Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 maja 2024 r., sygn. VI SA/Wa 453/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska Sędziowie: Sędzia WSA Aneta Lemiesz Asesor WSA Anna Fyda-Kawula (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 maja 2024 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2023 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego zaskarżoną decyzją z [...] listopada 2023 r. nr [...] na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm., dalej: k.p.a.), art. 2 pkt 35a, art. 64 ust. 1 i 2, art. 140aa ust. 1-3 pkt 1, art. 140ab ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1047 ze zm.), § 2 ust. 1 pkt 4, § 3 ust. 1 pkt 2 i § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 2022 ze zm.) i § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz.U. z 2012 r., poz. 629) po ponownym rozpatrzeniu sprawy w wyniku odwołania [...] Sp. z o.o. w G. (Skarżąca), utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z [...] lutego 2023 r. nr [...] o nałożeniu na Skarżącą kary pieniężnej w wysokości 8.000 zł.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu [...] września 2022 r. na drodze ekspresowej [...], na której dopuszcza się ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t został zatrzymany do kontroli drogowej pojazd członowy składający się z ciągnika siodłowego marki [...] nr rej. [...] oraz naczepy marki [...] nr rej. [...]. Kontrolowanym zespołem pojazdów kierował K. M., który wykonywał w chwili kontroli krajowy transport drogowy rzeczy (2 dźwigary sprężone - ładunek podzielny) na trasie M. – Z., w imieniu i na rzecz Skarżącej. Kierowca okazał do kontroli zezwolenie kategorii IV nr [...] wydane w dniu [...] stycznia 2022 r. na przejazd pojazdem nienormatywnym przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ważne w okresie od 4 maja 2022 r. do 4 listopada 2022 r. Przebieg kontroli utrwalono protokołem kontroli drogowej nr [...] oraz protokołem z przesłuchania świadka z dnia 6 września 2022 r. W wyniku pomiarów kontrolowanego zespołu pojazdów, stwierdzono następujące naruszenie dopuszczalnej normy: rzeczywista masa całkowita 5-osiowego pojazdu członowego wynosząca 42,4 t, zatem przekraczająca wartość dopuszczalną (40 t) o wartość 2,4 t, tj. o 6% oraz rzeczywista długość zespołu pojazdów wynosząca 28,10 m, zatem przekraczająca wartość dopuszczalną (16,50 m) o wartość 11,60 m, tj. o 70,30%.
