Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.556.2025.2.AK
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji niezwiązanej z działalnością opodatkowaną, o ile działa w ramach zadań publicznych wykonywanych bez zamiaru uzyskiwania przychodów opodatkowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn.: „(…)”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 13 października 2025 r. (wpływ 13 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat zamierza wystąpić do Zarządu Województwa z wnioskiem o dofinansowanie w ramach naboru do Funduszy Europejskich 2021-2027 na realizację zadania pn.: „(…)”. Wniosek o dofinansowanie składany jest w ramach zawartego porozumienia i umowy o partnerstwie na rzecz realizacji ww. projektu z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, w którym Powiat występuje w roli Lidera.
W ramach zadania planuje się inwestycję polegającej na budowie budynku X przy ul. (…).
Główną funkcją budynku będzie funkcja administracyjno-biurowa wraz z archiwum. Budynek będzie wykonany w technologii tradycyjnej murowanej, czterokondygnacyjny, wyposażony w klatkę schodową oraz dźwig osobowy. W poziomie parteru budynek połączony będzie z istniejącym budynkiem Y przy ul. (…), a w poziomie I piętra połączony z istniejącym budynkiem Starostwa Powiatowego przy ul. (…). W budynku projektuje się dwa węzły sanitarne dla klientów i pracowników, w tym dla osób niepełnosprawnych. W budynku poza pomieszczeniami biurowymi będą pomieszczenia techniczne, pomocnicze, sanitariaty oraz socjalne. Poza budową budynku zadanie będzie obejmowało także zagospodarowanie terenu przyległego, tj. utwardzenie, wykonanie jednego miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych, mała architektura, oświetlenie zewnętrzne. Ponadto, zadanie obejmuje wykonanie niezbędnej infrastruktury technicznej m.in. przebudowa instalacji elektroenergetycznej, sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, montaż paneli fotowoltaicznych, a także instalacji teletechnicznych (sieć internetu, instalacja alarmowa, instalacja telefoniczna oraz system oddymiania). Całość obiektu zostanie przystosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Budynek zasilany będzie w wodę pitną z miejskiej sieci wodociągowej, ścieki sanitarne odprowadzane do sieci kanalizacji sanitarnej, wody opadowe z utwardzonych powierzchni działki oraz dachu odprowadzane będą na tereny zielone należące do Inwestora oraz kanalizacji deszczowej. Zastosowane technologie, w tym sposób ogrzewania i skala przedsięwzięcia nie powodują zagrożenia związanego z emisją pyłów, zapachów bądź płynów wpływających negatywnie na środowisko naturalne. Nadto planowane do zainstalowania w budynku urządzenia nie będą emitować hałasu wykraczającego poza budynek.
Budowa nowego budynku Starostwa Powiatowego, pomimo że wymaga nakładów finansowych, przyniesie znaczące korzyści, takie jak poprawa dostępności urzędu dla mieszkańców, zwiększenie przestrzeni biurowej dla pracowników, co przekłada się na usprawnienie procesów i lepsze warunki pracy, a także umożliwienie lepszego zagospodarowania pomieszczeń, co może prowadzić do nowych, bardziej efektywnych rozwiązań organizacyjnych i poprawy wizerunku instytucji.
Nabywcą i odbiorcą towarów i usług związanych z planowaną inwestycją będzie Powiat.
Inwestycja będzie realizowana przez Powiat w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 107).
W związku z powyższym, Powiat nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku.
Ponadto, w związku z ww. inwestycją Powiat nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Efekty projektu nie będą generować dla Powiatu obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT – towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie zawiązane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat, gdyż budynki Starostwa Powiatowego służą jako centra administracyjne do obsługi mieszkańców i wykonywania zadań publicznych powierzonych powiatowi, takich jak rejestracja pojazdów, wydawanie praw jazdy, zarządzanie transportem i drogami, sprawy budowlane i geodezyjne oraz sprawy związane z oświatą, nieruchomościami i ochroną konsumentów. Są to miejsca, gdzie mieszkańcy mogą załatwić wiele urzędowych spraw, a także siedziba organu wykonawczego Powiatu, czyli starosty.
Dofinansowanie w ramach Programu przewiduje pokrycie kosztu podatku od towarów i usług i jest on kosztem zadania uznawanym za koszt kwalifikowalny.
Mając na uwadze powyższe, Powiat stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług nie może zostać przez Powiat odliczony i będzie stanowił koszt kwalifikowalny inwestycji.
Powiat jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
1.Na kogo będą wystawiane faktury w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”?
Odp.: Faktury będą wystawiane na Powiat .
2.Czy w związku z montażem paneli fotowoltaicznych w ramach realizacji projektu pn.: „(…)” będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.)?
Odp.: Powiat , po zamontowaniu paneli fotowoltaicznych w ramach planowanego do realizacji zadania pn.: „(…)”, będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1361 z ze zm.).
3.Czy instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odp.: Instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
4.Czy całość energii wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną będą Państwo wykorzystywali na własne potrzeby?
Odp.: Całość energii wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną Inwestor będzie wykorzystywał na potrzeby własne. W przypadku nadwyżki wytworzonej energii będzie ona gromadzona w magazynie energii.
5.Czy będą Państwo dysponowali magazynem energii na wypadek wytworzenia nadwyżek energii ponad Państwa potrzeby, czy też będą ją Państwo wprowadzać do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej?
Odp.: Inwestor będzie dysponował magazynem energii. W przypadku wytworzenia nadwyżek energii elektrycznej ponad bieżące zapotrzebowanie obiektu, energia ta będzie gromadzona w magazynie energii. Nadwyżka energii nie będzie wprowadzana do sieci elektroenergetycznej.
6.Czy została/zostanie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli tak, to proszę wskazać:
a)jakie zasady zostały/zostaną określone do rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?
b)czy ww. umowa przewiduje/będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?
Odp.: Na obecną chwilę nie została zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym. Mikroinstalacja zostanie zgłoszona na podstawie wniosku zgłoszenia mikroinsalacji, zgodnie z komentarzem, podanym na stronie operatora systemu dystrybucyjnego.
7.Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odp.: Planowana inwestycja nie przewiduje wprowadzenia nadwyżek energii do sieci. Zgodnie z powyższym, nie przewiduje się korzystania z rozliczenia ilości energii wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
8.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 7 jest twierdząca, to czy będą Państwo otrzymywali z tego tytułu wynagrodzenie?
Odp.: Nie przewiduje się wynagrodzenia z tytułu wprowadzonych nadwyżek energii do sieci.
9.Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, to czy jest/będzie prowadzone dla Państwa „konto prosumenta”, które zawiera ewidencję ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną Państwu za energię elektryczną wprowadzoną do sieci?
Odp.: Planowana inwestycja nie przewiduje wprowadzenia nadwyżek energii do sieci. W związku z tym, nie będzie prowadzone tzw. konto prosumenta, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy, zawierające ewidencję ilości oraz wartości energii elektrycznej wprowadzonej i pobranej z sieci, a także wynikającą z nich wartość środków należnych za energię elektryczną wprowadzoną do sieci.
10.Czy ww. instalacja, o której mowa we wniosku, mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, to proszę wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
Odp.: Planowana inwestycja nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
11.Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a)będą mogli ją Państwo wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to proszę wskazać w jakim terminie?
b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?
Odp.: Projektowana inwestycja nie będzie wprowadzała nadwyżek energii do sieci.
12.Czy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana przez Państwa:
a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”?
b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?
c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?
Odp.: Instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 z późn. zm.). Wytworzona energia elektryczna będzie służyła zasilaniu obiektu użyteczności publicznej realizującego zadania własne jednostki samorządu terytorialnego i nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności zarobkowej.
13.W sytuacji gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwawykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?
Odp.: Instalacja nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
14.Do jakich czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej będzie wykorzystywana przez Państwa instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach realizowania wskazanego projektu, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności),
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności)?
Odp.: Instalacja nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
15.Czy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?
Odp.: Powstała instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i zwolnionych od podatku VAT.
16.W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to proszę wskazać, czy będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odp.: Instalacja nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
17.Czy będą Państwo w stanie wyodrębnić z wydatków ponoszonych na realizację projektu pn.: „(…)” wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną oraz pozostałe wydatki?
Odp.: Inwestor jest w stanie wyodrębnić z planowanych do poniesienia wydatków na realizacje zadania wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną oraz pozostałe wydatki.
Pytanie
Czy Powiat jako podatnik VAT będzie miał możliwość odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług w zakresie planowanej inwestycji, tj. projektu pn.: „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w cenie zakupionych towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji powyższego projektu, ponieważ efekty planowanej do realizacji inwestycji nie będą służyć Powiatowi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami, a inwestycja ta będzie realizowana przez Powiat w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 107).
W związku z powyższym, Powiat nie będzie działał w charakterze podatnika VAT w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, a czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Katalog zadań własnych powiatu został ujęty w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w zakresie planowanej inwestycji, tj. projektu pn.: „(…)”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat zamierza wystąpić do Zarządu Województwa z wnioskiem o dofinansowanie na realizację zadania pn.: „(…)”. Wniosek o dofinansowanie składany jest w ramach zawartego porozumienia i umowy o partnerstwie na rzecz realizacji ww. projektu z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, w którym Powiat występuje w roli Lidera. W ramach zadania planuje się inwestycję polegającą na budowie budynku X. Główną funkcją budynku będzie funkcja administracyjno-biurowa wraz z archiwum. Poza budową budynku zadanie będzie obejmowało także zagospodarowanie terenu przyległego, tj. utwardzenie, wykonanie jednego miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych, mała architektura, oświetlenie zewnętrzne. Ponadto, zadanie obejmuje wykonanie niezbędnej infrastruktury technicznej m.in. przebudowa instalacji elektroenergetycznej, sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, montaż paneli fotowoltaicznych, a także instalacji teletechnicznych (sieć Internetu, instalacja alarmowa, instalacja telefoniczna oraz system oddymiania). Budowa nowego budynku Starostwa Powiatowego, pomimo że wymaga nakładów finansowych, przyniesie znaczące korzyści, takie jak poprawa dostępności urzędu dla mieszkańców, zwiększenie przestrzeni biurowej dla pracowników, co przekłada się na usprawnienie procesów i lepsze warunki pracy, a także umożliwienie lepszego zagospodarowania pomieszczeń, co może prowadzić do nowych, bardziej efektywnych rozwiązań organizacyjnych i poprawy wizerunku instytucji. Nabywcą i odbiorcą towarów i usług związanych z planowaną inwestycją będzie Powiat. Inwestycja będzie realizowana przez Powiat w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym. W związku z powyższym, Powiat nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku.
Ponadto wskazali Państwo, że Powiat, po zamontowaniu paneli fotowoltaicznych w ramach planowanego do realizacji zadania, będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii. Instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Całość energii wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną Inwestor będzie wykorzystywał na potrzeby własne. Inwestor będzie dysponował magazynem energii. W przypadku wytworzenia nadwyżek energii elektrycznej ponad bieżące zapotrzebowanie obiektu, energia ta będzie gromadzona w magazynie energii. Nadwyżka energii nie będzie wprowadzana do sieci elektroenergetycznej. Na obecną chwilę nie została zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym. Mikroinstalacja zostanie zgłoszona na podstawie wniosku zgłoszenia mikroinsalacji, zgodnie z komentarzem, podanym na stronie operatora systemu dystrybucyjnego. Planowana inwestycja nie przewiduje wprowadzenia nadwyżek energii do sieci. Zgodnie z powyższym nie przewiduje się korzystania z rozliczenia ilości energii wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Nie przewiduje się wynagrodzenia z tytułu wprowadzonych nadwyżek energii do sieci. Planowana inwestycja nie przewiduje wprowadzenia nadwyżek energii do sieci. W związku z tym, nie będzie prowadzone tzw. konto prosumenta, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy, zawierające ewidencję ilości oraz wartości energii elektrycznej wprowadzonej i pobranej z sieci, a także wynikającą z nich wartość środków należnych za energię elektryczną wprowadzoną do sieci. Instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wytworzona energia elektryczna będzie służyła zasilaniu obiektu użyteczności publicznej realizującego zadania własne jednostki samorządu terytorialnego i nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności zarobkowej.
Tym samym, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – w związku z ww. inwestycją Powiat nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Efekty projektu nie będą generować dla Powiatu obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT – towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie zawiązane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat. Instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wytworzona energia elektryczna będzie służyła zasilaniu obiektu użyteczności publicznej realizującego zadania własne jednostki samorządu terytorialnego i nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności zarobkowej. Powiat będzie dysponował magazynem energii. W przypadku wytworzenia nadwyżek energii elektrycznej ponad bieżące zapotrzebowanie obiektu, energia ta będzie gromadzona w magazynie energii. Nadwyżka energii nie będzie wprowadzana do sieci elektroenergetycznej.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując stwierdzić należy, że nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w zakresie planowanej inwestycji, tj. projektu pn.: „(…)”.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że: nadwyżka energii nie będzie wprowadzana do sieci elektroenergetycznej, w przypadku wytworzenia nadwyżek energii elektrycznej ponad bieżące zapotrzebowanie obiektu, energia ta będzie gromadzona w magazynie energii, planowana inwestycja nie przewiduje wprowadzenia nadwyżek energii do sieci. W związku z tym, nie będzie prowadzone tzw. konto prosumenta, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy, zawierające ewidencję ilości oraz wartości energii elektrycznej wprowadzonej i pobranej z sieci, a także wynikającą z nich wartość środków należnych za energię elektryczną wprowadzoną do sieci.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „wydatku kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
