Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.763.2025.2.JS
Dom Kultury, jako samorządowa instytucja, korzysta ze zwolnienia od VAT przy organizacji turniejów tańca, festiwali piosenki oraz półkolonii, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 i 24 ustawy o VAT, co skutkuje niewliczaniem uzyskanych z tego tytułu obrotów do limitu sprzedaży podlegającej zwolnieniu podmiotowemu z art. 113 ust. 1 tejże ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niewliczania do limitu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT obrotu z tytułu opłat wpisowych (akredytacji) pobieranych od uczestników podczas organizacji turnieju tańca i festiwali piosenki oraz opłat za półkolonie. Uzupełnili go Państwo pismem z 4 września 2025 r. (wpływ 8 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Dom Kultury w ... jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury pod numerem … prowadzonego przez Urząd Miasta i Gminy w .... Dom Kultury posiada osobowość prawną i samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach planu finansowego.
Do zadań Domu Kultury należy w szczególności (zgodnie ze Statutem):
-edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
-tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego,
-inspirowanie jednostek i grup społecznych do czynnego i twórczego udziału w życiu kulturalnym,
-udzielanie pomocy merytorycznej i organizacyjnej towarzystwom kulturalnym,
-kultywowanie tradycji i folkloru,
-doskonalenie zawodowe pracownik w instytucji kultury,
-upowszechnianie sportu-rekreacji,
-programowanie, nadzorowanie i realizacja imprez kulturalno-rozrywkowo-rekreacyjnych o charakterze masowym,
-organizacja czasu wolnego dzieci, młodzieży i dorosłych.
Wyżej wymienione zadania wykonywane są poprzez:
-prowadzenie impresariatu artystycznego,
-organizację imprez artystycznych,
-organizację i prowadzenie klubów, kół zainteresowań, zespołów muzycznych, teatralnych, tanecznych, śpiewaczych, rekreacyjno-sportowych i innych,
-organizację koncertów, spektakli, festynów, wystaw, konkursów, turniejów, festiwali, warsztatów, różnego rodzaju spotkań, kursów zgodnie z rocznym planem działalności,
-prowadzenie działalności promocyjnej,
-upowszechnianie dorobku kulturalnego regionu,
-podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb środowiska.
Działalność Domu Kultury finansowana jest z:
-dotacji z budżetu gminy,
-wpływów z prowadzonej działalności,
-wynajmu i dzierżawy składników majątkowych,
-darowizn,
-świadczenia usług promocyjnych.
Dom Kultury korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
W odpowiedzi na sformułowane w wezwaniu pytania Organu Wnioskodawca wskazał:
1.Na czym będą polegać usługi organizacji turniejów tańca oraz festiwali piosenki, objęte pytaniem nr 1 wniosku?
Odp. Organizacja turniejów tańca oraz festiwali piosenki to realizacja zadań Domu Kultury w ..., określonych w statucie Domu Kultury w ... w szczególności:
- tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego,
- kultywowanie tradycji i folkloru.
2.Czy usługi organizacji turniejów tańca oraz festiwali piosenki będą usługami kulturalnymi? Proszę wskazać czynniki, które będą decydować o kulturalnym charakterze tych usług, tj.:
a)czy ich celem będzie tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Proszę opisać w jaki sposób realizowany będzie powyższy cel?
Odp. Turniej tańca to świetny sposób na upowszechnianie kultury, bo łączy w sobie sztukę, tradycję i współczesne formy wyrazu. Oto kilka głównych aspektów:
- Prezentacja różnych stylów tańca - na jednym turnieju można zobaczyć zarówno tańce ludowe, towarzyskie, jak i nowoczesne. Dzięki temu uczestnicy i widzowie poznają bogactwo form kulturowych.
- Ochrona i promocja tradycji - turnieje, w których występują zespoły z terenu całej Polski, pomagają zachować dziedzictwo narodowe i przekazać je młodszym pokoleniom.
- Integracja międzykulturowa - gdy biorą w nich udział grupy z różnych regionów Polski, dochodzi do wymiany doświadczeń i wzajemnego poznawania się poprzez taniec.
- Integracja międzypokoleniowa - w turniejach tańca biorą udział dzieci, młodzież, dorośli oraz seniorzy.
- Edukacja publiczności - widzowie uczą się, że taniec to nie tylko rozrywka, ale także element kultury i historii danej społeczności.
- Budowanie tożsamości lokalnej - turniej może promować miasto czy region, pokazując jego tradycje i aktywność kulturalną.
- Zachęta do aktywnego uczestnictwa w kulturze - młodzi ludzie, widząc swoich rówieśników na parkiecie, częściej sami angażują się w zajęcia taneczne i poznają kulturę w praktyce.
Festiwale piosenki organizowane przez instytucję Wnioskodawcy mają za zadanie: popularyzację śpiewania, rozwijanie języka ojczystego za pomocą piosenki, kolęd i pastorałek wykonywanych w języku polskim, umożliwienie dzieciom i młodzieży zaprezentowania uzdolnień wokalnych, konfrontacja osiągnięć i wymiana doświadczeń muzycznych młodych artystów oraz instruktorów, oraz promocję regionu Wnioskodawcy. Jednym z głównych założeń festiwali jest ochrona i kontynuacja tradycji, która poprzez popularyzacje utworów w języku ojczystym stają się częścią zbiorowej pamięci i budują tożsamość narodową.
b)w czym będzie przejawiać się działalność kulturalna?
Odp. Turniej tańca jest formą działalności kulturalnej, ponieważ upowszechnia taniec jako sztukę i daje możliwość prezentacji różnych stylów oraz tradycji. Integruje uczestników i widzów, a jednocześnie zachęca do aktywnego udziału w kulturze.
Festiwal piosenki to przejaw działalności kulturalnej, ponieważ promuje twórczość muzyczną i wspiera rozwój młodych talentów. Umożliwia prezentację dorobku artystycznego, integruje społeczność i upowszechnia kulturę poprzez muzykę.
c)jakie konkretnie czynności będą decydować (przesądzą) o kulturalnym charakterze tych usług?
Odp. O kulturalnym charakterze takich usług, jak turniej tańca przesądzą konkretne czynności związane z ich organizacją i przebiegiem, np.:
- przygotowanie i prezentacja programów artystycznych (układy taneczne, scenografia, stroje),
- dbałość o wartość artystyczną i edukacyjną,
- udział publiczności w odbiorze kultury,
- promowanie i rozwijanie talentów poprzez konkursową formę rywalizacji,
- integracja społeczności lokalnej poprzez sztukę i wspólne przeżywanie wydarzeń.
O kulturalnym charakterze takich usług, jak konkursy piosenki, przesądzą konkretne czynności związane z ich organizacją i przebiegiem, np.:
- przygotowanie i prezentacja programów artystycznych (wykonania wokalne),
- dbałość o wartość artystyczną i edukacyjną wydarzeń (dobór repertuaru, nawiązywanie do tradycji, historii, literatury),
- udział publiczności w odbiorze kultury (koncerty, występy otwarte dla mieszkańców),
- promowanie i rozwijanie talentów poprzez konkursową formę rywalizacji,
- integracja społeczności lokalnej poprzez sztukę i wspólne przeżywanie wydarzeń.
d)w jaki sposób wykonywane usługi przyczynią się do rozwijania i rozpowszechniania dorobku kulturalnego?
3.Czy usługi polegające na organizacji turniejów tańca oraz festiwali piosenki będą należeć do którejś z kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jakie konkretnie usługi wskazane w art. 43 ust. 19 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, będą Państwo świadczyć? (…)
Odp. Turniej tańca - Nie
Festiwal Piosenki - Nie
4.Czy usługi organizacji turniejów tańca oraz festiwali piosenki wykonywane będą w celach zarobkowych? Czy będą Państwo działać w celu osiągania zysku? W przypadku osiągania zysku prosimy wskazać czy zyski te w całości będą Państwo przeznaczać na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?
Odp. Turniej tańca nie jest organizowany w celach zarobkowych. Opłaty wpisowego w pełni przeznaczone są na organizację wydarzenia. W przypadku niewystarczającej ilości funduszy, pozostałe koszty pokrywane są z dotacji ogólnej organizatora.
Konkursy piosenki nie są organizowane w celach zarobkowych. Opłaty wpisowego w pełni przeznaczone są na organizację wydarzenia. W przypadku niewystarczającej ilości funduszy, pozostałe koszty pokrywane są z dotacji ogólnej organizatora.
5.Na czym będą polegać usługi organizacji dla dzieci w okresie zimowym i letnim półkolonii, objęte pytaniem nr 2 wniosku?
Odp. Głównym celem organizacji półkolonii jest zapewnienie dzieciom w wieku 6-10 lat aktywnego wypoczynku poprzez organizację zajęć stacjonarnych, m.in. warsztatów integracyjnych, plastycznych, sportowych oraz wycieczek autokarowych. Cel ten określony został w statucie Domu Kultury w ... „organizowanie czasu wolnego dzieci, młodzieży, dorosłych.”
6.Czy ww. usługi organizacji półkolonii będą usługami kulturalnymi? Proszę wskazać czynniki, które będą decydować o kulturalnym charakterze tych usług, tj.:
a)czy ich celem będzie tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Proszę opisać w jaki sposób realizowany będzie powyższy cel?
Odp. Tak jednym z celów jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Podopieczni w trakcie trwania półkolonii mają możliwość odwiedzenia miejsc szczególnych w upowszechnianiu i ochrony kultury np. Muzeum ..., Muzeum ..., Izbę .... Dzieci uczestniczą również w zajęciach organizowanych na co dzień w Domu Kultury (np. śpiew, taniec, orkiestra dęta), mogą doskonalić umiejętności i zainteresowania, a także zainteresować dzieci najbliższym otoczeniem, poznać zabytki kultury materialnej regionu Wnioskodawcy.
b)w czym będzie przejawiać się działalność kulturalna?
Odp. Działalność kulturalna, realizowana poprzez angażowanie dzieci do udziału w zabawach integracyjnych, poszerzenie wiedzy z zakresu zasad zachowania w grupie, zasad fair play, uczestnictwo w zajęciach tematycznych z instruktorami, aktywne uczestnictwo w wycieczkach autokarowych.
c)jakie konkretnie czynności będą decydować (przesądzą) o kulturalnym charakterze tych usług?
Odp.
- przekazywanie dziedzictwa kulturowego regionu,
- rozwijanie kreatywności,
- tworzenie społeczności związanej z placówką kultury,
- promowanie różnorodności kulturowej,
- udostępnianie kultury szerszemu gronu odbiorców.
d)w jaki sposób wykonywane usługi przyczynią się do rozwijania i rozpowszechniania dorobku kulturalnego?
Odp. Podczas trwania półkolonii promowane są zajęcia prowadzone przez Dom Kultury w trakcie sezonu artystycznego poprzez dwugodzinne warsztaty z instruktorami zatrudnionymi w placówce.
Rozwój kreatywności poprzez zachęcenie do nauki gry w Orkiestrze Dętej pozwala na wyrażanie siebie poprzez muzykę, co stwarza przestrzeń dla rozwoju indywidualnej kreatywności.
Podtrzymanie tradycji poprzez zajęcia teatralne i muzyczne, pozwalające na zachowanie i przekazywanie kolejnym pokoleniom bogatego dziedzictwa teatralnego i muzycznego różnych kultur.
Wycieczki odgrywają kluczową rolę w rozwijaniu i rozpowszechnianiu dorobku kulturalnego, ponieważ pozwalają na bezpośrednie poznanie i doświadczenie kultury, sztuki oraz historii, budując jednocześnie wrażliwość estetyczną, empatię i poczucie więzi z dziedzictwem narodowym i światowym. Są one efektywnym narzędziem edukacyjnym, łączącym naukę z zabawą, angażującym emocje i wpływającym na rozwój społeczny oraz osobisty uczestników.
7.Czy usługi polegające na organizacji półkolonii będą należeć do którejś z kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 ww. ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jakie konkretnie usługi wskazane w art. 43 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, będą Państwo świadczyć?
Odp. Usługi polegające na organizacji półkolonii nie będą należeć do żadnej z kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
8.Czy usługi organizacji półkolonii wykonywane będą w celach zarobkowych? Czy będą Państwo działać w celu osiągania zysku? W przypadku osiągania zysku prosimy wskazać czy zyski te w całości będą Państwo przeznaczać na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?
Odp. Organizacja półkolonii nie jest wykonywana w celach zarobkowych, a tym bardziej nie mają za cel osiągnięcia zysku.
9.Czy organizacja przez Państwa półkolonii będzie polegać na świadczeniu opieki nad dziećmi i młodzieżą? Jeżeli tak, proszę wskazać:
a)czy usługi te będą organizowane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe?
Odp. Podstawą prawną organizacji półkolonii jest przede wszystkim Ustawa Prawo oświatowe oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży.
b)czy będą Państwo działać jako podmiot sprawujący opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat?
Odp. Wnioskodawca nie będzie sprawować opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat.
10.Czy organizując półkolonie będą Państwo działać na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek?
Odp. Organizując półkolonie Wnioskodawca będzie nabywać usługi we własnym imieniu i na własny rachunek.
11.Czy wszystkie usługi świadczone podczas pobytu na półkolonii będą Państwo świadczyć we własnym zakresie, czy też będą one nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników kolonii?
Odp. Podczas pobytu na półkolonii część usług Wnioskodawca świadczy we własnym zakresie, a część jest nabywana od innych podatników dla bezpośrednich korzyści uczestników.
12.Jeżeli nie wszystkie usługi objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nr 2 będą Państwo świadczyć we własnym zakresie, to należy dokładnie wskazać, które z tych usług będą usługami własnymi Państwa, a które będą nabywane od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści uczestników kolonii?
Odp. Usługi świadczone we własnym zakresie: Kierownik półkolonii, wychowawcy, opłaty za media (prąd, woda, wywóz śmieci), zajęcia muzyczne, taneczne, teatralne.
Usługi nabywane od innych podmiotów: Wyżywienie w formie cateringu (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek), usługi transportowe, warsztaty tematyczne (np. robotyka, zajęcia z ekologii, gry z całego świata), bilety wstępu do muzeów oraz innych atrakcji turystycznych, wykup obowiązkowego ubezpieczenia NNW, zakup materiałów biurowych i plastycznych oraz umowy cywilno-prawne z kierownikiem lub wychowawcą półkolonii w przypadku nieobecności któregoś z pracowników.
13.Jaka usługa w ramach organizacji półkolonii będzie usługą podstawową?
Odp. Usługą podstawową jest organizacja półkolonii.
14.Czy w ramach usług organizacji półkolonii będą Państwo świadczyć usługi ściśle związane z usługą podstawową? Jeśli tak, to proszę wskazać jakie to będą usługi.
Odp. Tak i są to: transport, nocleg, wyżywienie, bilety wstępu do organizowanych dla uczestników atrakcji, usługi trenerów i opiekunów.
15.Czy usługi ściśle związane z usługą podstawową będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej i na czym ta niezbędność będzie polegać?
Odp. Tak, usługi te są ściśle związane z usługą podstawową i są niezbędne do jej wykonania. Bez zapewnienia uczestnikom ww. towarów i usług nie jest możliwe wykonanie usługi organizacji półkolonii, zgodnie z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty; wszystkie ww. usługi będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej.
16.Czy głównym celem usług ściśle związanych z usługą podstawową, będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?
Odp. Nie jest celem Wnioskodawcy osiąganie zysku, a tym bardziej konkurowanie z innymi podatnikami.
17.Czy dostawa towarów lub świadczenie usług związane z usługą organizacji półkolonii będzie:
a)niezbędne do wykonania usługi podstawowej i na czym ta niezbędność będzie polegać?
Odp. Usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej jaką jest organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Niezbędność ich polega na potrzebie kompleksowej organizacji półkolonii, które są organizowane zgodnie z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
b)będą mieć na celu osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa poprzez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?
Odp. Nie jest celem Wnioskodawcy osiąganie zysku, a tym bardziej konkurowanie z innymi podatnikami.
18.Czy w ramach usług organizacji półkolonii będą świadczone usługi noclegowe?
W ramach organizacji półkolonii nie będą świadczone usługi noclegowe. Półkolonie to forma zorganizowanego, dziennego wypoczynku dla dzieci i młodzieży, odbywającego się zazwyczaj w miejscu zamieszkania lub w jego pobliżu. Uczestnicy codziennie wracają do domu po zajęciach. Półkolonie łączą charakter wypoczynkowy z edukacyjnym, oferując atrakcyjny program zajęć tematycznych, sportowych lub kulturalnych w godzinach pracy rodziców tj. 7:00-15:00.
Pytania
Dom Kultury korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej następujących pytań:
1.Podczas organizacji turnieju tańca oraz festiwali piosenki pobierane są od uczestników opłaty wpisowe (akredytacje), z których są kupowane nagrody oraz opłacane usługi firm zewnętrznych świadczących usługi związane z potrzebami technicznymi danego wydarzenia (np. nagłośnienia, oświetlenia, wynajmu sceny, ochrony itp.). Czy pobierane ww. opłaty wliczają się do limitu 200 000 zł?
2.Dom Kultury organizuje dla dzieci w okresie zimowym i letnim półkolonie, za które pobierane są wpłaty od rodziców. Z otrzymanych wpłat finansowane jest dla dzieci wyżywienie podczas pobytu na półkolonii, wyjazdy do kina, muzeum, zoo, warsztaty edukacyjne, itp. Czy opłaty za półkolonie wliczają się do limitu 200 000 zł?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja turnieju tańca, festiwalu piosenki czy półkolonii przez instytucję Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu oraz przychody uzyskane z organizacji turniejów tańca, festiwali piosenki oraz półkolonii nie wliczają się do limitu 200 000 zł wartości sprzedaży.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).
Z tak szeroko sformułowanej definicji pojęcia „świadczenie usług” wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.),
b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat;
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Jednocześnie stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z kolei na mocy art. 43 ust. 19 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2)wstępu:
a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5)działalności agencji informacyjnych;
6)usług wydawniczych;
7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8)usług ochrony praw.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu, które będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 240 000 zł.
W świetle art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Obliczając limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie bierze się pod uwagę m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, z wyjątkami wskazanymi w art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Zatem przy obliczaniu limitu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 nie uwzględnia się m.in. odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.
Odnosząc się do kwestii niewliczania do limitu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy obrotu z tytułu opłat wpisowych (akredytacji) pobieranych od uczestników podczas organizacji turnieju tańca i festiwali piosenki wskazuję, że analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kulturalnych zauważenia wymaga, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy wymienia trzy grupy podmiotów. Po pierwsze, podmioty prawa publicznego. Po drugie, inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Po trzecie, podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Urząd Miasta i Gminy w .... Do Państwa zadań należy m.in. (zgodnie ze Statutem): edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę, tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, inspirowanie jednostek i grup społecznych do czynnego i twórczego udziału w życiu kulturalnym, kultywowanie tradycji i folkloru.
Zatem przedstawione informacje pozwalają na stwierdzenie, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie ustala się w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (…), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), zwanej dalej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Przepis art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, że:
Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.
Na podstawie art. 9 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
1.Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
2.Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
3.Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).
A zatem, za usługi kulturalne można uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.
Z treści wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności, organizują Państwo turnieje tańca i festiwale piosenki. Organizacja turniejów tańca oraz festiwali piosenki to realizacja zadań Państwa, określonych w statucie Domu Kultury w ....
Turniej tańca to świetny sposób na upowszechnianie kultury, bo łączy w sobie sztukę, tradycję i współczesne formy wyrazu. Turniej ten jest formą działalności kulturalnej, ponieważ upowszechnia taniec jako sztukę i daje możliwość prezentacji różnych stylów oraz tradycji. Integruje uczestników i widzów, a jednocześnie zachęca do aktywnego udziału w kulturze. O kulturalnym charakterze takich usług, jak turniej tańca przesądzą konkretne czynności związane z ich organizacją i przebiegiem, np.: przygotowanie i prezentacja programów artystycznych (układy taneczne, scenografia, stroje), dbałość o wartość artystyczną i edukacyjną, udział publiczności w odbiorze kultury, promowanie i rozwijanie talentów poprzez konkursową formę rywalizacji, integracja społeczności lokalnej poprzez sztukę i wspólne przeżywanie wydarzeń.
Festiwale piosenki organizowane przez Państwa mają za zadanie: popularyzację śpiewania, rozwijanie języka ojczystego za pomocą piosenki, kolęd i pastorałek wykonywanych w języku polskim, umożliwienie dzieciom i młodzieży zaprezentowania uzdolnień wokalnych, konfrontacja osiągnięć i wymiana doświadczeń muzycznych młodych artystów oraz instruktorów, oraz promocję regionu Państwa. Jednym z głównych założeń festiwali jest ochrona i kontynuacja tradycji, która poprzez popularyzacje utworów w języku ojczystym stają się częścią zbiorowej pamięci i budują tożsamość narodową. Festiwal piosenki to przejaw działalności kulturalnej, ponieważ promuje twórczość muzyczną i wspiera rozwój młodych talentów. Umożliwia prezentację dorobku artystycznego, integruje społeczność i upowszechnia kulturę poprzez muzykę. O kulturalnym charakterze takich usług, jak konkursy piosenki, przesądzą konkretne czynności związane z ich organizacją i przebiegiem, np.: przygotowanie i prezentacja programów artystycznych (wykonania wokalne), dbałość o wartość artystyczną i edukacyjną wydarzeń (dobór repertuaru, nawiązywanie do tradycji, historii, literatury), udział publiczności w odbiorze kultury (koncerty, występy otwarte dla mieszkańców), promowanie i rozwijanie talentów poprzez konkursową formę rywalizacji, integracja społeczności lokalnej poprzez sztukę i wspólne przeżywanie wydarzeń.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy wskazania wymaga, że dla świadczonych przez Państwa usług w postaci organizacji turnieju tańca i festiwali piosenki będzie spełniona również przesłanka przedmiotowa wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Ponadto, z opisu sprawy wynika, że turniej tańca oraz konkursy piosenki nie są organizowane w celach zarobkowych. Opłaty wpisowego w pełni przeznaczone są na organizację wydarzenia. W przypadku niewystarczającej ilości funduszy, pozostałe koszty pokrywane są z dotacji ogólnej organizatora.
Jednocześnie jak wynika z okoliczności sprawy, usługi polegające na organizacji turnieju tańca i festiwali piosenki nie będą stanowić usług, o których mowa w 43 ust. 19 ustawy.
W konsekwencji powyższego, świadczone przez Państwa - samorządową instytucję kultury – usługi kulturalne w postaci organizacji turnieju tańca i festiwali piosenki będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Zatem nie będą mieli Państwo obowiązku wliczania obrotu z tytułu opłat wpisowych (akredytacji), z których będą kupowane nagrody oraz opłacane usługi firm zewnętrznych świadczących usługi związane z potrzebami technicznymi danego wydarzenia (nagłośnienia, oświetlenia, wynajmu sceny, ochrony), pobieranych od uczestników podczas organizacji turnieju tańca i festiwali piosenki do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Odnosząc się natomiast do kwestii niewliczania do limitu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy obrotu z tytułu opłat za półkolonie wskazuję, że w świetle przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe, to usługi te będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty.
Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 881 ze zm.), zwanej dalej ustawą o systemie oświaty:
Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.
Stosownie do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty:
Organizatorami wypoczynku mogą być:
1)szkoły i placówki;
2)przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2211);
3)osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:
a)niezarobkowym albo
b)zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
W myśl art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty:
Organizator wypoczynku zapewnia:
1)bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;
2)kadrę wypoczynku, którą stanowią:
a)kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,
b)w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć - trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki:
‒mają ukończone 18 lat,
‒posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
‒posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć;
3)dostęp do opieki medycznej:
a)w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.) lub
b)na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;
4)program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;
5)żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2023 r. poz. 1448);
6)bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 714);
7)bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1154).
Należy w tym miejscu zauważyć, że ww. ustawa nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
Jak stanowi art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty:
Organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1.
W świetle art. 92t pkt 1 ustawy o systemie oświaty:
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1, jego formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży:
Organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku:
1)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej - od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;
2)w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej - od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.
Dodatkowo w myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży:
W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi organizator wypoczynku może zgłosić kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, nie później jednak niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.
Z opisu sprawy wynika, że głównym celem organizacji przez Państwa dla dzieci w okresie zimowym i letnim półkolonii jest zapewnienie dzieciom w wieku 6-10 lat aktywnego wypoczynku poprzez organizację zajęć stacjonarnych, m.in. warsztatów integracyjnych, plastycznych, sportowych oraz wycieczek autokarowych. Cel ten określony został w Państwa statucie „organizowanie czasu wolnego dzieci, młodzieży, dorosłych.” Jednym z celów usług organizacji półkolonii jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Dzieci uczestniczą w zajęciach organizowanych na co dzień w Domu Kultury (np. śpiew, taniec, orkiestra dęta), mogą doskonalić umiejętności i zainteresowania, a także zainteresować dzieci najbliższym otoczeniem, poznać zabytki kultury materialnej Państwa regionu. O kulturalnym charakterze tych usług będzie decydować przekazywanie dziedzictwa kulturowego regionu, rozwijanie kreatywności, tworzenie społeczności związanej z placówką kultury, promowanie różnorodności kulturowej, udostępnianie kultury szerszemu gronu odbiorców.
Jak Państwo wskazali w ramach organizacji półkolonii nie będą świadczone usługi noclegowe. Półkolonie to forma zorganizowanego, dziennego wypoczynku dla dzieci i młodzieży, odbywającego się zazwyczaj w miejscu zamieszkania lub w jego pobliżu. Uczestnicy codziennie wracają do domu po zajęciach. Półkolonie łączą charakter wypoczynkowy z edukacyjnym, oferując atrakcyjny program zajęć tematycznych, sportowych lub kulturalnych w godzinach pracy rodziców tj. 7:00-15:00. Organizując półkolonie będą Państwo nabywać usługi we własnym imieniu i na własny rachunek. Podstawą prawną organizacji półkolonii jest przede wszystkim Ustawa Prawo oświatowe oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii obejmują swym zakresem usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.
Tym samym organizowane przez Państwa półkolonie będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Z treści powyższego przepisu wynika także, że zakresem określonego w nim zwolnienia jest objęta nie tylko opieka nad dziećmi i młodzieżą, ale również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych – pod warunkiem jednak, że są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej i ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z okoliczności sprawy wynika, że organizują Państwo dla dzieci w okresie zimowym i letnim półkolonie, za które pobierane są wpłaty od rodziców. Z otrzymanych wpłat finansowane jest m.in. dla dzieci wyżywienie podczas pobytu na półkolonii, wyjazdy do kina, muzeum, zoo, warsztaty edukacyjne. Ponadto wskazali Państwo, że usługą podstawową jest organizacja półkolonii. W ramach usług organizacji półkolonii będą Państwo świadczyć usługi ściśle związane z usługą podstawową jaką jest organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Usługi dodatkowe, które będą zapewniane przez Państwa w ramach organizacji półkolonii, są niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Bez zapewnienia uczestnikom usług dodatkowych nie jest możliwe wykonanie usługi organizacji półkolonii. Jednocześnie wskazali Państwo, że organizacja półkolonii nie jest wykonywana w celach zarobkowych, nie ma na celu osiągnięcia zysku oraz konkurowania z innymi podatnikami.
Zatem wykonywane przez Państwa świadczenia na potrzeby opieki nad dziećmi i młodzieżą w trakcie organizowanych przez Państwa półkolonii (tj. wyżywienie podczas pobytu na półkolonii, wyjazdy do kina, muzeum, zoo, warsztaty edukacyjne) będą ściśle związane z organizacją półkolonii.
Tym samym w tak przedstawionych okolicznościach sprawy nie występują przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy, wyłączające zwolnienie od podatku. Tak więc opisane świadczenia dodatkowe, które będą zapewniane przez Państwa w ramach organizacji półkolonii (tj. wyżywienie podczas pobytu na półkolonii, wyjazdy do kina, muzeum, zoo, warsztaty edukacyjne) również będą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Zatem, świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z nimi związane będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
W konsekwencji nie będą mieli Państwo obowiązku wliczania obrotu z tytułu opłat dokonywanych przez rodziców za organizowane dla dzieci w okresie zimowym i letnim półkolonie do limitu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Oceniając całościowo Państwa stanowisko uznaję je za prawidłowe, ponieważ wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny w zakresie niewliczania do limitu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT obrotu z tytułu opłat wpisowych (akredytacji) pobieranych od uczestników podczas organizacji turnieju tańca i festiwali piosenki oraz opłat za półkolonie, pomimo częściowo nieprawidłowej argumentacji, że organizacja turnieju tańca, festiwalu piosenki czy półkolonii nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy bowiem podkreślić, że organizacja ww. wydarzeń podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Ponadto wskazać należy, iż wydana interpretacja dotyczy wymienionych w pytaniach czynności. Natomiast zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej przedmiotem interpretacji nie mogą być zdarzenia nieokreślone, nienazwane. Zatem nie dokonywałem oceny w zakresie czynności stanowiących katalog otwarty zawierający się w określeniach podanych w pytaniach „np.”, „itp.”.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
