodzenie zryczałtowane – ustalane jako kwota stała, należna Doradcy w przypadku wykonania czynności określonych wprost w treści umowy, tj. np. wystawienia pierwszej faktury VAT, dla której wynagrodzenie zostało skalkulowane jako wynagrodzenie za sukces lub przygotowanie procedury umożliwiającej Gminie realizację nałożonych na nią obowiązków wynikających z ustaw podatkowych. Konsekwentnie, Gmina traktuje wydatki (wynagrodzenie należne Doradcy) związane z Usługami, dla których wynagrodzenie ustalane jest jako wynagrodzenie zryczałtowane, w taki sam sposób w jaki wykorzystuje ona nabywane w tym zakresie Usługi na potrzeby własnej działalności, tj. w zależności od tego, z jakim (jakimi) rodzajem (rodzajami) działalności Gminy związana jest nabywana Usługa – jako wydatek określony w Grupie I-VII,
2)Wynagrodzenie za sukces – wynagrodzenie to jest uzależnione od osiągniętego efektu pracy Doradcy i określone jako procentowa część kwoty VAT odzyskanego przez Gminę od ponoszonego (w przeszłości, obecnie lub w przyszłości) danego, konkretnego wydatku, dla którego prawo do odliczenia VAT przysługuje Gminie w całości albo przy zastosowaniu tzw. współczynnika VAT, albo przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika VAT, albo przy jednoczesnym zastosowaniu tzw. prewspółczynnika i współczynnika VAT, jak również jako procentowa część kwoty wypłaconych odsetek, bezpośrednio związanych z wymienionymi wyżej kategoriami wydatków (w tym w szczególności oprocentowanie nadpłat i nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, powstałych w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 74 Ordynacji podatkowej). Innymi słowy, wynagrodzenie za sukces odnosi się zawsze do odliczenia przez Gminę VAT od konkretnego wydatku Gminy, tj. jednego z wydatków określonych w Grupie I, IV, V albo VII. Konsekwentnie, Gmina traktuje wydatki (wynagrodzenie należne Doradcy) związane z Usługami, dla których wynagrodzenie kalkulowane jest jako wynagrodzenie za sukces, w taki sam sposób jak wydatek, od którego odliczenie VAT stanowi podstawę kalkulacji wynagrodzenia za sukces, tj. w zależności od tego, z jakim (jakimi) rodzajem (rodzajami) działalności Gminy jest związany ten wydatek, od którego następuje odliczenie VAT – jako wydatek określony w Grupie I, IV, V albo VII,
3)Wynagrodzenie za bieżące doradztwo – wynagrodzenie to może mieć związek z wszelkimi czynnościami wykonywanymi przez Gminę, a więc może mieć związek z działalnością Gminy opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT, jak również niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ani Doradca nie jest w stanie obiektywnie przyporządkować wynagrodzenia za bieżące doradztwo do konkretnego rodzaju działalności wykonywanej przez Gminę. W konsekwencji, Gmina traktuje wydatki (wynagrodzenie należne Doradcy) związane z Usługami polegającymi na bieżącym doradztwie jako wydatki określone w Grupie VII.
Wnioskodawca zaznacza, że przedmiotem złożonego wniosku o wydanie interpretacji jest określenie prawa do odliczenia VAT wyłącznie w zakresie opisanych powyżej wydatków związanych z zakupem przez Gminę usług doradztwa podatkowego lub usług zastępstwa procesowego.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawianych przez Doradcę faktur dokumentujących:
a)usługi w części dotyczącej wynagrodzenia zryczałtowanego – odliczenie pełne albo brak odliczenia, albo odliczenie przy zastosowaniu prewspółczynnika i/lub współczynnika VAT, tj. zgodnie z zakresem odliczenia przedstawionym w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym dla wydatków z poszczególnych Grup I-VII,
b)usługi w części dotyczącej wynagrodzenia za sukces – odliczenie pełne albo odliczenie przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT, albo odliczenie przy zastosowaniu współczynnika VAT, albo odliczenie przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika VAT, tj. zgodnie z zakresem odliczenia przedstawionym w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym dla wydatków określonych w jednej z Grup spośród I, IV, V albo VII,
c)usługi w części dotyczącej wynagrodzenia za bieżące doradztwo – przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wraz z zastosowaniem tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawianych przez Doradcę faktur dokumentujących:
a)usługi w części dotyczącej wynagrodzenia zryczałtowanego – odliczenie pełne albo brak odliczenia, albo odliczenie przy zastosowaniu prewspółczynnika i/lub współczynnika VAT, tj. zgodnie z zakresem odliczenia przedstawionym w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym dla wydatków z poszczególnych Grup I-VII,
b)usługi w części dotyczącej wynagrodzenia za sukces – odliczenie pełne albo odliczenie przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT, albo odliczenie przy zastosowaniu współczynnika VAT, albo odliczenie przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika VAT, tj. zgodnie z zakresem odliczenia przedstawionym w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym dla wydatków określonych w jednej z Grup spośród I, IV, V albo VII,
c)usługi w części dotyczącej wynagrodzenia za bieżące doradztwo – przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wraz z zastosowaniem tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Wnioskodawca wskazuje, że stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Za dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie zaś do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).
Art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, stanowi natomiast, że proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Jak wskazano w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Gmina w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponosi/będzie ponosić w przyszłości różne wydatki związane z działalnością opodatkowaną VAT, zwolnioną z opodatkowania VAT lub niepodlegającą opodatkowaniu VAT, które to wydatki są dokumentowane fakturami VAT. Część z tych wydatków można bezpośrednio powiązać z danym rodzajem działalności (np. wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT), natomiast pozostała część tych wydatków dotyczy jednocześnie kilku rodzajów działalności (przypisanie ich do jednego rodzaju działalności nie jest obiektywnie możliwe).
Jednym z rodzajów wydatków ponoszonych przez Gminę są/będą wydatki poniesione w związku z nabyciem przez Gminę usług doradztwa podatkowego lub usług zastępstwa procesowego. W pierwszej kolejności, odnosząc się do kategorii wynagrodzenia zryczałtowanego oraz wynagrodzenia za sukces, Wnioskodawca wskazuje, że wynagrodzenia te można zawsze powiązać z konkretną działalnością wykonywaną przez Gminę. Wynagrodzenia te są bowiem ściśle związane z określoną w umowie z Doradcą Usługą wykonywaną przez Doradcę, która nabywana jest przez Gminę w związku z działalnością Gminy opodatkowaną VAT, zwolnioną z opodatkowania i/lub działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Tym samym, w zależności od charakteru Usługi, z którą związane jest wynagrodzenie zryczałtowane i/lub wynagrodzenie za sukces, Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT z faktury dokumentującej Usługi, za które należne jest wynagrodzenie zryczałtowane i/lub wynagrodzenie za sukces w pełni albo brak odliczenia, albo odliczenie w części przy zastosowaniu prewspółczynnika i/lub współczynnika VAT.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, skoro wynagrodzenie zryczałtowane i wynagrodzenie za sukces są ściśle związane z konkretnym wydatkiem ponoszonym przez Gminę, to prawo do odliczenia VAT z faktury dokumentującej Usługi, za które należne jest wynagrodzenie zryczałtowane i/lub wynagrodzenie za sukces, powinno być tożsame z prawem do odliczenia VAT od tego konkretnego wydatku. Przykładowo więc, jeśli wynagrodzenie wynikałoby z odliczenia VAT:
-od wydatków związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT – wówczas Gminie powinno przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT od wynagrodzenia zryczałtowanego i/lub wynagrodzenia za sukces,
-od wydatków związanych zarówno z działalnością opodatkowaną VAT, jak i działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT – wówczas Gminie powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT od wynagrodzenia zryczałtowanego i/lub wynagrodzenia za sukces przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT, przy czym w odniesieniu do wynagrodzenia za sukces zastosowany w przypadku odliczenia prewspółczynnik VAT powinien być tożsamy do prewspółczynnika zastosowanego przy odliczeniu VAT od wydatku będącego podstawą odliczenia VAT i kalkulacji na tej podstawie wynagrodzenia za sukces (Gminie bowiem przysługuje prawo do odliczenia VAT od takiego wydatku przy zastosowaniu odpowiednio skalkulowanego tzw. prewspółczynnika).
W odniesieniu natomiast do wynagrodzenia należnego Doradcy za bieżące doradztwo, w ocenie Wnioskodawcy, nie jest możliwe przypisanie wynagrodzenia Doradcy do konkretnego pojedynczego wydatku, tj. do wyłącznie do jednego z wydatków przedstawionego w Grupach I-VII. Usługi, za które należne jest Doradcy wynagrodzenie za bieżące doradztwo, dotyczą bowiem różnych wydatków, w tym wydatków związanych z działalnością Gminy opodatkowaną VAT, zwolnioną z opodatkowania oraz niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
W konsekwencji, wobec braku możliwości przyporządkowania wynagrodzenia Doradcy z wymienionych wyżej tytułów do konkretnego rodzaju działalności Gminy, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od Doradcy faktur w części dotyczącej wynagrodzenia za bieżące doradztwo oraz w części dotyczącej wynagrodzenia za analizę różnych wydatków przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz tzw. współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Gmina pragnie podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z nabywaniem usług doradztwa podatkowego potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych.
Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.604.2024.1.MK, zaaprobował stanowisko Gminy, zgodnie z którym:
„(...) w odniesieniu do wynagrodzenia za analizę pojedynczego wydatku oraz wynagrodzenia za sukces można wynagrodzenia te powiązać zawsze z konkretną działalnością lub konkretnymi działalnościami wykonywanymi przez Gminę. Wynagrodzenia te ściśle związane są bowiem z konkretnymi wydatkami ponoszonymi przez Gminę, z tym że analiza pojedynczego wydatku może być związana z wydatkami, o których mowa w literach A-G stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), a więc z wydatkami związanymi – przykładowo – wyłącznie z działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT albo wyłącznie niepodlegającą opodatkowaniu VAT, natomiast wynagrodzenie za sukces – co oczywiste – może być związane wyłącznie z wydatkami służącymi działalności Gminy przynajmniej w części opodatkowanej VAT, a więc z wydatkami przedstawionymi w literach A., D., E. albo G. stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Zdaniem Gminy, skoro zatem wynagrodzenie za analizę pojedynczego wydatku oraz wynagrodzenie za sukces są ściśle związane z konkretnym wydatkiem ponoszonym przez Gminę, to prawo do odliczenia VAT z faktury dokumentującej Usługi, za które należne jest wynagrodzenie za analizę pojedynczego wydatku lub wynagrodzenie za sukces powinno być tożsame z prawem do odliczenia VAT od tego konkretnego wydatku.
W odniesieniu natomiast do wynagrodzenia za bieżące doradztwo oraz wynagrodzenia za analizę różnych wydatków nie jest możliwe przypisanie wynagrodzenia Doradcy do konkretnego pojedynczego wydatku, tj. wyłącznie do jednego z wydatków przedstawionego w literach A-G stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Usługi, za które należne jest Doradcy wynagrodzenie za bieżące doradztwo lub za analizę różnych wydatków dotyczą/mogą dotyczyć wszystkich rodzajów wydatków ponoszonych przez Gminę, w tym wydatków związanych z działalnością Gminy opodatkowaną VAT, zwolnioną z opodatkowania VAT oraz niepodlegającą opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, wobec braku możliwości przyporządkowania wynagrodzenia Doradcy z ww. tytułów do konkretnego rodzaju działalności Gminy, należy uznać, że Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od Doradcy faktur w części dotyczącej wynagrodzenia za bieżące doradztwo oraz w części dotyczącej wynagrodzenia za analizę różnych wydatków przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wraz z zastosowaniem tzw. współczynnika, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Przechodząc do kategorii wynagrodzenia zryczałtowanego, również to wynagrodzenie można zawsze powiązać z konkretną działalnością lub konkretnymi działalnościami wykonywanymi przez Gminę. Wynagrodzenie te jest bowiem ściśle związane z określoną w umowie Usługą wykonywaną przez Doradcę, która nabywana jest przez Gminę, w związku z działalnością Gminy opodatkowaną VAT, zwolnioną z opodatkowania i/lub działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Tym samym, w zależności od charakteru Usługi, z którą związane jest wynagrodzenie zryczałtowane, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury dokumentującej Usługi, za które należne jest wynagrodzenie zryczałtowane w pełni, albo brak odliczenia, albo odliczenie w części przy zastosowaniu pre-współczynnika i/lub współczynnika”.
Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacjach indywidualnych:
-z dnia 8 listopada 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.643.2024.1.AR,
-z dnia 22 września 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.401.2023.2.AK,
-z dnia 4 listopada 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.541.2022.1.MWJ,
-z dnia 14 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.702.2022.1.AMA,
-z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.301.2022.1.EJU,
-z dnia 21 grudnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.701.2021.1.SK,
-z dnia 6 sierpnia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.406.2021.1.MH,
-z dnia 22 kwietnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.97.2021.1.AKR,
-z dnia 15 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.842.2020.1.DK,
-z dnia 27 sierpnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.594.2020.1.EJU,
-z dnia 27 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.841.2019.1.AZ,
-z dnia 9 stycznia 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.64.2019.1.EK.
Mając na uwadze powyższe, Gmina wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wskazuję, że aktualna treść ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług znajduje się w Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.)
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
