Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 września 2024 r., sygn. VI SA/Wa 1920/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Sałek Asesor WSA Szczepan Borowski (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 19 września 2024 r. sprawy ze skargi J. R. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2024 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 26 marca 2024 r. nr [...] Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej jako: organ lub GITD utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej jako organ pierwszej instancji) z dnia 11 września 2023 r. o nałożeniu na J. R. (dalej także jako skarżący) kary pieniężnej w wysokości 10 000 zł z tytułu naruszenia zakazu przewozu pojazdem nienormatywnym, dla którego jest wymagane zezwolenie kategorii V, ładunków innych niż ładunek niepodzielny - gdy nacisk jednej lub wielu osi, rzeczywista masa całkowita lub wymiary pojazdu przekraczają dopuszczalne wartości o więcej niż 10% i nie więcej niż 20%.
Decyzja ta została wydana w następującym stanie sprawy.
W dniu 3 sierpnia 2023 r. o godzinie 8:00 w miejscowości B., na drodze krajowej nr [...] został zatrzymany do kontroli pojazd członowy składający się z ciągnika siodłowego marki D.o numerze rejestracyjnym [...] oraz naczepy marki S. o numerze rejestracyjnym [...]. Pojazdem na trasie: P. – K. kierował P. S. i wykonywał krajowy przewóz drogowy na rzecz przedsiębiorstwa [...] J. R. Wymienionym zespołem pojazdów skarżący wykonywała przejazd drogowy z ładunkiem wyposażenia sceny (składającego się z płyt oraz konstrukcji metalowej). Przewożony towar był więc ładunkiem podzielnym. W związku z uzasadnionym przypuszczeniem przekroczenia dopuszczalnych parametrów wykonano pomiary wymiarów zewnętrznych, nacisków osi oraz rzeczywistej masy całkowitej kontrolowanego zespołu pojazdów z ładunkiem, na stanowisku pomiarowym mieszczącym się w punkcie kontrolnym w miejscowości B. przy drodze krajowej nr [...], zatwierdzonym przez uprawnionego geodetę jako stanowisko do pomiarów mas i nacisków osi pojazdów. Miejsce ważenia legitymowało się protokołem z pomiaru pochylenia terenu na stanowisku ważenia pojazdów z dnia 5 kwietnia 2023 r. Pomiarów masy całkowitej pojazdu i nacisków poszczególnych jego osi dokonano przy użyciu przenośnej wagi samochodowej do pomiarów dynamicznych WWS z aktualnym świadectwem legalizacji. W wyniku przeprowadzonego ważenia stwierdzono rzeczywisty nacisk pojedynczej osi napędowej, który wyniósł 12,95 tony, a zatem był on przekraczający wartość przewidzianą przepisami wynoszącą 11,5 tony, o wartość 1,45 tony, tj. o 12,61 %. Kierowca do kontroli nie okazał żadnego zezwolenia.
