Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.532.2025.2.AM
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na projekt wdrożenia e-usług, gdyż wydatki te nie są związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą, lecz z realizacją zadań publicznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 31 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 26 sierpnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 października 2025 r. (wpływ 6 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) (dalej jako „Gmina”, „Wnioskodawca” lub „Partner”) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina realizuje projekt pn. „(…)” (dalej jako: „Projekt”, „Inwestycja”, „Zadanie”) (…).
Projekt zakłada zwiększenie dostępności (…). Celem projektu jest poprawa jakości usług publicznych świadczonych przez (…), a w szczególności usługi podatkowe, należności, opłaty za odbiór odpadów komunalnych, opłaty za posiadanie zwierząt, akcyzę alkoholową, a także usługi związane z infrastrukturą drogową i pasem drogowym.
Cel zostanie osiągnięty poprzez uruchomienie rozwiązań aplikacyjnych pozwalających na interaktywną obsługę mieszkańców (…) poprzez umożliwienie załatwienia spraw ze wskazanych wyżej obszarów drogą elektroniczną, bez potrzeby wizyty w urzędzie.
Część wspólna projektu zakłada, stworzenie platformy usługowej w oparciu o istniejące portale (…), które zapewnią obsługę mieszkańca poprzez dostęp do e-usług dedykowanych dla mieszkańców z podziałem na właściwość miejscową.
Projektowana platforma usługowa będzie nowoczesnym i intuicyjnym narzędziem cyfrowym, zaprojektowanym zgodnie ze standardami (…). Umożliwi łatwe zarządzanie treścią poprzez (…) oraz będzie w pełni responsywna, dostosowana do urządzeń mobilnych. Jej głównym celem będzie zebranie w jednym miejscu wszystkich e-usług publicznych dostępnych w ramach (…), z myślą o mieszkańcach, przedsiębiorcach i turystach.
Użytkownicy będą mogli założyć indywidualne lub firmowe konto, skonfigurować własny panel zarządzania usługami i subskrybować interesujące ich treści oraz kanały powiadomień (np. aplikacja mobilna, e-mail, newsletter). Platforma nie będzie duplikować już istniejących e-usług, ale zintegruje je w jednym interfejsie i umożliwi dostęp do nowych, zaawansowanych usług zbudowanych na bazie usług źródłowych.
Integralną częścią rozwiązania będzie wirtualny asystent, analizujący pytania tekstowe i głosowe oraz udzielający odpowiedzi w oparciu o zgromadzoną bazę wiedzy. Realizacja projektu wymaga wdrożenia aplikacji i integracji systemów (…).
W ramach Zadania planuje się podjęcie szeregu działań, które wpływać będą na jakość i efektywność pracy urzędu, a także pozwolą na udostępnienie wygodnych i dostosowanych do potrzeb społeczeństwa rozwiązań, które umożliwią korzystanie z e-usług publicznych i załatwienie sprawy z dowolnego miejsca o dowolnej porze. Wdrażane rozwiązania wpływać będą pozytywnie na rozwijanie idei społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost standardów obsługi mieszkańców. Przyjęty zakres przedmiotowego projektu pozwoli na osiągnięcie wszystkich założonych rezultatów projektu. Do zaplanowanych zadań, które realizować będzie Gmina zaliczają się (…).
Grupą docelową są przede wszystkim mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz instytucje. Korzystanie z usług, których udostępnienie przewiduje realizowany Projekt będzie nieodpłatne, Gmina nie będzie pobierać opłat za dostęp do wskazanych rozwiązań. Korzystanie z wybranych e-usług wiązać się będzie jedynie z obowiązkiem ponoszenia przez użytkownika opłat ustalanych zgodnie z właściwymi przepisami prawa - platforma bowiem integruje możliwość wnoszenia opłat lokalnych, podatków, opłat za wydanie dokumentów, zajęcie pasa drogowego, za koncesję na sprzedaż alkoholu, a także przewiduje mechanizmy ePłatności umożliwiające ich uregulowanie w formie elektronicznej.
Koszt realizacji całego Projektu wynosi (…) zł z czego koszt Wnioskodawcy wynosi (…) zł.
Wszystkie faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu dotyczące Gminy będą wystawione na Gminę.
23 września 2025 r. zostało do Państwa wystosowane wezwanie do uzupełnienia wniosku, w odpowiedzi na które wskazali Państwo:
1)Pytanie: „Czy opisane we wniosku zadanie realizowane będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 1153)? Jeśli tak, proszę o wskazanie jakie będą to zadania”.
Odpowiedź:
„Zgodnie z:
‒art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
‒art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów,
‒art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Gmina realizuje przedmiotowy projekt chcąc zaspokoić potrzeby mieszkańców, którzy oczekują wysokiej dostępności usług publicznych, tj. świadczenia ich w dowolnym czasie, w tym w sposób zdalny oraz szybkiego załatwiania spraw urzędowych - wydatki na Projekt zostaną poniesione w związku z realizacją zadań własnych Gminy z zakresu utrzymania urządzeń użyteczności publicznej.
2)Pytanie: „Czy towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(…)” jak i efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa do czynności:
a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”.
Odpowiedź:
„Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(…)” jak i efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.
3)Pytanie: „Co Państwo rozumieją poprzez stwierdzenie „korzystanie z wybranych e-usług wiązać się będzie jedynie z obowiązkiem ponoszenia przez użytkownika opłat ustalanych zgodnie z właściwymi przepisami prawa” - czy to oznacza, że za korzystanie z e-usług użytkownik będzie musiał uiścić jakiekolwiek dodatkowe opłaty czy też oznacza, że za pośrednictwem e-usług będzie możliwe dokonywanie opłat (np. opłat lokalnych, podatków itp.)?”.
Odpowiedź:
„Stwierdzenie „korzystanie z wybranych e-usług wiązać się będzie jedynie z obowiązkiem ponoszenia przez użytkownika opłat ustalanych zgodnie z właściwymi przepisami prawa” - oznacza, że za pośrednictwem e-usług będzie możliwe dokonywanie opłat (np. opłat lokalnych, podatków itp.)”.
4)Pytanie: „Czy korzystanie z e-usług będzie wiązało się z zawarciem jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej między Państwem a użytkownikami, czy też możliwość skorzystania z e-usług będzie poprzedzona wyłącznie akceptacją regulaminów przez użytkownika?”.
Odpowiedź:
„Możliwość korzystania z e-usług będzie poprzedzona wyłącznie akceptacją regulaminów przez użytkownika”.
Pytanie
Czy Gmina realizując projekt pn.: „(…)” ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy, realizując projekt pn.: „(…)” nie ma ona prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji Projektu.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2025 r. poz. 755 tj. z dnia 21 maja 2025 r., dalej jako: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: (...).
Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
Ponadto nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie zaś z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Artykuł 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Odbiorcami projektu będą mieszkańcy, przedsiębiorcy i instytucje z terenu Gminy. Korzystanie z usług, których udostępnienie przewiduje realizowany Projekt będzie nieodpłatne.
Gmina realizując opisany Projekt nie będzie wykonywała działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, tym samym nie można uznać Gminy za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W przypadku Gminy i realizowanego Projektu związek taki nie wystąpi. Korzystanie z usług, których udostępnienie przewiduje realizowany Projekt będzie nieodpłatne, Gmina wykonując wskazane czynności zrealizowane w ramach projektu nie będzie podatnikiem podatku VAT wykonującym działalność gospodarczą.
Podsumowując Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1153, ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy realizując projekt pn.: „(…)” Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji Projektu.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Jak wynika bowiem z treści wniosku - wydatki na Projekt zostaną poniesione w związku z realizacją zadań własnych Gminy z zakresu utrzymania urządzeń użyteczności publicznej. Ponadto jak wynika z uzupełnienia wniosku towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(…)” jak i efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie przy tym pobierać opłat za wstęp do wskazanych przez Państwa we wniosku rozwiązań.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji Projektu.
W konsekwencji, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zastrzega się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętych treścią zadanego przez Państwa pytania i udzielono jej wyłącznie w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego. Zatem kwestie nieobjęte treścią zadanego pytania nie były przedmiotem analizy.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
