Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.439.2025.2.PR
Usługi weterynaryjne świadczone przez lekarza weterynarii na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii, klasyfikowane jako PKWiU 75.00.19.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 17 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług.Wniosek został uzupełniony 8 września 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani lekarzem weterynarii, posiada prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadzi Pani własną działalność gospodarczą od 2015 r. Wpis do CEIDG 75.00.Z, działalność weterynaryjna, 71.20.A „Badania i analizy związane z jakością żywności”. Działalność, którą Pani prowadzi jest działalnością usługową zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowy od przychodów osiąganych przez niektóre osoby fizyczne. Świadczone przez Panią usługi oznaczone są symbolem 75.00.19.0 PKWiU.
Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożyła Pani w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód z działalności nie przekroczył w roku poprzedzającym limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie jest Pani podatnikiem VAT. Prowadzi ewidencję przychodów, na podstawie której jest Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Posiada Pani zarejestrowany zakład leczniczy dla zwierząt w formie gabinetu weterynaryjnego. Wykonuje Pani usługi leczenia zwierząt stosując stawkę ryczałtu 8,5%. Prowadząc dzielność gospodarczą ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z jej prowadzeniem jak i odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywania w ramach tej dzielności.
Ponadto, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej od początku 2025 r. świadczy Pani usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii na mocy umowy oraz decyzji administracyjnej. Jeżeli Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań inspekcji, może wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami inspekcji, do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o inspekcji weterynaryjnej. Jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o inspekcji wskazano, że umowy są zawierane z lekarzami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
W umowie zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii reprezentujący Skarb Państwa, a zleceniobiorcą jest Pani – prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą.
Umowa została zawarta na podstawie art. 16 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o inspekcji weterynaryjnej (Dz. U. z 2004 r., poz. 12, z późn. zm.), w następstwie wydanej przez zleceniodawcę decyzji ostatecznej w sprawie wyznaczenia zleceniobiorcy do wykonywania czynności wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. d. i lit. l ww. ustawy, których rodzaj i zakres określa ww. decyzja.
Przedmiotem umowy jest zapis, iż zleceniodawca zleca, a zleceniobiorca przyjmuje do wykonywania czynności określone decyzją, tj.: sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt gospodarskich kopytnych, drobiu, zajęczaków i zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych, o których mowa w ust. 1.21.4 i 1.6 załącznika i do Rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE l 139 z 30 kwietnia 2004 r., str. 55, z późn. zm. 10) Dz. Urz. UE polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 14), zwanego dalej rozporządzeniem nr 853/2004, w tym badania dobrostanu zwierząt po ich przybyciu do rzeźni, badania przedubojowego i poubojowego, oceny mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem w czasie uboju przepisów o ochronie zwierząt.
Czynności urzędowe, które Pani wykonuje zgodnie z umową zawartą z PLW nie są wykonywane pod kierownictwem lekarza weterynarii, wykonuje je Pani samodzielnie, są one wykonywane w danym zakładzie, w którym odbywa się ubój, a zakład wskazany jest w treści umowy. Czas wykonywanych usług nie został określony w umowie i zależy od każdorazowych potrzeb zleceniodawcy.
Jest Pani zobowiązana do wykonywania czynności rzetelnie, terminowo oraz zgodnie z uregulowaniami prawodawstwa weterynaryjnego w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o inspekcji weterynaryjnej, prawa o charakterze wewnętrznym obowiązującego organy inspekcji weterynaryjnej, w tym instrukcji głównego lekarza weterynarii i wojewódzkiego lekarza weterynarii, oraz zarządzeń i wytycznych zleceniodawcy, przestrzegając zasad sztuki lekarsko-weterynaryjnej, kodeksu etyki lekarza weterynarii oraz przepisów BHP i P.POŻ. Zleceniobiorca nie może powierzyć wykonywania czynności stanowiących przedmiot umowy osobie trzeciej.
Zleceniobiorca, zobowiązany jest umową poddać się kontroli inspekcji weterynaryjnej na zasadach określonych w ustawie o inspekcji weterynaryjnej, ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli administracji rządowej oraz innych przepisach prawodawstwa weterynaryjnego. Zleceniobiorca zobowiązany jest do udziału w szkoleniach, o których mowa w rozdziale I załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin.
Powiatowy lekarz weterynarii zawarł z Panią umowę na czas określony. Umowa określa: zakres, termin i miejsce wykonywania czynności, określa wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności. Za wykonywane czynności stanowiące przedmiot umowy otrzymuje Pani wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wynagrodzenie jest wypłacane na rachunek bankowy zleceniobiorcy, na podstawie rachunków przedłożonych zleceniodawcy wraz z zestawieniem wykonanych czynności.
Uzupełnienie wniosku
Ustawa o inspekcji weterynaryjnej pozwala Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii na zawieranie umów wyłącznie z osobami posiadającymi prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii na wykonywanie czynności nadzoru nad ubojem nadzór nad ubojem jest specyficzną dziedziną, której wykonywanie zostało zastrzeżone do uprawnień wyłącznie lekarzy weterynarii. W ramach nadzoru nad ubojem wykonuje się szereg czynności, które w umowie zostały opisane jako nadzór nad ubojem.
W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w doniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi wskazano, iż wyznaczony lekarz wykonuje następujące czynności w zakresie nadzoru nad ubojem zwierząt:
1.kontrola informacji dotyczących łańcucha pokarmowego,
2.projektowanie i utrzymywanie obiektów i wyposażenia (nadzór w zakresie zgodności z zatwierdzonym projektem technologicznym),
3.higiena na etapie czynności operacyjnych, wykonywania tych czynności oraz po ich zakończeniu,
4.higiena osobista,
5.szkolenia w zakresie higieny i procedur roboczych,
6.zwalczanie szkodników,
7.jakość wody (kontrola wyników dotyczących ujęć z zakładu),
8.kontrola temperatury,
9.kontrola żywności wprowadzanej na zakład i opuszczającej zakład oraz towarzyszącej jej dokumentacji,
10.audyty procedur opartych na zasadach HACCP, m.in. dokonywanie weryfikacji postępowania personelu rzeźni i w krytycznych punktach kontroli,
11.urzędowe kontrole w zakresie inspekcji dotyczące:
a)badania przedubojowego,
b)dobrostanu zwierząt,
c)badania poubojowego (materiału szczególnego ryzyka i innych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego,
d)badań laboratoryjnych.
Usługi świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit d. i lit. l ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej należą do usług weterynaryjnych, ponieważ do ich wykonywania niezbędny jest dyplom lekarza weterynarii, prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii oraz wiedza na temat chorób zwierząt, zoonoz, patomorfologii, parazytologii, mikrobiologii, wirusologii i znajomość prawa weterynaryjnego oraz umiejętność przeprowadzania badania zwierząt.
Jest Pani zobowiązana stosować się do właściwych instrukcji wydanych przez Głównego Lekarza Weterynarii dotyczących nadzoru nad ubojem, w tym do obowiązującej instrukcji GLW nr GIWBŻ-500-1/2013 z dnia 3 kwietnia 2013 r., w której wskazano, iż nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych w rzeźniach są to czynności urzędowe obejmujące elementy badania przedubojowego i poubojowego, wydanie oceny mięsa i audyt procedur zakładowych, w tym dotyczących przestrzegania przepisów o ochronie zwierząt w rzeźni. W ww. instrukcji GLW z dnia 3 kwietnia 2013 r. widnieje zapis, iż czynności realizowane poprzez audyt i kontrolę obejmują odpowiednio nadzór nad przestrzeganiem prawodawstwa weterynaryjnego. W związku z tym, Powiatowy Lekarz Weterynarii i zleceniobiorca nie są w stanie określić czasu wymaganego i poświęcanego na wykonanie poszczególnych opisanych powyżej czynności, dlatego świadczona przez Panią usługa jest usługą weterynaryjną a nie badaniami i analizami.
Pytanie
Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy opodatkować usługi weterynaryjne świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o inspekcji weterynaryjnej?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, iż świadczone usługi na podstawie umowy zawartej z powiatowym lekarzem weterynarii oznaczone są symbolem 75.00.19.0 PKWiU i opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%.
Nadzór nad ubojem zwierząt jest specyficzną dziedziną, której wykonywanie zastrzeżone zostało do uprawnień wyłącznie lekarzy weterynarii. W ramach nadzoru nad ubojem wykonuje Pani szereg czynności, które w umowie zostały opisane jako sprawowanie nadzoru nad ubojem zwierząt, w tym badanie dobrostanu zwierząt po ich przybyciu do rzeźni, badanie przedubojowe i poubojowe, ocena mięsa i nadzór nad przestrzeganiem w czasie uboju przepisów o ochronie zwierząt i badanie laboratoryjne mięsa na obecność włośni. Oznacza to, że jest Pani zobowiązana stosować się do właściwych instrukcji wydanych przez głównego lekarza weterynarii dotyczących nadzoru nad ubojem, w tym do obowiązującej instrukcji GLW nr GIWBŻ-500-1/2013 z dnia 3 kwietnia 2013 r., w której wskazano, iż nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych w rzeźniach – są to czynności urzędowe obejmujące w szczególności wszystkie elementy badania przedubojowego i poubojowego, wydanie oceny mięsa, i audyt procedur zakładowych, w tym dotyczących przestrzegania przepisów o ochronie zwierząt w rzeźni. W ww. instrukcji GLW z dnia 3 kwietnia 2013 r widnieje zapis, iż czynności realizowane poprzez audyt i kontrolę obejmują odpowiednio nadzór nad przestrzeganiem prawodawstwa weterynaryjnego. W związku z tym, Powiatowy Lekarz Weterynarii i zleceniobiorca nie są w stanie określić czasu wymaganego i poświęcanego na wykonanie poszczególnych opisanych powyżej czynności. Usługa świadczona przez zleceniobiorcę jest usługą weterynaryjną a nie badaniem i analizami. Czynności urzędowe, które Pani wykonuje zgodnie z umową zawartą z PLW, nie są wykonywane pod kierownictwem, lekarz weterynarii wykonuje je samodzielnie, są one wykonywane w danym zakładzie, w którym odbywa się ubój, a zakład wskazany jest w treści umowy. Czas wykonywanych usług nie został określony w umowie i zależy od każdorazowych potrzeb zleceniodawcy.
W umowie z PLW zapisano, że zleceniobiorca podlega kontroli organów inspekcji weterynaryjnej na zasadach określonych w ustawie o inspekcji weterynaryjnej, ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz innych przepisach prawodawstwa weterynaryjnego.
Usługi świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. d. i lit. l ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o inspekcji weterynaryjnej należą do usług weterynaryjnych, gdyż do ich wykonywania niezbędny jest dyplom lekarza weterynarii, prawo wykonywania zawodu oraz wiedza na temat chorób zwierząt, zoonoz, patomorfologii, parazytologii, mikrobiologii, wirusologii, znajomość prawa weterynaryjnego oraz umiejętność przeprowadzania badania zwierząt.
W Pani opinii, czynności wykonywane w ramach sprawowania nadzoru nad ubojem, obejmującego czynności z tym związane stanowi zdecydowanie kompleksową usługę, która obejmuje zarówno badanie przed i poubojowe, jak i badanie mięsa po uboju, jednakże nie zamyka się zasadniczo w ramach tych czynności. Lekarz weterynarii, wyznaczony do nadzoru nad ubojem wykonuje szereg czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy wymaganej wyłącznie od dyplomowanych lekarzy weterynarii, stąd świadczy on w tym zakresie usługę weterynaryjną (PKD 75 ), a nie usługę w zakresie badań i analiz (PKD 71.20.A). Różnica pomiędzy badaniami i analizami a prowadzeniem wszystkich czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad ubojem sprawia, że usługa ta staje się usługą weterynaryjną, ponieważ nie mogłaby istnieć bez wszystkich istotnych elementów, związanych także z bieżącym nadzorem nad ubojem.
Działalność, którą Pani prowadzi jest dzielnością usługową mieszczącą się w przepisach ustawy o podatku ryczałtowym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1.
Prowadząc działalność gospodarczą ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z jej prowadzeniem jak i odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywanie w ramach tej dzielności.
W związku z powyższym, klasyfikacja grupowania 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”, podpunkt „Usługi laboratoryjne i techniczne, a także podobne usługi” – jest jedyną prawidłową klasyfikacją przyjętych przez Panią do wykonywania czynności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jest Pani lekarzem weterynarii. Świadczy usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii, które klasyfikuje w grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 75.00.19.0, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem, tj. kwestię stawki podatku dla świadczonych usług.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
