Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. VI SA/Wa 2282/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Maliszewska Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska Asesor WSA Justyna Żurawska (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 grudnia 2024 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi T. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2024 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi T. z siedzibą w G. (dalej: "Skarżący", "Spółka", "Strona") jest decyzja Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2024 r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2020 r. nr [...] nakładającą na Spółkę karę pieniężną za brak wymaganej liczby pojazdów wykonujących pilotowanie.
Decyzja ta została wydana w następującym stanie sprawy:
W dniu [...] czerwca 2020 r. o godz. 04:25, na drodze krajowej nr [...], w miejscowości S., został zatrzymany do kontroli drogowej ośmioosiowy zespół pojazdów składający się z:
- trzyosiowego ciągnika samochodowego marki [...], numer rejestracyjny [...],
- pięcioosiowej naczepy ciężarowej marki [...], numer rejestracyjny [...].
Zespołem tym, kierowanym przez P. U., Spółka wykonywała przewóz drogowy ładunku E. (w workach) umieszczonego w dwóch kontenerach dwudziestostopowych, a zatem przewoziła ładunek inny niż niepodzielny.
W związku z przeprowadzonymi pomiarami ustalono, że rzeczywista masa całkowita ośmioosiowego zespołu pojazdów wyniosła 62,05 t. Przekraczała zatem wartość dopuszczalną tego parametru (40,0 t) o 22,05 t, tj. o 55,13%. Ruch pojazdu odbywał się bez pilotowania. Spółka nie posiadała zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. Z przebiegu kontroli sporządzono protokół nr [...].
W związku z ustaleniami kontroli, [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej: "organ I instancji") wszczął z urzędu postępowanie, a następnie po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego decyzją z dnia [...] listopada 2020 r., na podstawie art. 140aa ust. 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 110, ze zm.), dalej: "p.r.d.", nałożył na Spółkę karę pieniężną w wysokości 3 000 (trzy tysiące) zł za brak wymaganej liczby pojazdów wykonujących pilotowanie.
